Ostin viime syksynä vuoden -85 500 SEC mersun. Auto oli jo ostohetkellä aika tehoton, ei ottanut kierroksia kuin ehkä 5000rpm ja moottoritiellä sai vaivoin reilu 100km/h vauhdin. Autoon on pari vuotta sitten vaihdettu sytytyspuolelle tulpat + johdot, kansi + pyörijä sekä puola. Myös toinen bensapumppu vaihdettu. Ilmeisesti tällöin ollut tehot vielä tallella.
Ostin auton henkilöltä joka omisti auton vain joitain viikkoja ja hän oli hyvin vaitonainen kun kyselin tehottomuudesta, sanoi vain ettei osaa sanoa.
Vaihdoin suuttimet, suuttimien muoviholkit, suuttimien kumit, suuttimille menevät kumiletkut, polttoainesuodattimen sekä bensanjakajan tiivistesarjan. Sain hyvät ohjeet tiivistesarjan vaihtamiseen, mutta sen jälkeen käynti huononi entisestään ja pitkän säätämisen jälkeen saatiin se siihen kuntoon että auto käy jotenkin ja sillä pystyy ajamaan.
Nyt tarvitsisin apuja KE-jetronicin säätöön ja tuon tehottomuuden aiheuttajan etsimiseen. Mielellään otan vinkkejä mahdollisesta osaajasta/pajasta joka tuon kanssa osaisi auttaa. Auto sijaitsee Tuusulassa.
C126 500 SEC käyntiongelmaan osaaja hakusessa
Re: C126 500 SEC käyntiongelmaan osaaja hakusessa
En ole osaaja, mutta tuubista löytyy K-jet säätöohjeita esim: https://youtu.be/Hs8w5zBxHvY?si=l3I_3ogg29SYgNh1
Re: C126 500 SEC käyntiongelmaan osaaja hakusessa
kiitos vastauksesta. Noita videoita on tullutkin jo jonkin verran katsottua ja juurikin tuolla EHA:n sekä lautasen säätöruuvia säätelemällä saimme auton käymään jotenkuten.
Toiveena olisi kuitenkin löytää joku joka noista enemmän ymmärtää, kun uskon että oikea osaaja voi saada auton ongelman selville tunneissa kun itsellä siihen voi mennä päiviä/viikkoja.
Toki kaikki apu otetaan mielellään vastaan, jos tässä itse vaan jotenkin pääsee tiukilta aikatauluilta autoa ropaamaan.
Toiveena olisi kuitenkin löytää joku joka noista enemmän ymmärtää, kun uskon että oikea osaaja voi saada auton ongelman selville tunneissa kun itsellä siihen voi mennä päiviä/viikkoja.
Toki kaikki apu otetaan mielellään vastaan, jos tässä itse vaan jotenkin pääsee tiukilta aikatauluilta autoa ropaamaan.
Re: C126 500 SEC käyntiongelmaan osaaja hakusessa
Säätöihin ei pidä kajota ennen kuin perusasiat on tutkittu ja kunnossa. Monesti toimenpiteellä vain peitellään varsinainen vika. Säädöt eivät itsestän heitä häränpyllyä.
Tuon ikäisessä projektissa, jolle on tehty herra ties mitä, niin aluksi pumppupaketin tuoton mittaus ja yleiskunnon selvittäminen, kammiopaineet ja syötöt. Jos näissä on häikkää, kaikki muu ropaaminen on ajanhukkaa. Moottorista kannattaisi myös mitata puristuspaineet.
Useamman K:n ja KE:n olen taistellut kuntoon sen jälkeen kun kotinikkarit ovat omia virityksiään tehneet. Määränjakajaa ei pidä avata ennen kuin se on varmasti todettu vialliseksi. Viimeisin tällainen oli viime viikolla. Autoa ei saatu säätöihin ja käymään kunnolla. Otin määränjakajan irti, josta selvisi, että se oli ollut auki. Oliko yllätys? Ei ollut. Kaiken lisäksi luultavasti samainen sankari oli päättänyt jättää hienosuodattimen pois jo muutenkin pahoin likaantuneesta systeemistä. Lopputulos: jakajan mäntä niin kulunut, että oli korjauskelvoton. Nämä ovat oikeasti tarkkuus instrumentteja. Vian määränjakajaan paikansin ruiskua moottoristetoskoopilla kuuntelemalla. Suuttimia ei tarvinnut irrottaa. Sain kahdesta vanhasta määränjakajasta kasattua yhden toimivan.
Näitä hankaloittaa se, että usein on menty vaihtamaan summamutikassa osia, monesti hyviä alkuperäisosia heikkolaatuisiin tarvikkeisiin. Ei ole tavatonta, että käynti on parantunut vanhat alkuperäisosat palauttamalla. Sitten kun vielä säädöt on ronkittu päin honkia, niin työmäärä auton kuntoon saamiseksi voi olla moninkertainen. Siksi moni paja ei näihin halua enää koskea pitkällä tikullakaan. Kaiken kukkuraksi osienvaihtovimmassa on vanhat ja kuluneet sytytystulpat usein hävitetty, tai heitetty sikin sokin johonkin purkkiin, vaikka ne ovat hyviä kertomaan tietoja moottorin sielunelämästä pidemmältä ajalta.
Soita, jos on kysyttävää: O4O-5570122
Tuon ikäisessä projektissa, jolle on tehty herra ties mitä, niin aluksi pumppupaketin tuoton mittaus ja yleiskunnon selvittäminen, kammiopaineet ja syötöt. Jos näissä on häikkää, kaikki muu ropaaminen on ajanhukkaa. Moottorista kannattaisi myös mitata puristuspaineet.
Useamman K:n ja KE:n olen taistellut kuntoon sen jälkeen kun kotinikkarit ovat omia virityksiään tehneet. Määränjakajaa ei pidä avata ennen kuin se on varmasti todettu vialliseksi. Viimeisin tällainen oli viime viikolla. Autoa ei saatu säätöihin ja käymään kunnolla. Otin määränjakajan irti, josta selvisi, että se oli ollut auki. Oliko yllätys? Ei ollut. Kaiken lisäksi luultavasti samainen sankari oli päättänyt jättää hienosuodattimen pois jo muutenkin pahoin likaantuneesta systeemistä. Lopputulos: jakajan mäntä niin kulunut, että oli korjauskelvoton. Nämä ovat oikeasti tarkkuus instrumentteja. Vian määränjakajaan paikansin ruiskua moottoristetoskoopilla kuuntelemalla. Suuttimia ei tarvinnut irrottaa. Sain kahdesta vanhasta määränjakajasta kasattua yhden toimivan.
Näitä hankaloittaa se, että usein on menty vaihtamaan summamutikassa osia, monesti hyviä alkuperäisosia heikkolaatuisiin tarvikkeisiin. Ei ole tavatonta, että käynti on parantunut vanhat alkuperäisosat palauttamalla. Sitten kun vielä säädöt on ronkittu päin honkia, niin työmäärä auton kuntoon saamiseksi voi olla moninkertainen. Siksi moni paja ei näihin halua enää koskea pitkällä tikullakaan. Kaiken kukkuraksi osienvaihtovimmassa on vanhat ja kuluneet sytytystulpat usein hävitetty, tai heitetty sikin sokin johonkin purkkiin, vaikka ne ovat hyviä kertomaan tietoja moottorin sielunelämästä pidemmältä ajalta.
Soita, jos on kysyttävää: O4O-5570122
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: C126 500 SEC käyntiongelmaan osaaja hakusessa
Iso kiitos perusteellisesta vastauksesta! Joudun varmastikin soittelemaan kunhan pahimmat arkikiireet helpottavat ja on aikaa auton ihmettelyyn.