W906, -06 mittariston vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Benne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 01.08.2019 21:31

W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja Benne »

Elikkäs w906 mittariston vaihdosta asiaa.

Vaihdettu paikalle varaosa-auton mittaristo, jonka jälkeen tätä alettu käyttöönottaan dassilla kehitystietojen kautta. (vanhaan mittaristoon ei pääse käsiksi) Käyttöönotto meni ilmeisesti mönkään kun nyt autoa ei saa käyntiin, ei edes starttaa.

Vikakoodeja tulee mittaristolle, väärä ohjainlaiteversiokoodaus, (en muista tarkalleen). Ilmeisesti varaosa olisi pitänyt olla virgin osa??


Onko tässä nyt joku ohjainlaite lukittu ja miten tämän kanssa tulisi edetä?? Onko mitään tehtävissä vediamo yms? :wtf: :lol:
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Yleensä se menee 2000-luvun mittaristossa niin että EEPROM:in alussa on kilometrilukemat muutaman kerran+niiden perässä virtalukon ja ECU:n kanssa synkronointiin tarvittava ID. Nuo on kirjoitettava täyteen FF:ää jotta uuden mittariston alustaminen onnistuu, muuten Starin tai Vediamon rutiinit ei toimi (Tässä tapauksessa ei Star muutenkaan kun vanha mittaristo ei ole luettavissa, virallinen taho pystynee silti tekemään online-ohjelmoinnin jos varaosamittaristo on nollattu).

Kirjoittamiseen käy esimerkiksi Vediamo + riittävän korkean security-tason avaava keygen (yleensä maksullinen). Toinen vaihtoehto on kaivaa mittariston EEPROM-muisti esiin ja nollata se jollakin i2c-väyläadapterilla ja sopivalla softalla.

Jos itse haluaa tehdä niin tässä tapauksessa purkaisin ensin sen vanhan mittariston, lukisin sen EEPROM:in ja kopioisin suoraan sieltä sisällön tarvittavat osat. En ole värkännyt Sprinterin kanssa joten en tiedä osoitteita. mhhauto.com:ista löytyy mallisuorituksia. Eri softaversiot saattaa aiheuttaa myös ongelmia joten jos vaihtaa tai kopioi koko EEPROMin, saattaa tulla ongelmia jos ei ohjelmoi samoja versioita vanhaan ja uuteen.
Benne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 01.08.2019 21:31

Re: W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja Benne »

jysi kirjoitti: To 30.05.2024 09:37 Yleensä se menee 2000-luvun mittaristossa niin että EEPROM:in alussa on kilometrilukemat muutaman kerran+niiden perässä virtalukon ja ECU:n kanssa synkronointiin tarvittava ID. Nuo on kirjoitettava täyteen FF:ää jotta uuden mittariston alustaminen onnistuu, muuten Starin tai Vediamon rutiinit ei toimi (Tässä tapauksessa ei Star muutenkaan kun vanha mittaristo ei ole luettavissa, virallinen taho pystynee silti tekemään online-ohjelmoinnin jos varaosamittaristo on nollattu).

Kirjoittamiseen käy esimerkiksi Vediamo + riittävän korkean security-tason avaava keygen (yleensä maksullinen). Toinen vaihtoehto on kaivaa mittariston EEPROM-muisti esiin ja nollata se jollakin i2c-väyläadapterilla ja sopivalla softalla.

Jos itse haluaa tehdä niin tässä tapauksessa purkaisin ensin sen vanhan mittariston, lukisin sen EEPROM:in ja kopioisin suoraan sieltä sisällön tarvittavat osat. En ole värkännyt Sprinterin kanssa joten en tiedä osoitteita. mhhauto.com:ista löytyy mallisuorituksia. Eri softaversiot saattaa aiheuttaa myös ongelmia joten jos vaihtaa tai kopioi koko EEPROMin, saattaa tulla ongelmia jos ei ohjelmoi samoja versioita vanhaan ja uuteen.
Kiitos vastauksesta, selvensi asiaa hyvin paljon! Pitää käydä läpi mhhauto.comin ketjuja.

Eli EEPROMin voisi ehkä vaihtaa kokonaan vanhasta ”uuteen” mutta miten tuo samojen versioiden ohjelmointi Käytännön tasolla vanhasta uuteen tapahtuu kun vanhaan ei päästä käsiksi?

Vai onko EEPROMin luku ja tiettyjen tietojen kopiointi ainut mahdollisuus?

Onko tälle touhulle suositeltua tekijää?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja jysi »

Benne kirjoitti: To 30.05.2024 10:41 Kiitos vastauksesta, selvensi asiaa hyvin paljon! Pitää käydä läpi mhhauto.comin ketjuja.

Eli EEPROMin voisi ehkä vaihtaa kokonaan vanhasta ”uuteen” mutta miten tuo samojen versioiden ohjelmointi Käytännön tasolla vanhasta uuteen tapahtuu kun vanhaan ei päästä käsiksi?

Vai onko EEPROMin luku ja tiettyjen tietojen kopiointi ainut mahdollisuus?
Katso onko vanhan mittariston takana tarra josta ohjelmistoversiot selviää, sitten pitää vaan löytää ne samat versiot. SW Finder löytää

Saattaa tuo toimia ilman ohjelmistopäivitystäkin, mutta jos esimerkiksi päivitys kirjoittaa SW-numeron EEPROM:iin ja vanhassa muistissa on uudemman version numero, ei päivitys uudempaan enää välttämättä onnistu.

mhhauto.com kaverit voi myös tehdä sulle uuden mittariston EEPROM:ista virgin filen jos kauniisti pyydät. Sitten pitää vaan vielä arvata ne oikeat asetukset.

Varmin vaihtoehto on se online-koodaus, mutta jos auto ei liiku korjaamolle se hyvä kysymys on mistä löydät korjaamon joka tulee auton luo?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos onnistuu kolvaaminen niin vanhasta eprom uuteen ja testaus. Yleensä se vika on muualla kuin eprommissa kun mittaristo pimeänä.
Benne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 01.08.2019 21:31

Re: W906, -06 mittariston vaihto

Viesti Kirjoittaja Benne »

Kiitos avuista! Homma onnistui pienten mutkien kautta. :D
Vastaa Viestiin