W164, X164, W251 etuperän laakerien vaihto, kiristysmomentit?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

W164, X164, W251 etuperän laakerien vaihto, kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

X164 etutasauspyörästöstä alkoi laakeri pitää ääntä (vov vov vov...). Purin etuperän ja vasemman puoleinen vetoakselin laakeri oli kulunut: Rullien ja kehien pinnat olivat karkeat.

Täällä oli jotain ohjeita https://www.mercedesmedic.com/rebuildin ... ferential/

Voisiko joku katsoa WISistä kiristysmomentit etuperään
-kuoren pienet pultit
-kuoren isot pultit 4kpl
-vasemman putkiulokkeen isot pultit 2kpl
-kardaaniakselin pultit 6kpl

Ennen oli MB-klubilla WIS käytössä ja harmittaa, kun ei enää ole sitä.

Kiitoksia,
Viimeksi muokannut [ESA-77], Ti 02.07.2024 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W164, X164, W251 etuperän laakerien vaihto, kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Tuolta löytyi jotain kiristysmomentteja:
https://mbworld.org/forums/m-class-w164 ... build.html

Vetoakselin pyörän mutteri on 260Nm + 45 astetta. Pitää henkilövaa'alla kiristää, kun ei ole niin isoa momenttiavainta. (Räikkäavaimeen jatkovarsi ja metrin kohdalle merkki mistä ottaa kiinni. Seisomaan vaa'alle, varsi vaakatasoon ja pitää kiinni kiristämättä. Sitten katsoo lukeman ja lisää siihen 26,5kg. Sitten kiristää lukemaan asti niin että varsi olisi aina mahdollisimman vaakatasossa.)

Vasemmalta puolen piti irroittaa olka-akselin yläpallonivel, jarrusatula ja abs-anturi, niin olka-akseli kääntyi tarpeeksi, että sai vedettyä vetoakselin ulos.

Oikealta puolen piti irroittaa vetoakselin mutteri pyörän navasta (auto maassa), jarrusatula ja abs-anturi ja koko olka-akseli pois (ylä-, ala- ja raidetangon pallonivelet). Vetoakseli piti saada irralleen, että sen sai pois.

Kardaanin puolen laakerit olivat hyvät, joten niitä en vaihtanut, koska niiden vaihto olisi vaatinut laakereiden esijännityksen mittaamisen eikä itsellä ole sellaisia välineitä.

Tarvikelistaa

1 х kardaanin laakeri HM89449/HM89410 Timken
https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuot ... 37664/4281
1 x kardaanin laakeri HM88542/HM88510 Timken
https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuot ... 37664/4264
2 х vetoakselin laakeri KLM503349/KLM503311 Timken https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuot ... 37662/2651
1 x vasen vetoakselin kannatin laakeri HK4020 https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuot ... 719/382792

1 х kardaanin stefa A1643370059
2 х vetoakselin stefa A1643370159

1 x kannatin kumi A1643330014
2 x kannatin kumi A1643370159
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
GL 420 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 04.08.2018 11:52

Re: W164, X164, W251 etuperän laakerien vaihto, kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja GL 420 CDI »

Heip


Olet seppä miehiä. Arkahan se on joka ei fiiliksellä tiukkaa:) Paljonkos oli kilometritrit ennen ylimääräistä ääntä edestä?
Mulla on takaperässä klappia muttei arvokkaan rauhallisessa ajelussa korvaan asti melua.
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W164, X164, W251 etuperän laakerien vaihto, kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Ääni alkoi kuulumaan joskus 200 tkm jälkeen.
Klappia on myös vetoakseleiden booreissa, niin ei tiedä onko edes laakereissa vikaa.
Esa

E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Vastaa Viestiin