
Apua amatöörille koneen tiivisteen vaihdossa??
Apua amatöörille koneen tiivisteen vaihdossa??
Niin. Tässä on ollut W123:sen 240D:n koneen yläpään tiivisteen vaihdot työn alla. Olen vaihtanut kannentiivisteen, imusarjan tiivisteen ja venttiilikopan tiivisteen. Kaiken pitäis olla paikallaan, mut mieleeni tuli että onkohan alipainepumpun säädöt kohdallaan? Kannen uudelleen asennettuani ainakin kampiakseli ja nokka-akseli ovat samoissa asemissa. Mutta voiko alipainepumppu olla nyt "väärässä asennossa"/kiertynyt, kun ketju oli löysänä nokka-akselin hammaspyörän ja ketjun ohjurin poistettuani? Uskallanko rämäyttää koneen käyntiin 

Eipä lähteny käyntiin... tai lähti ja kävi ilmeisesti kolmella pytyllä ku niin heilutti. Kun yritin startata uudelleen ei enää käynnistynyt. Ilmaus ei tuottanut tulosta. Tarkastin myös että suuttimista tulee "naftaa". Nyt aukasin koneen uudelleen, eikä mikään näyttänyt menneen rikki. Äänet olivat myös moottoria pyöritettäessä aivan normaalit.
Aukaisin nyt sen alipainepumpun "kannen". Kun moottori on yläkuollokohdassa (1. pytty kiinni) alipainepumppu näyttäisi olevan noin 40-45 astetta yli yläkohdan (ilmeisesti paine tulee tällöin). Jostain luin et ruiskutuksessa pitää olla 24-26 asteen ennakko. Koskeekohan se tätä alipainepumppua? Eli toimiiko kaasutin alipainepumpun käskyttämänä?
Apuja kaivataan!
Aukaisin nyt sen alipainepumpun "kannen". Kun moottori on yläkuollokohdassa (1. pytty kiinni) alipainepumppu näyttäisi olevan noin 40-45 astetta yli yläkohdan (ilmeisesti paine tulee tällöin). Jostain luin et ruiskutuksessa pitää olla 24-26 asteen ennakko. Koskeekohan se tätä alipainepumppua? Eli toimiiko kaasutin alipainepumpun käskyttämänä?
Apuja kaivataan!
Alipaine pumpun akselilla on myös polttoainepumppu eli ajoituksella on väliä. Polttoaine pumpun ajoituksesta on hyvät ohjeet korjaamokäsikirjoissa. Kampiakselilla on ajoitusmerkit. Pumppu pitää asennuksen aikana olla sellaisessa yläkuolokohdan lähellä olevassa asennossa, josta se voi helposti ponnahtaa pois. Pumpun lukitsemiseen on olemassa myös erikoistyökalu. Jos näin käy noin, on olemassa toisenlaiset ajoitusmerkit, joilla saa pumpun asennettua helpommassa asennossa eli kampiakselin ajoitus laitetaan toiseen kohtaan. ( Ajoitusmerkkit pitää kysyä dieselhuollosta) Pitää tehdä jostain vanhasta suutinputkesta "joutsenkaula", jolla pumpun ajoituksen saa hyvin kohdalleen, kun joutsenen kaulan laittaa ykkossuuttimelle. Paineventtiilin jousi on muistettava ottaa pois säädön ajaksi. Todennäköisesti ajoitus ei ole nyt kohdallaan.
Kiitoksia kaikille neuvoista
Hommassa meni sen verran sormi suuhun, että päädyin nyt kun auto on seissy kolmen neljä viikkoa hinaamaan sen tutulle, joka homman osaa. Hommahan lähti aluille siitä, että katsastuksessa havaittiin öljyvuotoa. Todennäköisesti olisi riittänyt, että olisi vaihtanut vain venttiilikopan tiivisteen, mutta tulipahan sitten vaihettua kannentiivistekin. Eli tyhmyydestä kärsii!! (kyllä mersulla ajo aina junakyydin voittaa!)
