Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Moi, jos tuollaisen auton nyt ostaisi missä olisi tämä 360 hermes communication moduuli niin onko jo löytynyt päivitys mahdollisuus 4geehen ja tekeekö niitä joku ja millä hinnalla? Vai tuleeko nyt esteeksi se että tuota mercedes me lisenssiä ei saa ostettua?
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Haluatko ihan henkilökohtaisen vastauksen tänne palstalle vai riittääkö joku monista viesteistä mitkä webastoguru on yleiseen jakoon postaillut?
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 219
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Mersu on vihdoin myöntänyt, että taloudelliset syyt ovat vaikuttaneet siihen, että he eivät tarjoa 4G -päivitystä vanhoihin 3G -kommunikaatiomoduuleihin. Tämä oli tietysti jo kaikilla tiedossa, mutta sinänsä hyvä, että tunnustavat kuitenkin tosiasiat. Joten 4G -päivitykset onnistuvat ja jatkuvat vielä entiseen malliin asiakkaan omalla kustannuksella.
Tehdas ei siis kiellä näiden 4G -päivitysten tekemistä, joten yksityiset korjaamot sekä myös merkkiliikkeet esim. Saksassa tekevät näitä päivityksiä koko ajan. Tehdas on myös helpottanut päivitysten tekemistä lisäämällä M-B varaosajärjestelmään 4G -moduulien varaosanumerot useisiin automalleihin, joissa on tehdasasennuksena 3G -moduuli koodilla 360.
Olemme myös olleet henkilökohtaisesti paikalla ja todistaneet muutamaa pientä ihmettä. Kun tehdas on antanut tänne kylmään Pohjolaan ilmaiseksi kolmen vuoden lisenssejä autojen etäohjauksiin, joissa on M-B OE lisälämmitin sekä tuo Hermeksen 3G - moduuli. Näitä lisenssejä ei siis ole enää myynnissä Mercedes me kaupassa niihin autoihin, joihin on asennettu tehtaalla 3G-moduuli.
Sitä en tiedä, annettiinko ne hyvää hyvyyttä vai säälistä, mutta varmasti tarpeeseen ne tulivat liki 40 asteen pakkasilla. Aina välillä se vaan hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa...
Tehdas ei siis kiellä näiden 4G -päivitysten tekemistä, joten yksityiset korjaamot sekä myös merkkiliikkeet esim. Saksassa tekevät näitä päivityksiä koko ajan. Tehdas on myös helpottanut päivitysten tekemistä lisäämällä M-B varaosajärjestelmään 4G -moduulien varaosanumerot useisiin automalleihin, joissa on tehdasasennuksena 3G -moduuli koodilla 360.
Olemme myös olleet henkilökohtaisesti paikalla ja todistaneet muutamaa pientä ihmettä. Kun tehdas on antanut tänne kylmään Pohjolaan ilmaiseksi kolmen vuoden lisenssejä autojen etäohjauksiin, joissa on M-B OE lisälämmitin sekä tuo Hermeksen 3G - moduuli. Näitä lisenssejä ei siis ole enää myynnissä Mercedes me kaupassa niihin autoihin, joihin on asennettu tehtaalla 3G-moduuli.
Sitä en tiedä, annettiinko ne hyvää hyvyyttä vai säälistä, mutta varmasti tarpeeseen ne tulivat liki 40 asteen pakkasilla. Aina välillä se vaan hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa...
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Kiitoksia Webastogurulle asiallisesta vastauksesta.
Minkälaisista kustannuksista ja työnmäärästä puhutaan, jos asennuttaisi tuollaisen 4g miduulin 3g hermeksen tilalle? Ymmärsinkö nyt oikein, että uutena asiakkaana en voi enään ostaa 3g moduulin omaavaan autoon mercedes me lisenssiä, mutta jos moduuli päivitetään 4g moduuliin niin sitten olisi mahdollista taas ostaa tuo mercedes me palvelu.?
Minkälaisista kustannuksista ja työnmäärästä puhutaan, jos asennuttaisi tuollaisen 4g miduulin 3g hermeksen tilalle? Ymmärsinkö nyt oikein, että uutena asiakkaana en voi enään ostaa 3g moduulin omaavaan autoon mercedes me lisenssiä, mutta jos moduuli päivitetään 4g moduuliin niin sitten olisi mahdollista taas ostaa tuo mercedes me palvelu.?

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Uusi 4G-moduli alkaen 500-600€ ostopaikasta riippuen
Käytettykin käy jos asentaja tai kolmas taho saa sen palautettua tehdasasetuksiin
Asennus, ohjelmistopäivitys, koodaus alkaen n. 2h riippuen modulin sijaintipaikasta
Käytettykin käy jos asentaja tai kolmas taho saa sen palautettua tehdasasetuksiin
Asennus, ohjelmistopäivitys, koodaus alkaen n. 2h riippuen modulin sijaintipaikasta
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Kiitoksia tiedosta, osaisittekko vielä kertoa kuka tälläisia muutoksia tekee esim Tampereen alueella?
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Lähin paikka jonka tiedän on hieman yli 1000 km Tampereelta
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Jos tulee odotellessa aika pitkäksi niin kannattaa lukea nämä 188 viestiä läpi.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Tänään ilmestyi Saksan foorumeille tieto että 1.3.2024 alkaen Mercedes.me:n etäpaketin tilaaminen ei enää onnistu autoihin joihin LTE on jälkiasennettu. Tiedossa ei ole, koskeeko tämä 1.3. jälkeen tehtäviä jälkiasennuksia vai kaikkia jälkikäteen asennettuja.
Tilatut paketit toimii tilauksen loppuun saakka normaalisti.
Tilatut paketit toimii tilauksen loppuun saakka normaalisti.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Mitähän järkeä tuossa on jos päivityksen on auton omistaja maksanut. Luulevatko tuolla edistävänsä uusien autojen myyntiä? Jää saamatta tulot palvelumaksuista ja uuden auton ostava asiakas päätyy toiseen merkkiin.jysi kirjoitti: ↑Ti 05.03.2024 19:32 Tänään ilmestyi Saksan foorumeille tieto että 1.3.2024 alkaen Mercedes.me:n etäpaketin tilaaminen ei enää onnistu autoihin joihin LTE on jälkiasennettu. Tiedossa ei ole, koskeeko tämä 1.3. jälkeen tehtäviä jälkiasennuksia vai kaikkia jälkikäteen asennettuja.
Tilatut paketit toimii tilauksen loppuun saakka normaalisti.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
No sepä se. Autojen ennenaikainen vanheneminen on kiihtynyt kun uudet tarjoaa enemmän ominaisuuksia, pidempää hybridi- tai sähköajomatkaa jne. niin ajattelisi että kampea käännetään vanhempien ylläpidon suuntaan tarjoamalla edes parempia maksullisia palveluita. No ei kun se tarpeellisin osa vanhoistakin pois
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Käsittämätön ratkaisu! Potkaistaan kuluttajaa oikein huolella munille.jysi kirjoitti: ↑Ti 05.03.2024 19:32 Tänään ilmestyi Saksan foorumeille tieto että 1.3.2024 alkaen Mercedes.me:n etäpaketin tilaaminen ei enää onnistu autoihin joihin LTE on jälkiasennettu. Tiedossa ei ole, koskeeko tämä 1.3. jälkeen tehtäviä jälkiasennuksia vai kaikkia jälkikäteen asennettuja.
Tilatut paketit toimii tilauksen loppuun saakka normaalisti.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Nykyaikaan kuuluu että päätökset tehdään eikä enää kehdata perääntyä vaikka iskisi omaan nilkkaan. Vaihtelu ehkä virkistää, saa osin uusia ja osin vanhoja ongelmia. Uutta mersua ei 3G:n alas ajo kiusaa, se on paalissa ennen kuin 4G/5G ajetaan alas.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Ja nimenomaan näköjään saksalaisten kohdalla tämä. Nehän päätti reilu 10vuotta sitten ajaa ydinvoiman alas. Nyt on mr Putinin kaasuhanat kiinni ja aina vaan ajetaan ydinvoimaa alas. On ne tyhymiä…
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Näin siinä kävi, ettäGlc lähti ja tulee toinen sakemanni pihaan. Tuo tyyli millä Mb ja asiakaspalvelu hoiti tuon Mercedes me ja webaston ohjauksen lopettamisen oli aivan /c:eestä. Valitin tuosta ohjauksen loppumisesta, niin heitetään joku linkki nettisivuille.nupaha kirjoitti: ↑La 09.03.2024 07:55Käsittämätön ratkaisu! Potkaistaan kuluttajaa oikein huolella munille.jysi kirjoitti: ↑Ti 05.03.2024 19:32 Tänään ilmestyi Saksan foorumeille tieto että 1.3.2024 alkaen Mercedes.me:n etäpaketin tilaaminen ei enää onnistu autoihin joihin LTE on jälkiasennettu. Tiedossa ei ole, koskeeko tämä 1.3. jälkeen tehtäviä jälkiasennuksia vai kaikkia jälkikäteen asennettuja.
Tilatut paketit toimii tilauksen loppuun saakka normaalisti.No, itse olen tosiaan tämän suhteen päätökseni tehnyt. Eka Mb oli vika Mb. Sen verran vit…aa tää venkoilu, jonka kruunasi talven adblue-hässäkkä.
![]()
No, katsotaan miten elämä sujuu toisen sakemannin kanssa.
- jari36
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
- Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
362 HERMES - VIESTINTÄMODUULI LTE jos löytyy listasta, niin webaston pitäisi kännykällä mennä tulille vai ?
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Pitäisi, kun tilaa tuon remote-paketin
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Mites se on porukalla lähtenyt sujumaan aika ilman lämmittimen etäkäyttöä? Ilmeisesti ei ole vielä sen kummempaa päivitystä tai muutosta asiaan tullut mb n osalta? Itseäni ainakin alkoi jälleen tympiä näin ensimmäisillä kovemmilla pakkasilla, kun lisälämmitin on ns. täysin turhana
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 219
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Jotain muutoksia on tehtaalta tullut, koska jälkiasennettuihin 4G -moduuleihin on tullut taas etäohjauspaketit myyntiin myös täällä Suomessa. Ne olivat pois Mercedes me kaupan valikoimasta maaliskuun ja lokakuun välillä. Tehdasasennetuissa 4G -moduuleissa ne ovat olleet tietysti koko ajan tarjolla.
Lisälämmittimien etäohjauksien vaihtoehdot näyttäisi olevan tällä hetkellä seuraavat: 4G -päivitys esim. Saksassa, erillisen 4G -boksin tai kauko-ohjainsarjan asentaminen. Nämä asennukset onnistuu helposti pätevältä tee se itse -mieheltä tai alan asennusfirmoissa.
Lisälämmittimien etäohjauksien vaihtoehdot näyttäisi olevan tällä hetkellä seuraavat: 4G -päivitys esim. Saksassa, erillisen 4G -boksin tai kauko-ohjainsarjan asentaminen. Nämä asennukset onnistuu helposti pätevältä tee se itse -mieheltä tai alan asennusfirmoissa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Webastoguru, mitä kirjoittamasi käytännössä tarkoittaa, ohjelmointia, vai fyysistä palikkaa ja onko hinnasta tietoa ?
"Lisälämmittimien etäohjauksien vaihtoehdot näyttäisi olevan tällä hetkellä seuraavat: 4G -päivitys esim. Saksassa"
"Lisälämmittimien etäohjauksien vaihtoehdot näyttäisi olevan tällä hetkellä seuraavat: 4G -päivitys esim. Saksassa"
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 219
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Eli 4G -päivitys tarkoittaa tässä tapauksessa vanhan Hermes 3G UMTS -kommunikaatiomoduulin vaihtoa uudempaan Hermes 4G LTE -kommunikaatiomoduuliin. Itse vaihto voidaan tehdä helposti, koska usein se on Plug&Play ja ottaa aikaa yleensä 15-30 minuuttia. Moduulien hinnat vaihtelee yleensä 150-900 € välillä.
Kommunikaatiomoduulin ohjelmointi kestää tavallisesti noin 15-20 minuuttia. Mikäli se pitää samalla myös päivittää, silloin aikaa kuluu helposti tunti tai jopa yli.
Ongelmana on se, että ohjelmointi vaatii myös muutoksia auton kantakorttiin. Tällä hetkellä maahantuoja ei enää suostu tekemään näitä muutoksia, vetoamalla johonkin tehtaan ohjeistukseen. Saksassa useat firmat ja myös monet merkkikorjaamot tekevät näitä muutoksia sekä ohjelmointeja. Joten 4G -päivityksen tekeminen vaatii nyt käytännössä Saksan "joulutorilla käyntiä."
Kommunikaatiomoduulin ohjelmointi kestää tavallisesti noin 15-20 minuuttia. Mikäli se pitää samalla myös päivittää, silloin aikaa kuluu helposti tunti tai jopa yli.
Ongelmana on se, että ohjelmointi vaatii myös muutoksia auton kantakorttiin. Tällä hetkellä maahantuoja ei enää suostu tekemään näitä muutoksia, vetoamalla johonkin tehtaan ohjeistukseen. Saksassa useat firmat ja myös monet merkkikorjaamot tekevät näitä muutoksia sekä ohjelmointeja. Joten 4G -päivityksen tekeminen vaatii nyt käytännössä Saksan "joulutorilla käyntiä."
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 627
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Entä viro/ruotsi?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5820
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Spostilla kyselyä ko maihin, tansaakaankin ja norjakin ottaa mukaan kyselyyn varsinkin jos pohjoisessa kulkee ja tukholmastkin ajelee osloon hyvinkin alle 7h
Jos ei pohjoismaata niin
Ei saksa niin pitkällä ole aamulla jos on tukholman kohdilla niin
rauhassa ajelemalla (ajaa kuitenkin pitää eikä ihmetellä) on alkuillasta hampurissa, eikä sinnekän asti tarvitse ajella
hiukan nostellee lybekin kohdalla ja keskustan rampista alas baanalta
niin on melkeen suoraan mersun pihalla
Mökkillä
'
'
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Kiitos vastauksesta. Täytyy jarrutta jossain "pajalla" kun 26.12 ajelen Saksan läpi. Jospa pitäis ruokatauon samalla.webastoguru kirjoitti: ↑Pe 20.12.2024 08:20 Eli 4G -päivitys tarkoittaa tässä tapauksessa vanhan Hermes 3G UMTS -kommunikaatiomoduulin vaihtoa uudempaan Hermes 4G LTE -kommunikaatiomoduuliin. Itse vaihto voidaan tehdä helposti, koska usein se on Plug&Play ja ottaa aikaa yleensä 15-30 minuuttia. Moduulien hinnat vaihtelee yleensä 150-900 € välillä.
Kommunikaatiomoduulin ohjelmointi kestää tavallisesti noin 15-20 minuuttia. Mikäli se pitää samalla myös päivittää, silloin aikaa kuluu helposti tunti tai jopa yli.
Ongelmana on se, että ohjelmointi vaatii myös muutoksia auton kantakorttiin. Tällä hetkellä maahantuoja ei enää suostu tekemään näitä muutoksia, vetoamalla johonkin tehtaan ohjeistukseen. Saksassa useat firmat ja myös monet merkkikorjaamot tekevät näitä muutoksia sekä ohjelmointeja. Joten 4G -päivityksen tekeminen vaatii nyt käytännössä Saksan "joulutorilla käyntiä."
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Tuossa täytyy jo monta asiaa osua kohdalleen: täytyy löytää sellainen korjaamo jolla on tarvittava osa hyllyssä, lupa tehdä näitä muutoksia myös ulkomailla rekisteröityihin autoihin, ja aukiolo kansallisena vapaapäivänä.
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Minkälaisiin kustannuksiin noustaan jos päätyisin asennuttamaan omaan autooni kauko-ohjainsarjan lämmitimelle? Se kuitenkin riittäisi omiin tarpeisiini, ei ole välttämätöntä tarvetta 4G päivitykselle kun vain jotenkin saisi tuon etäkäytön ratkaistua.
Ilmeisesti kauko-ohjaimenkin asennuttaminen teetättää jonku verran työtä?
Ilmeisesti kauko-ohjaimenkin asennuttaminen teetättää jonku verran työtä?
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 219
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Merkkiliikkeiden asennushinnat M-B kauko-ohjainsarjoista vaihtelevat yleensä 1800 - 2500 € välillä. Lisälämmittimien asennuksiin erikoistuneiden firmojen hinnat taitaa olla 1000 € molemmin puolin tällä hetkellä. Asennus vie aikaa ammattimieheltä yleensä 1/2 - 2 tunnin välillä riippuen kauko-ohjainsarjasta ja automallista. Lisäksi erillisen 4G -boksin asennus lisälämmittimen puhelinkäynnistystä varten maksaa yleensä 500-900 € välillä.
Kätevä tee se itse -mies pystyy myös tekemään kauko-ohjainsarjan asennuksen, jolloin siinä voi säästää todella paljon. Asennuksen lisäksi tarvitaan ohjelmointi M-B testerillä, jos kyseessä on uudempi automalli. Vanhemmissa malleissa, joissa on CAN -väyläohjatut lisälämmittimet ei välttämättä tarvita ohjelmointia, mikäli ei ole tarvetta kauko-ohjaimen ajastintoiminnoille.
Kätevä tee se itse -mies pystyy myös tekemään kauko-ohjainsarjan asennuksen, jolloin siinä voi säästää todella paljon. Asennuksen lisäksi tarvitaan ohjelmointi M-B testerillä, jos kyseessä on uudempi automalli. Vanhemmissa malleissa, joissa on CAN -väyläohjatut lisälämmittimet ei välttämättä tarvita ohjelmointia, mikäli ei ole tarvetta kauko-ohjaimen ajastintoiminnoille.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Itselläni myös w205 eli nämä taisivat olla niitä LIN väylällisiä jo.
Eli apua ei taida olla myöskään noista jälleenmyyjien tarjoamista Webasto ThermoConnect asennussarjoista tässä tapauksessa? Vaikka kylläkin mainostavat toimivan kaikkien webasto lämmittimien kanssa ja 2G/4G yhteydellä.
Eli apua ei taida olla myöskään noista jälleenmyyjien tarjoamista Webasto ThermoConnect asennussarjoista tässä tapauksessa? Vaikka kylläkin mainostavat toimivan kaikkien webasto lämmittimien kanssa ja 2G/4G yhteydellä.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 219
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo
Webasto Thermo Connect ohjaa pääasiassa yleismallin Webastoja W-BUS ja 12 V ohjauksilla. Sillä voidaan ohjata myös tiettyjä merkki - ja mallikohtaisia lisälämmittimiä, jos autossa on esim. Telestart -vastaanotin, missä on 6 -napainen liitin.
Eli käytännössä vanhempia M-B lisälämmittimiä, joissa on usein CAN -väyläohjaus ja kauko-ohjainsarja. Uudemmat automallit kuten W205, W213, W222 ja X253 ovat LIN -ohjauksella, joten niihin pitää olla puhelinohjaus, joka antaa LIN -väylään sopivat ohjauskäskyt.
Eli käytännössä vanhempia M-B lisälämmittimiä, joissa on usein CAN -väyläohjaus ja kauko-ohjainsarja. Uudemmat automallit kuten W205, W213, W222 ja X253 ovat LIN -ohjauksella, joten niihin pitää olla puhelinohjaus, joka antaa LIN -väylään sopivat ohjauskäskyt.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J