Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

W108:sini hydrooneumaattinen kaasujousi oli polkupyörän pumppuun verrattava tehoiltaan. Mennyt huonoksi. Korvattiin siis tavan jousella, mikä nyt on vissiin ihan yleisesti hyväksytty ratkaisu W108&W110, OEM osanumerokin sille. Seurauksena perä on hervottoman korkealla ja caster-kulma keturallaan vallan.

Mitäs tää ny on? Mikä neuvoksi; kiekka pois jousesta? Hydropneumaartisen jousen pelkkä kunnostus on pari donaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tuollainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sullahan puuttui vielä pensatankki ja sinne kuuluva polttoaine. Laita 100 kiloa painoa peräkonttiin ja katso paljonko laskeutuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, voip silläkin olla vaikutusta. Mutta ei se bensatankki paina kuin parikyt kiloa ja ei tuo tankki tyhjänä voi normisti tuollainen olla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ja ihmiset puuttuu sisältä :)

Jousi varmaan mitoitettu niin,kun sillä kompensoidaan kuorma, ihan normaalia mielestäni. Ihan normaalia siis kun nivojen tilalle vaihdetaan teräsjousi.

Voihan sitä kokeilla niin, että ottaa iskarit pois ja katsoo vaikuttaako ne asiaan? Siihen auttaa lyhyemmät iskarit, samoin tietysti tuon jousen voi vaihtaa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Aivan samasta vaivasta näyttää kärsivän tuo kamalaksi farkuksi tärvelty W109 300 SEL 6.3.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja nykki »

Tuo jousen sijainti on sellainen, että muutaman millin pituuden muutos vaikuttaa paljon. Itsellä oli w111ssä perä liian alhaalla, laitoin tuohon keskijouseen hieman paksumman 124n aluskumin, niin todella paljon nousi perä ylemmäksi, hieman liikaakin.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Asiantuntija ilmoitti, että tuota ko. jousta on kahta jäykkyyttä ja syytä olisi hommata se vähemmän jäykkä versio. Kysäisen Niemölleriltä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Perän massahan sen ratkaisee, mutta tosiaan näkyy olevan kahta jousta tarjolla, olikohan se 190D mallin se toinen, näin äkkiä katsottuna?

Näkyy olevan se suo siellä, vetelä täällä tilanne tämän akselimallin kanssa :) progressiivinen jousi voisi olla ratkaisu, jolla saisi lisää pontta alaspäin mennessä, tai jopa kaikkien kolmen jousen osalta, kun ne kaikki vaikuttaa asiaan :think:

Jousen kiinnityspiste olisi helppo muuttaa, tai jopa tehdä säädettäväksi, mutta sehän ei poista varsinaista ongelmaa ja toimisi vain tietyllä kuormalla per säätö. Menee vielä pussihoujen prässitkin keturalleen :)

Voisiko se jousituki olla erilainen per malli?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3083
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hydropneumaattisen jousituksen tilalle jousi ja perä persiillään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ovokolla olis yksi ratkaisu, joka hiukkasen kirpaisisi:

https://ovoko.fi/osat/fag1018-000320041 ... -ilmajousi

Niemöllerin hinta tuolle samaiselle pampulle on 1 400 € ja rapiat. Ja on käytännössä korjaus, sillä vanha pitää lähettää vaihdossa:

It cannot be serviced by mere mortals and requires an expert to rebuild. It comes from the factory charged with nitrogen and is self contained. It is useful only for heavy loads in the trunk where it compensates and raises the height of the rear. No pumps, hoses, sensors or nothing. It is all self contained. That is why it is on the bigger cars with large trunks and back seats. It can be absolutely switched out to the coil spring.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin