m104 ke-jetronic
Re: m104 ke-jetronic
Latausjänitettä kun mittaat ni tekisin silleen et alkuun ilman mitään kuormaa tyhjäkäynnillä ja sitte kierroksilla tyyliin 2500. Tulokset siitä ylös. Sit kuormaa kehiin eli ajovalot, takalasinlämmitin, puhallin kolmoselle ja mittaamaan tyhjäkäynnillä ja samalleen kierroksilla. Jos edelleen rohkea 14V ni silläpuolen ei ongelmaa ja YJ-rele ei aktivoidu eikä siten sotke säätöjä
Luulin et kirkastuu huomattavasti ja jos YJ rele lähtee peliin ni site voi säätökin pieleen mennä.
Jos alkuperäinen laturi oli Valeo ni siinä on "roottorissa enemmän tehoa" ja siten lataa pareemin tyhjäkäynnillä kuorman kans kuin monet tarvikelaturit. Silleen voi mennä vipuun et valot tosiaan kirkastuu kun hieman kierroksia nostaa. Ittekin just tuota samaa tutkin ja ihmettelin mikä ero Valeossa vs. Boshissa on. Valeon roottori on erilainen. Siis kun puhutaann W124:sta
Luulin et kirkastuu huomattavasti ja jos YJ rele lähtee peliin ni site voi säätökin pieleen mennä.
Jos alkuperäinen laturi oli Valeo ni siinä on "roottorissa enemmän tehoa" ja siten lataa pareemin tyhjäkäynnillä kuorman kans kuin monet tarvikelaturit. Silleen voi mennä vipuun et valot tosiaan kirkastuu kun hieman kierroksia nostaa. Ittekin just tuota samaa tutkin ja ihmettelin mikä ero Valeossa vs. Boshissa on. Valeon roottori on erilainen. Siis kun puhutaann W124:sta
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Koitin kyllä lisäillä kuormaa, just puhallin, valot pitkät/sumarit yms. ei vaikutusta... se tosiaan kirkastaa valoja, nostaa mittariston viisareita yms. ja niin paljon että rupee jännittää.. yjreleen putsailin, ku oli hapettunu ja oli avattu aiemminkin. Hain uuden koitin sillä, eikä muutosta..
Tää oire on ihan random ei mitään logiikkaa välillä ei lainkaan, mut melkein joka kerta. Joskus ihan sekunnin ja toisinaan kestää pidempään
Tää oire on ihan random ei mitään logiikkaa välillä ei lainkaan, mut melkein joka kerta. Joskus ihan sekunnin ja toisinaan kestää pidempään

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: m104 ke-jetronic
Sanoisin että ennen kun säätelet ni latauspuoli kuntoon jos se ei sitä nyt ole. Jos latausjännite on 15.xV volttia kuorman kans tai ilman ni ei ole kunnossa.juha.liuksiala kirjoitti:Koitin kyllä lisäillä kuormaa, just puhallin, valot pitkät/sumarit yms. ei vaikutusta... se tosiaan kirkastaa valoja, nostaa mittariston viisareita yms. ja niin paljon että rupee jännittää.. yjreleen putsailin, ku oli hapettunu ja oli avattu aiemminkin. Hain uuden koitin sillä, eikä muutosta..
Tää oire on ihan random ei mitään logiikkaa välillä ei lainkaan, mut melkein joka kerta. Joskus ihan sekunnin ja toisinaan kestää pidempään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Tuo lataus jännite on kokoajan ollut noin 14.20v.... ei merkittävää muutosta, teki mitä vaa. Vaihdoin jopa akkua ja sama jatkuu 
Veikkaan mistään mitään tietämättömänä tuota puolassa, tai missä lie korjattua laturia.. säästin siinä kun sen sai nopeasti

Veikkaan mistään mitään tietämättömänä tuota puolassa, tai missä lie korjattua laturia.. säästin siinä kun sen sai nopeasti

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Löysin ongelman,miksi tuo määräjakaja vuotaa edelleen. Syy oli tuon korjaussarjan mukana tulleessa vääränlaisessa tiiviste renkaassa.
Noissa amerikkalaisten myymissä kalliissa sarjoissa on oikeanlainen oem osa, mutta syystä tai toisesta tuossa saksasta löytyneestä oli väärä. Päädytiin hommaa tuolta saksasta, koska toimitus kulujen lisäks siihen olis tietysti pitäny verot maksaa päälle..turhan kalliita kumirinkuloita
Mulla kävi ilmeisen hyvä tuuri kun sain tuon vanhan elvytettyä. Pidin sitä tovin öljyssä, jos sattuis ees vähä turpoaan. Omasta hyllystä löyty jotain vanhaa stp:n öljyn lisäainetta.
Mun mielestä tota määristä ei kannata purkaa jos se vuotaa sen plungerin lautasen tiivisterenkaasta. Asia tietenkin eri jos epäilee tuon jotenkin likaantuneen.
Tässä on oikeat osat:
https://cis-jetronic.com/index.php?rt=p ... 277#review" onclick="window.open(this.href);return false;
Noissa amerikkalaisten myymissä kalliissa sarjoissa on oikeanlainen oem osa, mutta syystä tai toisesta tuossa saksasta löytyneestä oli väärä. Päädytiin hommaa tuolta saksasta, koska toimitus kulujen lisäks siihen olis tietysti pitäny verot maksaa päälle..turhan kalliita kumirinkuloita

Mulla kävi ilmeisen hyvä tuuri kun sain tuon vanhan elvytettyä. Pidin sitä tovin öljyssä, jos sattuis ees vähä turpoaan. Omasta hyllystä löyty jotain vanhaa stp:n öljyn lisäainetta.
Mun mielestä tota määristä ei kannata purkaa jos se vuotaa sen plungerin lautasen tiivisterenkaasta. Asia tietenkin eri jos epäilee tuon jotenkin likaantuneen.
Tässä on oikeat osat:
https://cis-jetronic.com/index.php?rt=p ... 277#review" onclick="window.open(this.href);return false;
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Sain tuohon leiman, mut tyhjäkäynti on edelleen epätasaista, mutta ei paha saattaa jo ajella tän kesän loppuu. Öljyssä ei enää haise bensa, mikä oli suurin huoli, ettei vanha ja kulunut (300+tkm) moottori ihan loppuun kulu.
Tuo laturi oli virta piikkien aiheuttaja, uudella säätimellä piikeistä tuli sen verran pidempiä et mittari kerkes lukee yli 18v lukeman!! Tuossa laturissa oli silmä määräisesti 10mm pienempi rulla..pyörii siis melkoisesti enemmän ku tuo purkamolta löytämäni boschin laturi.
Muutaman sadan km ajon jälkee tuli uusi oire, veto loppuu lähes kokonaa ku polkee.. ilmeisesti toinen bensapumppu on hiipunu..?
Tuo laturi oli virta piikkien aiheuttaja, uudella säätimellä piikeistä tuli sen verran pidempiä et mittari kerkes lukee yli 18v lukeman!! Tuossa laturissa oli silmä määräisesti 10mm pienempi rulla..pyörii siis melkoisesti enemmän ku tuo purkamolta löytämäni boschin laturi.
Muutaman sadan km ajon jälkee tuli uusi oire, veto loppuu lähes kokonaa ku polkee.. ilmeisesti toinen bensapumppu on hiipunu..?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Eipä ollut pumpuissa vikaa.. ja tuo vedon loppuminen tapahtuu vaan kuumalla moottorilla, eli niillä vaiheilla kun alkaa lamdan mukaa säätyy..
Voiko tuo johtua mas-releestä? Ja miten se irtoaa, tuntuu pirun tiukalta?
Voiko tuo johtua mas-releestä? Ja miten se irtoaa, tuntuu pirun tiukalta?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Sain releen irti, siinä metallikehikossa on klipsit mitkä piti saada painettua vasten relettä. liittimessä ei ollut hapettumaa, mitä epäilin kun tuo yj-releen pistoke oli hapettunut.
Syy voimattomuuteen ilmeisesti selvisi, tuo EHA on alkanut vuotaa todella reilusti. Mitään muuta oiretta ei ilmennyt, paitsi tuo ettei enää korkeilla kierroksilla kiihtynyt käytännössä ollenkaan, norm. ajossa ei ilmennyt mitään oireita, mikä nyt on selvää koska EHA:han säätelee painetta juuri kierroksilla.
Nyt pitäis löytää oikeanlainen tilalle, mutta taas on mukavan hintainen mokkula, mitä ebaystä selailin..
mielelläni koittaisin käytettyäkin, vaan taitaa olla turha edes yrittää sellaista löytää?
Syy voimattomuuteen ilmeisesti selvisi, tuo EHA on alkanut vuotaa todella reilusti. Mitään muuta oiretta ei ilmennyt, paitsi tuo ettei enää korkeilla kierroksilla kiihtynyt käytännössä ollenkaan, norm. ajossa ei ilmennyt mitään oireita, mikä nyt on selvää koska EHA:han säätelee painetta juuri kierroksilla.
Nyt pitäis löytää oikeanlainen tilalle, mutta taas on mukavan hintainen mokkula, mitä ebaystä selailin..

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
On taas vikojen eliminointi edennyt, sain EHA:n pitämään bensat sisällään (ainakin toistaiseksi). Rohkenin ottaa tuon säätöruuvin siitä auki, mutten keksiny muuta tarkkaa keinoa sen säädön palauttamiseksi, ku ruuvailla sen eka pohjiin. On niin hieno kierre, ettei mikään omistamani mittausvehje ois ollu tarpeeks tarkka(n.6,45kieppiä). Tuosta luin jostain et voi vahingoittua, joten en suosittele
Sellaisen huomasin et se säätöruuvin o-rengas takertuu johonki ja lähtee osittain paikoiltaa käytyään pohjassa, näin mulle kävi ensin vanhalla ja kerran uudella. Itellä oli tuo o-rengas iha entinen.
Ennen ku laittelin säätöruuvin takas, nii täytin sen joka reiästä öljyllä ja painelin varoen sen säätöruuvin reiässä olevaa metallipintaa, niin et öljy liikkui muistakin aukoista ja puhdistin lopuks jarrukliinerillä ja paineilmalla. Tosiaan kannattaa huomioida, että se säätö on todella herkkä ja tunnoton jos sitä joutuu säätelemään, varsinkin tuolla vanhalla o-renkaalla. Ekaa kertaa ku laittelin säätöruuvia tuntu ettei uskalla pyöritellä pohjaa, ku tuntu uuden kumin kans paljo jähmeemmältä ja koitinki muutaman kerran sitä paikallee iha tuuri pyörittelyn jälkee, mut se jäi niin auki ettei auto lähteny ees käyntii.
Nyt siis on noiden toimien jälkee ollu kuiva pari päivää ja muutaman kymmenen km. Tästä innostuin kattelee miten selviäis kuinka mettässä se säätö on. Ekaks katoin pulssisuhteen kierroksilla, mikä oli samaa luokkaa ku ennen pitelyä, eli ero oli +10-15% suhteessa tyhjäk. mittaamaani mikä ilmeisesti on vähän liikaa.. Sitte otin tuon EHA:n liittimen sen verra raolleen että sain tuon ECU:n antaman ojaus virran mitattua.. tyhjäkäynnillä 1-2mA, kierroksia nostaessa n.2000 nousi 12-13mA.. jos olen oikee ymmärtänyt tarkoittaa tämä sitä et rikkaammalle se sitä koittaa, eli säätöruuvia kiinnipäin..?
Sain EHA:n mielestäni säädettyä toiminta alueelle, ainakin auto pelaa jopa paremmin ku koskaa mun aikana
Tota säädellessä kannattaa muistaa katsoa joka ruuvailun jälkeen tyhjäkäynnin pulssisuhde kohdalleen, muuttaa seosta merkittävästi, joka taas vaikuttaa tuon EHA:n säätämiseen tietysti..

Ennen ku laittelin säätöruuvin takas, nii täytin sen joka reiästä öljyllä ja painelin varoen sen säätöruuvin reiässä olevaa metallipintaa, niin et öljy liikkui muistakin aukoista ja puhdistin lopuks jarrukliinerillä ja paineilmalla. Tosiaan kannattaa huomioida, että se säätö on todella herkkä ja tunnoton jos sitä joutuu säätelemään, varsinkin tuolla vanhalla o-renkaalla. Ekaa kertaa ku laittelin säätöruuvia tuntu ettei uskalla pyöritellä pohjaa, ku tuntu uuden kumin kans paljo jähmeemmältä ja koitinki muutaman kerran sitä paikallee iha tuuri pyörittelyn jälkee, mut se jäi niin auki ettei auto lähteny ees käyntii.
Nyt siis on noiden toimien jälkee ollu kuiva pari päivää ja muutaman kymmenen km. Tästä innostuin kattelee miten selviäis kuinka mettässä se säätö on. Ekaks katoin pulssisuhteen kierroksilla, mikä oli samaa luokkaa ku ennen pitelyä, eli ero oli +10-15% suhteessa tyhjäk. mittaamaani mikä ilmeisesti on vähän liikaa.. Sitte otin tuon EHA:n liittimen sen verra raolleen että sain tuon ECU:n antaman ojaus virran mitattua.. tyhjäkäynnillä 1-2mA, kierroksia nostaessa n.2000 nousi 12-13mA.. jos olen oikee ymmärtänyt tarkoittaa tämä sitä et rikkaammalle se sitä koittaa, eli säätöruuvia kiinnipäin..?
Sain EHA:n mielestäni säädettyä toiminta alueelle, ainakin auto pelaa jopa paremmin ku koskaa mun aikana

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 270
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: m104 ke-jetronic
Aikoinaan tämän kanssa ku touhusin ja sain jotenkin tyydyttävästi pelaan, niin jäi kaivelemaan pidempään kiihdyttäessä puutumisen tunne. Silloin jo kaveri tuumas sytytys murheita, kipinä väärässä kohdassa, tai jotain.. Tietysti kaikki kipinälangat ja kannet pyörijöineen uusittu, eikä auta..vikaa ei löytynyt, eihän tästä sytytystä pysty säätää tuumasin ja siihen tuo jäi.
Nyt kun noita kaverin laittamia kuvia moottorin avaamisesta ja välyksien havainnollistamisesta selailin tuli mieleen onhan tässä nuo nakutusanturit, jossei laihuutta nakuta saattaa ne kalisevat venttiilit huomata.
Ja niiden antureiden johtojen pistoke on tuossa EZL-boksissa, niin oletan sillä olleen osa syynsä tuohon korkeilla kierroksilla katoavaan vetoon.. sitäkin kannattaa miettiä jos moisesta murheesta kärsii
Nyt kun noita kaverin laittamia kuvia moottorin avaamisesta ja välyksien havainnollistamisesta selailin tuli mieleen onhan tässä nuo nakutusanturit, jossei laihuutta nakuta saattaa ne kalisevat venttiilit huomata.
Ja niiden antureiden johtojen pistoke on tuossa EZL-boksissa, niin oletan sillä olleen osa syynsä tuohon korkeilla kierroksilla katoavaan vetoon.. sitäkin kannattaa miettiä jos moisesta murheesta kärsii

-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e