"Uolevin" kilometrimäärän oikeellisuus todistettu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

"Uolevin" kilometrimäärän oikeellisuus todistettu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

"Uolevi" óstettiin Ruotsista vuonna -82. Sen jälkeen se ajettiin nopeasti suomeen. Ruotsin tuliaisina siinä on konetilassa Dieselverolaskuri. Henkan kanssa viikonloppuna tutkittiin mittaria ja huomattiin, että työntämällä paperiliuskan masiinaan ja vetämällä vivusta kone leimaa paperiin 2 lukusarjaa. Toinen lukemista muuttuu ajokilometrien mukaan. Sain siitä kuningas-idean, että tarkistetaan dieselmittarin ja matkamittarin kilometrimäärät..... verolaskuri näytti jotain 383xxxkm ja matkamittari 471xxxkm...??!! "Mitäs nyt, onko joku ruuvannut mittaria väärään suuntaan, vai onko se mennyt ympäri ja sitten ruuvattu väärään suuntaan, jotta lukema vaikuttaisi enemmän todelliselta?"

Tehtiin koeajo ja huomattiin, että luvut eivät muutu ihan samassa suhteessa. Dieselmittariin kertyy kilometrejä hitaammin. Ajoin sitten reilun sata kilometriä ja leimasin kilometrit lähdössä ja maalissa. Auton mittariin tuli tuossa välissä 121km ja dieselmittariin 99,5-100.5km (Oli juuri numero vaihtumassa). Tuosta sain suhdeluvun 0.82-0.83 . Tuolla luvulla kun kertoo Uolevin matkamittarilukeman tulee muutaman sadan kilmoterin tarkkuudella Sama lukema, kun dieselvero mittari antaa. ....näin ollen voidaan pitää Uolevin kilometrilukemaa oikeana. Voin joskus myydä sitä puhtaalla omatunnolla oikeasti "vähän ajettuna".

..Kaikkea ne Ruottalaiset keksii....
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Siistii! 8) Mullakin on yks tollanen mutta enpä jaksanut tutkia miten vekotin toimii. No, eipä sillä autollakaan kai enää ajeta!

Entä onko tietoa miten siellä Ruåtsissa dieselvero "toimii"?
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tota, meilläkin oli siinä 123:sessa, samanvärisessä kun Uolevi, samanlainen mittari. Ruotsintuliaisina kun se tuotiin. Suoraan ajettuja kilometrejä ei siis mittarista näe, vaan siinä justiinsa joku lukema, joka sitten jollain kaavalla kerrottiin... eli ihan oikeilla teillä olette :wink:
230 C 1978
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Marko M kirjoitti:Tota, meilläkin oli siinä 123:sessa, samanvärisessä kun Uolevi, samanlainen mittari. Ruotsintuliaisina kun se tuotiin. Suoraan ajettuja kilometrejä ei siis mittarista näe, vaan siinä justiinsa joku lukema, joka sitten jollain kaavalla kerrottiin... eli ihan oikeilla teillä olette :wink:
Se on varmaan sen takia vähän kieroon rakennettu, ettei Ruottalaiset yrittäisi huijata voutia. Tai voi kai sitä nytkin huijata, mutta huomattavasti vaikeampaa olis.
Avatar
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
Paikkakunta: keskeinen suomi

....

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Hejsan!
Erikoiset sydeemit noilla ruåtsalaisilla. Hyvä että on vähän ajettu.
Koska olet nimen vaihtanut? Hianå nimi!
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Ruotsissakaan toi systeemi ei ole enää vuosikausiin ollut käytössä.
230 C 1978
Vastaa Viestiin