MB W242 B250e hinaus?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 08.11.2019 16:21
MB W242 B250e hinaus?
Hei! Onko tosiaan niin, että tätä pientä täyssähkö-Mersua ei voi siirtää hinaamalla lainkaan? Jos ajoakusto loppuu ja olisi muutama kilometri mökkitietä, jotta saisi auton mökille lataukseen. Vai onko otettava mukaan 2 kW:n agrikaatti ja ladattavalla sillä lisäkilometrejä ajoakustoon (6 minuutin latauksella saisi ilmeisesti yhden kilometrin ajomatkaa lisää)? T: Kauko
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 362
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: MB W242 B250e hinaus?
Aggregaatti/hinuri on turvallinen vaihtoehto. Älä yritä perinteistä hinausta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: MB W242 B250e hinaus?
Oman täyssähköni ohjekirja nimenomaan kieltää hinauksen yhtään pidemmäs kuin hinausauton lavalle. Ja silloinkin pitää valita valikosta "hinaustila". Eikä yksikään pyörä saa siis olla siis autoa korjaamolle kuskatessa maassa. Ongelma liittyy lataukseen. Ilmeisesti normaalissa rullauksessa toimiva regenerointi voi toimia hinatessa väärin. En lähtisi kiellon merkitystä testaamaan, turhan arvokkaita laitteita siihen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: MB W242 B250e hinaus?
Korjaamolle tai latauspaikalle hinatessa siinä tapauksessa, jos ainoa vika on tyhjä akku...
Re: MB W242 B250e hinaus?
Tulee mieleen että jos alottaa hinaamisen hetki ennen akun tyhjenemistä niin että akussa on vielä liraus virtaa eli elektroniikka, tehostimet, ilmastointi ym. toimii normaalisti, niin mahtaisiko auto tietää tai välittää onko edessä alamäki vai köysi?
Re: MB W242 B250e hinaus?
Ei hitto, onko todellista? Vaikuttaa aika houkuttavilta nämä sähkikset.
Re: MB W242 B250e hinaus?
Huokuttelee tosiaan. Käytännössä kun akun varaustila menee alle määrätyn rajaarvon pitäisi kytkeytyä ns safety mode ajonopeus tippu mateluvauhtiin ja riittää muutan kilometrin.Sen jälkeen istuu siinä.
Re: MB W242 B250e hinaus?
Tää on taas näitä väistetään kaikki vastuu kun kielletään hinaaminen.
Ei toimi ja takuu, ja sit loki kertoo että tää on hinattu. Akku tyhjä ei rangea ja auto on siirtynyt. Ei korjata.
Todellisuudessa mistä se pirssi tietää että naru kiinni vai alamäki kuten Jysi tossa jo totesi.
Ainakin teslaa latasivat pitkän matkaa hinaamalla, se vaan työnsi energiaa akkuun moottoreista kuten muutenkin kun kaasua ei paina ja katiska rullaa.
Ei toimi ja takuu, ja sit loki kertoo että tää on hinattu. Akku tyhjä ei rangea ja auto on siirtynyt. Ei korjata.
Todellisuudessa mistä se pirssi tietää että naru kiinni vai alamäki kuten Jysi tossa jo totesi.
Ainakin teslaa latasivat pitkän matkaa hinaamalla, se vaan työnsi energiaa akkuun moottoreista kuten muutenkin kun kaasua ei paina ja katiska rullaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: MB W242 B250e hinaus?
Ei kai tuo nyt niin kamala asia ole. Pitää se tietenkin muistaa ja varmistaa mahdollisessa hinaustarpeessa, että hinausauto ei sitten saa olla mallia, jossa auto on vain puoliksi irti maasta (Tarkkaan ottaen en ole satavarma, saisiko kaksivetoista täyssähköä hinata niin, että ei-vetävät pyörät ovat maassa. Omani on neliveto ja siinä ei ainakaan saa olla kumpikaan pää pyörimässä. Enkä aio tuota kokeilla, jos tilanne tulee...)
Ei noita hinaustarpeita kuitenkaan ihan yhtenään kohdalle osu. Tietenkin aina voi olla huonoa tuuria, voihan se auto mennä rikki tai kieltäytyä muuten vaan lähtemästä liikkeelle käyttövoimasta riippumatta. Akkuongelmia on nyt tulipalopakkasilla ollut paljon etenkin polttomoottoriautoissa, mutta kunhan täyssähköjä alkaa tulla enemmän yli viiden vuoden ikään, alkaa niitäkin luultavasti jäädä pakkaseen entistä useammin saman 12V akun sippaamisen takia.
Täyssähköllä huonoa tuuria voi yrittää ehkäistä ainakin siten, että kylmillä keleillä ei yritä tiristellä ajoakusta kilowattitunteja ihan äärirajoille. Varsinkin kylmällä autolla kylmästä lähtiessä kulutus on jonkin aikaa hurja ja silloin voi käydä huonosti, jos akussa on ollut niukasti varausta sitä kylmään jättäessä eikä latausmahdollisuutta ole.
Ei noita hinaustarpeita kuitenkaan ihan yhtenään kohdalle osu. Tietenkin aina voi olla huonoa tuuria, voihan se auto mennä rikki tai kieltäytyä muuten vaan lähtemästä liikkeelle käyttövoimasta riippumatta. Akkuongelmia on nyt tulipalopakkasilla ollut paljon etenkin polttomoottoriautoissa, mutta kunhan täyssähköjä alkaa tulla enemmän yli viiden vuoden ikään, alkaa niitäkin luultavasti jäädä pakkaseen entistä useammin saman 12V akun sippaamisen takia.
Täyssähköllä huonoa tuuria voi yrittää ehkäistä ainakin siten, että kylmillä keleillä ei yritä tiristellä ajoakusta kilowattitunteja ihan äärirajoille. Varsinkin kylmällä autolla kylmästä lähtiessä kulutus on jonkin aikaa hurja ja silloin voi käydä huonosti, jos akussa on ollut niukasti varausta sitä kylmään jättäessä eikä latausmahdollisuutta ole.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: MB W242 B250e hinaus?
Sähköautossa on latausvirtapiiri ja seinälaturissa kaiketi myös. Kaapelissa näiden välillä on varmaankin myös elektroniikkaa.
Kuten vaikka kännykät osaa kommunikoida laturin tai virtapankin kanssa.
Jos tuollaista sähköautoa lataa aggrekaatilla, mistä käyttäjä ei osaa mitata jännitettä ja taajuutta, niin ymmärtääkö sähköauto, että nyt saattaa tulla ihan paskaa sähköä, ja kieltäytyy vastaanottamasta?
Kuten vaikka kännykät osaa kommunikoida laturin tai virtapankin kanssa.
Jos tuollaista sähköautoa lataa aggrekaatilla, mistä käyttäjä ei osaa mitata jännitettä ja taajuutta, niin ymmärtääkö sähköauto, että nyt saattaa tulla ihan paskaa sähköä, ja kieltäytyy vastaanottamasta?
Re: MB W242 B250e hinaus?
Jaa. Ei ainakaan EQE:n ohjekirja sitä kiellä ja kun vähän tulkitsee niin hinaamalla lataaminenkin on OK. Kai toi ohjekirjasta selviää, siellä on ohjeita aiheesta, avustimia pois, maksiminopeus 50km/h, jne. Nopeesti kattoen B250e sama homma.Tahtooglcn kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 16:56 Oman täyssähköni ohjekirja nimenomaan kieltää hinauksen yhtään pidemmäs kuin hinausauton lavalle. Ja silloinkin pitää valita valikosta "hinaustila". Eikä yksikään pyörä saa siis olla siis autoa korjaamolle kuskatessa maassa. Ongelma liittyy lataukseen. Ilmeisesti normaalissa rullauksessa toimiva regenerointi voi toimia hinatessa väärin. En lähtisi kiellon merkitystä testaamaan, turhan arvokkaita laitteita siihen.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: MB W242 B250e hinaus?
Kaikesta päätellen siis ohjeet ja varmaan myös laitteiden toimintatavat vaihtelevat merkeittäin tai malleittain. Oman pelinsä ohjetta epäilemättä kannattaa kuitenkin noudattaa.
Re: MB W242 B250e hinaus?
Olisko se mahdollista, että on tullut kustuksi silmään, jos pipo on märkä?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 08.11.2019 16:21
Re: MB W242 B250e hinaus?
Alunperin Italian markkinoille valmistetun auton englanninlkielisessä ohjekirjassa opastetaan turvalliseen hinaamiseen ja auton mukaan on toimitettu autoon kiinnitettävä hinaussilmukka, joten ihmetyttää kun valmistajan edustajat Suomessa kieltävät hinauksen. Kokeilimme auton hinausta, kun ajoakustossa oli vielä hieman virtaa ja hyvinhän se onnistui. Auto varoitti merkkivalolla ja -äänellä edellä liian lähellä olevasta autosta, mutta jarruavustin ei vielä toiminut. Jos jarruavustimesta tulee kiusaa suuremmilla hinausnopeuksilla, voi sen ohjelmallisesti pudottaa pois pelistä. Yhden kilometrin hinausmatkalla auton ajoakustoon latautui moottorijarrutuksen ansiosta kolme kilometriä lisää ajomatkaa. Olisi voinut latautua enemmänkin, mutta liukkaalla kelillä moottorijarrutusta ei voinut pitää voimakkaana ja hinausnopeuskin piti rajoittaa 40 kmph. Moottorijarrutuksen avulla hinausliinan saa helposti pidettyä tiukalla koko ajan.
Re: MB W242 B250e hinaus?
No niin eli samalla tavalla toimii kuin muutkin sähkikset, ei erota onko alamäki vai naru kahden auton välissä ja rullaa ladaten akkuun virtaa.
Vähän tuota mietinkin että mitenkä se erottaisi alamäen / vapaan rullaamisen missä regenerointi toimii ja hinaus sitten olisi "mahdotonta" syystä X
Vähän tuota mietinkin että mitenkä se erottaisi alamäen / vapaan rullaamisen missä regenerointi toimii ja hinaus sitten olisi "mahdotonta" syystä X
Re: MB W242 B250e hinaus?
Eiköhän nää taas oo vaa niitä perinteisiä juttuja kun uskotaan mieluummin Esson baarin kahvipöytäkeskusteluja kuin että jaksettaisiin avata ohjekirja ja lukea.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.