Meet sellaiseen paikkaan, jossa on laitteet, jolla voi pakkoajaa adblue-pumpun käyntiin ja auton alta selviää vuotaako putki. Jos on hyvä tuuri niin vuotaa vain tiiviste adblue-letkusta, joka liittyy suuttimen putkeen. Mulla oli kristallia suojaputken ja putken välissä niin arvasin heti, että letku halki ja niinhän se oli.JPIIR kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 14:46aziz kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 14:05Tutkitteko starilla vai jollakin muulla testerillä? Starilla nyt olisi ainakin pysytynyt testaamaan tuon järjestelmän ykstyiskohtaisesti läpi ja selvittämään mikä siellä järjestelmässä on vikana. Tankki vaihtoon vai sen joku komponentti? Pumppuyksikköähän tuohon saa mm. ostettua varaosana erikseen, jos vika on siinä, ei tarvitse koko tankkia ostaa.JPIIR kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 13:20 Nonii -tänään käytetty testerissä ja pukkaa seuraavia koodeja
P13DF09 järjestelmävika, rakenneosavika olemassa
P204F96 järjestelmässä (sylinteririvi 1) on toimintahäiriö, sisäinen komponenttivika olemassa
P13DF00 adbluejärjestelmässä toimintahäiriö
Kaveri veikkasi että adblue -tankki vaihtoon. Mitäs tuumii viisaammat?
Kiitos
Äh, valitettavasti en osaa sanoa tuohon. Sellainen punainen "tabletti-vekotin" se oli.
Olisiko pk-seudulla vinkata yhteyttä joka voisi korvausta vastaan tarkemman diagnostiikan starilla tehdä?![]()
Adblue ongelma
Re: Adblue ongelma
Re: Adblue ongelma
äidin 2018 mallin GLC 200 malliseeen vaihdettu nyt jo 3 kertaa ad blue (jäätynyt ja haljennut) putkisto ja 1 kerran nox anturi sekä 1 kerran koko pakokaasu pönttö.
itse en tule ikinä ostamaan ad blue autoa (ei perse kestä) vaan siirryn bensavehkeisiin. pakua toki hankala saada bensa versiona ni ajetaan nykynen ihan loppuun
itse en tule ikinä ostamaan ad blue autoa (ei perse kestä) vaan siirryn bensavehkeisiin. pakua toki hankala saada bensa versiona ni ajetaan nykynen ihan loppuun
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: Adblue ongelma
mh jkl kirjoitti: ↑La 27.01.2024 01:09 äidin 2018 mallin GLC 200 malliseeen vaihdettu nyt jo 3 kertaa ad blue (jäätynyt ja haljennut) putkisto ja 1 kerran nox anturi sekä 1 kerran koko pakokaasu pönttö.
itse en tule ikinä ostamaan ad blue autoa (ei perse kestä) vaan siirryn bensavehkeisiin. pakua toki hankala saada bensa versiona ni ajetaan nykynen ihan loppuun
Ei muuta kun DPF tyhjäys ja Softalla pois.


Re: Adblue ongelma
Ei lähde SCR ongelmat DPF:n poistolla. DPF:n poistosta jää vielä helpommin kiinni, kun rupeavat näitä tarkemmin syynäämään eli ei suositeltavaa.rust8 kirjoitti: ↑La 27.01.2024 06:35mh jkl kirjoitti: ↑La 27.01.2024 01:09 äidin 2018 mallin GLC 200 malliseeen vaihdettu nyt jo 3 kertaa ad blue (jäätynyt ja haljennut) putkisto ja 1 kerran nox anturi sekä 1 kerran koko pakokaasu pönttö.
itse en tule ikinä ostamaan ad blue autoa (ei perse kestä) vaan siirryn bensavehkeisiin. pakua toki hankala saada bensa versiona ni ajetaan nykynen ihan loppuun
Ei muuta kun DPF tyhjäys ja Softalla pois.kyllä ne liikkeet niitä tekee kun sanoo vaan että tulee ratakäyttöön
![]()
Jos letkua on vaihdettu noin usein, niin vikaa on myös tankissa. Adblue syöttöletkun tyhjennys ei toimi oikein.
Re: Adblue ongelma
nupaha kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 20:49Terve!JPIIR kirjoitti: ↑To 25.01.2024 20:04 Hei,
Oon nyt koittanut lukea tämän foorumin läpi, kun minulla on samankaltaista ongelmaa kuin monella täällä. Eli c220, vm. -16 mersu, jossa moottorin merkkivalo palanut maanantaista alkaen ja nyt parina päivänä tullut tuo 800km jäljellä kilometrejä eikä tunnista adbluen mittaustasoa.
Onko siis niin, että syitä voi olla ihan laidasta laitaan?
Avasin pohjapanssarin ja siihen asti uskalsin tutkia, kun tuli pumppu vastaan. Pumpun pohjassa on 3 ruuvia, voiko tämän avata ja oliko niin, että siellä voi olla kosteutta sisällä?
Voiko akun vaihto vaikuttaa tähän asiaan? Akuista oli foorumilla paljon keskustelua. Vaihdoin akun kovien pakkasten aikana.
Voiko adblue putkiston tukos tai niissä oleva rikko aiheuttaa näitä?
Pitääkö tuo viedä vaan testeriin ja sitä kautta lähteä asiaa selvittämään.
Vinkkejä noviisille. Viime kesänä seattiin upposi n. 5000 euroa, niin tähän voisi ensin yrittää jotain kotikonsteja.
Kiitos.
Omassa Glc:ssä myös adblue ongelma päällä. Putki halki ja herjaa alhaista painetta. Viisaammilta olen kuullut, että c-sarjassa yleensä putki halki, mutta harvemmin tankki+pumppu sökö. Jos ei saavuta 6bar painetta niin tulee herja ja jos putki on halki niin eihän se saavuta. Mullakin tuli neste ihan norona pihalle.
Tämä on oma kokemukseni.
Hei, kiitos vinkistä -pitää tämäkin käydä pukilla tarkistamassa. En huomannut kyllä vuotoa viimeksi, kun kävin adblue-tankkia alta tutkimassa.
Jos tosiaan star-laitteen omistajia/osaajia pk-seudulta, niin olisin kiitollinen yhteystiedoista.
Jomppe45@hotmail.com
Re: Adblue ongelma
Jos suojakuoren ja putken välissä kristallia niin on varma juttu, että putki halki. Kannattaa samalla putsata se suutin ja suutin reikä, jos on tee-se-itse-miehen vikaa. Ei oo paha homma. Panta auki ja vetää varovasti suutin irti kolostaan. Melko varmaa, että suutin reikä muurautunut umpeen. Paine putoaa niin adblue tulee pisaroina eikä sumuna, kun paine laskee ja muuraa reijän umpeen. Suutin kannattaa pestä kuumalla vedellä.JPIIR kirjoitti: ↑La 27.01.2024 10:15nupaha kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 20:49Terve!JPIIR kirjoitti: ↑To 25.01.2024 20:04 Hei,
Oon nyt koittanut lukea tämän foorumin läpi, kun minulla on samankaltaista ongelmaa kuin monella täällä. Eli c220, vm. -16 mersu, jossa moottorin merkkivalo palanut maanantaista alkaen ja nyt parina päivänä tullut tuo 800km jäljellä kilometrejä eikä tunnista adbluen mittaustasoa.
Onko siis niin, että syitä voi olla ihan laidasta laitaan?
Avasin pohjapanssarin ja siihen asti uskalsin tutkia, kun tuli pumppu vastaan. Pumpun pohjassa on 3 ruuvia, voiko tämän avata ja oliko niin, että siellä voi olla kosteutta sisällä?
Voiko akun vaihto vaikuttaa tähän asiaan? Akuista oli foorumilla paljon keskustelua. Vaihdoin akun kovien pakkasten aikana.
Voiko adblue putkiston tukos tai niissä oleva rikko aiheuttaa näitä?
Pitääkö tuo viedä vaan testeriin ja sitä kautta lähteä asiaa selvittämään.
Vinkkejä noviisille. Viime kesänä seattiin upposi n. 5000 euroa, niin tähän voisi ensin yrittää jotain kotikonsteja.
Kiitos.
Omassa Glc:ssä myös adblue ongelma päällä. Putki halki ja herjaa alhaista painetta. Viisaammilta olen kuullut, että c-sarjassa yleensä putki halki, mutta harvemmin tankki+pumppu sökö. Jos ei saavuta 6bar painetta niin tulee herja ja jos putki on halki niin eihän se saavuta. Mullakin tuli neste ihan norona pihalle.
Tämä on oma kokemukseni.
Hei, kiitos vinkistä -pitää tämäkin käydä pukilla tarkistamassa. En huomannut kyllä vuotoa viimeksi, kun kävin adblue-tankkia alta tutkimassa.
Jos tosiaan star-laitteen omistajia/osaajia pk-seudulta, niin olisin kiitollinen yhteystiedoista.
Jomppe45@hotmail.com
Re: Adblue ongelma
Ei löytynyt putkesta halkeamaa, mutta suutin ja suutinreikä oli kyllä muurautunut umpeen. Putsasin suuttimen kuumalla vedellä ja suutinreiän raaputtamalla ja pesemällä. Vikavalot jäi tauluun silti -eikä tunnista adbluen määrää. Kävin paikallisella mekaanikolla yrittämässä nollata koodeja, mutta moottorivalo jäi silti palamaan. Ilmeisesti siellä on jokin muu vika vielä päällä... loppuu pikkuhiljaa kotikonstit.
Re: Adblue ongelma
Kukahan vastaa siitä ettei suomessa Kemiran jo n.20 sitten kehittämää, nykyisin käytössä olevaa AdBlue-nestettä (jäätymispiste -11 °C) vastaavaa, Denoxium'a (jäätymispiste -37 °C) saa myydä/käyttää? Tämän käytön sallimisella ja markkinoille tuonnilla säästettäisiin nyt tavallisella kuluttajille koituvista tuhansien eurojen turhilta korjauskuluista!
https://www.kemianteollisuus.fi/suomess ... aastoihin/
https://www.kemianteollisuus.fi/suomess ... aastoihin/
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: Adblue ongelma
Tämäpä juuri, pitääkö näiden autojen ylläpitoon lähteä hakemaan EU-tukea, kuin maanviljelijät konsanaan. Tässä koko hommassa on järjen ääni hukassa poliittisten päätösten osalta.Ripatti69 kirjoitti: ↑Ti 30.01.2024 05:52 Kukahan vastaa siitä ettei suomessa Kemiran jo n.20 sitten kehittämää, nykyisin käytössä olevaa AdBlue-nestettä (jäätymispiste -11 °C) vastaavaa, Denoxium'a (jäätymispiste -37 °C) saa myydä/käyttää? Tämän käytön sallimisella ja markkinoille tuonnilla säästettäisiin nyt tavallisella kuluttajille koituvista tuhansien eurojen turhilta korjauskuluista!
https://www.kemianteollisuus.fi/suomess ... aastoihin/
Jompi kumpi pitäisi sallittavaa lain puitteissa, joko tuon kusilaitteiston deletointi täällä pohjolassa tai sitten tuo jytympi litku näihin.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Adblue ongelma
Itse myös taistellut 213:n adblue:n kanssa ja 2k€ köyhempänä tulee mietittyä vaihtoehtoja:
1. Pidetään auto tallissa, kun pakkanen laskee alle -15.
2. Deletoidaan järjestelmä talveksi. Vaatii huolellisen tyhjennyksen ja puhdistuksen, joten työlästä ja vielä laitonta
3. Käytetään kemikaalia joka kestää pakkasta eikä riko paikkoja.
4. Vaihdetaan auto sellaiseen missä ei ole Adblueta. Jos pysytään dieselissä, niin tarkoittaa jo kohta 10 vuotta vanhaa kalustoa. Uudet bensa-autot ei ole ratkaisu. Samat NoX-haasteet ja OPF-murheet kasvaneen polttoaineenkulutuksen lisäksi. Sähkö taitaa olla kohta pakon sanelemana ainoa vaihtoehto?
Vaihtoehto 3 olisi tässä vaiheessa paras, kun tuo romu tossa pihalla seisoo.
Denoxiumia ei saa Suomesta tai en ainakaan minä löytänyt. Sen verran tietoa löytyy, että kyse lienee urealiuoksesta jota terästetty ammoniumformiaatilla seossuhteella.
26% ammoniumformiaatti
20% ureaa
54% vettä
Olisiko asia niin yksinkertainen, että sekottaa ammoniumformiaattia sopivassa suhteessa adbluen joukkoon. Mitä muuta pitää huomioida?
1. Pidetään auto tallissa, kun pakkanen laskee alle -15.
2. Deletoidaan järjestelmä talveksi. Vaatii huolellisen tyhjennyksen ja puhdistuksen, joten työlästä ja vielä laitonta
3. Käytetään kemikaalia joka kestää pakkasta eikä riko paikkoja.
4. Vaihdetaan auto sellaiseen missä ei ole Adblueta. Jos pysytään dieselissä, niin tarkoittaa jo kohta 10 vuotta vanhaa kalustoa. Uudet bensa-autot ei ole ratkaisu. Samat NoX-haasteet ja OPF-murheet kasvaneen polttoaineenkulutuksen lisäksi. Sähkö taitaa olla kohta pakon sanelemana ainoa vaihtoehto?
Vaihtoehto 3 olisi tässä vaiheessa paras, kun tuo romu tossa pihalla seisoo.
Denoxiumia ei saa Suomesta tai en ainakaan minä löytänyt. Sen verran tietoa löytyy, että kyse lienee urealiuoksesta jota terästetty ammoniumformiaatilla seossuhteella.
26% ammoniumformiaatti
20% ureaa
54% vettä
Olisiko asia niin yksinkertainen, että sekottaa ammoniumformiaattia sopivassa suhteessa adbluen joukkoon. Mitä muuta pitää huomioida?
Re: Adblue ongelma
Siinä tankin anturissa on pinnankorkeuden lisäksi myös nesteen tiheysmittaus https://www.greencarcongress.com/2016/0 ... conti.html
Adbluen ureapitoisuus on varsin tarkkaan määritelty standardissa ISO 22241, en sitten tiedä miten systeemi käyttää noita tiheysarvoja (säätää määrää tai menee vikatilaan?)
Adbluen ureapitoisuus on varsin tarkkaan määritelty standardissa ISO 22241, en sitten tiedä miten systeemi käyttää noita tiheysarvoja (säätää määrää tai menee vikatilaan?)
Re: Adblue ongelma
Voiko olla että mittaaa vaan prosentti osuuden ja herjaa jos alle jonkun rajan? Pitäishän toi teito jossain olla vai onko?
Re: Adblue ongelma
Kiehtova ajatus.. on vaan pahimmillaan niin tosikallista kokeilla. Tuo -37 astetta on kova lukema. Monasti -25 riittäisi, selviäisi pienemmällä ammoniumformiaattimäärällä.
Seuraan..
Re: Adblue ongelma
Tuossa vertailutesti: DEF (AdBlue) vs Denoxium (TerraCairPlus)
https://www.energy.gov/sites/prod/files ... hfield.pdf
Väittävät että suoraan vaihtokelpoinen. Suuttimien kuvat sivulta 29 alkaen ovat mielenkiintoisia...
Mahdollinen haittapuoli on denoxiumin käytöstä syntyvä happo (EDIT: muurahaishappo) joka voi syövyttää pakoputkistoa.
EDIT: Mahdollisia sivutuotteita ovat myös metaaniamidi ja vetysyanidi jotka eivät ole terveellisiä
lähde: https://www.mdpi.com/2073-4344/11/3/404
https://www.energy.gov/sites/prod/files ... hfield.pdf
Väittävät että suoraan vaihtokelpoinen. Suuttimien kuvat sivulta 29 alkaen ovat mielenkiintoisia...
Mahdollinen haittapuoli on denoxiumin käytöstä syntyvä happo (EDIT: muurahaishappo) joka voi syövyttää pakoputkistoa.
EDIT: Mahdollisia sivutuotteita ovat myös metaaniamidi ja vetysyanidi jotka eivät ole terveellisiä
lähde: https://www.mdpi.com/2073-4344/11/3/404
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ma 05.02.2024 12:25
Re: Adblue ongelma
Ensimmäinen diesel sekä ensimmäinen mersu koskaan pitäisi keskiviikkona hakea.C-mersu vm2020 300 de farkku, onko se nyt sitten S205.
Tämän ketjun kun lukaisi niin ensimmäinen ajatus oli perua kaupat ja pysyä bensavehekeissä.
Mutta jos tuon nyt kuitenkin hakisi niin olisiko ensi toimet:
-Tyhjätä Adblue säiliö
-Täyttää se tuoreella AdBluella n. puolilleen
-Laittaa lisäaine perään
-Irroittaa ja putsata suutin
-jotain muuta mitä tarkastaa/tehdä siinä toivossa että ongelmat eivät esiintyisi tai ainakin ilmaantuminen pitkittyisi?
Tämän ketjun kun lukaisi niin ensimmäinen ajatus oli perua kaupat ja pysyä bensavehekeissä.

Mutta jos tuon nyt kuitenkin hakisi niin olisiko ensi toimet:
-Tyhjätä Adblue säiliö
-Täyttää se tuoreella AdBluella n. puolilleen
-Laittaa lisäaine perään
-Irroittaa ja putsata suutin
-jotain muuta mitä tarkastaa/tehdä siinä toivossa että ongelmat eivät esiintyisi tai ainakin ilmaantuminen pitkittyisi?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Adblue ongelma
Ennalta ehkäisynän voi koitaa,hullu-ukko kirjoitti: ↑Ma 05.02.2024 14:45 Ensimmäinen diesel sekä ensimmäinen mersu koskaan pitäisi keskiviikkona hakea.C-mersu vm2020 300 de farkku, onko se nyt sitten S205.
Tämän ketjun kun lukaisi niin ensimmäinen ajatus oli perua kaupat ja pysyä bensavehekeissä.![]()
Mutta jos tuon nyt kuitenkin hakisi niin olisiko ensi toimet:
-Tyhjätä Adblue säiliö
-Täyttää se tuoreella AdBluella n. puolilleen
-Laittaa lisäaine perään
-Irroittaa ja putsata suutin
-jotain muuta mitä tarkastaa/tehdä siinä toivossa että ongelmat eivät esiintyisi tai ainakin ilmaantuminen pitkittyisi?
Kentin ainetta joukoon ja aina vain hyvä laatuista kusta tankiin,
myös lämpimässä tallisa säilytystä käytön vaälillä
sekä kunnolla lämpimäksi ajamista voi suositella
Mökkillä
'
'
Re: Adblue ongelma
Itse tein tuon tyhjäämisen niin että, ensin tankki täyteen. Sitten 10mm uusi muovi letku sisään ja paineilmalla kunnon pöhinät tankkiin niin että kaikki "moska" irtoaa jos on ollakseen. Sitten tyhjennys perään ja uudet kuset tankkiin Kentin lisäaineen kanssa. Tiedä sitten mitä vaikutti mutta sen jälkeen ei ongelmia ollut. Suuttimen puhdistin myös.hullu-ukko kirjoitti: ↑Ma 05.02.2024 14:45 Ensimmäinen diesel sekä ensimmäinen mersu koskaan pitäisi keskiviikkona hakea.C-mersu vm2020 300 de farkku, onko se nyt sitten S205.
Tämän ketjun kun lukaisi niin ensimmäinen ajatus oli perua kaupat ja pysyä bensavehekeissä.![]()
Mutta jos tuon nyt kuitenkin hakisi niin olisiko ensi toimet:
-Tyhjätä Adblue säiliö
-Täyttää se tuoreella AdBluella n. puolilleen
-Laittaa lisäaine perään
-Irroittaa ja putsata suutin
-jotain muuta mitä tarkastaa/tehdä siinä toivossa että ongelmat eivät esiintyisi tai ainakin ilmaantuminen pitkittyisi?
Re: Adblue ongelma
On kyllä valtava ero suuttimien puhtaudessakin tuolla Jysin edellä viittaamassa testissä. Saattaisipa siis tuon Denoxiumin käytöllä välttyä muiltakin kusisilta ongelmilta jäätymisen aiheuttaman harmin ja rahanmenon lisäksi. Ja nythän taas sääennusteen perusteella saa ottaa AdBlue laitteet sisälle lämpimään loppuviikoksi.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: Adblue ongelma
Jos AD Bluen koostumus on alla oleva niin miksi sen joukkoon ei voi laittaa Diesel polttoaineen jäätymisen estoaineita?
TerraCairPlus is a tertiary mixture of Ammonium
Formate, Urea and Water
26% Ammonium Formate
20% Urea
54% Water
TerraCairPlus is a tertiary mixture of Ammonium
Formate, Urea and Water
26% Ammonium Formate
20% Urea
54% Water
Re: Adblue ongelma
Mikään ei estäisi menemästä Terracaorilla talven yli. Ainetta ei vaan tunnu löytyvän netistä, olisin tilannut itselle vähin äänin..
Re: Adblue ongelma
Tuo ei ole AdBluen sisältö vaan denoxiumin, AdBlue:ssa on 32,5% ureaa ja 67,5% deionisoitua vettä.
Dieselpolttoaineen jäänestossa on yleensä etanolia ja isopropanolia. Pitäisi olla kemisti kertomassa mitä katalysaattorissa ja NOx-sensoreissa tapahtuu lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä jos systeemiin työnnetään jotakin sinne kuulumatonta.
Re: Adblue ongelma
Googlella kaivettua: Dr. Peizin väitöskirjassa listataan kokeiluita erilaisten lisäaineiden kanssa
https://www.psi.ch/sites/default/files/ ... _Peitz.pdf
Cumminsin kaverit oli lisänneet viinaa (etanolia) vesi-urealiuoksen sekaan. 17% lisäys parantaa hieman pakkasenkestoa (ei jäädy -12 asteessa) mutta tarkkoja lukuja ei ole kerrottu. Suurempi lisäyt aiheutti jäätymisen. Urean liukeneminen vesi-etanoliseokseen on heikkoa matalissa lämpötiloissa.
https://digital.library.unt.edu/ark:/67 ... 827847.pdf
Propyleeniglykoli (mm. lentokoneen jäänestossa ja maalämpopumpuissa käytetty) paransi litkun pakkasenkestoa -18 asteeseen mutta aiheutti voimakasta päästöjen lisääntymistä. (Maksullinen paperi joten luin vain yhteenvedon)
https://www.sae.org/publications/techni ... 3-01-0775/
https://www.psi.ch/sites/default/files/ ... _Peitz.pdf
Cumminsin kaverit oli lisänneet viinaa (etanolia) vesi-urealiuoksen sekaan. 17% lisäys parantaa hieman pakkasenkestoa (ei jäädy -12 asteessa) mutta tarkkoja lukuja ei ole kerrottu. Suurempi lisäyt aiheutti jäätymisen. Urean liukeneminen vesi-etanoliseokseen on heikkoa matalissa lämpötiloissa.
https://digital.library.unt.edu/ark:/67 ... 827847.pdf
Propyleeniglykoli (mm. lentokoneen jäänestossa ja maalämpopumpuissa käytetty) paransi litkun pakkasenkestoa -18 asteeseen mutta aiheutti voimakasta päästöjen lisääntymistä. (Maksullinen paperi joten luin vain yhteenvedon)
https://www.sae.org/publications/techni ... 3-01-0775/
Re: Adblue ongelma
Eli siis periaatteessa siinä kun minä juon pullon kossua viikossa niin sen pullon voi myös antaa autolle> siis kaataa sinne urea tankkiinjysi kirjoitti: ↑Ti 06.02.2024 11:06 Googlella kaivettua: Dr. Peizin väitöskirjassa listataan kokeiluita erilaisten lisäaineiden kanssa
https://www.psi.ch/sites/default/files/ ... _Peitz.pdf
Cumminsin kaverit oli lisänneet viinaa (etanolia) vesi-urealiuoksen sekaan. 17% lisäys parantaa hieman pakkasenkestoa (ei jäädy -12 asteessa) mutta tarkkoja lukuja ei ole kerrottu. Suurempi lisäyt aiheutti jäätymisen. Urean liukeneminen vesi-etanoliseokseen on heikkoa matalissa lämpötiloissa.
https://digital.library.unt.edu/ark:/67 ... 827847.pdf
Propyleeniglykoli (mm. lentokoneen jäänestossa ja maalämpopumpuissa käytetty) paransi litkun pakkasenkestoa -18 asteeseen mutta aiheutti voimakasta päästöjen lisääntymistä. (Maksullinen paperi joten luin vain yhteenvedon)
https://www.sae.org/publications/techni ... 3-01-0775/




Re: Adblue ongelma
Tuossa Cumminsin testissähän ei lisätty etanolia AdBlue'n, vaan testattiin erilaisia vesi, urea ja etanoli-seoksia. Testissä jossa isommalla etanolimäärällä ko. seos jäätyi oli myös urea osuus kasvatettu. Testissä ei myöskään kerrottu missä lämpötilassa nuo eri testatut seokset jäätyi (paitsi että testin seokset 1 ja 4 jäätyivät jo ainakin testilämpötilassa -12C). Mielenkiintoista olisikin testata luovuttamalla etanolia AdBlue-seokseen ja katsoa kuinka käy, tälläisessä testissähän sekä vesi ja urea %-osuus molemmat pienenee etanolimäärän kasvaessa.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: Adblue ongelma
Totta, siksi mainitsin tuon 17% koska seokset U-W-3 ja E-U-W-3 vastaa ureamäärältään lähinnä nyky-Adblueta. Tuonne täytyisi lisätä myös ureaa. Tuossa väitöskirjassa mainitaan pakkasenkestävyyden parantuvan "< 10 astetta", asiaa on näinollen ilmeisesti tutkittu myös tuossa SAE:n paperissa.
E-U-W-3 ominaispaino on vähän Adblueta pienempi, siinä voi olla yksi ongelmakohta jos/kun systeemi ilmeisesti mittaa sitä.
Jos urean määrää ei samalla kasvata, litku muuttuu tehottomammaksi ja sitä kautta saattaa tulla valitusta katalysaattorin toiminnasta.
Jos joku aikoo tehdä kokeiluja asian suhteen, yksi ongelma on myös systeemin pitkä seuranta- ja toipumissykli. Tämä kaveri laittoi hanavettä Volkkarin Adblue-tankkiin ja auto alkoi herjata vasta 250 mailin ajon jälkeen, Adbluen uudelleentankkauksen jälkeen vaati toiset 250 mailia ennen kuin vika poistui: https://youtu.be/Jl2Ca0bYxfk
E-U-W-3 ominaispaino on vähän Adblueta pienempi, siinä voi olla yksi ongelmakohta jos/kun systeemi ilmeisesti mittaa sitä.
Jos urean määrää ei samalla kasvata, litku muuttuu tehottomammaksi ja sitä kautta saattaa tulla valitusta katalysaattorin toiminnasta.
Jos joku aikoo tehdä kokeiluja asian suhteen, yksi ongelma on myös systeemin pitkä seuranta- ja toipumissykli. Tämä kaveri laittoi hanavettä Volkkarin Adblue-tankkiin ja auto alkoi herjata vasta 250 mailin ajon jälkeen, Adbluen uudelleentankkauksen jälkeen vaati toiset 250 mailia ennen kuin vika poistui: https://youtu.be/Jl2Ca0bYxfk
Re: Adblue ongelma
Onkos kukaan muuten perehtynyt siihen, että minkä takia 213:ssa tuo adblue putki jäätyy rikki herkemmin kuin 205:ssa tai näin ainakin ihmisten tarinoiden perusteella voisi päätellä? 213:ssahan on tuo putki paljon pisempi kuin 205:ssa koska moottori on eri (OM654) ja tuo kusiruutta on siis konehuoneen puolella. Onko tuo letkun pituus ja sen mutkittelu tässä se ongelma ja onnistuuko tuo tyhjennyspumppaus aina täydellisesti automatiikan toimesta? Eikös se vuotopaikka ole näissä aina ollut siellä letkun loppupäässä konehuoneen puolella tai näin ainakin olen tulkinnut?
Jälkiviisaus on helppoa, mutta tuon säiliön paikka W213:ssa olisi pitänyt olla auton etuosassa, näin huoltaminenkin olisi todella paljon helpompaa lyhyine letkuvetoineen.
Jälkiviisaus on helppoa, mutta tuon säiliön paikka W213:ssa olisi pitänyt olla auton etuosassa, näin huoltaminenkin olisi todella paljon helpompaa lyhyine letkuvetoineen.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Adblue ongelma
Vuoto taitaa näkyä konehuoneessa sen takia että päällimmäisessä letkun kerroksessa ”juorureiät”. Ainakin 212 mallissa näin, suuttimen päässä kumiletkussa kaksi reikää, sieltä sitten pääse näkyville. Letkussa siis sisällä nailonputki tms ja siinä lämmitinvastukset kyljessä.
Menee näitä letkuja 205:stakin, tällä hetkellä yli 30 tilauksessa niihin pelkästään…
Menee näitä letkuja 205:stakin, tällä hetkellä yli 30 tilauksessa niihin pelkästään…
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Adblue ongelma
No onkos sulla tietoa, että onko näissä letkuissa joku vakiopaikka missä tapahtuu tämä jäätymisen aiheuttama hajoaminen?multiviri kirjoitti: ↑La 10.02.2024 15:38 Vuoto taitaa näkyä konehuoneessa sen takia että päällimmäisessä letkun kerroksessa ”juorureiät”. Ainakin 212 mallissa näin, suuttimen päässä kumiletkussa kaksi reikää, sieltä sitten pääse näkyville. Letkussa siis sisällä nailonputki tms ja siinä lämmitinvastukset kyljessä.
Menee näitä letkuja 205:stakin, tällä hetkellä yli 30 tilauksessa niihin pelkästään…
Ja onhan näille oltava joku syy ja seuraus, koska eivät nämä kaikki hajoa. Hajoaako ensin pumppu, joka tyhjentää letkun tai estyykö tämän toiminta tankissa tapahtuneen jäätymisen takia? Vai hajoaako ne lämmitysjärjestelmät ensimmäisenä? Kuinka paljon on merkitystä tankin täytösmäärällä tai pätkäajolla näihin rikkoihin?
Aika paljon kysymysmerkkejä ainakin itsellä, että miten tämän kusiruutan kanssa kannattaisi elää, jotta pahimmalta välttyisin jatkossakin.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Adblue ongelma
Minulla on 205 ja kuvassa kohta josta itsellä putki hajosi.
Tuosta muovisen kiinittimen kohdalta.
Juuri ennen suutinta.
Tuosta muovisen kiinittimen kohdalta.
Juuri ennen suutinta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Adblue ongelma
Itselläni ihan samasta kiinnikkeen kohdasta putki halki. 18.1 on putki saksasta tilattu eikä varmistettua toimitusaika-arviota ole vieläkään annettu. Jos teillä on tilauksia sisällä, niin kiinnostaisi tietää, milloin putkia tilanneet on omiaan saaneet jo Suomeen asti?
Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..