180 CLA moottorilämmitin.
180 CLA moottorilämmitin.
Auto siis C117. 1.6bensakone, vm-15. Lohkolämmitintä ei saa merkkiliikkeen mukaan eikä webastoakaan,vain öljypohjan säteilylämmitin saatavana. Webasto tarjolla kyllä asennus liikkeillä +2k€. Ajatus laittaa pumpullinen letkulämmitin,mutta mihin väliin se pitäisi liittää ettei sotke jäähdytysjärjestelmän toimintaa muuten???. Merkkiliikkeen mukaan kun se on kovinkin tarkka toiminnoiltaan.(liekö pelkkää höpö höpö ahneutta oman toiminnan varmistamiseksi).
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Pumpullinen letkulämmitin asennetaan tietenkin lämppärin letkuihin, käytetään takaiskuventtiileitä jotka estävät lämpimän nesteen pääsyn moottoriin ennen käynnistystä.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
No niimpä tietty.
Hakusessa nyt kuitenkin asennus paikka missä tuon nesteen kierron saisi toteutumaan riippumatta auton säätimistä tai käynti olotilasta tai lämpötilasta.
Vai kiertääkö lämmityslaitteen kennon neste samassa piirissä moottorilohkon kanssa ohi säätimien ,termostaatin tai mahdollisten ohjausventtiileiden ??.
Hakusessa nyt kuitenkin asennus paikka missä tuon nesteen kierron saisi toteutumaan riippumatta auton säätimistä tai käynti olotilasta tai lämpötilasta.
Vai kiertääkö lämmityslaitteen kennon neste samassa piirissä moottorilohkon kanssa ohi säätimien ,termostaatin tai mahdollisten ohjausventtiileiden ??.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Pistä säteily lämmitin. Lämmittää kuitenkin öljyä niin pyörähtää kivasti ja voitelee heti.
Star
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Jos olisi niin varmaan kokeilisin eli defan vastus letkun väliin tai sellainen jossa kotelo. Sitten seuraamaan miten käy.
Hyvin se neste varaa lämpöä ja siirtää, koko kone ja vaihteistokin lämpenee kun riittävästi pitää, peitto päällä. Juuri pieni seuranta yhdessä autossa kun laitoin uuden vastuksen palaneen tilalle.
Hyvin se neste varaa lämpöä ja siirtää, koko kone ja vaihteistokin lämpenee kun riittävästi pitää, peitto päällä. Juuri pieni seuranta yhdessä autossa kun laitoin uuden vastuksen palaneen tilalle.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Lämmitin murikan voi asentaa ihan mihin se vaan sopii, vaikkapa etuvalon alle puskurin sisään. Nestekierto menee moottorilta lämmityslaitteelle ja takaisin moottoriin, ei sen kummemmin. Nyt kuitenkin pitää muistaa ettei moottorin esilämmitys ole sallittu, muistaakseni m270 koneessa, joten vain sisäkierto on mahdollinen.ojaniitty kirjoitti: ↑Ke 14.12.2022 20:58 No niimpä tietty.
Hakusessa nyt kuitenkin asennus paikka missä tuon nesteen kierron saisi toteutumaan riippumatta auton säätimistä tai käynti olotilasta tai lämpötilasta.
Vai kiertääkö lämmityslaitteen kennon neste samassa piirissä moottorilohkon kanssa ohi säätimien ,termostaatin tai mahdollisten ohjausventtiileiden ??.
En kyllä näe mitään järkeä moisen kapistuksen asennuksessa kyseiseen autoon.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Tänään selvisi että esilämmitys on tosiaan kielletty,webastokin on kotimaisella jollain ohitus ohjauslootalla viritetty. Alavesi letkuun saa pienen vastuksen rajatulla käyttöajalla. Vikakoodit satelee perinteisillä lämmityksillä,mentävä siis öljypohja ja sisälämmitin linjalla jos edes laittaa. Voihan tuossa kylmällä kulkea lämpimällä C-vanhuksella. Kiitos vinkeistä,on paljon vielä opittavaa tämän kärryn tekniikasta (mikä tuntuu välillä hyvinkin kummalliselta).
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Mistä tuli tieto että esilämmitys on kielletty? Eikö öljypohjaan asennettu säteilylämmitin ole esilämmitystä? Ei kai niitä esson baarin juttuja että EU6 saastenormi kieltäisi esilämmityksen.ojaniitty kirjoitti: ↑To 15.12.2022 19:48 Tänään selvisi että esilämmitys on tosiaan kielletty,webastokin on kotimaisella jollain ohitus ohjauslootalla viritetty. Alavesi letkuun saa pienen vastuksen rajatulla käyttöajalla. Vikakoodit satelee perinteisillä lämmityksillä,mentävä siis öljypohja ja sisälämmitin linjalla jos edes laittaa. Voihan tuossa kylmällä kulkea lämpimällä C-vanhuksella. Kiitos vinkeistä,on paljon vielä opittavaa tämän kärryn tekniikasta (mikä tuntuu välillä hyvinkin kummalliselta).
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Viisi vuotta ollut meillä yhdessä M270 motissa säteilylämmitin ja kaverina sisätilan lämmitin eikä mitään murhetta kummastakaan.
Star
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Merkkiliike sanoi ettei muuta saa kuin säteilyläämittimen,syitä ei kerrottu muuta kun ei sovi kyseiseen malliin mikään muu. Lämmittimiä asentava firma kertoi syyksi tuohon että kyseisessä mallissa on antureita "riittävästi" havaitsemaan poikkeavan lämpiämisen mikä taas saa aikaan vikakoodi ilmoitukset.Johonkin saaste määräyksiin sanoi anturi määrän liityvän,kotimaisella Webaston lisäboxilla ohitetaan joitain lämmityksen aikana koodien välttämiseksi. En tarkempaa selvitystä kysynyt kun kiinnostus loppui nykyhienouksien ymmärtämiseen.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Esilämmitystä ei varsinaisesti ole kielletty, kunhan moottori ei vaan pääse lämpenemään
tai tarkemmin ottaen ettei jäähdytysneste pääse lämpenemään.
Ongelma tulee siitä että kun auto on ollut sammutettuna riittävän kauan (ehkä 8h) niin oletuksena on että jäähdytysneste on liki saman lämpöistä kuin moottorin imuilma.
Jos neste on vaikkapa +40C° ja imuilma -15C° niin moottorinohjaus on sitä mieltä että jäähdytysnesteen lämpöanturi on viallinen ja sytyttää häiriövalon, laittaa jäähdytyspuhaltimen täysille pyörimään sekä tietysti "nilkuta korjaamolle tilan" päälle.
Tähän on olemassa ratkaisu. Annetaan moottorinohjaukselle hetkeksi sytytysvirta esilämmityksen alkaessa jolloin se moottorinohjauksen aikalaskuri aloittaa alusta ajan mittauksen ja silloin sallitaan taas se lämpötilaero.
Ikävä kyllä tämäkään ei jostain tuntemattomasta syystä toimi ihan kaikissa M270 moottoreissa.
Mitä eroa on esim. M270.910 vs. M270.920 moottoreissa?

Ongelma tulee siitä että kun auto on ollut sammutettuna riittävän kauan (ehkä 8h) niin oletuksena on että jäähdytysneste on liki saman lämpöistä kuin moottorin imuilma.
Jos neste on vaikkapa +40C° ja imuilma -15C° niin moottorinohjaus on sitä mieltä että jäähdytysnesteen lämpöanturi on viallinen ja sytyttää häiriövalon, laittaa jäähdytyspuhaltimen täysille pyörimään sekä tietysti "nilkuta korjaamolle tilan" päälle.
Tähän on olemassa ratkaisu. Annetaan moottorinohjaukselle hetkeksi sytytysvirta esilämmityksen alkaessa jolloin se moottorinohjauksen aikalaskuri aloittaa alusta ajan mittauksen ja silloin sallitaan taas se lämpötilaero.
Ikävä kyllä tämäkään ei jostain tuntemattomasta syystä toimi ihan kaikissa M270 moottoreissa.
Mitä eroa on esim. M270.910 vs. M270.920 moottoreissa?
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Ei se ongelma minusta tule siitä että jäähdytysneste pääsee lämpenemään vaan siitä että mersun suunnittelija ei ymmärrä kylmiä olosuhteita eikä ole moottorinohjausohjelmassa huomioinut esilämmityksen vaikutusta. Tätä ongelmaa pitkään selitettiin EU6 määräyksillä mutta tietääkseni softaa on nyt jo pitkälti korjattu selviytymään tuosta "alkuhämmennyksestä".Jürgen kirjoitti: ↑Pe 16.12.2022 16:17 Esilämmitystä ei varsinaisesti ole kielletty, kunhan moottori ei vaan pääse lämpenemääntai tarkemmin ottaen ettei jäähdytysneste pääse lämpenemään.
Ongelma tulee siitä että kun auto on ollut sammutettuna riittävän kauan (ehkä 8h) niin oletuksena on että jäähdytysneste on liki saman lämpöistä kuin moottorin imuilma.
Jos neste on vaikkapa +40C° ja imuilma -15C° niin moottorinohjaus on sitä mieltä että jäähdytysnesteen lämpöanturi on viallinen ja sytyttää häiriövalon, laittaa jäähdytyspuhaltimen täysille pyörimään sekä tietysti "nilkuta korjaamolle tilan" päälle.
Tähän on olemassa ratkaisu. Annetaan moottorinohjaukselle hetkeksi sytytysvirta esilämmityksen alkaessa jolloin se moottorinohjauksen aikalaskuri aloittaa alusta ajan mittauksen ja silloin sallitaan taas se lämpötilaero.
Ikävä kyllä tämäkään ei jostain tuntemattomasta syystä toimi ihan kaikissa M270 moottoreissa.
Mitä eroa on esim. M270.910 vs. M270.920 moottoreissa?
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Tämä sama ongelma vai onko se ominaisuus, koskee hyvin monia nykyautoja eikä siitä edelleenkään ole päästy kaikissa tapauksissa eroon.DBFI kirjoitti: ↑Pe 16.12.2022 16:26Ei se ongelma minusta tule siitä että jäähdytysneste pääsee lämpenemään vaan siitä että mersun suunnittelija ei ymmärrä kylmiä olosuhteita eikä ole moottorinohjausohjelmassa huomioinut esilämmityksen vaikutusta. Tätä ongelmaa pitkään selitettiin EU6 määräyksillä mutta tietääkseni softaa on nyt jo pitkälti korjattu selviytymään tuosta "alkuhämmennyksestä".Jürgen kirjoitti: ↑Pe 16.12.2022 16:17 Esilämmitystä ei varsinaisesti ole kielletty, kunhan moottori ei vaan pääse lämpenemääntai tarkemmin ottaen ettei jäähdytysneste pääse lämpenemään.
Ongelma tulee siitä että kun auto on ollut sammutettuna riittävän kauan (ehkä 8h) niin oletuksena on että jäähdytysneste on liki saman lämpöistä kuin moottorin imuilma.
Jos neste on vaikkapa +40C° ja imuilma -15C° niin moottorinohjaus on sitä mieltä että jäähdytysnesteen lämpöanturi on viallinen ja sytyttää häiriövalon, laittaa jäähdytyspuhaltimen täysille pyörimään sekä tietysti "nilkuta korjaamolle tilan" päälle.
Tähän on olemassa ratkaisu. Annetaan moottorinohjaukselle hetkeksi sytytysvirta esilämmityksen alkaessa jolloin se moottorinohjauksen aikalaskuri aloittaa alusta ajan mittauksen ja silloin sallitaan taas se lämpötilaero.
Ikävä kyllä tämäkään ei jostain tuntemattomasta syystä toimi ihan kaikissa M270 moottoreissa.
Mitä eroa on esim. M270.910 vs. M270.920 moottoreissa?
Osassa autoja käytetään sitten tämän kiertämiseen erilaisia huijausmodeja tai epävirallisia softapäivityksiä.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 218
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Meillä ei ole ainakaan koskaan ollut mitään ongelmia moottorin häiriövalojen kanssa, kun on asennettu Webastoja Mersun A, B, CLA, GLA, C malleihin, joissa on ollut nuo M270 moottorit. Eipä kyllä ole ollut näitä häiriövalojen ongelmia missän muissakaan Mersun malleissa, olipa moottorina tai mallina mikä tahansa. Ei ole myöskään tarvittu asennuksissa mitään lisäbokseja tai relevirityksiä, vaan kaikki on ollut Plug&Play asennuksia Mersun alkuperäisillä osilla ja softilla. Kaikki meidän asentamat Mersun lisälämmittimet lämmittää moottorin sekä sisätilat, kuten Suomen talvessa vaaditaan.
Viimeksi muokannut webastoguru, La 17.12.2022 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Oletko laittanut diisseli Bemariin jossa ns. berttasarjan mottori?webastoguru kirjoitti: ↑Pe 16.12.2022 19:01 Meillä ei ole ainakaan koskaan ollut mitään ongelmia moottorin häiriövalojen kanssa, kun on asennettu Webastoja Mersun A, CLA, GLA, C malleihin, joissa on ollut nuo M270 moottorit. Eipä kyllä ole ollut näitä häiriövalojen ongelmia missän muissakaan malleissa, olipa moottorina tai mallina mikä tahansa. Ei ole myöskään tarvittu asennuksissa mitään lisäbokseja, vaan kaikki on ollut Plug&Play asennuksia.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 218
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
On laitettu ja Bemarien kanssa on usein vähän työläämpi asennus sekä ohjelmointi. Joissain moottori malleissa täytyy moottorin ohjainlaite ohjelmoida uudestaan ja se vaatii jokaiselle autolle oman yksilöidyn softan valmistamisen.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Öljypohjanlämmitin ihan paras. Öljy notkeaa heti startissa ja voitelee hyvin. Sisätilan lämmitin hoitaa mukavuuspuolen.
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Ensi viikolla ennusteiden mukaan alkaa lämmittimille olla jo tarvetta.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 218
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Mikäli lämpömittarin lukemat tipahtaa tuonne miinus 20 -30 välille, silloin ei taida nästä muutaman sadan watin lämmittimistä olla paljon iloa. Lähinnä ne "lämmittää" sähköyhtiöiden kassaa, mutta tyhjää parempi sekin. Mikäli haluaa, että auton moottori on lämmennyt 60-80 asteeseen kovilla pakkasilla, silloin vaaditaan vähintään 5 kW:n tehoinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
Tällöin ei tarvitse rapata auton laseja puhtaaksi, eikä jumpata jäätyneiden sähköjohtojen kanssa lumipyryssä. Puhelinsovelluksella lisälämmitin käyntiin, sen jälkeen sinulla on autossa haluttu sisälämpötila ja myös moottorin on valmiiksi lämmin. Uudemmissa dieselmoottoreissa myös AdBlue- suutin lämmitetään samalla, joten tämä vähentää todella huomattavasti kalliita AdBlue ja Nox -anturi ongelmia.
Tällöin ei tarvitse rapata auton laseja puhtaaksi, eikä jumpata jäätyneiden sähköjohtojen kanssa lumipyryssä. Puhelinsovelluksella lisälämmitin käyntiin, sen jälkeen sinulla on autossa haluttu sisälämpötila ja myös moottorin on valmiiksi lämmin. Uudemmissa dieselmoottoreissa myös AdBlue- suutin lämmitetään samalla, joten tämä vähentää todella huomattavasti kalliita AdBlue ja Nox -anturi ongelmia.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Bensa lämmitin on mutta kun mercedes me ei enää 2017 ja vanhemmissa pelaa. Ei saa ohjattua etänä. Perkules.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 218
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Mikäli autossa on tehdasasennettu Webasto täytyy siihen tehdä muutostyö, jonka jälkeen se lämmittää myös moottorin. Kätevä tee se itse -mies tekee tuon muutostyön alle 1/2 tunnissa ja osat maksaa alkaen noin 10 €.
M-B lisälämmittimen ohjaukset onnistuu aina etänä, mutta se on vain kustannuskysymys. Tähän alkuperäiseen väyläohjattuun CLA M-B Webastoon on helppo asentaa tarvittaessa myös Webaston oma puhelinohjaus. Se voi olla 2G -tai 4G -verkoissa toimiva, koska 2G -verkkojen alasajo ei nyt tapahdu Suomessa ennen 2029. Mikäli haluaa säästää, silloin voi tehdä itse 2G -puhelinohjauksen Webastolle, joka toimii myös Webaston omalla puhelinsovelluksella. Itse tehtynä kustannukset ovat noin 50-150 € välillä.
M-B lisälämmittimen ohjaukset onnistuu aina etänä, mutta se on vain kustannuskysymys. Tähän alkuperäiseen väyläohjattuun CLA M-B Webastoon on helppo asentaa tarvittaessa myös Webaston oma puhelinohjaus. Se voi olla 2G -tai 4G -verkoissa toimiva, koska 2G -verkkojen alasajo ei nyt tapahdu Suomessa ennen 2029. Mikäli haluaa säästää, silloin voi tehdä itse 2G -puhelinohjauksen Webastolle, joka toimii myös Webaston omalla puhelinsovelluksella. Itse tehtynä kustannukset ovat noin 50-150 € välillä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
- 2022MBCLASB
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 17.08.2024 18:57
Re: 180 CLA moottorilämmitin.
Aiheeseen liittyen "tyhmä" kysymys että kun autossa on tehdasasennuksena etäohjauksella toimiva sisätilan lämmitys niin lämmittääkö systeemi vain auton sisätiloja mutta moottori ja adblue jäävät ilman lämpöä? Vin koodin mukaan autossa on 228 Auxiliary heater (X118 Diesel)