Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
- Paikkakunta: Espoo
Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Nyt jos viitsitte kouluttaa hölmöä...
Autona siis E280CDI vm 2007, eli tuo OM642. Pakopuolella joku virtaa huonosti, ja luultavasti edessä on DPF:n puhdistus. (toki matkan varrella tulee puhdistettua EGR ja imusarjan läpät yms)
Kysymys tuli mieleen kun luin Peugeot foorumia.
Joku sanoi että HDI-koneen DPF oli tietokoneen mukaan käyttöikänsä päässä ja se pitäisi vaihtaa uuteen tms. Kuulosti markkinointiskeidalta, mutta sai miettimään onko DPF:llä joku laskettu käyttöraja, jonka jälkeen puhdistaminenkaan ei enää auta?
Puhdistamiseen btw ajattelin kokeilla näitä ultraäänikylpyjä jollain asiallisella liuottimella. Ainakin Youtuben isot pojat on tehneet hyvää tulosta niillä.
Vielä bonuskysymys OM642-koneen tunteville - onko katalysaattori kiinnitetty DPF:ään? Vai onko se esim integroitu pakosarjaan?
Autona siis E280CDI vm 2007, eli tuo OM642. Pakopuolella joku virtaa huonosti, ja luultavasti edessä on DPF:n puhdistus. (toki matkan varrella tulee puhdistettua EGR ja imusarjan läpät yms)
Kysymys tuli mieleen kun luin Peugeot foorumia.
Joku sanoi että HDI-koneen DPF oli tietokoneen mukaan käyttöikänsä päässä ja se pitäisi vaihtaa uuteen tms. Kuulosti markkinointiskeidalta, mutta sai miettimään onko DPF:llä joku laskettu käyttöraja, jonka jälkeen puhdistaminenkaan ei enää auta?
Puhdistamiseen btw ajattelin kokeilla näitä ultraäänikylpyjä jollain asiallisella liuottimella. Ainakin Youtuben isot pojat on tehneet hyvää tulosta niillä.
Vielä bonuskysymys OM642-koneen tunteville - onko katalysaattori kiinnitetty DPF:ään? Vai onko se esim integroitu pakosarjaan?
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Juu ja ei... Periaatteessa kun poltot sujuu, niin DPF puhdistuu. Mutta kun sinne kertyy sitten sellaistakin, joka ei pala, sen noen lisäksi. Esim öljystä, sen valinnan kanssa pitää olla oikeesti tarkka. Eikä öljyä saa kulua. Polttoaineen pitää olla laadukasta. Jne, turhan kuormituksen välttämistä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Ah juurikin näin. Ja sitten kun on täynnä asiaankuulumatonta kamaa niin normaali polttotoimenpide ei enää kykene sitä puhdistamaan.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 21:07 Juu ja ei... Periaatteessa kun poltot sujuu, niin DPF puhdistuu. Mutta kun sinne kertyy sitten sellaistakin, joka ei pala, sen noen lisäksi. Esim öljystä, sen valinnan kanssa pitää olla oikeesti tarkka. Eikä öljyä saa kulua. Polttoaineen pitää olla laadukasta. Jne, turhan kuormituksen välttämistä.
Ja jos pöntön saa pajalla tms laitoksella puhdistettua ylimääräisestä kuonasta, niin sittenhän se on periaatteessa taas toimintakuntoinen, eikö? Eli mitään varsinaista kuluvaa kamaa siellä ei ole.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Ainakin raskaan kaluston pönttöjä pestään, ei siitä varmaan uudenveroista tule mutta käyttöikää kuitenkin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Raskaassa pöntön vaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan, ainakin Mersussa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Siellä peruste on kuitenkin se, että pöntön vaihto on pennosia verrattuna mahdolliseen tukkeutumisen aiheuttamaan seisonta-aikaan kesken keikan.tahtoomersun kirjoitti: ↑To 04.01.2024 09:49 Raskaassa pöntön vaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan, ainakin Mersussa.
Eli luotettavuus menee lisäkustannusten edelle.
Ei tarkoita etteikö puhdistamisella voisi tulla hyvä.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Ja mikä on km-lukema vaihdolle?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
tähän varmasti vaikuttaa käyttö ja tuskin siihen on mitään kiinteää kilometrimäärää. Viimeksi kun katselin Actroksen huoltovalikkoa, niin näytti suodattimen vaihtoa helmikuulle -24 ja taitaa olla nyt n.210tkm mittarissa. Tähän tulee paljon tyhjäkäyntiä ja ajo paikallisjakelua.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Om642 euro4/5 dpf on ikäänkuin keskipöntön paikalla w205:ssa(huomasin että sinulla onkin eemeli, joten ei varmaan samalla paikalla, mutta irtopönttö kuitenkin)
Pesut eivät ole ilmaisia ja kun uusi maksaa alle 500€, niin varmaan hartaasti täytyy miettiä pesun mielekkyyttä? W212 voipi olla kalliimpi
Tietty tuossa vaiheessa on kaikki selvitetty, miksi tukkeutuu ja niin edelleen
Pesut eivät ole ilmaisia ja kun uusi maksaa alle 500€, niin varmaan hartaasti täytyy miettiä pesun mielekkyyttä? W212 voipi olla kalliimpi
Tietty tuossa vaiheessa on kaikki selvitetty, miksi tukkeutuu ja niin edelleen
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Tuskin se pesu kaikkia hiukkasia ym mitä siellä onkaan poistaa. Jos uusi alle viis hunttia ei taida kannattaa?
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Taitaa pesut maksaa saman, toki siinä on työtkin mukana
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Meillä -21 Volvo FH:ssa on 300tkm vaihtoväli hiukkassuodattimelle. Pelkät sisuskalut vaihdetaan ja ne menevät pesun/tarkistuksen jälkeen uudestaan käyttöön.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Ja muistaakseni se dpf pestään tehtaan puolesta max. 3 kertaa jonka jälkeen menee romuun. Näin ainakin oli joskus, en tiedä onko vieläkin. Eli aloituskysymykseen liittyen, ei niitä kai loputtomasti voi pestä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Tallista löytyy ultraäänipesuri, niin kokeilen sillä tehdä tulosta ensiksi. Jos on oikeesti niin pahasti tukossa ettei sillä selviä niin joo toki sitten on uuden osan paikka. Sitten tietysti pitää selvittää että mikä on niin pahasti mennyt koneessa pieleen jos DPF on käyttökelvoton.Orlov kirjoitti: ↑To 04.01.2024 12:56 Om642 euro4/5 dpf on ikäänkuin keskipöntön paikalla w205:ssa(huomasin että sinulla onkin eemeli, joten ei varmaan samalla paikalla, mutta irtopönttö kuitenkin)
Pesut eivät ole ilmaisia ja kun uusi maksaa alle 500€, niin varmaan hartaasti täytyy miettiä pesun mielekkyyttä? W212 voipi olla kalliimpi
Tietty tuossa vaiheessa on kaikki selvitetty, miksi tukkeutuu ja niin edelleen
Ens kuussa toivottavasti pääsee kunnolla purkuhommiin niin selviää lisää.
Mites tuo katalysaattori, onko se näissä sama pönikkä kuin DPF, vai tuleeko aiemmin putkessa? Sori jos on itsestäänselviä asioita, ei vaan oo WIS-pääsyä enkä oo vielä kerennyt katsoa kunnolla auton alle.
Jotain tämmöstä mä ounastelinkin. Että varsinainen kennosto ei oo "kuluva osa" vaan teoriassa mahdollista puhdistaa.
Toki eihän ammattikäytössä tämmösiä puhdistuksia tehdä, uus osa vaan kiinni ja menoks. Mutta kun meikäläisellä ei oo loputtomasti budjettia niin mieluummin kokeillaan korjata itse ja ostetaan sitten vasta uutta.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
DIY hommat on erikseen, kun pystyy ”rajattomasti” toimimaan jonkin asian suhteen, jos on muita liikkumisvälineitä. Harvoin on. Muttei sillä ole mitään yhteistä todellisuuden kanssa.
Yhdyn kyllä mielipiteeseen, ettei voi rajattomasti puhdistaa! Eikä ole mitään järkeä, myöskään kaupallinen puhdistaminen ainoana pajan toimintona on kuollut ajatus, siinä ei vaan raha liiku ja uutta tarjotaan yhä alemmin hinnoin kokoajan!
Ja varsinkin raskaalla puolella, kun pyritään tuottavuuden tehostamiseen mahdollisimman halvalla.
Jokainen joka vähänkin on raskaalla huollattanut/korjauttanut autoaan, tietää mitä maksaa ja vähänkin kinkkisempi vika johon on muutama osaava kaveri kiertämässä suomea korjaamassa moisia vikoja, niin tulee jo keikoissa turpaan, niin että tukka lähtee päästä
Dpf suodattaa hiukkasia ja katalysaattori kaasuja, kaksi aivan eri asiaa, kusiruikuissa(euro6)sitten vielä ammoniakin suodattimet/poltot etc, hirveä härdelli
Yhdyn kyllä mielipiteeseen, ettei voi rajattomasti puhdistaa! Eikä ole mitään järkeä, myöskään kaupallinen puhdistaminen ainoana pajan toimintona on kuollut ajatus, siinä ei vaan raha liiku ja uutta tarjotaan yhä alemmin hinnoin kokoajan!
Ja varsinkin raskaalla puolella, kun pyritään tuottavuuden tehostamiseen mahdollisimman halvalla.
Jokainen joka vähänkin on raskaalla huollattanut/korjauttanut autoaan, tietää mitä maksaa ja vähänkin kinkkisempi vika johon on muutama osaava kaveri kiertämässä suomea korjaamassa moisia vikoja, niin tulee jo keikoissa turpaan, niin että tukka lähtee päästä
Dpf suodattaa hiukkasia ja katalysaattori kaasuja, kaksi aivan eri asiaa, kusiruikuissa(euro6)sitten vielä ammoniakin suodattimet/poltot etc, hirveä härdelli
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
wiimax.fi
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Hyvin sanottu. Ja jos saan sanoa, niin viisaita sanoja!dealer kirjoitti: ↑Pe 05.01.2024 07:17 Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
Näiden DIY kelpoisten (turbojen etc etc) kikkareiden osalta on viisasta vaikka korjata/korjauttaa osia hyllyyn, tietty pitää melko kriittisesti pystyä arvioimaan onko se viisasta?
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
jos sen itse irrottaa niin ei se kai ole kuin joku 200 se pesu?
ehkä irrotukset kanssa 500,
kannattaa myös miettiä sitä että jos on epäselvyyttä suuttimista, kone ajettu paljon ja suuttimia ei uusittu koskaan. eli mitä tehdä samalla.
ehkä irrotukset kanssa 500,
kannattaa myös miettiä sitä että jos on epäselvyyttä suuttimista, kone ajettu paljon ja suuttimia ei uusittu koskaan. eli mitä tehdä samalla.
W212 E350cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Joo mun mielestä ei kannata viedä maksulliseen puhdistukseen. Ihmeen kallista hupia, en oikein ymmärrä että mitä ne siellä muka tekee jos 200€ maksaa henkilöauton DPF puhdistus.dealer kirjoitti: ↑Pe 05.01.2024 07:17 Jos viidelläsataa saa kunnollisen pöntön eli kyseessä ei ole samalla tavalla se halvin kuten katalysaattoreissa eli ihan p*ska, niin kovin paljon ei kannata alkuperäistä puhdistuttaa. Olettaen, että osaa korjata (korjauttaa) ne viat, joiden vuoksi pönttö tukkeutuu.
Jättäisin kuitenkin orkkispöntön visusti omaan varastoon talteen kunnes totuus edullisesta pöntöstä on varmistunut.
Tarvikekatalysaattorit on kyllä omanlaisensa murhe. Hirvee vaiva vaihtaa ja sitten suorituskyky voi olla mitä vaan. Tämmösen ostin tuohon Renaulttiin kun vanha oli puhjennut. Kyllähän se "toimii" sikäli ettei vuoda, mutten usko että siellä mitään jalometalleja on sisällä. Saa nähdä miten käy katsastuksessa sit.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Erinäisiä vuosia sitten ostin S202 250 turbodieselin johon edellinen omistaja oli vähän aiemmin vaihtanut pakoputkiston etuosan, sen pätkän jossa katalysaattori on. Melko pian putki alkoi häiritsevästi kilistä ja rämistä joutokäynnillä ja paikallistin äänen katalysaattoriin.
Soitin KL-Varaosille josta oli kuitti putkesta ja sieltä kerrottiin että ilman muuta saa takuuseen. Sanoin että minäpä teen ehdotuksen; suolistan itse putkesta sisukset pois ja annan olla paikoillaan, ja lähetätte minulle veloituksetta uuden ilmastoinnin kennon. Tämä sopi.
Sitten kun avasin katalysaattorin siellä oli tietysti sisuskalut irti, mutta huomiota herätti se että pöntön ollessa ehkä 20cm pitkä sen sisällä oli kennosto joka oli alle 5 cm pitkä ja siis irronnut kokonaisena oltuaan parilla hitsinäpillä kiinni.
No, meni jo aiheesta ohi.
Soitin KL-Varaosille josta oli kuitti putkesta ja sieltä kerrottiin että ilman muuta saa takuuseen. Sanoin että minäpä teen ehdotuksen; suolistan itse putkesta sisukset pois ja annan olla paikoillaan, ja lähetätte minulle veloituksetta uuden ilmastoinnin kennon. Tämä sopi.
Sitten kun avasin katalysaattorin siellä oli tietysti sisuskalut irti, mutta huomiota herätti se että pöntön ollessa ehkä 20cm pitkä sen sisällä oli kennosto joka oli alle 5 cm pitkä ja siis irronnut kokonaisena oltuaan parilla hitsinäpillä kiinni.
No, meni jo aiheesta ohi.
wiimax.fi
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Äkkiä katsottuna w213 220d malliin alkuperäinen dpf 1600 euroa eli mistä toi 500e tuli? Ja epäilen että alkuperäinen dpf puhdistettuna toimii kauemman kuin uusi tarvike.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Om654 dpf on scr&dpf yhdistelmä, siksi niin kallis. Siihen ei pelkkää dpf saa erikseen. Sitäkin on täällä foorumilla toisessa ketjussa käyty läpi.
https://www.mersuforum.net/forum/vie ... p1388000
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Niin en tiedä saako, äkkiäö vaan kattoin ryssien sivulta varaosanumeron. Se koko paketti oli päälle neljä tonnia.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Mistä tiedät, että "pakopuolella virtaa huonosti" ?frankiess55 kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 19:24 Nyt jos viitsitte kouluttaa hölmöä...
Autona siis E280CDI vm 2007, eli tuo OM642. Pakopuolella joku virtaa huonosti, ja luultavasti edessä on DPF:n puhdistus. (toki matkan varrella tulee puhdistettua EGR ja imusarjan läpät yms)
Kysymys tuli mieleen kun luin Peugeot foorumia.
Joku sanoi että HDI-koneen DPF oli tietokoneen mukaan käyttöikänsä päässä ja se pitäisi vaihtaa uuteen tms. Kuulosti markkinointiskeidalta, mutta sai miettimään onko DPF:llä joku laskettu käyttöraja, jonka jälkeen puhdistaminenkaan ei enää auta?
Puhdistamiseen btw ajattelin kokeilla näitä ultraäänikylpyjä jollain asiallisella liuottimella. Ainakin Youtuben isot pojat on tehneet hyvää tulosta niillä.
Vielä bonuskysymys OM642-koneen tunteville - onko katalysaattori kiinnitetty DPF:ään? Vai onko se esim integroitu pakosarjaan?
Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.
Toiminta yksinkertaistetusti:
Kun autolla ajetaan ja poltetaan sitä polttoainetta, syntyy palamisen sivutuotteena nokea. Noki tarttuu hiukkasloukun rakenteisiin, "pilliputkiin". Kun tehdään sitten puhdistuspoltto, niin siitä jää aina palamatonta jätettä, tuhkaa, joka sitten jää hiljalleen täyttämään sitä pönttöä.
Noen, tai tuhkan määräähän ei oikeasti mitata mitenkään, ne arvioidaan.
Hiukkassuodattimen eropaineanturi on siellä järjestelmässä tarkkailemassa ja estämässä tukkeentumista, ei se älyä mitään päästöistä, ko auton ohjelmassa ole mitään osiota, tai toimintoa joka tosiasiallisesti valvoisi päästönormin täyttymistä, tai edes järjestelmän oikeanlaista toimintaa.
Puhdistupolton hetki määräytyy sekin käyttöjärjestelmän tekemän arvion, simulaation perusteella, siinä on mukana antureilta kerättyä tietoa, pidemmältäkin ajalta. Ongelmatilannetta varten on sitten laitettu se eropaineanturi, joka koettaa pelastaa, mitä pelastettavissa on, yrittäessään estää pöntön tukkeentumisen, jota simulaation on vaikea, tai mahdotonta huomata.
Polttotapahtuma käynnistyy siis kahdella tapaa. Pääasiassa ohjelman tekemien laskutoimitusten kautta ja poikkeustilanteessa eropaineanturin antaman informaation perusteella.
Kun lähdetään moottorista pakoputkea pitkin etenemään, niin aina ensin tulee katalysaattori ja sen jälkeen hiukkassuodatin. Voivat olla yksi suuri ja pitkä pönttö, mutta se ei muuta järjestystä.
Jos arvio huonosta virtauksesta perustuu eropaineanturin mittausarvoon, joka on aika varmaan vielä alkuperäinen, niin onkohan se enään luotettava tieto....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Hyvin usein pönikä mikä on testrin mukaan täysin tukossa on oikeasti lähes uutta vastava
ja syy testerin kertomaan on juurikin jonkun/joidenkien anturien antama väärä tieto
ja syy testerin kertomaan on juurikin jonkun/joidenkien anturien antama väärä tieto
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 13.12.2023 16:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Projekti ollut jäissä yli kuukauden muiden kiireiden (ja pakkasen) vuoksi. Ei siis valitettavasti ole muuta tarjota kuin mututuntumaa.
Käyttäytyminen tällä hetkellä: Kun antaa kunnolla kaasua ja ahtopaineet nousee, auto lyö polttoaineensyötön poikki. Vikakoodina P0234, eli "overboost condition". Oletin että turbo antaa enemmän painetta kuin mitä mahtuu virtaamaan.
Päättelin sitten että joku estää virtausta ennen tai jälkeen turbon. Onko EGR tukossa, onko imusarja tukossa, onko pakosarja tukossa jne. Turbon paineensäädin näyttäis toimivan. Tuohon lisäyksenä vielä, että hiljattain iski myös EGR-vikakoodin P1408 (flow out of range).
Siksi yks vaihtoehto vois olla että DPF on tukossa. Mutta oikeasti vasta purettaessa selviää lisää, kuhan tässä varaudun eri vaihtoehtoihin.
Vai olenko ymmärtänyt tilanteen väärinpäin, elikä virtausta on järjestelmässä liikaa? Sehän viittais siihen että turbon siivet on jumissa?
Tms. En tiedä tarkemmin. Harmi kun ei ole vielä päässyt purkamaan.
Kiitos perusteellisesta selityksestä. Ymmärrän nyt miksi useimmiten ei vaivauduta puhdistamaan pönttöä vaan laitetaan samantien uusi.tuikku kirjoitti: ↑La 06.01.2024 09:41 Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.
....
Ok kiitos. Tämä oli hyvä tietää, helpottaa varmasti vian etsintää jossain välissä.
E280 CDI
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
Renault Laguna - ruma se on mutta ainakin kilvissä
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Mahtaa vika olla vallan muualla kuinfrankiess55 kirjoitti: ↑To 18.01.2024 22:47Projekti ollut jäissä yli kuukauden muiden kiireiden (ja pakkasen) vuoksi. Ei siis valitettavasti ole muuta tarjota kuin mututuntumaa.
Käyttäytyminen tällä hetkellä: Kun antaa kunnolla kaasua ja ahtopaineet nousee, auto lyö polttoaineensyötön poikki. Vikakoodina P0234, eli "overboost condition". Oletin että turbo antaa enemmän painetta kuin mitä mahtuu virtaamaan.
Päättelin sitten että joku estää virtausta ennen tai jälkeen turbon. Onko EGR tukossa, onko imusarja tukossa, onko pakosarja tukossa jne. Turbon paineensäädin näyttäis toimivan. Tuohon lisäyksenä vielä, että hiljattain iski myös EGR-vikakoodin P1408 (flow out of range).
Siksi yks vaihtoehto vois olla että DPF on tukossa. Mutta oikeasti vasta purettaessa selviää lisää, kuhan tässä varaudun eri vaihtoehtoihin.
Vai olenko ymmärtänyt tilanteen väärinpäin, elikä virtausta on järjestelmässä liikaa? Sehän viittais siihen että turbon siivet on jumissa?
Tms. En tiedä tarkemmin. Harmi kun ei ole vielä päässyt purkamaan.
Kiitos perusteellisesta selityksestä. Ymmärrän nyt miksi useimmiten ei vaivauduta puhdistamaan pönttöä vaan laitetaan samantien uusi.tuikku kirjoitti: ↑La 06.01.2024 09:41 Hitupöntöllä on mekaanisessa mielessä max käyttöikänsä. Jos moottori on kunnossa, eikä pöntöön kohdistu mitää mekaanista iskua, niin varmaankin todellinen käyttöikä jossain 0.5-1 milj/km välillä, painottuen sinne yläpäähän.
Käytännösä pöntön iän määrittää jokin moottoriin tuleva vaurio, joka saa aikaan niin suuren kuormituksen kerralla, ettei järjestelmä kestä sitä, vaan tukkeentuu.
....
Ok kiitos. Tämä oli hyvä tietää, helpottaa varmasti vian etsintää jossain välissä.
hitupönikässä,
ennen purkamisa kanttaa laittaa se auto kunnon testeriin ja tehdä sillä ohjatut tarkistukset
ja vasta sitten tehdä oletuksia vika paikasta tosin sen jälkeen ei yleensä tarvitse olettaa
se kun selviää siinä samalla 9/10 keroista
mutta jos ei halua päästä edelä kuvatulla tavalla helpolla vaan haluaa jatkaa lottoamista niin kanttaa
rastia kuponkin tarkistus kohteiksi egr, ahtovuodot, ahtopaine anturi,
Mökkillä
'
'
Re: Voiko DPF:ää puhdistaa rajattomasti?
Rastisin mukaan myös mahdollisen päästöpäivityksen. Näyttää siltä, että sillä on särjety aika montakin ehjää autoa.