E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 23:36
mutta todennäköisesti can-väylä herää kun laitat sen sulakkeen takaisin.
Niin käy se on tuon sulkeen irrotus systeemin huono puoli
aikaa kuluu kun joutuu "joka" sulakeen välissä odotelemaan että
nukahtaa uudelleen
Jos irrottaa yhdestä sulake oksista kaikki sulakkeet tyhjäksi, jos virtsaaminen miinuskaapelin kautta loppuu/vähenee, eikö sillä rajaa jo jotain?
Muuten on uskaliasta ostaa pihtimittarin jos tosiaan , vaikka 0.1 V ( mitä se on ampeereina) jos ei mittari noteeraa pientä virtausta.
Kun työkaluja tahtonut kertyä , kaikkea on avainta ehkä ikämiehelle liiaksikin. Mutta jos siitä tietää ,pihtimittarista apua olevan niin hankkisi sitten. Mutta sulakerasia tyhjäksi ja koittaa sätiikö miinuskaapelin vielä maata vasten. ??
Tuommoset kaapelilla räpsyttelyt kannattaa unohtaa suosiolla. Moni on onnistunut käsittääkseni polttamaan tämän ikäluokan autoista jännitepiikillä Samin ihan vaan normaalissa akun kengän irroituksessa/asennuksessa.
0,1V vuorokaudessa on noin 10% akun kapasiteetistä. Jos on 100Ah akku, se on 10Ah/vrk, eli tasaisella kulutuksella n. 400mA tunnissa. Jos autossa on useita sulakepesiä ja sellaisessa paikassa, että saa auton nukahtamaan "pesä esillä", niin voi siitä sulakepesän päävirtajohdosta koittaa mitata (pihtiamppeerimittarilla) paljon on kulutus missäkin pesässä ja sillä alustavasti rajata vika paikkaa. Sitten voi koittaa kaivaa esiin niitä johtoja jotka menee laitteille ja mitata niistä jos saisi kuluttajan kiinni.
Kun kaikki kulutus ei ole sulakkeiden takana, voi olla että vaikka repii kaikki sulakkeet irti (Ei päävirta), auto kuluttaa silti virtaa.
Huono akku voi myös laskea ihan itsekseen jännitettä ajon jälkeen reilusti alle 12.7/12,6V. Itselläni pari akkua joissa parissa päivässä laskee jännite 12.3-12.4V ja pysyy sitten siinä. Nämä toimii kesällä jossain venekäytössä ihan hyvin, mutta autoista ne olen poistanut käytöstä, koska talvella varsinkin käyttökelvottomia starttiakkuina..
Mutta jos akku kuluu tasaisesti tyhjäksi asti niin, kyllä siellä silloin joku virtaa kuluttaa.
Olikos täällä jo linkki: http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
kalevima kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 23:14
Jos irrottaa yhdestä sulake oksista kaikki sulakkeet tyhjäksi, jos virtsaaminen miinuskaapelin kautta loppuu/vähenee, eikö sillä rajaa jo jotain?
Muuten on uskaliasta ostaa pihtimittarin jos tosiaan , vaikka 0.1 V ( mitä se on ampeereina) jos ei mittari noteeraa pientä virtausta.
Kun työkaluja tahtonut kertyä , kaikkea on avainta ehkä ikämiehelle liiaksikin. Mutta jos siitä tietää ,pihtimittarista apua olevan niin hankkisi sitten. Mutta sulakerasia tyhjäksi ja koittaa sätiikö miinuskaapelin vielä maata vasten. ??
Nyt sinä tavallaan kyselet takuuta jollekin työkalulle ja sille että osaat käyttää sitä. Täällä on ihan ystävällisesti neuvottu mitä itse voi tehdä milläkin työkalulla ja enempää tietoa tuskin tulee.
Jos muutama kympin laite on liian kallis niin onko sitten korjaamon vianselvityksen 120€/h halpa?
T-Row kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 23:48
Tuommoset kaapelilla räpsyttelyt kannattaa unohtaa suosiolla. Moni on onnistunut käsittääkseni polttamaan tämän ikäluokan autoista jännitepiikillä Samin ihan vaan normaalissa akun kengän irroituksessa/asennuksessa.
kalevima kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 23:14
Jos irrottaa yhdestä sulake oksista kaikki sulakkeet tyhjäksi, jos virtsaaminen miinuskaapelin kautta loppuu/vähenee, eikö sillä rajaa jo jotain?
Muuten on uskaliasta ostaa pihtimittarin jos tosiaan , vaikka 0.1 V ( mitä se on ampeereina) jos ei mittari noteeraa pientä virtausta.
Kun työkaluja tahtonut kertyä , kaikkea on avainta ehkä ikämiehelle liiaksikin. Mutta jos siitä tietää ,pihtimittarista apua olevan niin hankkisi sitten. Mutta sulakerasia tyhjäksi ja koittaa sätiikö miinuskaapelin vielä maata vasten. ??
Nyt sinä tavallaan kyselet takuuta jollekin työkalulle ja sille että osaat käyttää sitä. Täällä on ihan ystävällisesti neuvottu mitä itse voi tehdä milläkin työkalulla ja enempää tietoa tuskin tulee.
Jos muutama kympin laite on liian kallis niin onko sitten korjaamon vianselvityksen 120€/h halpa?
Et ole ainoa ikämies täällä.
Juu kyllä ystävällisesti on neuvottu että olen tyytyväinen että ihmiset vaivautuvat neuvomaan, mulle sopii -kiitoksia..Kyllä sen ostaa voisi mutta arvelutti sen käyttökelpoisuus mataliila ampeeri ja jännitemäärillä.
T-Row kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 23:48
Tuommoset kaapelilla räpsyttelyt kannattaa unohtaa suosiolla. Moni on onnistunut käsittääkseni polttamaan tämän ikäluokan autoista jännitepiikillä Samin ihan vaan normaalissa akun kengän irroituksessa/asennuksessa.
Mikä on Sami ?
SAM on Signal Acquisition Module
”SAM (Signal Acquisition Module) toimii samalla tavalla kuin verkkoreititin tietokoneessa tai tietoliikenneverkossa. Se valvoo eri kytkimien, ohjaimien, valvontalaitteiden ja varoitusjärjestelmien tuloa. Kun painat painiketta esimerkiksi kojelaudassasi, signaali kulkee SAM:n läpi ennen kuin ohjaamasi laite reagoi. Jos laitteessa, jota yrität käyttää, on jotain vikaa, saat todennäköisesti varoituksen, joka toimitetaan SAM:n kautta CAN (Controller Area Network) -väylään.”
Ostin pihtivirtamittari sitten; merkki mtx, nyt on opettelua sen toimintojen kanssa.
On ennestään analoginen yleimittari kyllä. Voiko sillä mitata Ohmeja eli vastusta laittamalla mittari miinusnavan ja maan väliin ohmialueelle? (kysyn, ettei kärähtäisi hyvä laitteeni).
Todella pelattava sitten pihtimittarilla neuvoja noudattaen..eli huomioitava sen CAN väylän sammuminen. Sitten laittaa DC alueelle ja 20-200 A kohtaan ja yrittää saada pihti sulakerasialls tulevan kaapelin ympärille?sillä rajaa jo isomman kokonaisuuden? Jos sitten pihtien ollessa päällä kaapelissa, irroittelisi sulakkeita??
Eikös siinä ole se valintakiekko millä valitaan mitä mitataan. Sieltä ohmin kohdalle ja mittaus. Ei kärähdä. Eikö tullu manuaalia mukana?
Sielläkin pitäisi olla ohjeet.
CDI_05 kirjoitti: ↑Su 07.01.2024 10:06
Eikös siinä ole se valintakiekko millä valitaan mitä mitataan. Sieltä ohmin kohdalle ja mittaus. Ei kärähdä. Eikö tullu manuaalia mukana?
Sielläkin pitäisi olla ohjeet.
Manuaali tuli pihtimittarissa ( kai silläsaa ohmit sillä) -kunhan tutustun, ja hitaasti käy omaksuminen kun ikä on muu kuin parhaassa iässä!
Vanhaa analgista tarkoituin ettei kärähdä -siinä ei ole manuaalia, se ollee pian museovehje komeessa 3 mm nahkakotelossaan.
Mittasin ohmi asennossa vanhalla analogisella, aika hyvällä laitteella vielä, mittasin akun miinus johdon ja maan väliltä. Mittarissa on 3 eri ohmitasoa valittavana. Kaisla niistä mittasin ensimmsellä se heilautti viisarin tappion ja muillakin asteikon kohdilla aina hitaammin.
Auto oli ollut seis 10 minsaa, joten can väylä lienee ollut mollissa.
Uuden pihtimittarin ohmiasteikolla näyttö pysyi nollissa. Voi mahdollista olla sekin että huonossa valaistuksessa ulkona oli kosketuksissa syynsä.
Huomenna tiistaina meen korjaamolle asennetaan reaktio tanko ja alapallonivel, otan puheeksi tämän "akun vuodon" edelleen siellä.
Nyt kyllä kävi naapurin autolle, bensakonellinen, samoin. Oli 4-5 vrk ajamatta ja oli tyhjentänyt 62 Ah alkunsa sinä aikana. Voisko oakkaskelit olla osatekijä. Katsotaan mitä selviää
kalevima kirjoitti: ↑Ma 08.01.2024 18:48
Mittasin ohmi asennossa vanhalla analogisella, aika hyvällä laitteella vielä, mittasin akun miinus johdon ja maan väliltä. Mittarissa on 3 eri ohmitasoa valittavana. Kaisla niistä mittasin ensimmsellä se heilautti viisarin tappion ja muillakin asteikon kohdilla aina hitaammin.
Auto oli ollut seis 10 minsaa, joten can väylä lienee ollut mollissa.
Uuden pihtimittarin ohmiasteikolla näyttö pysyi nollissa. Voi mahdollista olla sekin että huonossa valaistuksessa ulkona oli kosketuksissa syynsä.
Huomenna tiistaina meen korjaamolle asennetaan reaktio tanko ja alapallonivel, otan puheeksi tämän "akun vuodon" edelleen siellä.
Nyt kyllä kävi naapurin autolle, bensakonellinen, samoin. Oli 4-5 vrk ajamatta ja oli tyhjentänyt 62 Ah alkunsa sinä aikana. Voisko oakkaskelit olla osatekijä. Katsotaan mitä selviää
Mittasit siis miinuskaapelin ja rungon välistä vastusarvoa? Saako kysyä miksi? Epäilitkö kaapelin olevan poikki niin ettei johda sähköä? Tulihan siinä mittarin mukana ne mittausjohdot?
Onhan sinulla siinä mittarissa DC- eli tasavirta-alueen mittaus? Eikä pelkkää AC- eli vaihtovirtaa?
Lyhyt , yksinkertaistettu sähköoppi.
-Jännite, yksikkö V eli voltti. AAApatterissa 1,5V. Polttomoottoriautoissa akun napajännite n.12V. Kotona verkkovirrassa 230V. Salama taivaalta 5 milj.V
-Sähkövirta, yksikkö A. Auton sisävalon hehkulamppu n.1A. Ikkunannostin n. 10-20A. Keulan jäähdytyspuhallin n.40A. Starttimoottori 200-700A.
-Sähköteho, yksikkö W. Yksinkertaistettuna jännite x virta. V x A=W sisävalopolttimon teho 12V x 1A = 12W. Starttimoottorin teho 12V x 400A =4800W eli 4,8kW.
-käytetty sähkön määrä on teho x aika, usein joko wattituntia tai kätevämmin kWh(kilowattitunti. 100Ah akun sähkömäärä optimiolosuhteissa on 12V x 100Ah = 1,2 kWh. Vertailun vuoksi, meillä menee kotitaloudessa verkkosähköä n.16-20kWh vuorokaudessa. Tarvitsisin siis 15 100Ah:n akkua, korvatakseni verkkosähkön akkusähköllä yhden vuorokauden ajaksi.
-Sähkövastus, yksikkö ohmi. ohmi= V/A. Esimerkiksi valopolttimon kunnon voi mitata ohmiasetuksella. Taas sama polttimo esimerkkinä: 12V / 1A=12 ohmia, eli 12V/A. Ohmi luku siis kertoo, kuinka paljon virtaa kulkee polttimon läpi tietyllä jännitteellä. Jos kytket saman polttimon kuorma-auton 24V järjestelmään, niin sen läpi kulkeekin 2A, koska vastus ei muutu. Tällöin, 24V:lla lampun teho on jännite x virta= 24V x 2A= 48W. tuolla teholla hehkulanka ylikuumenee hetkessä, ja sulaa poikki. Tällöin sen vastus on ääretön, koska sähkövirta ei enää kulje sen läpi,koska yhteys napojen välintä on poikki. Jos siis vastusmittauksessa IRRALLISESSA komponentissa saat järkevän lukeman, mitattava kappale on todennäk. kunnossa. Jos taas digitaalinäytön vasemmassa reunassa on numero 1, niin vastus on ääretön, virtaa ei kulje. Jännitelähdettä ei pidä koskaan vastusmitata, koska se käräyttää mittarin heti. Siis Akkua, tai edes paristoa, ei kannata mitata ohmi-asetuksella.
Palaan otsikon aiheeseen. Kovilla pakkasilla akun virranluovutuskyky heikkenee jonkun verran. Voi olla, että esim. 100Ah täysi akku -30C lämpötilassa pystyy luovuttamaan esim. vain 20 Ah, koska akun sähkökemiallinen prosessi hidastuu, tai estyy hyvin alhaisissa lämpötiloissa. Nyt, jos auton jotkut sähkölaitteet kuluttavat vaikkapa 20 mA virtaa, niin 4 vuorokauden seisonnan aikana sähkön kulutus (yksinkertaistettuna) 12V x 0,02A x 100h = 24Wh.
Siis akusta hävinnyt 2Ah varausta. no joo, eihän tuo nyt ole paljon, mutta esim. kuukaudessa on n. 750 tuntia, jolloin tuon hituvirrankin kulutus jo tyhjentää akkua.
Lisäksi akun hetkellisen virran luovutuskyky heikkenee kylmyydessä. Kun lämpimällä säällä starttaa hyvin käynnistyvän moottorin, niin starttimoottorin erittäin pieni vastus aikaansaa kytkettäessä suuren virran, ja napajännite laskee starttihetkellä esim. 10 volttiin. Sen sijaan kovalla pakkasella kylmä moottori vaatii vielä enemmän tehoa pyörähtääkseen käyntiin. Akku puolestaan pystyy luovuttamaan vain murto-osan huipputehostaan, ja napajännite starttaushetkellä voi pudota jopa 3 volttiin. Tällöin on kyseenalaista, toimiiko sytytys- tai ruiskulaitteet enää lainkaan, ja auto ei ehkä käynnisty lainkaan.
Tämä näin äärimmäisenä yksinkertaistuksena sähköistä, toivottavasti tällä pääsee mittauksissa alkuun.
Vuonna 1987 menin Ylivieskaan Autotalo Antti-Roikolle töihin suoraan ammattikoulun päätyttyä
Siellä oli monta osaavaa mekaanikkoa. Eräs mekaanikko laitteli liikkeen vaihtoautona ollutta Saab 99:ä katsastuskuntoon, ja kuten yleensä etujarruja joutui hieman herkistelemään, seisontajarrukin kun etujarruista löytyi.
Siinä sitten mekaanikko Veli oli uusia osia jarruihin laittanut ja kysyi meiltä muilta että miten se olikaan tämän säätö, että tämänkö verran vivun ja satulan väliin piti jäädä rakoa kun painaa vivusta, että olisi hyvä ?
Toinen työkaveri vastasi että suunnilleen sen verran että sormi mahtuu olemaan siellä välissä.
Vanhin asentaja Heikkilän Lasse tallusteli ympärivuotisissa työkengissään, kumisaappaissa, paikalle ja Veli näytti että "Oisko tämä nyt hyvä ?"
johon Lasse vastasi että "No ei sinne nyt sentään tartte k*rpää työntää !"
(en osaa selittää mistä tätä lukiessa tuli mieleen, jatkakaa)
Olen joskus opettanut pojille että vesi on hyvä analogia,
paine = jännite,
virtaus = virta,
kuristus = vastus. Ohut letku kuristaa virtausta == ohut johto estää isojen virtojen läpimenon ( hiukan huono, se johto sulaa poikki).
roska putkessa == ylimenovastus tms johdossa/liitoksessa.
katkaisija == venttiili.
diodi = 1-suunta venttiili
En sitten tiedä kuinka hyvin oppivat mutta savua ei ainakaan heti noussut.
Ei se ikä ole este oppia uusia asioita, äitikin opetteli 84 vuotiaana vielä älypuhelimen ja sillä kuvaamisen, skypettämisen puhelimella pari vuotta myöhemmin, tietokoneella jo 80 vuotiaana. Kyse on etupäässä omasta asenteesta, kaikki on opittavissa ellei mennä sitten ydinfysiikkaan tai rakettitieteeseen ( ja nekin on opittavissa). Ainoastaan naisten aivoituksista ei aina ota selvää
Kun tuolla aikaisemmin mainitsin järjestelmistä, joita en osaa kuvitellakaan, niin kerrompa siihen liittyvän tarinan.
Ostin oman W203:n n. 5,5 vuotta sitten loppukeväällä. Vähän se vaati jarrujen ehostusta, ja polttoaineletkujen uusimista, muuten toimi ihan hyvin. Joskus syyskuun puolessa välissä ilmestyi näyttöön teksti, joka varoitti akun tai laturin viasta (englanniksi, ei suomen kieltä). Ajattelin, että laturin hiilet ovat kulumassa loppuun. Kuittasin varoituksen pois, eli vaihdoin näkymää. ilmoitus ei uusiutunut. Muutaman päivän kuluttua se uusiutui, mutta auto toimi täysin, siirretään myöhemmäksi... Minulla oli silloin päivittäinen työmatka 60 km suuntaansa, eli 2 tuntia matkoihin + työpäivä, iltaisin ei viitsinyt aloittaa mitään isompaa remppaa. Näin jatkui kolmisen viikkoa, ehkä joka kolmannella startilla tuli sama laturi-ilmoitus näyttöön. Auto toimi edelleenkin.
Eräänä päivänä jäin ylitöihin, ten erään tehtävän loppuun, siinä meni n.klo 21 asti. Kotiin lähtiessä auto käynnistyi normaalisti, sama ilmoitus taas. Oli jo aika hämärää, kiinnitin huomiota siihen, että valot olivat oudon himmeät. Katuvaloalueella pärjäsi hyvin, sitten alkoi tulla lisää ilmoituksia.
-kaukovalot ei toimi
-sumuvalot ei toimi
-Lasinpesulaite ei toimi
-Takalasin pyyhkijä ei toimi
Jatkoin matkaa kotiinpäin, ilta hämärtyi hämärtymistään. Maantiellä ajoin rekan perässä pitäen n. 80m etäisyyttä. Ajovalot himmenivät edelleen.
-Ilmastointi ei toini
-Takalasin lämmitys ei toimi
-Tuulilasin pyyhkijät ei toimi
-Matkustajan penkin säätö ei toimi
-Kuljettajan penkin säätö ei toimi
-Luistonesto ei toimi
-ABS-järjestelmä ei toimi
-Turvavyön kiristäjät ei toimi
-Airbag ei toimi
-Lämmityspuhallin ei toimi
-Lämmitysilman ohjaus ei toimi
-Radio ei toimi
Puolessavälissä matkkni taajamassa taas katuvalot helpottivat matkaani, kun käännyin vähän pienemmille teille. Taas ilmoituksia:
-Takasumuvalot eivät toimi
-Jarruvalot ei toimi
-Hätävilkut ei toimi
-Rekisterivalot ei toimi
-Sisävalaistus ei toimi
-Vilkut eivät toimi
Pysähdyin, en uskaltanut sammuttaa moottoria. Soitin vaimolle, että autossa on ongelmia, lähde ajamaan vastaan. Ok. Eteenpäin...
-Takavalot eivät toimi
-Lähivalot eivät toimi , sammuivat kokonaan. ajoin parkkivaloilla n.30 -35 km/t Taas katuvalot loppuivat, muuta liikennettä ei nimeksikään.
-Vaihteensiirto ei toimi
-Moottorin tehonsäätö ei toimi (en muista siitä sanamuotoa)
-Moottorin jäähdytys ei toimi
-Mittaristo ei toimi
-Parkkivalot ei toimi
Ryömin kakkosvaihteella tyhjäkäynnillä eteenpäin. Akku oli jo niin tyhjä, että jännite oli (arvaus) 5V luokkaa. Moottorin ruiskutuksen ohjaus oli viineinen joka toimi. Pari kilometriä meni näin tähtien valossa, hidasta hölkkävauhtia, kunnes konekin sammui, juuri ennen bussipysäkkiä. Automaattilootakaan ei jarruttanut, sehän on D-asennossa käytännössä vapaalla koneen seisoessa. Rullasin pysäkille, ja alle minuutissa vaimoni tuli omalla autollaan vastaan. Ajoimme kotiin, minulla oli tallissa 80Ah.n akku vähän aikaisemmin täyteen ladattuna. Akku, otsavalo ja vähän työkaluja mukaan, ja takaisin mersun luokse. Vaihdoin akun, ja kaikki toimi jälleen, paitsi se lataus. Ajoin suoraan tutun autosähkökorjaajan liikkeen pihaan. Aamulla toisella autolla töihin, ja korjaajalle soitin hiukan jälkeen 7:n. Kerroin tilanteen, hä lupasi yrittää loppupäivästä vaihtaa siihen korjatun laturin. Klo 18 maissa hän sitten soitti takaisin, että nyt se on kunnossa. Eikä maksanut kuin puolet autoni ostohinnasta.... Jatkuu, jos joku jaksaa lukea
On tainnut alkaa selvitä ! Mutta lyhyt kertaus koko "rimpsusta" !
Tämä alkoi kun jätin auton pihaan vajaaksi viikoksi n 50 km ajon jälkeen siis ajamatta! 100Ah akku ( jossa vielä nyt joku pv takuutakin jäljellä! ) Akku oli sinä aikana tyjhentynyt totaalisesti. Ei pitäisi.! Vaihdoin akun hyvään 70Ah -rajatakseni ettei eka akussa olisi vikaa ???
Aloin tutkia asiaa, sähköpuolen tuntemukseni ei ole ollut hyvä. Irroitin akun miinuskaapelin ja uudellen kiinnittäessä se löi kipinää enemmän kuin mielestäni piti. ( tästä muisti vanhemmista autoista joita osaan korjailla tavittaessa paremmin).
Mittailin sitä analogisella yleismittarilla, mutta 0.1 V akun vuorokautista jännitelaskua seurasin halpamyynnin mittarilla joka laitetaan tupankasytyttimeen, diginäytöllä oleva. Se osoitti laskua 0.1V/vrk. Nypin sulakkeitakin irti ja katsoin miinuskaapelin kautta vuotoa, mikään ei poistanut-vähentänyt "kipinöintiä. Sähkötuntemulseni oli huonoa -tässä nyt jälkeen tuli lisätietoa täältä foorumilta. Sain lisäoppia näistä teidän vastauksistanne, kiitos.
Ostin sitten sen pihtivirtamittarinkin ( jota foorumilla kehoitettiin) merkkinä on: mtx tools AC. CM 20835, paketin takana lukee vielä että olis sopiva DC voltage 600 V -asti. Jotain opin sillä tulkitseen? 70 Ah akun napajännite oli 12.5 -diginäyttö sytkärin paikasta näytti 12.1 sillä halpalelulla jolla tutkailin jo alkuvaiheessa?
Käydessäni korjaamolla missä laitettiin reaktio tanko ja alapallo, niin otin esiin tän ongelmani; asiaa tuntevammat mittailivat ja käytettiin myös tätä mittaria...tuloksena ettei juuri mitään ampereita vuoda mihinkään? Eli pitäisi o l l a s ä h k ö p i i r i t sikäli kunnossa.
Mikä tyhjensi 100 Ah akun sinä vajaana viikkona, jää tietämättä toistaiseksi. Nyt auto seisoo 70 Ah akku paikallaan, saa nähdä kun seisoo päiviä mitä tapahtuu.
Sähköoppini lisääntyi, kiitos vaivannäöstä kun pistitte tietoa!
kalevima kirjoitti: ↑Pe 12.01.2024 19:41
Ostin sitten sen pihtivirtamittarinkin ( jota foorumilla kehoitettiin) merkkinä on: mtx tools AC. CM 20835, paketin takana lukee vielä että olis sopiva DC voltage 600 V -asti. Jotain opin sillä tulkitseen? 70 Ah akun napajännite oli 12.5 -diginäyttö sytkärin paikasta näytti 12.1 sillä halpalelulla jolla tutkailin jo alkuvaiheessa?
Jos olisit tarkemmin lukenut sitä saamaasi suositusta niin niissä kahdessa esimerkissä oli se tasavirtamittaus.
Pitää olla tasavirralle eli dc-alueelle virtamittaus.
Jännitemittaus (DC ja V) on jokseenkin kaikissa tasavirta-alueelle mutta tasavirtamittausta (DC ja A)) ei kaikissa
kalevima kirjoitti: ↑Pe 12.01.2024 19:41
Mikä tyhjensi 100 Ah akun sinä vajaana viikkona, jää tietämättä toistaiseksi. Nyt auto seisoo 70 Ah akku paikallaan, saa nähdä kun seisoo päiviä mitä tapahtuu.
Edelleen on mahdollista, että se 100 Ah:n akku on viallinen, ja se 70 Ah:n akku on ehjä ja toimiva. Tai sitten akku vaan on heikossa varauksessa, mm lyhyistä ajomatkoista ja kylmästä johtuen. Jos takuuta on jäljellä kannattaa ottaa yhteys myyjään ja testata akku.
Jos siinä 100 Ah ssä on/ olisi vikaa niin tänään 13.1 umpeutuu sen takuu. Lisäksi se Varaosaliike on lopettanut mistä sen ostin.
Tosin voihan sitä mittauttaa jossain.
Mittasin sen 70 Ah akun nyt navoista kun on seissyt 3 vrk ja napakännite oli 12.5. Se akku taitaa olla kunnossa aikakin ja sähköpuolella ei näin ollen , tämän perusteella olisi vuotoa kuten korjaamolla totesivat ettei vuoda.