W124 ilmastointi ongelma
W124 ilmastointi ongelma
Eli potilaana C124 230 CE 1990
Kun käynnistät auton, ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle, mutta sammuu noin 2sek kuluttua eikä käynnisty uudelleen, ennenkuin sammutat auton ja käynnistät sen uudelleen.
Tarkastetut / korjatut asiat.
- Järjestelmässä on aineet sisällä eikä se vuoda.
- Ilmastoinnin kompressori on uusittu.
- Painekytkimet kuivaimeen on uusittu.
- Kuivain on uusi.
- Kokeiltu toista ilmastonnin rele/ohjainyksikköä akun taakse.
Mitä tehdään seuraavaksi ?
Kun käynnistät auton, ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle, mutta sammuu noin 2sek kuluttua eikä käynnisty uudelleen, ennenkuin sammutat auton ja käynnistät sen uudelleen.
Tarkastetut / korjatut asiat.
- Järjestelmässä on aineet sisällä eikä se vuoda.
- Ilmastoinnin kompressori on uusittu.
- Painekytkimet kuivaimeen on uusittu.
- Kuivain on uusi.
- Kokeiltu toista ilmastonnin rele/ohjainyksikköä akun taakse.
Mitä tehdään seuraavaksi ?
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Onko ollut painemittarit kiinni ja niitä tulkitsemassa joku, joka ymmärtää, mitä niiden pitäisi näyttää?
Samansorttinen ilmiö oli yhdessä erimerkkisessä aikanaan, ja se oli ns. normaalihuollossa täytetty huomattavasti ylitäyteen. Eivätkä meinanneet edes uskoa, että siinä voisi jotain vikaa olla ennen kuin suostuivat laittamaan mittarit kiinni, sitten ei enää tarvinnut keskustella siitä, onko systeemi kunnossa ja onko kylmäainetta sisällä oikea määrä.
Samansorttinen ilmiö oli yhdessä erimerkkisessä aikanaan, ja se oli ns. normaalihuollossa täytetty huomattavasti ylitäyteen. Eivätkä meinanneet edes uskoa, että siinä voisi jotain vikaa olla ennen kuin suostuivat laittamaan mittarit kiinni, sitten ei enää tarvinnut keskustella siitä, onko systeemi kunnossa ja onko kylmäainetta sisällä oikea määrä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 ilmastointi ongelma
Oletko kokeillut että flekti toimii kun kytkee suoraan painekytkimeltä ?
Tosin niin nopeaa näköjään kytkee pois että saattaa olla paisuntaventtiili tukossa...tai joku muu tukos.
Lähtisin ehkä siitä että tilaisin esim. Aeromotorsilta paisuntaventtiilin ja kennon keulille, yhteensä vajaa 100€ ja vaihtaisin ne, ellei saa paikan päälle tietäjää joka paikallistaa vian. painemittareilla voi päätellä paljon.
Tosin niin nopeaa näköjään kytkee pois että saattaa olla paisuntaventtiili tukossa...tai joku muu tukos.
Lähtisin ehkä siitä että tilaisin esim. Aeromotorsilta paisuntaventtiilin ja kennon keulille, yhteensä vajaa 100€ ja vaihtaisin ne, ellei saa paikan päälle tietäjää joka paikallistaa vian. painemittareilla voi päätellä paljon.
wiimax.fi
Re: W124 ilmastointi ongelma
Tämä on kyllä mielestäni tarkastettu. Ja tämä on toki helppo tarkastaa uudelleen.Nozki kirjoitti: ↑Pe 24.05.2024 10:52 Onko ollut painemittarit kiinni ja niitä tulkitsemassa joku, joka ymmärtää, mitä niiden pitäisi näyttää?
Samansorttinen ilmiö oli yhdessä erimerkkisessä aikanaan, ja se oli ns. normaalihuollossa täytetty huomattavasti ylitäyteen. Eivätkä meinanneet edes uskoa, että siinä voisi jotain vikaa olla ennen kuin suostuivat laittamaan mittarit kiinni, sitten ei enää tarvinnut keskustella siitä, onko systeemi kunnossa ja onko kylmäainetta sisällä oikea määrä.
Missä kohtaa paisunta ventiili on ?dealer kirjoitti: ↑Pe 24.05.2024 11:04 Oletko kokeillut että flekti toimii kun kytkee suoraan painekytkimeltä ?
Tosin niin nopeaa näköjään kytkee pois että saattaa olla paisuntaventtiili tukossa...tai joku muu tukos.
Lähtisin ehkä siitä että tilaisin esim. Aeromotorsilta paisuntaventtiilin ja kennon keulille, yhteensä vajaa 100€ ja vaihtaisin ne, ellei saa paikan päälle tietäjää joka paikallistaa vian. painemittareilla voi päätellä paljon.
Dodge Charger 440 R/T 1969
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 447
- Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33
Re: W124 ilmastointi ongelma
Tuo rintapellissä oleva hattupäinen osa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Re: W124 ilmastointi ongelma
X(paisunta-)-venttiilin toiminnan pystyy päättelemään mittareista. Ei ole mitään järkeä lähteä evakuoimaan järjestelmää ja vaihtamaan osia mutu-pohjalta, ennen kuin on sähköviat suljettu pois.
Eli aluksi hakuun, mikä katkaisee virran magneettikytkimeltä. Voi olla vaikka kompressorin kierrosluvun tunnistin, joka ei anna oikeaa signaalia. Tuo 2 sekuntia sopisi hyvin siihen taudinkuvaan.
Eli aluksi hakuun, mikä katkaisee virran magneettikytkimeltä. Voi olla vaikka kompressorin kierrosluvun tunnistin, joka ei anna oikeaa signaalia. Tuo 2 sekuntia sopisi hyvin siihen taudinkuvaan.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 ilmastointi ongelma
Vahva mutu ettei tuossa ole kierroslukutunnistinta...
Re: W124 ilmastointi ongelma
Kaikissa M102/M103 moottoreissa, joissa on moniurahihna pitäisi olla kierroslukutunnistin. Kiilahihnalliset M102-moottorit taisivat käyttää Harrison/GM4 tyyppistä kompressoria, mutta uudemmat moniurahihnalliset NipponDenso-tyyppistä 10P15- tai 10P17-pumppua, aivan kuten 126-malleissa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 ilmastointi ongelma
Piti vallan katsoa kuvia, siinä uudemmassa (Denso)tosiaan on tulppa persiissä johon menee johdot.
Re: W124 ilmastointi ongelma
Tämä taitaa olla oikea syy, jota ei päästä vielä toteamaan.Karel kirjoitti: ↑Pe 24.05.2024 17:42 X(paisunta-)-venttiilin toiminnan pystyy päättelemään mittareista. Ei ole mitään järkeä lähteä evakuoimaan järjestelmää ja vaihtamaan osia mutu-pohjalta, ennen kuin on sähköviat suljettu pois.
Eli aluksi hakuun, mikä katkaisee virran magneettikytkimeltä. Voi olla vaikka kompressorin kierrosluvun tunnistin, joka ei anna oikeaa signaalia. Tuo 2 sekuntia sopisi hyvin siihen taudinkuvaan.
Nimittäin huomasimme moniurahihnan olevan löysällä, koska kiristin oli rikottu korjaamolla jossa kompura on asennettu.
Eli ilmeisesti hihna sutii, jolloin kompressori ei pyöri halutulla kierrosluvulla.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
tuosta kattavasti opastettu : http://www.peachparts.com/shopforum/1819032-post10.html
Re: W124 ilmastointi ongelma
Noniin hihnan kiristäjä on korjattu, silti murheet jatkuu. Ilmastointi ei toimi
5 ja 7 navat kun lyö yhteen ilmastointi toimii, ja pysyy päällä.
34. kohdassa puhutaan Ilmstoinnin releen pinnistä numero 12. Auton pistokekssa ei ole johdinta, eikä sitä löydy irronneena pistokkeen altakaan.
38. kohdan "throttle cut-off switch. Mitähän sillä mahdettaan tarkoittaa.
5 ja 7 navat kun lyö yhteen ilmastointi toimii, ja pysyy päällä.
Tämä ohje on muuten ihan hyvä, mutta.epk kirjoitti: ↑La 25.05.2024 07:47 tuosta kattavasti opastettu : http://www.peachparts.com/shopforum/1819032-post10.html
34. kohdassa puhutaan Ilmstoinnin releen pinnistä numero 12. Auton pistokekssa ei ole johdinta, eikä sitä löydy irronneena pistokkeen altakaan.
38. kohdan "throttle cut-off switch. Mitähän sillä mahdettaan tarkoittaa.
Viimeksi muokannut Ville126, Ti 28.05.2024 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Ehkä mä ilmaisin itseni huonosti, ymmärrän kyllä sen, mutta missä se on.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Osaatko sanoa tuosta signaalista, että mitä sieltä pitäsi tulla ?Karel kirjoitti: ↑Pe 24.05.2024 17:42 X(paisunta-)-venttiilin toiminnan pystyy päättelemään mittareista. Ei ole mitään järkeä lähteä evakuoimaan järjestelmää ja vaihtamaan osia mutu-pohjalta, ennen kuin on sähköviat suljettu pois.
Eli aluksi hakuun, mikä katkaisee virran magneettikytkimeltä. Voi olla vaikka kompressorin kierrosluvun tunnistin, joka ei anna oikeaa signaalia. Tuo 2 sekuntia sopisi hyvin siihen taudinkuvaan.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Re: W124 ilmastointi ongelma
Joo kyllä sellainen löytyy, mutta ohjeen mukaan mitattuna sen irroitus ei tuota tulosta. Kokeiltu myös kickdown katkaisijan irroitusta.
Edellen pinni 4:sesta tulee 12v mitattuna.
Ongelma taitaaa olla nyt se että tuo ohje on osittain väärä enkä löydä mistään tälle autolle johtokaaviota.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Eli kertauksena vielä.
Tarkastetut / korjatut asiat.
- Järjestelmässä on aineet sisällä eikä se vuoda.
- Ilmastoinnin kompressori on uusittu.
- Painekytkimet kuivaimeen on uusittu.
- Kuivain on uusi.
- Kokeiltu toista ilmastonnin rele/ohjainyksikköä akun taakse.
-Flektit toimii
- 8 napaisesta vikakoodi pistokkeesta, mitattu AC vikakoodit. 1 välähdys = ei vikakoodeja
-Kompressorin pyörintä nopeustunnistimen vastus mitattu noin 1kΩ, mitattu myös KLIMA releen liittimeltä sama tulos, eli voisi olettaa johtojen olevan ehjät. Jostain syystä ohjeessa sanottiin että tuon pitäisi olla noin 400-650 Ω.
-Moniurahihnan kiristin oli rikottu korjaamolla jossa kompressori oli vaihdettu. Se on uusittu ja hihna on kireällä.
-Tehty kaikkii EPK:n linkaaman vianetsintä ohjeen mukaan. Ohjeessa on mainittu esim klima releen pistokkeen napa 12 mutta sitä ei minun autossa ole. sen takia en ole varma onko kaikki ohjeessa kerrotut asiat nyt testattu oikein.
- Ilmastointi toimii kun pistokkeen pinnit 5 ja 7 yhdistää.
Tarkastetut / korjatut asiat.
- Järjestelmässä on aineet sisällä eikä se vuoda.
- Ilmastoinnin kompressori on uusittu.
- Painekytkimet kuivaimeen on uusittu.
- Kuivain on uusi.
- Kokeiltu toista ilmastonnin rele/ohjainyksikköä akun taakse.
-Flektit toimii
- 8 napaisesta vikakoodi pistokkeesta, mitattu AC vikakoodit. 1 välähdys = ei vikakoodeja
-Kompressorin pyörintä nopeustunnistimen vastus mitattu noin 1kΩ, mitattu myös KLIMA releen liittimeltä sama tulos, eli voisi olettaa johtojen olevan ehjät. Jostain syystä ohjeessa sanottiin että tuon pitäisi olla noin 400-650 Ω.
-Moniurahihnan kiristin oli rikottu korjaamolla jossa kompressori oli vaihdettu. Se on uusittu ja hihna on kireällä.
-Tehty kaikkii EPK:n linkaaman vianetsintä ohjeen mukaan. Ohjeessa on mainittu esim klima releen pistokkeen napa 12 mutta sitä ei minun autossa ole. sen takia en ole varma onko kaikki ohjeessa kerrotut asiat nyt testattu oikein.
- Ilmastointi toimii kun pistokkeen pinnit 5 ja 7 yhdistää.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: W124 ilmastointi ongelma
Pinnit 5 ja 7 yhdistämällä ohitetaan kompressorin rele ja virtaa menee suoraan kompressorin magneettikytkimelle. Kompressorin rele saa käskyn kytkeytyä päälle kabiinin ohjainlaitteelta. Välissä on kuivaimen painekytkin. Varmista, että se todella päästää virtaa lävitseen. Nyt en muista missä muodossa signaali ohjaimelta tulee ohjainlaitteelta, oliko - vai +. Joka tapauksessa jos ei releen "K"-napaan tule yhtään mitään, kun laitat ilmastoinnin päälle, vika on joko painekytkimessä tai ohjainlaitteessa. Toinen asia: Jotta ilmastointi kytkeytyisi päälle, tarvitsee kompressorin rele paitsi kompressorin pyörimisnopeustiedon, myös moottorin kierroslukutiedon. Ilman sitä, ei ilmastointi kytkeydy päälle. Signaali tulee releen napaan "TD".
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 ilmastointi ongelma
Kompressorin pyörintänopeus tunnistimelta pitää tulla Mercedeksen oma korjausohjeen mukaan vähintään 3.5v, tyhjäkäynnillä mitattuna.
Ohjeessa mainittiin että mikäli näin virta on pienempi tai ei tule ollenkaan, pitää mitata pyörintänopeustunnistimen vastus.
Vastus arvo ohjeessa oli 450-650 ohmia. Sain tulokseksi noin 950 ohmia.
Raptec purkaamon Petri oli ystävällinen ja kävi mittaamassa parin irrallaan olevan tunnistimen vastukset ja ne olivat 800ohmin molemmin puolin.
Tulin siihen tulokseen että se pyörintänopeustunnistin on viallinen. Onneksi uusitussa kompressorissa oli takuu ja nyt meille on tulossa uusi.
Katsotaan miten meidän käy
Ohjeessa mainittiin että mikäli näin virta on pienempi tai ei tule ollenkaan, pitää mitata pyörintänopeustunnistimen vastus.
Vastus arvo ohjeessa oli 450-650 ohmia. Sain tulokseksi noin 950 ohmia.
Raptec purkaamon Petri oli ystävällinen ja kävi mittaamassa parin irrallaan olevan tunnistimen vastukset ja ne olivat 800ohmin molemmin puolin.
Tulin siihen tulokseen että se pyörintänopeustunnistin on viallinen. Onneksi uusitussa kompressorissa oli takuu ja nyt meille on tulossa uusi.
Katsotaan miten meidän käy
Dodge Charger 440 R/T 1969