BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tässäpä eräs tarina vanhan auton kunnostusprojektista. Odottavan aika on pitkä: M-B W108 250S Automatic vuodelta 1966 sai Suomeen tullessaan vuonna 1967 rekisterinumerokseen Barbara-Faarao-Orvokki-99. Auto oli Suomen Teräsbetoniyhtymän edustusauto ja teollisuusneuvos Ilmari Helannon käytössä vuoteen 1971.

Sitten auto vaihtoi omistajaa aina pykälän alemmas sosiaalisia tikkaita. 7 omistajaa myöhemmin sen omisti kahviotyöntekijä-Sirkka, jolta se lopulta jäi vuonna 1993 epämääräisessä kunnossa pois rekisteristä. Sitten oli vuorossa kaksi projektia hamuavaa, joilla auto seisoi jossain 16 vuotta, kunnes tupsahti kokonaisena ja melko ehjänä porvoolaiselle romuttamolle v. 2009, josta minä sen ostin 2 000 eurolla. Sisusta paskana, kaasuttimet umpijumissa, ruosteita hitsattu vähän sinnepäin. Itse kerkesin uusia kaasuttimet ja sisustan, kun jouduin autosta luopumaan ystävälleni jo vuonna 2011. Hän teki muiden projektiensa ohessa autoon yhtä sun toista tarpeellista vuosien mittaan, kunnes viime vuonna ehdotti avioeroni jälkeen, josko minulla olisi aikaa ja halua autoharrastukselle ja saattaa Satakasi-projekti kunnialla maaliin. Ystäväni myös maalasi auton sen alkuperäisellä värillä. Minä ryhdyin työstä toimeen: automaattilaatikko on nyt rempattu, puuttuvat osat hommattu ja auto on nyt "Makkarajoen Veholla" Kalevi Puupposella vähän niin kuin hoidossa, sillä itselläni ei ole tallia, missä hommia tehdä.

Nyt ollaan sentään jo projektin loppusuoralla.Tänään asensin oviin turkkilaiset tiivisteet. Suoraan sanottuna ketun huonot, mutta paikalleen meni, kun soveltin Bilteman verhoilukiinnikkeitä. OEM-tasoa olevat luonnonkumirinkulat kun olisi keventäneet kukkaroa 800-1 000 euroa ja niihin ei just nyt ollutkaan rahaa. Nyt säästetään mattosarjaan, sitä en ota halvinta, vaan alkuperäismallisen villasyherön.. Bensatankki on laitettava ja kone käymään. Jälkimmäinen tehdään ehkä jo huomenna, kun Saksasta tuli reissun päälle jääneet ylempi ja alempi vesiletku. Niemöller lähettää nykyään supernopsaan osat, ilmeisesti olen heille tarpeeksi tilannut asiakas! Makkarajoen Veho eli Kalevi on bensakonemiehenä korvaamaton hommassa mukana

Sen jälkeen on vuorossa alustan puslien, iskareitten ja perän kunnon kauhistelua. Vaihdelaatikon, moottorin ja apurungon puslat kaikki jo vaihdoin; paskana oli joka ikinen! Kuinkahan kauhea ajettava auto onkaan ollut joskus viimeisinä kilsoinaan 1990-luvun alussa.

Tämä projekti on kirvoittanut mielessä muutamia ajatuksia vanhan auton kunnostamisprojekteista ja sellaisen mielekkyydestä, pari huomiota:
- projekti voi jäädä kesken monessa vaiheessa, sen laajuus saatetaan aliarvioida, yliarvioida oma osaaminen, aliarvioida aika ja rahamäärä mitä projektiin kuluu. Projekti voi myös katketa motivaation aaltoiluun tai elämäntilanteen muuttumiseen.
- lähtökohtaisesti olen nyt sitä mieltä, että jos projekti jää seisomaan, niin eipä sitä vuosikausia kannata hillota, vaan se kannattaa laittaa kiertoon. Jollekin, jolla on rahaa, osaamista, aikaa ja motivaatiota.
- taloudellisesti ajateltuna autoharrastaminen tai kunnostaminen on järjenvastaista puuhaa. Kun on tilanne päällä, niin kaikki ylimääräinen katoaa lompsasta johonkin ylä- ja alavesiletkuun tms. Kai se on sama muidenkin harrastusten kohdalla.

Saapa nähdä joko BFO-99 on tien päällä tänä kesänä - 31 vuoden tauon jälkeen..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Sankarillista toimintaa!Toivomme parasta..
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kone käy! Vähän kovat on tyhjäkäyntikierrokset.

Makkarajoen Veho epäili, että joku on kunnostanut koneen, sillä kilinoita tai kalinoita ei ilmennyt, 31 vuoden seisonnan jälkeen. Kärjetön 123-Ignition -sytkä helpottaa sekin..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko vihreässä kanisterissa väliaikainen bensatankki?

Tarinan alku auton sosiaalisesta vajoamisesta oli mainio. Tsemppiä loppurutistukseen.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Joo. Bensatankki-asia on pahasti vaiheessa.

Uskon tyhjäkäyntiongelman johtuvan kaasuvivuston pielessäolevista säädöistä. Ensi viikolla jos sais Makkarajoella perehdyttyä oikein huolella.

Jarrut toimii, kun ne on kaikki uutta. Ilmattava, jotta pysähtyy ennen jokea..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

BerttaFaaraoAnnelilla on nyt ajettu ensimmäistä kertaa kolmeenkymmeneen vuoteen. Oli eksoottista. Vaihteensiirtimen konehuoneen puolella oleva pallonivel luovutti kesken kaiken. Niemöllerillä 7,81€. Mutta loota ja vaihteet toimii, tosin vaatii melkoista kaasun käyttöä. Jarrutkin on pikaisen ilmauksen jälkeen. Valoista toimii oikea ajovalo ja vasen takavilkku. :wtf:

Tyhjäkäynti on hervottomalla. Tupla-Zenithtien sielunmaailma on ihan uutta minulle, ja ehkä sytkän ajoituskin voisi olla paikallaan tarkistaa?

Tässäpä mörinää:

http://www.kamera-petteri.fi/Satakasi_1.MOV
http://www.kamera-petteri.fi/Satakasi_2.MOV
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kävin moikkaamassa mummoa. Irroitin dashboardin ylä- ja alaosan pestäväksi. Piti tehdä tuo jo 15 v. sitten, mutta jäi..olipa naurettavan helppo irroittaa esim. verrattuna W115 vastaavaan ja kylläpä on likainen. Tahmea, hyi. Jollainhan tuo on jynssättävä. Josko löytyisi alkup. ruskea lian alta. Jotain muovinhoitoainetta sitten pintaan, nam.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai hemmetti, hienoa settiä!
Iso hatun nosto!
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kojelauta maalattu muoviprimerillä + automaalilla. Yhdessä kohtaa alaosaa hieman kiehahti, ehkä asetonijäämiä?

En ala hiomaan. Huomenna vetäisen toisen kerroksen.

Ford Granadan väri Tuscan Beige 70-luvulta on täysin sama kuin W108:sin hellänruskea konsoli.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Leikkasivat aamulla palasen päänahasta, joten pidin ns. rokulipäivän. Käytin siitä leijonanosan ähräämällä ovipahveja paikalleen. Olihan nysväämistä. Onneksi ostin Jkl:n KL-varaosista kaikki ovipahvikiinnikkeet mitä heillä oli: yksi jäi yli.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Shatter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: To 21.07.2011 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Hyvältä näyttää konttori, kohta kehtaa jo istua tupaan 8)
Puulistat taitaa olla koskemattomat, kuitenkin ihan kohtuu kuntoiset ainakin kuvassa. Mahtaakohan touhutonni riittää kun puusepällä teettää täydellisen listasarjan pinnoituksen mikä itsellä edessä :sick:

Ps. Joko sait mittariston kellon toimimaan? Hyllyssä edelleen 2kpl "korjaussarjaa" mikäli haluaa tinailla. Postikuluilla saa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1473
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Onko näiden kelloissa sama vika kuin pystäreissä, että siellä on sulake juotos joka aukeaa ajan mittaan?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mittariston kello alkoi toimia heti, kun pistin akun kiinni. Vielä enemmän kummastuttaa, että pysyy täysin ajassa!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Shatter kirjoitti: To 06.06.2024 10:09 Hyvältä näyttää konttori, kohta kehtaa jo istua tupaan 8)
Puulistat taitaa olla koskemattomat, kuitenkin ihan kohtuu kuntoiset ainakin kuvassa. Mahtaakohan touhutonni riittää kun puusepällä teettää täydellisen listasarjan pinnoituksen mikä itsellä edessä :sick:

Ps. Joko sait mittariston kellon toimimaan? Hyllyssä edelleen 2kpl "korjaussarjaa" mikäli haluaa tinailla. Postikuluilla saa.
Kyllä se korjaussarjas kiinnostaa, palataan siihen.

Autossani on osittain entisöity puulistasarja, muut siis uudenveroisia. Ajattelin kojelaudan tekemättömät listat putsata siklikllä puhtaaksi ja vaikka "tonkata" eli lakata Le Tonkinois -kiinanpuuöljylakalla. Ohuen ohuesti kumminkin.

Vai onko tietoa mitä lakkaa Mersu 1960-luvulla käytti?

Vaihtoehtona tietty ostaa valmiiksi kunnostettu tai muuten hyvä satsi kojelautaan. Ei ne mahdottomia maksa:

https://www.ebay.com/itm/114190430123?i ... R8L8heH9Yw
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Viis litraa meni lasikuulia ja puol litraa olutta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tänään meni tankki, orkkisvanteet ja Vredestein Sprint Classicit paikalleen. Jotenkin en ole valkosivurengasmiehiä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1833
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ke 12.06.2024 16:34 Tänään meni tankki, orkkisvanteet ja Vredestein Sprint Classicit paikalleen. Jotenkin en ole valkosivurengasmiehiä..
Ai kun näyttää hyvältä. Tuleeko tuohon pillerimallin kapselit?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo. Ne ostin ens töikseni silloin 15 v. sitten kun ekan kerran mummo minulle tuli. Hyvä niin, sillä kapselit maksaa nykyään 475€/kpl, sans ALV. Rinkulat vaan 76 ja rapiat.

Lintsaan yrittäjyydestä 1/2 päivää ja ährään uusia pistokkeita valoihin ja vilkkuloihin. Kuskinpuolen etuvillku kun alkoi toimia, niin mummon takapuoli lakkas vilkkumasta. :roll:

Ajovalot sentään toimii. Pari mustaa kuminippeliä täytyy hommata, että saa säädeltyä..

Edit. Vilkkurele lienee sökö; vilkut palavat molemmilla puolilla kun viikseä veivaa, mutta eivät vilku. Jommankumman kun ottaa pois käytöstä, niin vilkkuu normaalisti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 434
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Pahasti näyttää siltä että joudut jo tänä kesänä ajamaan 😅😎 Onko muuten nuo pilleripölärit samat kuin 13" vanteissa?
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Matin ja Tepon laulu "tunnen kuinka vauhti kiihtyy" tulee mieleen kun lueskelee tätä säiettä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Uskoisin, että ovat. Näyttää ainakin W111 pilleri samalta, mutta rinkula on eri.

Joo, vauhti tosiaan kiihtyi kun käytiin ekalla koeajolla. Pulssi myös, kun kaasu hirtti kiinni. Syy löytyi kaverin omatekemästä kaasuttimien yhdystangosta. Sen hitsaussauma lukitsi etummaisen kaasuttimen vivun itseensä. Tikkakosken mersumieheltä löytyi apu.

Oli eksoottista ajaa vaihdelaatikkoa sisään ja tehostin oli rutikuiva, mutta epäilyttävän suoraan ja kolinoitta kulki keula. Onkohan sen palikat uusittu alkuvaiheessa kunnostusta, 20-30 v. sitten.. :think:

Vanhasta varastosta tavaraa tehostimeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Suoritettu mummolla 5 km koeajo. Käynnistyy kylmänä ja kuumana. Vilkut toimii kun laitoin 10W polttimot taakse - hehkurele ei kestänyt 40% ylikuormaa, mitä nykyiset 21W polttimot vaativat - 1966 oli 15W polttimot vilkuissa.

Auto on nyt käytännössä niin kun ajokunnossa, pl. nopeusmittari ulisee ja perä hervottoman korkealla ja camber pielessä ja ravistusta 80 km nopeudessa ja kaasuvivuston säädöt päin persettä. Keulan puslat ja tehostin ovat todella timmit, ihan kyynel herahti likaiselle poskelle. :|
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1833
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Pe 14.06.2024 13:36 Suoritettu mummolla 5 km koeajo. Käynnistyy kylmänä ja kuumana. Vilkut toimii kun laitoin 10W polttimot taakse - hehkurele ei kestänyt 40% ylikuormaa, mitä nykyiset 21W polttimot vaativat - 1966 oli 15W polttimot vilkuissa.

Auto on nyt käytännössä niin kun ajokunnossa, pl. nopeusmittari ulisee ja perä hervottoman korkealla ja camber pielessä ja ravistusta 80 km nopeudessa ja kaasuvivuston säädöt päin persettä. Keulan puslat ja tehostin ovat todella timmit, ihan kyynel herahti likaiselle poskelle. :|
No niin siitä se lähtee, pientä hienosäätöä ja leimalle! :thumbup: :thumbup: :clap:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Keskijousi poistettuna auton perä on maltillisella tasolla. JP74 pölähti paikalle kesken tuseerauksen ja pitihän lähteä mummolla pikku ajelulle. Yllätystä oli ilmassa kun auto oli suorastaan hyvä ajaa ilman keskijousta. Jätän sen pois kokonaan kunnes joskus saan hommattua kaasujousen.

Toinen yllätys oli vaihdelaatikon toiminnan parantuminen; ei se vieläkään kovin eleettömästi vaihtanut, mutta vähemmän teatraalisesti kumminkin..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1833
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ma 17.06.2024 19:43 Keskijousi poistettuna auton perä on maltillisella tasolla. JP74 pölähti paikalle kesken tuseerauksen ja pitihän lähteä mummolla pikku ajelulle. Yllätystä oli ilmassa kun auto oli suorastaan hyvä ajaa ilman keskijousta. Jätän sen pois kokonaan kunnes joskus saan hommattua kaasujousen.

Toinen yllätys oli vaihdelaatikon toiminnan parantuminen; ei se vieläkään kovin eleettömästi vaihtanut, mutta vähemmän teatraalisesti kumminkin..
No nyt alkaa olemaan korkeus kohdillaan :D

Kuulutko Petteri Suomen Mercedes-Benz Klubiin?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Kuuluin joskus. Lienee liityttävä uudelleen, kun on taas auto, jota harrastaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mielenkiintoista, miten lähellä alkupään satakasi öljykylpyilmansuodattimineen ja muine kummallisuuksineen on W111:sta. Vähän niinkuin face-lift.. ja W108 type 2. sitten faceliftin facelift.

Monet alkupään W108:sin osat ovat A110.. ja A111.. -alkuisia. Kuten erikoinen W111 peruutusvalokytkäisin, joka type 2.:ssa on täysin erilainen:

https://www.ebay.com/itm/283637170305

Tuo toimii siten, että rattivaihde punkee profiloidun teräslaatan kautta pienenpientä metallista tankoa ylöspäin, joka tunkeutuessaan tuon peruutusvalokatkaisimen kaikkein pyhimpään puskee samalla jousipainotteita levyä, joka tarpeeksi aisaa saatuaan sytyttää sen kunniaksi peruutusvalot. Ihan ollut mielikuvitusta kravattiin ja valkoiseen takkiin pukeutuneella insinöörillä tuota suunnitellessa. Miten en yhtään ihmettele, että on laitettu uusiksi v. 1968. :wtf:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3087
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Syylari tiputtelee ylävesiputken juuresta, voi rähmä sanois Spede-vainaa. Juotoshommaa taitaa vaatia.

Muutenkin kennosto vähän kärsineen sorttinen, kukahan näitä kennottais uusiks?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1473
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Laitas mulle priva niin muistan huomenna kysyä jyväskyläläiseltä tutulta joka tuntee alueen pajat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Vastaa Viestiin