CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
No kyllähän Tuikun ohjelmassa ainakin 722.6 -laatikon tapauksessa kajotaan turbiinin lukittumiseen. Näin hänen ohjelmaansa jälleenmyyvää tahoa lainatakseni. Miksei siis myös 7g.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tjenare. Onko kenelläkään kokemusta näistä "Woimalaitoksen" softista? Tulossa OM651 200cdi:n perään...
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos ei mitään tietoa ole niin en laittaisi, toi 651 ei meinaan ole niitä helpoimpia ohjelmoitavia ja paljon saa paskaa maailmalta. Monta todella surkeaa ohjelmaa olen nähnyt.
Jos ei rahat riitä Tuikun softaan niin ne ei todellakaan riitä korjaamaan dpf ja turbo ym vikoja mitä paskoilla softilla saa.
Jos ei rahat riitä Tuikun softaan niin ne ei todellakaan riitä korjaamaan dpf ja turbo ym vikoja mitä paskoilla softilla saa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Millaisia tehoja 654sta nyt saadaan esiin?-17 mallin e200d olisi kohteena.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
~Satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia.
~Satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo, aivan varmasti tulee.
Jotta asiasta ei jää mitään epäselvyyttä, tarjoan JP74:lle ilmaisen tehomittauksen vakiona/ohjelmoituna jos muutos ohjelmoinnilla on "satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia". Sen lisäksi tarjoan tankin täyteen dieseliä paikallisella ST1:llä ja lounaan tuossa viereisessä Ph7 konditoriassa (tai pizzan oman valinnan mukaan).
Tämä kaikki siis täysin veloituksetta jos tuo olettama toteutuu pelkällä ECU-ohjelmoinnilla vakiokuntoiseen E 200 d (W213) 110 kW OM654.920 moottorilla. Mikäli ennustus ei käy toteen, JP74:lle jää maksettavaksi tehomittaus 50 % alennuksella (140,00 eur x 0,5 = 70,00 eur) sekä lähtö kotimatkalle vajaalla tankilla ja tyhjällä mahalla. Noh, eiköhän ne pullakahvit kuitenkin juoda talon piikkiin.
Jotta turhalta draamalta säästytään, tehomittaus tulee tosiaan tehdä myös vakiona ennen ohjelmointia, muuten riskinä on että dyno "mittaa väärin".
Vakiona tehtävä tehomittaus on hinnoiteltu tarjottuun pakettiin.
Motorbit Oy / Pekka Lahtinen
P. 09-753 7533
info@motorbit.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
350 Bluetec W212 2014. Mitä tuosta saa järkevästi ulos?
S211 E320 cdi -09
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Onkos Pekalla hiukan paineita asian suhteenMotorbit kirjoitti: ↑Ti 23.04.2024 14:03
.....
Jotta turhalta draamalta säästytään, tehomittaus tulee tosiaan tehdä myös vakiona ennen ohjelmointia, muuten riskinä on että dyno "mittaa väärin".
Vakiona tehtävä tehomittaus on hinnoiteltu tarjottuun pakettiin.
Motorbit Oy / Pekka Lahtinen
P. 09-753 7533
info@motorbit.fi

Ohjelmahan ei ole millään tavoin helppotajuinen, ihan kiitettävästi on rajoittimiakin.
Väännönrajoittimista pääsee melko hyvin eroon ihan yhtä karttaa muuttamalla, mutta silloin hiukkassuodattimeen liittyvät toiminnot häiriintyy.
Eli se ei ole oikein vaihtoehto.
Melko hyvän ohjelman saa jo silläkeinonkin, että katsoo staarilla kaasupolkimen pyynnön ja pitää syöttömäärän väännöt milleiksi kartassa alle sadassa mg,ssa siinä kohden. Lisäksi väännönrajoittimeen alle sata. Sadassa millissä on vaikea kohta. 200/220 on noin 50nm ero kaasupolkimen pyynnössä. 200,sta ei tule 220,stä siirtämällä ne muutama muutos , ei käynnisty.
Jos ei näkyvää syöttömäärää halua varsinaisesti kasvattaa, niin nostaa vaikka rail-painetta, 2200baariin näyttäisi suurin osa pystyvän, tai/ja laittaa muutaman prosentin lisää ruiskutusaikaa suutinkarttaan. Moottoriteho on noin kokoluokaltaan 2.8 X toteutunut ruiskutusmäärä / 4000rpm kohdalla. Mitään purkkia ei tarvi vaihtaa. Ahdinhan tuossa on hiukan pienenlainen, pakopaineet pyrkii helposti nousemaan lähelle viittä baaria.
Aika montaa europpalaisen "suuren toimijan" ohjelmaa kokeiltu, ei toiminut yksikään.
Siksi varmaan asia nyt niin kovasti Pekkaa kiinnostaa.
Kyllä tämä on ollut vaikein ecu tähänastisista, eikä tuo sairaus ole kyllä auttanut yhtään.
Korvaamaton apu tässä asiassa on ollut JS.Engineering/J.Simola, joka on kiitettävällä tarmolla ja huolella rääkännyt autoaan asian tiimoilta.
Ja kyllähän se on Janne, joka on oikeasti tätä projektia kiskonut eteenpäin. Kohta kymmenen vuotta Parkinssonia alkaa jo näkymään ukossa, pitkä kokemus vielä jollain lailla kannattelee. Surullisintahan tässä vuosien varrella on ollut se, että lähes kaikki softien kanssa touhuavat sortuvat joutavaan nokitteluun, kun kyllä minulla olisi valmiuksia vaikkapa yhteistyöhönkin, toisenlaisia yhteydenottojakin on, muttei montaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo, "milligrammoja sinne", "ruiskutusaika % tänne", "vaikka vähän railipainetta 2200 bariin", jne. Kaikki tämä koska asiat lähtee menemään väärille uomille jo heti kärkeen. Sitten lopulta meillä on käsissä tuotos, joka on sitä samaa toteutusta josta me aina niitä "isoja ketjuja" parjataan ja haukutaan. Väärennetty väännönlaskenta, huijattu ruiskutusmäärä, mahdollisesti torque monitor "patch", ettei ECU osaa tarkistaa laskettua vääntöä, jne. jne. Kaikki tämä on nähty, ei mitään uutta.tuikku kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 20:01
Onkos Pekalla hiukan paineita asian suhteen![]()
Ohjelmahan ei ole millään tavoin helppotajuinen, ihan kiitettävästi on rajoittimiakin.
Väännönrajoittimista pääsee melko hyvin eroon ihan yhtä karttaa muuttamalla, mutta silloin hiukkassuodattimeen liittyvät toiminnot häiriintyy.
Eli se ei ole oikein vaihtoehto.
Melko hyvän ohjelman saa jo silläkeinonkin, että katsoo staarilla kaasupolkimen pyynnön ja pitää syöttömäärän väännöt milleiksi kartassa alle sadassa mg,ssa siinä kohden. Lisäksi väännönrajoittimeen alle sata. Sadassa millissä on vaikea kohta. 200/220 on noin 50nm ero kaasupolkimen pyynnössä. 200,sta ei tule 220,stä siirtämällä ne muutama muutos , ei käynnisty.
Jos ei näkyvää syöttömäärää halua varsinaisesti kasvattaa, niin nostaa vaikka rail-painetta, 2200baariin näyttäisi suurin osa pystyvän, tai/ja laittaa muutaman prosentin lisää ruiskutusaikaa suutinkarttaan. Moottoriteho on noin kokoluokaltaan 2.8 X toteutunut ruiskutusmäärä / 4000rpm kohdalla. Mitään purkkia ei tarvi vaihtaa. Ahdinhan tuossa on hiukan pienenlainen, pakopaineet pyrkii helposti nousemaan lähelle viittä baaria.
Aika montaa europpalaisen "suuren toimijan" ohjelmaa kokeiltu, ei toiminut yksikään.
Siksi varmaan asia nyt niin kovasti Pekkaa kiinnostaa.
Kyllä tämä on ollut vaikein ecu tähänastisista, eikä tuo sairaus ole kyllä auttanut yhtään.
Korvaamaton apu tässä asiassa on ollut JS.Engineering/J.Simola, joka on kiitettävällä tarmolla ja huolella rääkännyt autoaan asian tiimoilta.
Ja kyllähän se on Janne, joka on oikeasti tätä projektia kiskonut eteenpäin. Kohta kymmenen vuotta Parkinssonia alkaa jo näkymään ukossa, pitkä kokemus vielä jollain lailla kannattelee. Surullisintahan tässä vuosien varrella on ollut se, että lähes kaikki softien kanssa touhuavat sortuvat joutavaan nokitteluun, kun kyllä minulla olisi valmiuksia vaikkapa yhteistyöhönkin, toisenlaisia yhteydenottojakin on, muttei montaa.
Asia on ratkaistu jo vuosia sitten. Itse teen sen niin, että vaihdan autoon (jos asiakas maksaa ...) CPC -ohjainlaitteen jossa väännönlaskenta on "auki" esim. 600 Nm:iin. Tämän jälkeen vääntöä ei rajoita CPC-yksikkö, vaan rajoitus voidaan kontrolloida moottoriohjainlaitteen ohjelmasta. Sen jälkeen kaikki Nm, mg/str., yms. arvot voi naputella ihan oikeina eksakteina laskettuina arvoina, ilman mitään huijauksia, ihan niin kuin Mercedes itsekkin tekee. Itse ECU:n ohjelmassa ei ole mitään erikoista, se on perus Bosch MD1 mutta se vaikeus tulee siinä kun alat taistella sen toimintalogiikkaa ja laskenta-algoritmejä vastaan. Sitä ei ole tarkoitettu toimimaan niin kuin perinteiset EDC16 ja EDC17 ohjainlaitteet joissa maksimi moottorivääntö on pelkästää ECU:n kontrollissa. Testerin näyttämä mg/str ei ole välttämättä oikea toteutunut. Diagnostiikan mitta-arvo voi olla vaikka 100 mg/str mutta se on ECU:n laskema ennen suodatusta ja siksi niihin ei kannata luottaa. Tiedän tapauksia joissa autosta mitattu vääntö on laskenut ja samalla testerin näyttämä ruiskutusmäärä on kuitenkin kasvanut.
Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee ja kokee, eikä siinä mitään. Mutta se pointti alunperin oli se teholupaus jonka heitit ilmoille, ei niinkään todistelu siitä kuka osaa ja mitä. Hyvä muistutus meille molemille, että kun luulee olevansa hyvä, niin vierestä löytyy parempi. Näihin asioihin on kuitenkin panostanut muutkin ja "hiljaista osaamista" löytyy.
Olen pahoillani, on ikävä kuulla sairaudestasi. Toivotaan että se pysyy jollain tapaa aisoissa ja Kari mersujen parissa.

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Pitää puuttua asiaan.Motorbit kirjoitti: ↑Ti 23.04.2024 14:03Joo, aivan varmasti tulee.
Jotta asiasta ei jää mitään epäselvyyttä, tarjoan JP74:lle ilmaisen tehomittauksen vakiona/ohjelmoituna jos muutos ohjelmoinnilla on "satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia". Sen lisäksi tarjoan tankin täyteen dieseliä paikallisella ST1:llä ja lounaan tuossa viereisessä Ph7 konditoriassa (tai pizzan oman valinnan mukaan).
Tämä kaikki siis täysin veloituksetta jos tuo olettama toteutuu pelkällä ECU-ohjelmoinnilla vakiokuntoiseen E 200 d (W213) 110 kW OM654.920 moottorilla. Mikäli ennustus ei käy toteen, JP74:lle jää maksettavaksi tehomittaus 50 % alennuksella (140,00 eur x 0,5 = 70,00 eur) sekä lähtö kotimatkalle vajaalla tankilla ja tyhjällä mahalla. Noh, eiköhän ne pullakahvit kuitenkin juoda talon piikkiin.
Jotta turhalta draamalta säästytään, tehomittaus tulee tosiaan tehdä myös vakiona ennen ohjelmointia, muuten riskinä on että dyno "mittaa väärin".
Vakiona tehtävä tehomittaus on hinnoiteltu tarjottuun pakettiin.
Motorbit Oy / Pekka Lahtinen
P. 09-753 7533
info@motorbit.fi
Oisko tuossa linkissä Pekalle vastinetta nyt näin aluksi? Pakopaine painaa vastaan 4000rpm jälkeen mutta ihan kelpo tulos +100hp tuolla vääntömäärällä. Vääntö kuristaa vielä tuossa mittauksessa, mutta tuostakin on jo edetty tästä mittauksesta. Uusi mittaus tulee vielä tälle keväälle. Paljonko on Pekka sulla maksimi OM654 single turbo? Minä olen ostanut tähän kehitystyökaluun softaa ympäri maailmaa. Kukaan ei tunnu saavan ko 210hp max. Useat jää alle 200hp. Jos olettaa että tästä ohjaimesta tulee peruskaavalla kaikki tehot pihalle kuten Vag tai BMW niin ajatus on pahoin metsässä. On niin moneen kertaan valvottua ilmaa, railia, ahtoa, vääntöä että aina löytyy uus valvoja. Sen varran voin avata että CPC ei rajoita yhtään mitään näissä perus 200-220d softissa, eikä sen uudistaminen ilman väännönrajoittimia tuo mitään lisäarvoa, kokeile jos et usko.
https://www.facebook.com/share/p/abMkcH2aYY73w1fu/
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
No just. Tämä alkaa mennä jo itsepetoksen puolelle jos tehontodentamista tähän tyyliin toteutetaan. Ihan sama kun Pihtiputaalla keihästulokset voisi mitata harppomalla, välillä vielä vaihdetaan miestä.simppa80 kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 22:09 Pitää puuttua asiaan.
Oisko tuossa linkissä Pekalle vastinetta nyt näin aluksi? Pakopaine painaa vastaan 4000rpm jälkeen mutta ihan kelpo tulos +100hp tuolla vääntömäärällä. Vääntö kuristaa vielä tuossa mittauksessa, mutta tuostakin on jo edetty tästä mittauksesta. Uusi mittaus tulee vielä tälle keväälle. Paljonko on Pekka sulla maksimi OM654 single turbo? Minä olen ostanut tähän kehitystyökaluun softaa ympäri maailmaa. Kukaan ei tunnu saavan ko 210hp max. Useat jää alle 200hp. Jos olettaa että tästä ohjaimesta tulee peruskaavalla kaikki tehot pihalle kuten Vag tai BMW niin ajatus on pahoin metsässä. On niin moneen kertaan valvottua ilmaa, railia, ahtoa, vääntöä että aina löytyy uus valvoja. Sen varran voin avata että CPC ei rajoita yhtään mitään näissä perus 200-220d softissa, eikä sen uudistaminen ilman väännönrajoittimia tuo mitään lisäarvoa, kokeile jos et usko.
https://www.facebook.com/share/p/abMkcH2aYY73w1fu/
Linkin takaa löytyy kiihdytysmittausraportti. Tarkoittaako tämä sitä, että tehomittausta ei ole tehty?
Jo "mitattu" vakioteho kertoo tämän tehoarvauksen luotettavuuden. 200 d mallit on pääsääntöisesti aina aavistuksen ylitehoisia, aivan kuten 220 d mallikin (overboost/overtorque aktiivisena 220 d mallissa jopa 200+ hv vakiona).
Olet ilmeisesti mitannut vakion ja ohjelmoidun version eri vaihteilla koska toisessa 130 km/h (4123 rpm) ja toisessa 171 km/h (4007 rpm) huipputehokierrokseen korreloiva ajoneuvon nopeus? Koska mittaustapa on DIN70020, tarvitaan ns. "coastdown" eli voimansiirtohäviö. Se ilmeisesti arvataan auton hidastuvuudesta? Ihan pikkasen enemmän taitaa olla tuulen- ja vierintävastusta 171 km/h kuin 130 km/h? Tien kaltevuutta, uria, mahdollista sivutuulta, yms. on sitten ihan mahdoton arvailla.
OM654.920 ei tee vakiona maksimivääntöä 3127 1/min kierroksella, maksivääntö on vakiona noin 360 Nm ja lähellä (jopa alle) 2000 1/min kierroksilla.
Kerrotko vielä mikä oli ohjelmoituna toteutunut lambda-arvo maksimitehon kierroksella noin 4000 1/min?
Jos et ole logannut lambda-arvoa niin sitten ruiskutusmäärä (mg/str) ja ilmamassa (mg/str).
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Käsittääkseni en ole mitenkään koettanut tyrkyttää tekemisiäni täällä kenellekkään.Motorbit kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 22:03
...
Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee ja kokee, eikä siinä mitään. Mutta se pointti alunperin oli se teholupaus jonka heitit ilmoille, ei niinkään todistelu siitä kuka osaa ja mitä. Hyvä muistutus meille molemille, että kun luulee olevansa hyvä, niin vierestä löytyy parempi. Näihin asioihin on kuitenkin panostanut muutkin ja "hiljaista osaamista" löytyy.
Ei minulla ole mitään epäselvää omasta osaamisestani, mutta en minä kyllä koeta päästä millään tavoin esille nokkimalla toisia.
Ja ymmärrän kyllä että varmaankin kuljen tässä osaamisasiassa kaukana sinun perässäsi.
Koetan kestää tilanteen.
Mistäkö teholupaus tulee.
Vakio suutinkartta antaa noin 100mg/isku syöttöä maksimissaan.
Toteutuessaan se antaa suuruusluokaltaan 550nm ja 250hv, joka on noin suunnilleen se, mitä kirjoitin.
Tässä softanteon ongelma on juurikin se, ettei kaasupoljinta ole moottorin ohjaimessa.
Tämä aiheuttaa korjaustarvetta väännöt milleiksi karttaan, joka sitten jo viimeistään aktivoi väännönvalvonnan.
Tuo mainitsemasi 600nm ei toteudu ilman muutoksia vaikkapa suutiinkarttaan.
Luulisin, ettei valmistaja laske karttojen arvoja, vaan mittaa, kun raudallakin on ominaisuutta. Jos selviäisi laskennalla, niin karttoja ei tarvittaisi - eikö ? Niitä on varmaan kovin työlästä tehdäkkin.
Laskennasta vielä sellainen asia, että tämä(kään) ecu ei kerro välttämättä oikeaa syöttömäärää, mutta voi se sen kertoakkin jos ohjelma on tehty ...

Mutta laskemalla sen saa kuitenkin selville, kuten näytit tietävänkin. Ilmamäärä mg/isku /14,6/Lambda-arvo = tod syöttömäärä.
Suutinkartta-asiassa minun täytyy tunnustaa jotain, jos muutat suutinkarttaa - niin mitä tapahtuu - ei mitään.

Ja railpaineasiassakin olin vähän tuhmana, siinä tehokkaimmassa versiossa tästä moottorista, kolmesatasessa, on autosta riippuen hiukan erilaiset max arvot, mutta kaikissa taitaa kuitenkin se 2500bar vähintään olla painetta ladattuna, vakiona.
Nyt taidankin siirtyä katsomaan Dallasin peliä ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En sekaannu tähän tämän enempää, koska se ei johda mihinkään. Sen kuitenkin tiedän että auto vetää ja eriträin hyvin vetääkin. Hyvänä tehomittarina toimii C220-C250 OM651 tuplaturbot joka kulkee ohjelmoituna n.200km/h minun kätttämälläni suljetulla tieosuudella ennen jarrutusta. Tämä menee vähintään samoihin, sanoisin, että kovempaa. Ja kun tuo vakion mittaus nyt on sarttunut alkuaikoina 4 vaihteella tehtyyn, niin annetaan olla. Käsittääkseni tuo työkalu kyllä kompensoi juurikin sitä kiihtyvyyttä ja vastatuulta vastaan, joka on tietysti kovempi kuten rullauksessakin. Tulen käyttämään auton nyt keväälle puoluettomasa penkissä kun saa kesäsiä alle, niin ihmetellään sitten lisää.Motorbit kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 22:59No just. Tämä alkaa mennä jo itsepetoksen puolelle jos tehontodentamista tähän tyyliin toteutetaan. Ihan sama kun Pihtiputaalla keihästulokset voisi mitata harppomalla, välillä vielä vaihdetaan miestä.simppa80 kirjoitti: ↑Ke 24.04.2024 22:09 Pitää puuttua asiaan.
Oisko tuossa linkissä Pekalle vastinetta nyt näin aluksi? Pakopaine painaa vastaan 4000rpm jälkeen mutta ihan kelpo tulos +100hp tuolla vääntömäärällä. Vääntö kuristaa vielä tuossa mittauksessa, mutta tuostakin on jo edetty tästä mittauksesta. Uusi mittaus tulee vielä tälle keväälle. Paljonko on Pekka sulla maksimi OM654 single turbo? Minä olen ostanut tähän kehitystyökaluun softaa ympäri maailmaa. Kukaan ei tunnu saavan ko 210hp max. Useat jää alle 200hp. Jos olettaa että tästä ohjaimesta tulee peruskaavalla kaikki tehot pihalle kuten Vag tai BMW niin ajatus on pahoin metsässä. On niin moneen kertaan valvottua ilmaa, railia, ahtoa, vääntöä että aina löytyy uus valvoja. Sen varran voin avata että CPC ei rajoita yhtään mitään näissä perus 200-220d softissa, eikä sen uudistaminen ilman väännönrajoittimia tuo mitään lisäarvoa, kokeile jos et usko.
https://www.facebook.com/share/p/abMkcH2aYY73w1fu/
Linkin takaa löytyy kiihdytysmittausraportti. Tarkoittaako tämä sitä, että tehomittausta ei ole tehty?
Jo "mitattu" vakioteho kertoo tämän tehoarvauksen luotettavuuden. 200 d mallit on pääsääntöisesti aina aavistuksen ylitehoisia, aivan kuten 220 d mallikin (overboost/overtorque aktiivisena 220 d mallissa jopa 200+ hv vakiona).
Olet ilmeisesti mitannut vakion ja ohjelmoidun version eri vaihteilla koska toisessa 130 km/h (4123 rpm) ja toisessa 171 km/h (4007 rpm) huipputehokierrokseen korreloiva ajoneuvon nopeus? Koska mittaustapa on DIN70020, tarvitaan ns. "coastdown" eli voimansiirtohäviö. Se ilmeisesti arvataan auton hidastuvuudesta? Ihan pikkasen enemmän taitaa olla tuulen- ja vierintävastusta 171 km/h kuin 130 km/h? Tien kaltevuutta, uria, mahdollista sivutuulta, yms. on sitten ihan mahdoton arvailla.
OM654.920 ei tee vakiona maksimivääntöä 3127 1/min kierroksella, maksivääntö on vakiona noin 360 Nm ja lähellä (jopa alle) 2000 1/min kierroksilla.
Kerrotko vielä mikä oli ohjelmoituna toteutunut lambda-arvo maksimitehon kierroksella noin 4000 1/min?
Jos et ole logannut lambda-arvoa niin sitten ruiskutusmäärä (mg/str) ja ilmamassa (mg/str).

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Aika murheellista luettevaa. Kilpailijaa haukkumalla tuskin pitkälle pääsee, ainakin minä otan sen huomioon.
Ei yhtään kivaa.
Ei yhtään kivaa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En kertonut hakevani 600 Nm vääntöä, vaan kerroin näin:"Itse teen sen niin, että vaihdan autoon (jos asiakas maksaa ...) CPC -ohjainlaitteen jossa väännönlaskenta on "auki" esim. 600 Nm:iin. Tämän jälkeen vääntöä ei rajoita CPC-yksikkö, vaan rajoitus voidaan kontrolloida moottoriohjainlaitteen ohjelmasta."
Kyse ei todellakaan ole tolkuttomasta 600 Nm (täysin epärealistisesta) väännön tavoittelusta, vaan siitä että CPC-yksikön rajoittama vääntö on moottori ECU:n laskemaan vääntöä suurempi. Näin vääntöä voidaan kontrolloida ECU:n ohjelmasta.
Näin on, ne kartat (suurin sallittu vääntöpyyntö ("poljinkartta") ja suurin sallittu moottorin momentti ovat tässä tapauksessa CPC yksikössä, ei moottori ECU:ssa. Mitään "korjaustarvetta" = "huijjamistarvetta" ei ole, kun CPC-yksikön ohjelma muokkataan vaaditulle väännölle (Nm).
Aivan, ohessa esimerkki jossa ruiskutusmäärä on nostettu 79 mg/str -> 98 mg/str. Huomatkaa vaikutus dynossa MITATUSSA väännössä. Muutoksesta (+19 mg/str) ei siis toteudu mikään ja ECU:n väännönvalvonta jopa aavistuksen niistää alkuperäisestä (CPC:n kautta filtteröity).
KUVA: W213 E 220 d ruiskutusmäärätesti alkup. vs 98 mg/str

Kerrankin ollaan jostain samaa mieltä

Näissä antamissasi esimerkeissä tosin joutuu aina tekemään omia olettamuksia ja arvailuja, koska et yleensä mainitse moottorin kierrosluvusta mitään. Millä kierrosluvulla tarkoitat mitäkin "milliä" ja Nm arvoa. 550 Nm kierroksella 2100 1/min on "ihan aavistuksen" eri asia kuin 550 Nm kierroksella 4000 1/min. Se mainitsemasi 250 hv moottoritehona tarkoittaa noin 470 Nm vääntöä kierroksilla 3800 1/min, kun taas kierroksilla 4000 1/min vääntöä tarvitaan 450 Nm. Siihen vielä moottorin sisäiset häviöt päälle.
Jos nyt omavaltaisesti tulkitsen tuota "550nm ja 250hv" olettamusta oikein? niin tarkoitat, että koko moottorin käyttökierrosalue (esimerkiksi 1800-4200 1/min) mennään läpi 100 mg/str (120 mm3) ruiskutusmäärällä? Tarkoitus tehdä maksimimoottorivääntö alakierroksille 100 mg/str määrällä ja samoin saavuttaa suurin moottoriteho esim. 3900-4000 1/min samaisella 100 mg/str ruiskutusmäärällä? No oli miten oli, jatketaan.
Jos näin on, sitten voidaan simppelisti kalkuleerata tarvittava ahtimen tuottama ilmamäärä jotta kyseinen 100 mg/str saadaan ahtimen tuottaman ilman puolesta (lambda) toteutumaan. Päätimme juuri yhdessä tekemälläni päätöksellä, että lamba-arvo halutaan pitään edes jotenkin puhtaana eli edes aavistuksen ilmapainotteisena (>1.00). Valitaan lambda-arvoksi 1.06 joka on AFR-lukuna 15,48. Mitä pienempi lambda-arvo, sitä suurempi rasitus DPF:lle ja sitä tiheämmät regen. poltot.
Jos ruiskutusmäärä on sen 100 mg/str ja AFR halutaan pysyvän vähintään 15,48 suhteella, niin tarvittava ilmamäärä on 100 [mg/str] x 15,48 = 1548 mg/str. Muistutan vielä, että koska tahtotila on ruiskuttaa 100 mg per moottorin isku läpi koko kierrosalueen, vaadittu min. 1548 mg per moottorin isku ilmamäärä vaaditaan läpi koko moottorin kierrosalueen, oli kierrosluku 2200 1/min tai 4000 1/min, ilmaa on oltava aina tarjolla se 1548 mg/str.
Seuraavaksi voidaan tutustua vakion W213 200 d (OM654.920) 110 kW / 360 Nm sielunelämään.
Sivuhuomautuksena: W213 220 d (143 kW / 400 Nm) malleista mitattu vakio moottoriteho voi olla parhaimmillaan jopa 205-209 hv ja vääntöä 450-460 Nm. Kiitos topakan "overboostin" jonka ECU laskee hetkellisesti normaalin väännönrajoituksen päälle.
Ohessa taulukko johon on koottu vakio-ohjelmalla, vakiokuntoisesta noin 45 tkm ajetusta takavetoisesta 2018 W213 200 d mallista mitta-arvoja dynossa tapahtuneen tehomittauksen yhteydessä. Taulukossa tärkeimmät mitta-arvot kuten kierrosluku, mitattu ahtpaine ja mitattu ilmamassa. Lambda-arvo on itse laskettu ilmamassasta ja ruiskutusmäärästä.
KUVA: W213 200 d mitta-arvoja vakio-ohjelmalla

Kysymys: Itse olen hyvin kiinnostunut miten tälläisessä 100 mg/str ruiskutusmäärän toteutuksessa ratkaistaan nuon taulukon "parin viimeisen rivin ongelmat"? Jos sinulla on tieto miten sen vakio turboahtimen tuottamaa ilmamassaa korotetaan taulukon lopussa laskettu vähimmäismäärä? Ahdin on käytännössä hyvin pitkälle sama GTD1449VZ, kuin VAG 2.0 TDI 135 kW/400 Nm (CUNA/CUPA) moottoreissa. Tämä kyseinen ahdin ei ole riittävä 250 hv teholle.
Ja vielä mitä, kunnon debatti täynnä tietoa ja ihan ystävällismielistä näkemysten ja mielipiteiden vaihtamista. Kaikki ovat pysynyt asiassa, niin kuin pitääkin. Haukkumista en ole keskustelussa havainnut, kyseenalaistamista olen, sitähän olen tehnyt itsekkin. Jos on jostain asiasta eri mieltä, niin se on ihan OK, vielä enemmän OK jos perustelee oman näkemyksen. Mutta eihän sekään tietysti kaikille kelpaa, eikä tarvitsekaan.
Oli miten oli mutta omalta osalta asian puiminen on tässä, kaikki on sanottu ja omia näkemyksiä perusteltu.
Hyvää kevään jatkoa kaikille, ihan jokaiselle mersuforumilaiselle kuppikuntaan katsomatta!
Pekka / Motorbit Oy
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jaa on mainosbudjetti nuin tiukalla kun pitää foorumilla käydä pätemässä kilpailevan yrityksen ketjussa.
Hiukan narsistista käytöstä havaittavissa, jonkinlaista oman egon pönkittämistä kun tarvitsee tulla vähättelemään kilpailevaa koodaria herran omaan ketjuun?
Miksiköhän et luo omaa keskustelua aiheesta mitä ja miten, vaan teet asian nokittelemalla ja väheksyvään sävyyn tuikun ketjussa?
Ja oikein penkkissä ajetuja testejä, mikä penkki ja miten kalibroitu, mikä mahtaa olla toistettavuus ja vallitsevat olosuhteet? Lämpötila ja ilmanpaine? Korjaamaton teho vallitsevissa olosuhteissa?
Kaksi käppyrää samalla värillä päällekkäin ilman mitään tietoja tai skaalaa voivat poiketa vaikka sen 100% jos skaala on väärin ja silti olla päällekkäin.
Hieno taulukko oikein oman firman nimellä että mainos jää mieleen edes jollekkin?
Mulle on aivan sama kuka tekee ja mitä tekee mutta se miten asian toit esille saa paskan maun suuhun ja tiedän mitä firmaa en ainakaan suosittele kenellekkään.
Onneksi olkoon onnistuit jäämään mieleen herra motordic
Hiukan narsistista käytöstä havaittavissa, jonkinlaista oman egon pönkittämistä kun tarvitsee tulla vähättelemään kilpailevaa koodaria herran omaan ketjuun?
Miksiköhän et luo omaa keskustelua aiheesta mitä ja miten, vaan teet asian nokittelemalla ja väheksyvään sävyyn tuikun ketjussa?
Ja oikein penkkissä ajetuja testejä, mikä penkki ja miten kalibroitu, mikä mahtaa olla toistettavuus ja vallitsevat olosuhteet? Lämpötila ja ilmanpaine? Korjaamaton teho vallitsevissa olosuhteissa?
Kaksi käppyrää samalla värillä päällekkäin ilman mitään tietoja tai skaalaa voivat poiketa vaikka sen 100% jos skaala on väärin ja silti olla päällekkäin.
Hieno taulukko oikein oman firman nimellä että mainos jää mieleen edes jollekkin?
Mulle on aivan sama kuka tekee ja mitä tekee mutta se miten asian toit esille saa paskan maun suuhun ja tiedän mitä firmaa en ainakaan suosittele kenellekkään.
Onneksi olkoon onnistuit jäämään mieleen herra motordic
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Njoo, tämä Tuikun viestiketju on kyllä tosi huono paikka yrittää mainostaa kilpailevaa tuotetta.
Tahtoo käydä niin, että jää kokonaisuutena epämiellyttävä kuva vaikka kuinka perustelisi omia näkemyksiään ja omaa osaamistaan.
Tahtoo käydä niin, että jää kokonaisuutena epämiellyttävä kuva vaikka kuinka perustelisi omia näkemyksiään ja omaa osaamistaan.
wiimax.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kiitos, tämä on aina paras reaktio.
Turhautuminen kertoo ettei sinulla ole tähän mitään asiapohjaista annettavaa, joten siirryt henkilökohtaiselle tasolle nimittelyyn. Minulla on paksun hanurin lisäksi paksu nahka joten jatka vaan, minuun sillä ei ole mitään vaikutusta.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos yhtään olet foorumia lukenut niin huomaat että on paljonkin asiapohjaista annettavaa, mutta ei sinulle.
Sä olet täällä vain ja ainoastaan hyötymässä etkä tuomassa yhtään mitään vastineeksi foorumille.
Loinen käyttäytyy samoin, yrittäen vain hyötyä antamatta mitään takaisin.
Mainostat itseäsi ja palveluitasi ilmaiseksi täällä, toivon että ylläpito huomaa tilanteen ja luuti sut helvettiin täältä. Samanlaisia narsistisia loisia on täällä ollut ennenkin ja kaikki ne on aikanaan saanut häädön.
Sä olet täällä vain ja ainoastaan hyötymässä etkä tuomassa yhtään mitään vastineeksi foorumille.
Loinen käyttäytyy samoin, yrittäen vain hyötyä antamatta mitään takaisin.
Mainostat itseäsi ja palveluitasi ilmaiseksi täällä, toivon että ylläpito huomaa tilanteen ja luuti sut helvettiin täältä. Samanlaisia narsistisia loisia on täällä ollut ennenkin ja kaikki ne on aikanaan saanut häädön.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Sitten kun lopetat sauhuamisen ja luet ajatuksella läpi viimeisimpiä posteja, niin huomaat että siellä on paljonkin asiaan liittyvää tietoa. Jos et lue, niin ole lukematta mutta turha väittää, että mitään ei olisi "annettu takaisin". Mitä tulee hyötymiseen, olen tänäkin vuonna ohjannut useita asiakkaita (tai ainakin pyrkinyt ohjaamaan) Tuikun jälleenmyyjälle MBLab:iin joka sijaitsee saman kadun varrella tässä Tuusulassa. Nyt ei muuta kun rentoutumaan eli let's relax boys and girls.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Eiköhän fooruminporukka pistetä Motorbit poikottiin, eli kukaan ei käytä hänen palvelujaan. Eikä suosittele kenellekkään muullekkaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos foorumilla mainostaminen kiinnostaa, ole hyvä ja ota yhteyttä mersuforum@gmail.com.Motorbit kirjoitti: ↑Ti 23.04.2024 14:03Joo, aivan varmasti tulee.
Jotta asiasta ei jää mitään epäselvyyttä, tarjoan JP74:lle ilmaisen tehomittauksen vakiona/ohjelmoituna jos muutos ohjelmoinnilla on "satakunta heppaa ja ~parisataa nyyttonia". Sen lisäksi tarjoan tankin täyteen dieseliä paikallisella ST1:llä ja lounaan tuossa viereisessä Ph7 konditoriassa (tai pizzan oman valinnan mukaan).
Tämä kaikki siis täysin veloituksetta jos tuo olettama toteutuu pelkällä ECU-ohjelmoinnilla vakiokuntoiseen E 200 d (W213) 110 kW OM654.920 moottorilla. Mikäli ennustus ei käy toteen, JP74:lle jää maksettavaksi tehomittaus 50 % alennuksella (140,00 eur x 0,5 = 70,00 eur) sekä lähtö kotimatkalle vajaalla tankilla ja tyhjällä mahalla. Noh, eiköhän ne pullakahvit kuitenkin juoda talon piikkiin.
Jotta turhalta draamalta säästytään, tehomittaus tulee tosiaan tehdä myös vakiona ennen ohjelmointia, muuten riskinä on että dyno "mittaa väärin".
Vakiona tehtävä tehomittaus on hinnoiteltu tarjottuun pakettiin.
Motorbit Oy / Pekka Lahtinen
P. 09-753 7533
info@motorbit.fi
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Moi
Mielestäni noissa Motorbitin Pekan kirjoituksissa ei ole mitään pahantahtoista, vaan hivenen kyseenalaistettu ja avattu tätä asiaa laajemmin. Ei kai se ole keneltäkään pois että keskustelufoorumilla asioista käydään keskustelua? Eikö se ole täällä tarkoitus?
En ymmärrä tätä kommenttia, enkä muutamaa muutakaan.
Minulla on monen vuoden kokemus Motorbitin osaamisesta ja saavutetuista tuloksista autoni kanssa (dynomittaukset ja omat Dragy vedot tukee hyvin mitattua tehoa) Motorbitillä onnistuu sekä ECU ja TCU muutokset vaativiin projekteihin. Tehomittaus ennen työn aloitusta ja säätöä tehdään rullilla niin kauan että hyvä ja myös turvallinen lopputulos tulee. Minun M278 koneesta irtosi 707hv ja 1179nm just.
En voi muuta kuin erittäin vahvasti suositella hänen palveluitaan.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vähän jo ehdin odotella koskas fanboy taas tulee kehumaan. Onneksi ei yhtään läpinäkyvää, jokainen postaus on ko lafkan hehkuttamista ja siinä se suurin sisältö.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
tekeekö mb lab softia?Motorbit kirjoitti: ↑Pe 26.04.2024 19:48Sitten kun lopetat sauhuamisen ja luet ajatuksella läpi viimeisimpiä posteja, niin huomaat että siellä on paljonkin asiaan liittyvää tietoa. Jos et lue, niin ole lukematta mutta turha väittää, että mitään ei olisi "annettu takaisin". Mitä tulee hyötymiseen, olen tänäkin vuonna ohjannut useita asiakkaita (tai ainakin pyrkinyt ohjaamaan) Tuikun jälleenmyyjälle MBLab:iin joka sijaitsee saman kadun varrella tässä Tuusulassa. Nyt ei muuta kun rentoutumaan eli let's relax boys and girls.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Moi
Koitin jo viestiä kirjoittaa mutta se näköjään hävisi.
En ole täällä Tuikun osaamista dissaamassa, tai vertaamassa sitä Motorbitiin. Tuikusta olen kuullut hyviä asioita, mutta omakohtaista kokemusta hänestä ei ole. Kertoisin kyllä senkin jos olisi. En vain ymmärrä tätä käyttäytymistä täällä ja Motorbitin boikottiin toivomista ja haukkumista. En myöskään dissaa ketään kirjoittajaa täällä. Varsinkaan sen perusteella että eri näkemyksiä esitetään.
Ja kyllä minä kerron omat myönteiset kokemukseni mitä on kertynyt.
Mielestäni on hyvä että on vaihtoehtoja eri projektien tekijäksi löytyy, oli se sitten stage 1, tai jotain paljon vaativampaa.
Mukavaa iltaa kaikille tasapuolisesti.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mulla on tuomonen 654 e220d 4matic vm18.
Tuikku / js-engineering siihen on muutaman ohjelman tehnyt /laittanu. Aikalaila kaikki irti tyyppisiä siihen aikaan (nyt kevät talvella / viime kesänä kun tätä ohjelmaa ovat tutkineet ja etsineet ratkasuja).
Vetoja tuntuu olevan erittäin hyvin n.1700-1800rpm jälkeen, ja vetää tasasesti koko kierrosalueen läpi.
Kaasun vaste myös parani, ja antaa nyt väännättääkkin laatikkoa enemmän kuin aiemmin ilman pienemmälle vaihtoa
Iso kiitos taas tuikulle / js engineerille.
Ei voi kun suositella näiden herrojen palveluita.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Pitäisi olla kaiken järjen mukaan aika yksinkertainen asia ymmärtää, että tällä foorumilla saa toki mainostaa omaa bisnestään, kunhan sopii siitä ylläpidon kanssa ja maksaa. Tuikku maksaa tästä.
Onko se nyt niin ylivoimaista ymmärtää, että kilpailijoiden mainostus tuikun ketjussa ei ole kauhean sopivaa? Ja sitten se, että tämä on vain mielipiteiden vaihtoa ja debattia, no sekin sopii, mutta painukaa nyt jonnekin muualle, avatkaa asialle oma viestiketju ja sopikaa asiasta ylläpidon kanssa. Kiesus miten tyhmä saa oltua kysyn mä.
Onko se nyt niin ylivoimaista ymmärtää, että kilpailijoiden mainostus tuikun ketjussa ei ole kauhean sopivaa? Ja sitten se, että tämä on vain mielipiteiden vaihtoa ja debattia, no sekin sopii, mutta painukaa nyt jonnekin muualle, avatkaa asialle oma viestiketju ja sopikaa asiasta ylläpidon kanssa. Kiesus miten tyhmä saa oltua kysyn mä.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitäs sanotte w211 om646 vakio turbolla ja suuttimilla, 7.46 0-100km/h ja varttimaili 15.25. Vetokyykkää/hyytyy vasta 200km/h. veikkaan että on tehokkaimpii kilvissä olevia vakioturbolla ja suuttimilla olevia.