S202 pyöränkulmat takana
S202 pyöränkulmat takana
Täällä on taidettu sanoa että camber ei juurikaan syö renkaita sisälaidasta vaan auraus niin kannattaako auraus olla ihan nollassa jos taakse jää negatiivista cambbeeria? Autoa madallettu noin 40mm ja sisälaidat meinaa kulua.
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S202 pyöränkulmat takana
Auraus säädettynä nollaan vähentää renkaiden kulumista ja eturenkaissa olen pyrkinyt mahdollisimman lähelle nollaa.
Sanomisesta en tiedä camberin suhteen mutta puolison autossa väärä camber kuluttaa varmuudella laitoja. Eikös se camber lähtökohtaisesti voi olla plusmiinus jotakin speksien mukaan? Voihan sitä kai pikkuisen yrittää säätää yli alkuperäisen?
Omassa käyttöautossa ei ole säädettävää camberia etupäässä mutta on käytännössä kuitenkin kun Mc Phersonin pulteissa on pieni liikkumisvara. Kun tarkistin cambereita, olivat ne toisessa laidassa ja eroa minusta liikaa toiseen puoleen joten paineilmavingulla/koneviilalla pikkuisen avarsin McPhersonin pultinreikää iskarista joten nyt säädöllä sai camberin halutuksi.
En tietenkään kehota ketään puuttumaan ohjauksen osiin koska sitähän ei saa tehdä.
Tuo 40mm madallus on aika paljon ja olen kuullut vastaavista madallussarjoista käytännön ratkaisuna kierrättää takarenkaita takavanteelta toisella jotta se liian nopea kuluminen kohdistuu molempiin renkaisiin tasapuolisesti.
Taitaa olla kysymys siitä ettei maksimaalista renkaiden käyttöikää ja 40mm madallussarjaa saa samaan aikaan?
Re: S202 pyöränkulmat takana
Joo ei varmaan madalletulla autolla saa kulumaan renkaita ihan tasaisesti mutta jos saisi suuntausten puolesta minimoitua epätasaisen kulumisen. Muistan lukeneeni täältä että camber ei juurikaan kuluta renkaita jos auraukset säädetty oikein niin sitä kyselin että oiskohan auraukset hyvin jos nollaan laittaa takana.
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S202 pyöränkulmat takana
Meillä oli aikanaan Opel Zafira tila-auto jossa taka-akseli oli kiinteä palkki ja siinä oli sisäänrakennettuna camber sekä auraus joita ei voinut säätää.Makee. kirjoitti: ↑Ke 29.05.2024 09:47 Joo ei varmaan madalletulla autolla saa kulumaan renkaita ihan tasaisesti mutta jos saisi suuntausten puolesta minimoitua epätasaisen kulumisen. Muistan lukeneeni täältä että camber ei juurikaan kuluta renkaita jos auraukset säädetty oikein niin sitä kyselin että oiskohan auraukset hyvin jos nollaan laittaa takana.
Tuossa autossa takarenkaiden sisäreunat kuluivat silminnähden. Tosiaan puolison auton kuskinpuoleinen rengas kului ulkosyrjästään lähes pilalle ennen kuin säädin camberin kohdalleen. Auraus oli lähellä nollaa.
Oman kokemuksen mukaan camber kuluttaa voimakkaasti renkaita jos sitä on liikaa. Mitä muutakaan se voisi tehdä kun camber laittaa renkaan kulkemaan sivureunalla?
Re: S202 pyöränkulmat takana
Siltä se äkkiseltään tuntuis että kuluttaa kyllä sisälaitaa mutta en tiedä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S202 pyöränkulmat takana
No joo itellä ei ihan noin paljoa oo onneksi 
