Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
W108:sini hydrooneumaattinen kaasujousi oli polkupyörän pumppuun verrattava tehoiltaan. Mennyt huonoksi. Korvattiin siis tavan jousella, mikä nyt on vissiin ihan yleisesti hyväksytty ratkaisu W108&W110, OEM osanumerokin sille. Seurauksena perä on hervottoman korkealla ja caster-kulma keturallaan vallan.
Mitäs tää ny on? Mikä neuvoksi; kiekka pois jousesta? Hydropneumaartisen jousen pelkkä kunnostus on pari donaa..
Mitäs tää ny on? Mikä neuvoksi; kiekka pois jousesta? Hydropneumaartisen jousen pelkkä kunnostus on pari donaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Tuollainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Sullahan puuttui vielä pensatankki ja sinne kuuluva polttoaine. Laita 100 kiloa painoa peräkonttiin ja katso paljonko laskeutuu.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Joo, voip silläkin olla vaikutusta. Mutta ei se bensatankki paina kuin parikyt kiloa ja ei tuo tankki tyhjänä voi normisti tuollainen olla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Ja ihmiset puuttuu sisältä
Jousi varmaan mitoitettu niin,kun sillä kompensoidaan kuorma, ihan normaalia mielestäni. Ihan normaalia siis kun nivojen tilalle vaihdetaan teräsjousi.
Voihan sitä kokeilla niin, että ottaa iskarit pois ja katsoo vaikuttaako ne asiaan? Siihen auttaa lyhyemmät iskarit, samoin tietysti tuon jousen voi vaihtaa.

Jousi varmaan mitoitettu niin,kun sillä kompensoidaan kuorma, ihan normaalia mielestäni. Ihan normaalia siis kun nivojen tilalle vaihdetaan teräsjousi.
Voihan sitä kokeilla niin, että ottaa iskarit pois ja katsoo vaikuttaako ne asiaan? Siihen auttaa lyhyemmät iskarit, samoin tietysti tuon jousen voi vaihtaa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Aivan samasta vaivasta näyttää kärsivän tuo kamalaksi farkuksi tärvelty W109 300 SEL 6.3.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Tuo jousen sijainti on sellainen, että muutaman millin pituuden muutos vaikuttaa paljon. Itsellä oli w111ssä perä liian alhaalla, laitoin tuohon keskijouseen hieman paksumman 124n aluskumin, niin todella paljon nousi perä ylemmäksi, hieman liikaakin.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Asiantuntija ilmoitti, että tuota ko. jousta on kahta jäykkyyttä ja syytä olisi hommata se vähemmän jäykkä versio. Kysäisen Niemölleriltä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Perän massahan sen ratkaisee, mutta tosiaan näkyy olevan kahta jousta tarjolla, olikohan se 190D mallin se toinen, näin äkkiä katsottuna?
Näkyy olevan se suo siellä, vetelä täällä tilanne tämän akselimallin kanssa
progressiivinen jousi voisi olla ratkaisu, jolla saisi lisää pontta alaspäin mennessä, tai jopa kaikkien kolmen jousen osalta, kun ne kaikki vaikuttaa asiaan
Jousen kiinnityspiste olisi helppo muuttaa, tai jopa tehdä säädettäväksi, mutta sehän ei poista varsinaista ongelmaa ja toimisi vain tietyllä kuormalla per säätö. Menee vielä pussihoujen prässitkin keturalleen
Voisiko se jousituki olla erilainen per malli?
Näkyy olevan se suo siellä, vetelä täällä tilanne tämän akselimallin kanssa


Jousen kiinnityspiste olisi helppo muuttaa, tai jopa tehdä säädettäväksi, mutta sehän ei poista varsinaista ongelmaa ja toimisi vain tietyllä kuormalla per säätö. Menee vielä pussihoujen prässitkin keturalleen

Voisiko se jousituki olla erilainen per malli?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3083
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään
Ovokolla olis yksi ratkaisu, joka hiukkasen kirpaisisi:
https://ovoko.fi/osat/fag1018-000320041 ... -ilmajousi
Niemöllerin hinta tuolle samaiselle pampulle on 1 400 € ja rapiat. Ja on käytännössä korjaus, sillä vanha pitää lähettää vaihdossa:
It cannot be serviced by mere mortals and requires an expert to rebuild. It comes from the factory charged with nitrogen and is self contained. It is useful only for heavy loads in the trunk where it compensates and raises the height of the rear. No pumps, hoses, sensors or nothing. It is all self contained. That is why it is on the bigger cars with large trunks and back seats. It can be absolutely switched out to the coil spring.
https://ovoko.fi/osat/fag1018-000320041 ... -ilmajousi
Niemöllerin hinta tuolle samaiselle pampulle on 1 400 € ja rapiat. Ja on käytännössä korjaus, sillä vanha pitää lähettää vaihdossa:
It cannot be serviced by mere mortals and requires an expert to rebuild. It comes from the factory charged with nitrogen and is self contained. It is useful only for heavy loads in the trunk where it compensates and raises the height of the rear. No pumps, hoses, sensors or nothing. It is all self contained. That is why it is on the bigger cars with large trunks and back seats. It can be absolutely switched out to the coil spring.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966