OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Viime viikolla OM646 alkoi oireilla yhtäkkiä rajusti. Vähän kovemmassa kiihdyksessä alkoi kuulua sellainen räminä ja kolina, että auto heti seis. Pysähdys bussipysäkille ja auto käy tyhjäkäyntiä kuin herran enkeli. Pikkaisen kaasua (noin 1500rpm) ja räminä alkaa taas. Siitä sitten ajoin muutaman kilometrin kotiin ihan hissun kissun ja vähän kun rasittaa konetta niin ääni alkaa.
Tänään tutkin autoa pihalla tarkemmin ja raju savutus alkaa samalla kun vähän antaa kaasua. Tyhjä käynnillä ei mitään ongelmaa, ehkä hieman epätasainen käynti. Starilla tutkin asiaa vikakoodit, oli vikaa ainoastaan hehkuista. Starilla antoi yhden suuttimen korjausarvoksi 5,2, muut oli jotain 0-2 välillä. Onneksi löytyi yksi vaihtosuutin, mutta sen vaihto ei vaikuttanut mitään. Seuraavaksi pitää varmaan vaihtaa loputkin suuttimet, savutus ja hakkaava/rämisevä ääni viittaisi hallitsemattomaan palotapahtumaan, mutta ainakaan noissa korjausarvossa/vikakoodeista ei saanut asiaa selville.
Kaikki ajatukset viasta otetaan vastaan.
Tänään tutkin autoa pihalla tarkemmin ja raju savutus alkaa samalla kun vähän antaa kaasua. Tyhjä käynnillä ei mitään ongelmaa, ehkä hieman epätasainen käynti. Starilla tutkin asiaa vikakoodit, oli vikaa ainoastaan hehkuista. Starilla antoi yhden suuttimen korjausarvoksi 5,2, muut oli jotain 0-2 välillä. Onneksi löytyi yksi vaihtosuutin, mutta sen vaihto ei vaikuttanut mitään. Seuraavaksi pitää varmaan vaihtaa loputkin suuttimet, savutus ja hakkaava/rämisevä ääni viittaisi hallitsemattomaan palotapahtumaan, mutta ainakaan noissa korjausarvossa/vikakoodeista ei saanut asiaa selville.
Kaikki ajatukset viasta otetaan vastaan.
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Ääni tulee todennäköisesti siitä sylinteristä, jossa suuttimen korjausarvo on tuollainen.
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Tuliko korjaus arvot suutimen vaihdolla kuntoon ?Motti M kirjoitti: ↑Pe 16.02.2024 22:07 Viime viikolla OM646 alkoi oireilla yhtäkkiä rajusti. Vähän kovemmassa kiihdyksessä alkoi kuulua sellainen räminä ja kolina, että auto heti seis. Pysähdys bussipysäkille ja auto käy tyhjäkäyntiä kuin herran enkeli. Pikkaisen kaasua (noin 1500rpm) ja räminä alkaa taas. Siitä sitten ajoin muutaman kilometrin kotiin ihan hissun kissun ja vähän kun rasittaa konetta niin ääni alkaa.
Tänään tutkin autoa pihalla tarkemmin ja raju savutus alkaa samalla kun vähän antaa kaasua. Tyhjä käynnillä ei mitään ongelmaa, ehkä hieman epätasainen käynti. Starilla tutkin asiaa vikakoodit, oli vikaa ainoastaan hehkuista. Starilla antoi yhden suuttimen korjausarvoksi 5,2, muut oli jotain 0-2 välillä. Onneksi löytyi yksi vaihtosuutin, mutta sen vaihto ei vaikuttanut mitään. Seuraavaksi pitää varmaan vaihtaa loputkin suuttimet, savutus ja hakkaava/rämisevä ääni viittaisi hallitsemattomaan palotapahtumaan, mutta ainakaan noissa korjausarvossa/vikakoodeista ei saanut asiaa selville.
Kaikki ajatukset viasta otetaan vastaan.
jos ei niin sitten seuraavaksi puristus testi/egr tarkistaa
Mökkillä
'
'
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Kaikki suuttimet ylös ja sen yleensä näkee kärjestä mikä niistä on vuotanut. Kärjessä on eroosiota tai erivärinen kuin muut.
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Kiitos avusta, kone on nyt kunnossa!
Kerrotaan nyt prosessi kiitokseksi.
Vaihdoin siis ensiksi suurimmalla korjausarvolla olleen suuttimen (kakkospytty) ja sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.
Korjausarvot luin toisen kerran kun kävin uudelleen hommaan ja sain haalittua vaihtosuuttimia korjauksen jatkamiseksi. Se vaihdettu suutin antoi nyt suunilleen samaa arvoa kuin kaksi muuta (arvot oli 0-2), mutta ykköspytyn arvo oli nyt jotain -4.
Ei muuta siis kun ykköspytyn suutin vaihtoon, luulin irrottamista helpoksi hommaksi, kun ei ole vuotanut pakokaasua pohjatiivisteestä. Eipäs ollutkaan helppoa, vetovasaraa niin pirusti ja vähitellen nousi. Antoi sentään periksi helpommin kuin aikanaan Vito W639 nelospytty, se oli legendaarinen "vartin homma"-kokemus. Päivä siinä meni. Ja Vitossa tulee vielä sopivasti tuulilasi eteen:)
Suuttimen kun sai ylös niin vika näkyi silmällä. Suuttimen kärkimutteri oli halki koko kyljeltään ja polttoainetta pääsi vuotamaan halkeamasta suutimen kärjen ohi. Kuparitiivisteen reikä oli syöpynyt toispuoleisesti ohueksi mutta pakokaasut se vielä piti.
Ehjä suutin paikalleen ja Rock´n roll. Kone kehrää kuin uutena, 500tkm vasta mennyt.
Pari asiaa jäi askarruttamaan. Paljonko OM646-tyyppiset suuttimet yleensä kestää? Nuo ovat 99% varmuudella alkuperäiset ja alle 510tkm ajetut:)
Miten suuttimet ovat vaihtokelpoisia? En tiedä mistä autosta nuo varasuuttimet ovat, kaverilla vaan oli suuttimia ja oli saanut ne jostain W203:sta. Tuo korjattu kone oli W211.
Missä on edullinen huoltopaikka suuttimille, kai noihin voisi samalla kärjetkin laittaa..
Kerrotaan nyt prosessi kiitokseksi.
Vaihdoin siis ensiksi suurimmalla korjausarvolla olleen suuttimen (kakkospytty) ja sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.
Korjausarvot luin toisen kerran kun kävin uudelleen hommaan ja sain haalittua vaihtosuuttimia korjauksen jatkamiseksi. Se vaihdettu suutin antoi nyt suunilleen samaa arvoa kuin kaksi muuta (arvot oli 0-2), mutta ykköspytyn arvo oli nyt jotain -4.
Ei muuta siis kun ykköspytyn suutin vaihtoon, luulin irrottamista helpoksi hommaksi, kun ei ole vuotanut pakokaasua pohjatiivisteestä. Eipäs ollutkaan helppoa, vetovasaraa niin pirusti ja vähitellen nousi. Antoi sentään periksi helpommin kuin aikanaan Vito W639 nelospytty, se oli legendaarinen "vartin homma"-kokemus. Päivä siinä meni. Ja Vitossa tulee vielä sopivasti tuulilasi eteen:)
Suuttimen kun sai ylös niin vika näkyi silmällä. Suuttimen kärkimutteri oli halki koko kyljeltään ja polttoainetta pääsi vuotamaan halkeamasta suutimen kärjen ohi. Kuparitiivisteen reikä oli syöpynyt toispuoleisesti ohueksi mutta pakokaasut se vielä piti.
Ehjä suutin paikalleen ja Rock´n roll. Kone kehrää kuin uutena, 500tkm vasta mennyt.
Pari asiaa jäi askarruttamaan. Paljonko OM646-tyyppiset suuttimet yleensä kestää? Nuo ovat 99% varmuudella alkuperäiset ja alle 510tkm ajetut:)
Miten suuttimet ovat vaihtokelpoisia? En tiedä mistä autosta nuo varasuuttimet ovat, kaverilla vaan oli suuttimia ja oli saanut ne jostain W203:sta. Tuo korjattu kone oli W211.
Missä on edullinen huoltopaikka suuttimille, kai noihin voisi samalla kärjetkin laittaa..
Viimeksi muokannut Motti M, Ma 19.02.2024 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Tupla pois
Viimeksi muokannut Motti M, Ma 19.02.2024 10:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Tuolta olen ostanut, toimitus on ollut nopea ja suuttimet kestäneet tällä hetkellä yli 100tkm.
Tosin suuttimista riippuen tehdasuusiakin saa joihinkin autoihin edullisesti. Esim. Denson alkuperäissuuttimet ostin vaimon autoon 200€/kpl.
https://www.diesel-technik-biberach.de/%C3%BCber-uns/
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Hyvä että tuli kuntoon helpolla.
Itseäkin kiinnostaisi kauanko om646 suuttimet yleensä kestävät?
Omassa autossa ei ole huoltokirjassa merkintää niiden vaihdosta, ensimmäiset 200-250k taisi olla merkkiliikkeen huoltama eli pelkkiä leimoja lyöty huoltokirjaan.
Sen jälkeen jokaisessa huollossa jo kirjoitettu tehdyt työt, mutta suuttimien vaihtoa ei lue missään kohdassa.
Suuttimien numeroilla ei varmaan näe mistään tietokannasta ovatko alkuperäiset?
Itseäkin kiinnostaisi kauanko om646 suuttimet yleensä kestävät?
Omassa autossa ei ole huoltokirjassa merkintää niiden vaihdosta, ensimmäiset 200-250k taisi olla merkkiliikkeen huoltama eli pelkkiä leimoja lyöty huoltokirjaan.
Sen jälkeen jokaisessa huollossa jo kirjoitettu tehdyt työt, mutta suuttimien vaihtoa ei lue missään kohdassa.
Suuttimien numeroilla ei varmaan näe mistään tietokannasta ovatko alkuperäiset?
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Mulla on OM648, jolla on ajettu 590tkm ja suuttimet ovat alkuperäiset, sekä käynti siisti. Eri moottori toki, mutta ihan saman tyyppisillä Boschin suuttimilla. Väitän, että vuotuinen suodattimen vaihto ja polttoainejärjestelmän puhdistusaineiden läpi ajaminen pitää nämä suuttimet todella pitkäikäisenä.
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Omassa OM646 mootorissa vain yksi vaihdettu uuteen muut alkuperäisiä. Puhdistusainetta käytetty yhden kerran(Forte) ajettu 320tkm.
Re: OM646 rämisee ja savuttaa rajusti
Niin ja unohtui mainita, että katsastuksena autoni on aina antanut k-arvoksi jotain 0,1-0,6, vaikka dpf:ää autossa ei ole koskaan ollutkaan. Silloin kun auto minulle tuli, se pölläytti startessa hieman savupilveä putkesta. Tämä vaiva korjaantui Fortella, mutta sen jälkeen olen käyttänyt ihan vaan niitä motoxin alle 10€ maksavia purkkeja. Jaksan vuodesta toiseen ihmetellä, miksi ihmiset ajelee savuttavilla ja huonosti käyvillä dieseleillä, kun asia olisi monessa tapauksessa todella helposti korjattavissa.T-Row kirjoitti: ↑Ma 19.02.2024 22:08 Mulla on OM648, jolla on ajettu 590tkm ja suuttimet ovat alkuperäiset, sekä käynti siisti. Eri moottori toki, mutta ihan saman tyyppisillä Boschin suuttimilla. Väitän, että vuotuinen suodattimen vaihto ja polttoainejärjestelmän puhdistusaineiden läpi ajaminen pitää nämä suuttimet todella pitkäikäisenä.