Kyllä näihin omiin ajoihin riittää hyvin, eikä "käynnistys" ja liikkeelle lähtö tunnu ollenkaan niin pahalta kuin polttiksella
Ostin patteriauton, ekat havainnot
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Huomasitko katsoa paljonko auton varaustaso laski tuossa kelissä ilman latausta yön yli?tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 16:18 Auto ei ollut latauksessa ennen lähtöä, esilämmitys päällä noin 15min.
Keskikulutus laski hiljalleen koko matkan ajan ja jos matka olisi ollut pidempi, olisi varmaan vielä hitusen voinut laskea, mutta kyllä tästä voisi vetää johtopäätöksen, että näillä keleillä 250km alkaa olla ihan maksimi range.
Meidän mökkimatka on 150 km jonka naapurin EQA selvittää vaivatta. Et ole tähän mennessä onnistunut esittämään mitään argumenttia, joka estäisi minua pitämästä EQB 4Maticia ostoslistallani

Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tuota varaustason laskua en huomannut katsoa. Kyllä 150km menee kelissä kuin kelissä ja jos mökillä pystyy lataamaan, niin pääsee vielä takaisinkin740 GLE kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 16:09Huomasitko katsoa paljonko auton varaustaso laski tuossa kelissä ilman latausta yön yli?tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 16:18 Auto ei ollut latauksessa ennen lähtöä, esilämmitys päällä noin 15min.
Keskikulutus laski hiljalleen koko matkan ajan ja jos matka olisi ollut pidempi, olisi varmaan vielä hitusen voinut laskea, mutta kyllä tästä voisi vetää johtopäätöksen, että näillä keleillä 250km alkaa olla ihan maksimi range.
Meidän mökkimatka on 150 km jonka naapurin EQA selvittää vaivatta. Et ole tähän mennessä onnistunut esittämään mitään argumenttia, joka estäisi minua pitämästä EQB 4Maticia ostoslistallani![]()

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Nyt kun ulkolämpötila on normaalimpi, niin ajomatkat pitenee reilusti 

-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kuukausi takana patteriautoilua. Keskikulutus 32kwh, eli aika kova, mutta on ollut myös kovia kelejä ja ajettu pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Tuossa kun oli päivä jolloin pakkasta ei ollut kuin -8, niin mökkireisu meni 23,4kwh kulutuksella.
Eilen ajelin yhden Bemarin perässä ja yllätyin hiukan omista ajatuksista: se meno oli melkoista pörinää, savua ja perse vatkasi puolelta toiselle, eikä se meno silti oikein edistynyt, niin mieleen tuli, että onpas vaikean ja hölmön näköistä touhua ja haisee pahalle......Näin nopeastikko tämä sähkötouhu valtaa pääkopan?
Eilen ajelin yhden Bemarin perässä ja yllätyin hiukan omista ajatuksista: se meno oli melkoista pörinää, savua ja perse vatkasi puolelta toiselle, eikä se meno silti oikein edistynyt, niin mieleen tuli, että onpas vaikean ja hölmön näköistä touhua ja haisee pahalle......Näin nopeastikko tämä sähkötouhu valtaa pääkopan?

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Herätti ihmetystä tällä viiklla kun naapuri tuli kotiin etanan vauhtia, ja juuri ja juuri pääsi laturin viereen. Keskustelimme asiasta ja akusta oli hävinnyt
varausta 45% kun parkissa 8h. Aamulla lähtiessä oli ollut täynnä. Niin se pakkanen puree.
varausta 45% kun parkissa 8h. Aamulla lähtiessä oli ollut täynnä. Niin se pakkanen puree.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Jos akusta häviää kahdeksan tunnin parkissa ihan itsekseen 45 prosenttia, ei kyse ole normaalista pakkasen puremisesta vaan autossa on vika. Ellei naapuri sitten istunut koko aikaa autossa ja pitänyt sitä lämpimänä. Silloinkaan ei tosin 45 prosenttia pitäisi mennä, ellei pakkanen ole erityisen kova tai akku kovin pieni. Joku oli just testannut paria Teslaa ja yhtä Kiaa, ja ne olivat pitäneet lämmityksen autossa päällä 28-46 tuntia yhdeksän asteen pakkasessa. Mutta tietenkin minkä tahansa sähköauton akun saa tyhjennettyä (ainakin melkein tyhjäksi, automatiikka epäilemättä katkaisee lämmityksenkin ajoissa) ajamatta metriäkään, jos vaan pitää lämmityksen tarpeeksi kauan päällä. Polttomoottoriauton tankinkin saa samalla metodilla tyhjäksi, aikaa tosin kuluu aika paljon enemmän.
Mutta jos lämmitys ei ole päällä, ei se varaus ehjästä akusta tai autosta nopeasti karkaa. Hitaastihan nuo akut toki itsekseenkin purkautuvat. Omassani ainakin on yleensä lämpötilasta riippumatta lähtiessä ihan sama varaus kuin oli edellisenä iltana autolta poistuessa. No joo, omaa kokemusta sähköauton kanssa ei ole kovin paljon yli kahdenkympin pakkasista.
Mutta jos lämmitys ei ole päällä, ei se varaus ehjästä akusta tai autosta nopeasti karkaa. Hitaastihan nuo akut toki itsekseenkin purkautuvat. Omassani ainakin on yleensä lämpötilasta riippumatta lähtiessä ihan sama varaus kuin oli edellisenä iltana autolta poistuessa. No joo, omaa kokemusta sähköauton kanssa ei ole kovin paljon yli kahdenkympin pakkasista.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kuitenkin tuonakin yönä sai 00-06 sähköä alle 20c/kWh keskihinnalla. Ihan perus 16A yksivaihelatauksella sain yhteen autoon sen 20kWh ladattua n. 4€ (+vero ja siirto). Päivä oli kyllä sitten järjettömän kallis, mutta taisi olla hetkellinen ilmiötahtoomersun kirjoitti: ↑To 04.01.2024 19:10 Screenshot_20240104-190849.pngVoi olla, että huomenna ei tankata patteriautoa kotona![]()

Samana yönä oli jonkun iltapäivälehden artikkelin mukaan joku pöljä pitänyt polttomoottori autoaan kokoyön käynnissä, kun oli niin kallista sähköä, ettei lohkolämmitintä voinut käyttää

Tossa meillä pyörivässä muun merkkisessä autossa (Ei ole oma) on akkulämmitin, kun akkujäätyy -17 se sitä lämmittää, mutta ilmeisesti jollain 500W, eli vaikka olisi koko vrk päällä menee se 12 kWh akkua. Mutta ei se ilmeisesti ole kuin hetkittäin päällä (auton on lämpimässä näillä kylmillä keleillä, niin ei todellista kokemusta).
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onhan näissä myös merkkikohtaisia eroja akun kestävyydessä.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Patteriauto herättää kanssaihmisissä tunteita, Prisman parkkihallissa räkäisty kunnon klimpit EQB:n kylkeen 

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tiedä tapauksen kun patteriautosta oli murjottu sivupeili irti(roikkui kyljessä).tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 12:13 Patteriauto herättää kanssaihmisissä tunteita, Prisman parkkihallissa räkäisty kunnon klimpit EQB:n kylkeen![]()
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tiedän useita polttomoottoriautoja joille tehty samat asiat.CDI_05 kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 12:30Tiedä tapauksen kun patteriautosta oli murjottu sivupeili irti(roikkui kyljessä).tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 12:13 Patteriauto herättää kanssaihmisissä tunteita, Prisman parkkihallissa räkäisty kunnon klimpit EQB:n kylkeen![]()
Tai heitetty kaljapullo tuulilasiin.
Tai puhkottu renkaat.
Kaikki uudehkoja.
Että ei koske pelkästään sähköautoja vaikka sellaisen omistaja niin ehkä kuvitteleekin.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Epäilen ettei autojen kylkeen syljeskelevän aivokapasiteetti riitä päättelemään ajoneuvon käyttövoimaa mistään ellei sitä suullisesti kerrota, ja sittenkin vastaus saattaa olla "Häh ?" 

wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ensimmäisen kerran tuli ongelmia laturilla, eli K-Latauksen 100kw laturi teki tenän. Aloitti latauksen kyllä normaalisti, mutta kun oli ladannut 13,3kwh, niin keskeytti latauksen.
En ihmetellyt sen enempää, tuokin auttoi kotiin.

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Morjens!
Hankin EQC -2022 viime vuoden elokuussa. Eipä ole ollut valittamista. Lämmin ratti olisi kiva mutta eipä käytettyyn kaikkea saa. Autolla oli ajettu 8000 km ostaessa, nyt 16000 km. Huollon kilpailutin AutoJerryn kautta ja maksoi 160€ jarrunestevaihtoineen. Marmoritiskillä huolto olisi ollut 400€. Laturiksi hankin Defa Powerin. Defa "kyttää" pörssisähkön hintaa ja latauksen voi laittaa halvimmille tunneille. Defaan saa myös balancerin joka vähentää auton latausta tarpeen mukaan ja estää pääsulakkeiden palamisen. Vetokoukku olisi ollut Veholla 4800€. Koukkupajalla ei-sähkökoukku oli 800€. Hyvä peli ja ajotuntuma on tosi kiva. Erityisesti tykkään moottorijarrusta, jolloin kaupungissa ei juuri tarvitse jarrupolkimelle hyppiä.
Hankin EQC -2022 viime vuoden elokuussa. Eipä ole ollut valittamista. Lämmin ratti olisi kiva mutta eipä käytettyyn kaikkea saa. Autolla oli ajettu 8000 km ostaessa, nyt 16000 km. Huollon kilpailutin AutoJerryn kautta ja maksoi 160€ jarrunestevaihtoineen. Marmoritiskillä huolto olisi ollut 400€. Laturiksi hankin Defa Powerin. Defa "kyttää" pörssisähkön hintaa ja latauksen voi laittaa halvimmille tunneille. Defaan saa myös balancerin joka vähentää auton latausta tarpeen mukaan ja estää pääsulakkeiden palamisen. Vetokoukku olisi ollut Veholla 4800€. Koukkupajalla ei-sähkökoukku oli 800€. Hyvä peli ja ajotuntuma on tosi kiva. Erityisesti tykkään moottorijarrusta, jolloin kaupungissa ei juuri tarvitse jarrupolkimelle hyppiä.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko auto lämpöisessä talissa vai kylmässä. Ajattelin sen takia koska olis kiva tietää ajoakun latautumisen kannalta. Pakkanen vaikuttaa
akun latautumiseen ja käyttöaikaan.
akun latautumiseen ja käyttöaikaan.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Mulla on kylmässä katoksessa josta rouva ajaa sen päiväksi lämpimään talliin. Kyllä se range kuulemma muuttuu kun on päivän lämpimässä.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Osaatko sanoa kuinka paljon rangea tulee lisää kun on päivän lämpimässä.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Aamulla oli -10 astetta. Auto oli +2 asteisessa autohallissa klo 9-17. Range nousi 20%.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Eli kahdeksan tuntia ja 20 prossaa lämpötila vaikuttaa juuri niin kuin on oletettu.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tossa koekäyttöä -30 pakkasessa https://www.kauppalehti.fi/uutiset/-31- ... 3069399c19
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Pistetääs tästäkin päivitystä välillä. Eli patterilla ajeltu nyt kolme kk ja 3600km. Oikein mitään kerrottavaa ei ole, kaikki on toiminut ilman ongelmia kireimmilläkin pakkasilla. Nyt kun kelit on lämmennyt nollan paikkeille, niin mökkireisunkin pääsi alle 20kwh kulutuksella. Positiivinen kokemus on ollut kyllä.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Minkälainen tuo eqb muuten on? Tilat? Tuollaista miettinyt kun hinnat asettuu alle kolmeen kymppiin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Mukava ja hiljainen auto ajella, tilaa on ihan hyvin, näkyy näitä taksinakin olevan. Takapenkkejä pystyy tarvittaessa siirtämään, joten jalkatilaa saa taakse hyvin. Tuo minun auto on 7-paikkainen, mutta ne takimmaisen penkit sopii vain lapsille. Range näissä ei mikään ihan valtava ole, kovilla pakkasilla matka-ajossa alkaa 250km olemaan maksimi, nelivetoisella varmaan sitäkään. Kesäkelistä ei vielä kokemusta ole.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ensimmäinen vikakin sitten ilmaantui EQB:hen, eli alustasta alkoi kuulumaan hitaasti ajettaessa vaimeaa klonksuntaa. Veholle hoitoon ja syyksi paljastui etukallistuksenvakaajan kiinnitykset. Lienee pakkaset ja huonosti hoidetut tiet tehnyt tehtävänsä. Myös avaimen paristo meni uusiksi. Vajaa 4kk 4200km
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Täällä on EQB:llä 25tkm ja 16kk takana, ei ole oikein uutta raportoitavaa. Auto on toiminut kuten pitääkin, nelivedolla pääsee hangessakin eri suuntiin ihan paikaltaan. Lumityöt tehdään aina vasta sen jälkeen kun autoa on ensin kokeiltu. Ominaisuuksia ei auton softaan ole tullut lisää, pelkkiä karttapäivityksiä. Kesärenkaat menevät alle taas parin viikon päästä, keskikulutus alusta asti on ollut 21kWh/100km, tosin siihen sisältyy kaksi talvea. Tiellä näitä tulee vastaan koko ajan enemmän ja Nettiautossakin myytävien määrä on noussut sinne sadan tuntumaan.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Alkoi tällä viikolla EQC sirisemään kuskinpuolelta, aivan kun tulisi ratin vasemmalta puolelta.
Vain liikkeellä ollessa sirinä tasaisen usein alkaa, paikoillaan ollessa vaimenee. Ilmastoinnin laitoin pois päältä hetkeksi, mutta sirinä ei sen myötä kadonnut. Selkeästi havaittavissa, toki katoaa radion äänen alle yhtä helposti. Ideoita?
Vain liikkeellä ollessa sirinä tasaisen usein alkaa, paikoillaan ollessa vaimenee. Ilmastoinnin laitoin pois päältä hetkeksi, mutta sirinä ei sen myötä kadonnut. Selkeästi havaittavissa, toki katoaa radion äänen alle yhtä helposti. Ideoita?
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Yllättävän pieneksi tuon EQB:n kulutuksen saa lämpöisillä keleillä puristettua, kun asiaan hiukan perehtyy.
Reguperaatio auto-asennossa ja hyvää rullauskykyä hyödyntämällä, on pienin kulutus lukema ollut 12,8kwh/100km. 47 km matkasta n.25km oli 80km/h ja loput 60kmh rajoitus. Tämähän tarkoittaa jo sitten jo yli 500km rangea. Normi ajollakin pääsee helposti 16-17kwh kulutuksiin.
6900km on nyt ajettu ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut tuon kallistusvakaajan jälkeen. Mieluisalta hankinnasta tuntuu vieläkin.
Reguperaatio auto-asennossa ja hyvää rullauskykyä hyödyntämällä, on pienin kulutus lukema ollut 12,8kwh/100km. 47 km matkasta n.25km oli 80km/h ja loput 60kmh rajoitus. Tämähän tarkoittaa jo sitten jo yli 500km rangea. Normi ajollakin pääsee helposti 16-17kwh kulutuksiin.
6900km on nyt ajettu ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut tuon kallistusvakaajan jälkeen. Mieluisalta hankinnasta tuntuu vieläkin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tuli tosiaan taloon vajaa kuukausi sitten EQS 580 4Matic. Spesifisesti tämä yksilö:
https://www.youtube.com/watch?v=31NPeqyl1sE
https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes- ... lis-koeajo
Eli Vehon entinen esittelyauto, jonka alkuperäinen rekisteritunnus on EQS-1. Valitettavasti en saanut kilpeä, vaan se on nyt Vehon seuraavassa EQS esittelyautossa.
Suunnilleen 2000 km tullut ajeltua muutamassa viikossa. On kyllä varsinainen kilometrinnielijä. Hiljainen, pehmeä ja ajaa suorastaan itseään kun on Distronic ja automaattiohjaus ("aktiivinen ohjausavustin") päällä. Yhden polkimen ajo on aivan mahtava kokemus, ja kannustaa kyllä rauhalliseen ja pehmeään ajoon. Tämän 2tkm aikana en ole kovin montaa kertaa koskenut jarrupolkimeen. Tuuletetut ja hierovat penkit tuo kivan silauksen matkustusmukavuuteen.
10 astetta kääntyvät takapyörät yllättivät iskänikin, "kylläpä kääntyy näppärästi".
Kulutus tuolla 2tkm matkalla minun ajotyylillä 21,5 kWh/100km. Ei ole tullut kulutusta paljon mietittyä, koska isolla 108 kWh akulla pääsee pitkälle, ja lataaminen on nopeaa. Paikallisen ABC:n eli Kempowerin ja Rechargen suurteholatureista on kokemusta ja 75-110 kW lataustehoa tuli helposti vaikka on aina ollut muita autoja samoissa latureissa latautumassa. Sähkö noista latureista on vaan kallista (30+ snt/kWh) eli paljon halvempaa ajoa tulee kun kotona lataa pörssisähköllä halvan sähkön tunteina, 5-10 snt/kWh. Sukosta tulee 1,6 - 1,7 kW teholla latausta eli noin 1 % akkua tunnissa. Tuohan on mun matikan mukaan alle 7,4 A virta eli pitäisi olla aika turvallista ladata vaikka jatkuvasta lataamisesta varoitellaan...
Vakuutus on aika kallis, mutta kattavakin tietysti. Liikennevakuutus ja merkki-superkasko vuodessa yli 1800€ kaikkien bonuksien, keskitysalennuksien ja muiden jälkeen. Ennen bonuksia ja alennuksia yli 4000€/v...
Sähköauto kun on, niin on mielenkiintoisesti keskitytty auton tekemiseen hiljaiseksi... tai en tiedä johtuuko siitä että on tavallaan S-mersu. Mm. pyöräkotelot on vuorattu jollain karkealla huovalla ilmeisesti siksi ettei kivet ropise, ja tietysti akustiikkalasit laitettu.
https://www.youtube.com/watch?v=31NPeqyl1sE
https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes- ... lis-koeajo
Eli Vehon entinen esittelyauto, jonka alkuperäinen rekisteritunnus on EQS-1. Valitettavasti en saanut kilpeä, vaan se on nyt Vehon seuraavassa EQS esittelyautossa.
Suunnilleen 2000 km tullut ajeltua muutamassa viikossa. On kyllä varsinainen kilometrinnielijä. Hiljainen, pehmeä ja ajaa suorastaan itseään kun on Distronic ja automaattiohjaus ("aktiivinen ohjausavustin") päällä. Yhden polkimen ajo on aivan mahtava kokemus, ja kannustaa kyllä rauhalliseen ja pehmeään ajoon. Tämän 2tkm aikana en ole kovin montaa kertaa koskenut jarrupolkimeen. Tuuletetut ja hierovat penkit tuo kivan silauksen matkustusmukavuuteen.
10 astetta kääntyvät takapyörät yllättivät iskänikin, "kylläpä kääntyy näppärästi".
Kulutus tuolla 2tkm matkalla minun ajotyylillä 21,5 kWh/100km. Ei ole tullut kulutusta paljon mietittyä, koska isolla 108 kWh akulla pääsee pitkälle, ja lataaminen on nopeaa. Paikallisen ABC:n eli Kempowerin ja Rechargen suurteholatureista on kokemusta ja 75-110 kW lataustehoa tuli helposti vaikka on aina ollut muita autoja samoissa latureissa latautumassa. Sähkö noista latureista on vaan kallista (30+ snt/kWh) eli paljon halvempaa ajoa tulee kun kotona lataa pörssisähköllä halvan sähkön tunteina, 5-10 snt/kWh. Sukosta tulee 1,6 - 1,7 kW teholla latausta eli noin 1 % akkua tunnissa. Tuohan on mun matikan mukaan alle 7,4 A virta eli pitäisi olla aika turvallista ladata vaikka jatkuvasta lataamisesta varoitellaan...
Vakuutus on aika kallis, mutta kattavakin tietysti. Liikennevakuutus ja merkki-superkasko vuodessa yli 1800€ kaikkien bonuksien, keskitysalennuksien ja muiden jälkeen. Ennen bonuksia ja alennuksia yli 4000€/v...
Sähköauto kun on, niin on mielenkiintoisesti keskitytty auton tekemiseen hiljaiseksi... tai en tiedä johtuuko siitä että on tavallaan S-mersu. Mm. pyöräkotelot on vuorattu jollain karkealla huovalla ilmeisesti siksi ettei kivet ropise, ja tietysti akustiikkalasit laitettu.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850