Penkkiremontti alkaa olla vihdoin loppusuoralla. Muutamia huomioita tässä jos joku päättää alkaa samanlaiseen remppaan.
Eli tarkoitus oli vaihtaa jousirunko uuteen. Miehän tilasin uuden A126 910 11 22 jousirungon siihen. Kyselin aiemmin eroavaisuuksia A126 910 12 22 "Soft leather trim" -runkoon joka autossani kuuluisi olla. Ainoa mekaaninen ero oli, että 1122-loppuisessa on selkänojan kiinnityspisteiden alla kaksi liparemaista kourunpätkää, siis samassa linjassa kuin mihin istuinosan verhoilu painetaan pahvireunoineen kiinni. Näillä ei ollut mitään virkaa ainakaan minun nahkaverhoilussa. Selkänojan etummainen kiinnityspultti turvavyön lukon puolella on erikoinen, siinä on pultin kannassa uloke johon turvavyön lukko kiskoineen kiinnitetään messinkisokalla. En tiedä onko samanlainen muissa verhoiluissa. Nuo kaksi em. liparetta ottivat kiinni turvavyön kiinnikkeeseen, mutta totesin lukon mahtuvan paikoileen kun vähän nylonvasaralla koputteli niitä lipareita litteämmäksi.
Vanhasta rungosta piti siirtää yhden alaosan aukon reunassa oleva muovilista, joka kaiketi suojelee ettei sähköpenkin johdot hinkkaudu poikki istuinta siirrettäessä. Jousirunko siis kiinnitetään kiskosto/moottoripakettiin, ja tuo jousirunko itsessään liikkuu edestakaisin kun kiskosto on kiinni lattiassa. Samoin piti tietysti siirtää tehtaan varustekortti pohjasta samaan paikkaan missä se oli.

Onneksi liima oli jo niin heikkoa että sain sen ehjänä irti.
Purin myös nahkat irti pehmusteesta, kun piti vaihtaa myös pehmusteosa tuolta PKClassicilta tilaamaan uuteen. Nahkaverhoilun sisäpuolella päällysosan reunoja kiertää kangas, eräänlainen "alushame". Se oli nidottu ainakin 30 metalliniitillä kiinni pehmusteeseen. Lisäksi pehmusteen keskiosan rei'itetyn nahan ulkoreunoja kiersi metallitanko - sekä verhoilussa että ujutettuna pehmusteosan sisään. Nämä liittyvät toisiinsa muovisilla lukoilla, jotka sai helposti irti alapuolelta. Istuinosan keskellä on vielä 3 reikää vierekkäin, josta oli vedetty verhoilun sisäkankaan kolme liparetta pehmusteen läpi ja nidottu altapäin kiinni.
Vanha pehmuste oli ehjä. En tiedä onko kaikissa samanlainen pehmuste, mutta minun soft-penkeissä sinne kuttaperkan sisään on valuvaiheessa upotettu vajaan sentin paksuinen vaahtomuovi. Se ei ollut siis läpiasti sitä "hevosenkarva-kumisysteemiä" niinkuin aluksi luulin.
PKClassicin pehmuste erosi nykyisestä. Päällepäin näytti ihan samalta. Se oli kuitenkin läpi asti kumi-karvamateriaalia. Sisällä ei ollut vaahtomuovia eikä noita metallitankoja. Metallitankoja varten oli kyllä kairattu kolot, joten ne olisi saanut irti vanhasta pehmusteesta. Uudesta puuttui myös nuo kolme reikää keskiosan kiinnitykseen, ne olisi pitänyt tehdä jälkeenpäin. Samoin puuttui penkinlämmittimen kaapelin reikä ja kaksi koloa penkinlämmittimen liittimille.
Tuossa vaiheessa löin jarrut päälle ja totesin että alkaa mennä liian virittelyksi. Lisäksi pelkäsin katoaako kokokumisella pehmusteella se "taianomainen" pehmeys penkistä. Olisiko tullut liikaa W124 vahvistettujen penkkien kaltainen... Eli saksalaisen jämäkkä. Tykkään niin noista W126 nojatuoleista...
Sitten pitikin vähän aikaa kirota että miksi nyin nahat irti pehmusteesta, että saako ikinä samalla lailla takaisin... Onneksi huoli oli turha, tein jätesäkistä suikaleet jolla verhoilun saa vedettyä päälle perille asti. Tuo "alushamekangas" nimittäin tarttuu pehmuste-kuttaperkkaan kuin tarra kiinni, ja verhoilu olisi varmasti jäänyt ryttyyn. Sain sen kuitenkin päälle hyvin, ja metalliniitit taivuttamalla ja uusiokäyttämällä lähes alkuperäisen kaltaisesti takaisin. Olisin vain säästänyt työssä pari iltaa jos olisin vain siirtänyt koko nahka-kuttaperkkapaketin uuden jousirungon päälle purkamatta...
Penkistä tuli ehkä paremman näköinen kuin se oli aikaisemmin, uusi jousirunko on tukevampi ja huolimatta vanhasta pehmusteesta se kiristää nahan kunnolla. Muistoksi jäi vain yksi pieni vekki ulkoreunalla, jonka väsynyt jousirunko oli nahalle tehnyt.
Pientä takapakkia vielä koontivaiheessa - messinkisokka jolla turvavyön lukko on kiinni oli murtunut. Ei auttanut kuin laittaa saksan tilaukseen tuo pikkuosa. Toivottavasti ensi viikonloppuna on penkki autossa takaisin.
Ainakin tallin lattialla koeistuessa penkki on nyt suorassa eikä vietä "ovea" kohti. Mutta lopputuloksen huomaa vasta koeajolla.
Voisin myydä tuon PKClassicilta tilaamani pehmusteen jos joku haluaa uutta ryhtiä penkkiin. Vaatii siis pientä askartelua mutta lopputulos on varmastikin jämäkkä ja ryhdikäs.