S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja alvar »

Home on pinnassa ja lähtee pesemällä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ohessa kuva paneelin yläpinnasta, joka on huokoista pahvityyppistä materiaalia. Samantyyppistä kuin ovipaneeleissa. Valitettavasti kokemukseni huokoisista materiaalista on, ettei hometta saa kokonaan pois pesemällä.

Mietin elvytystä: 1. pesisi molemmat puolet homepesuaineella. 2. kuivaisi hyvin, ja 3. sitten otsonoisi (tappaa elävät homeet), 4. vetäisi kerroksen himmeää lakkaa kilikali-purkista päälle molemmin puolin. Tällöin homepöly ja hajut (kaasut) eivät enää pääsisi sisäilmaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auton sisäilman laatu parani selvästi sen jälkeen kun heivasin pois homehtuneen yläkonsolipaneelin.

Tänään tein puiden oksien karsintaa kesämökillä tien varressa. Puiden oksat ovat kasvaneet niin, että yltävät tielle asti. Nyt eivät enää yllä. Raskasta työtä, kun joutuu oksasahalla sahaamaan ylöspäin 3-5 metrin korkeuteen jopa 8 cm paksuja oksia. Kuskasin paksuimmat oksarungot mersulla latoon kuivumaan myöhemmin pilkottavaksi polttopuiksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3194
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Hage »

Sharedoc kirjoitti: To 11.07.2024 16:14 Raskasta työtä, kun joutuu oksasahalla sahaamaan ylöspäin 3-5 metrin korkeuteen jopa 8 cm paksuja oksia.
Eikö olisi ollut helpompaa ottaa kunnolla vauhtia ja ajaa koko puu kumoon? Reilulla vauhdilla olis varmaan juuretkin irronnut niin että ei tarvitsisi kantojyrsijää kärrätä paikalle.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Puun kaatamiseen parempi konsti on vetää puu liinalla kumoon, kunhan on ensin tehnyt loven moottorisahalla puun juureen siihen suuntaan, johon haluaa puun kaatuvan. Liinan pitää olla riittävän pitkä, pitempi kuin puu. Tänään vedin koivun kumoon ja vein latoon kuivumaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näin koivu kaatuu haluttuun suuntaan. Juuresta toki täytyyy sahata alkua, ei muuten kaadu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Onkos tämä nyt se "Rönttä mersu" ? :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Transport und Touristik, paino sanalla Transport!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123n ovien alareunojen ruostekorjausta aloittelen. Etuovien alareunat hitsasin pari vuotta sitten, mutta ne jäi silloin paklaamatta ja maalaamatta. Tarkoitus on nyt ensin hitsata takaovien alareunat samaan malliin kuin etuovet on jo tehty.

Kuvassa apparin puolen takaovi, joka on rapea alaosasta. Siitä on tarkoitus aloittaa. Minulla on ladossa purkuosana muutama vuosi sitten hankkimani hyväkuntoiset sedanin takaovet. Täytyy mittailla onko niissä sama alaosa kun farkun takaovissa. Jos on, silloin voisi leikata korjauspalan eikä tarvitsisi tehdä suorasta pellistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Takaovet on muuten samat sedan vs. farmari, mutta yläkarmin takaosassa ainoa ero. Ensimmäiseen farmariini laitoin sedanin takaovet joihin vaihdoin farmarin ovista karmit tai ainakin osan siitä.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Upea museorekattu suomiauto s123 tdt myynnissä Lappeenrannassa

https://classic.nettiauto.com/mercedes- ... 0/14426828

Pieniä puutteita kriittinen silmä toki löytää. Kuskin puolen takaovessa pieni vekki, A-pilareista puuttuu sisäverhoilut, ruuman pohja on eri väriä kuin muu sisustus. Etujousitus hieman väsähtänyt.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuo oli pari tonnia halvemmalla myynnissä taannoin
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Takaovi korjauspellin sovituksessa ennen hitsausta. Päädyin korjaamaan vanhan oven ja käytän peltinä vanhan lämpöboilerin peltiä, jossa valmiiksi pellissä reunat taitettu, ja pelti on pohjamaalattu. Toivottavasti tämä ei häiritse täydellisyyden tavoittelijoita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Matkustajan puolen takaoven alaosa on nyt hitsattu ja maalattu ruosteenestopohjamaalilla. Seuraavaksi paklaus, hionta ja maalaus.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Miten meinaat ala listan kiinnittää oveen?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Todennäköisesti kiinnitän listan peltiruuveilla kumiosan läpi ja peitän ruuvinkannan mustalla maalilla. Myös kumitiivisteen osalta improvisoin, eli kiinnitän sen oven alareunassa liimaamalla Bison Tix -kontaktiliimalla. Tämä ei ole museoauto niin on vapauksia.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auton säilytys ulkona taivasalla viime talven yli oli paha virhe. Auto ruostui pahasti sen vuoksi. Takaluukkukin kukkii alareunasta. Takaluukun joutuu korjaamaan ensi kesänä. Myös apparin puolen etulokasuoja pitäisi vaihtaa (osa on hyllyssä), koska siinä on betonipylvään pusun jäljet, joita en pystynyt oikomaan lokari paikallaan. Takapuskurin kumilista irtosi osittain puunkuljetushommissa. Takapuskuri on niin huono että se pitäisi vaihtaa kokonaan, ja asentaa peruutusvalo ja takasumuvalo (osat on hyllyssä). Tuulilasin tiiviste tihkuu vettä sisään, vika ei ollutkaan kattokaiteen tiivisteessä. Kuskin puolella helmassa on hitsattavaa etummaisen tunkkausreiän kohdalla. Pakoputki kolisee runkoon tyhjäkäynnillä. Alipainepumppu tai joku muu raklattaa kylmällä koneella tyhjäkäynnillä.

Hommaa tämän auton kanssa olisi enemmän kuin pystyn tekemään loppukesästä-syksyllä, pakko lykätä ensi kesäkaudelle 2025 osa hommista. Auto on tarkoitus pitää koko syksyn-talven-kevään ajan kasassa ja ajokunnossa, että voin hoidella erilaisia tulevia kuljetustarpeita.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Sharedoc kirjoitti: Pe 26.07.2024 19:00 Upea museorekattu suomiauto s123 tdt myynnissä Lappeenrannassa

https://classic.nettiauto.com/mercedes- ... 0/14426828

Pieniä puutteita kriittinen silmä toki löytää. Kuskin puolen takaovessa pieni vekki, A-pilareista puuttuu sisäverhoilut, ruuman pohja on eri väriä kuin muu sisustus. Etujousitus hieman väsähtänyt.
Vai olisiko tasonsäätö vaihdettu rautajousiin, jolloin käy usein noin?

Henk. koht. olen sitä mieltä, että rasvanahkaduunariautoon ei valkosivut sovi. Barokin ja Vredestein Sprint Classicit, niin voisin ajella.

Minä ajelin toistasataatuhatta kilsaa 300TD Keltaisella Kauhistuksella. Olin silloin nuori ja komea, nyt enää "ja". Keltainen Kauhistus oli korinvaihto ja vielä ns. Muteli-Mersusta loput, mm. dattel-väriset penkit. Oli siinä varmaan jotain alkuperäistäkin. Se oli kuulkaa hyvä ja luotettava peli. Kerran jurahti laturi niin juntturaan, että sammutti pikku hiljaa moottorin, kyllä. Hinaukseen meni. Mustalaiset morjesti Laajavuoressa kohtalotoveria.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tariinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hauskoja nämä Petterin muistelot.

Olen samaa mieltä että valkosivurenkaat sopii oikeastaan hyvin harvoihin autoihin. Menisin jopa niin pitkälle että niputtaisin lokasuojien kromireunukset samaan kategoriaan.

Kyllä tuohon Lappeenrannan museorekattuun autoon on tehty rajusti töitä, että se on saatu tuohon kuntoon ja museoleimaan. Hattua nostan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Itse olen vastentahtoisesti luopumassa oman S123 tdt osalta ajatuksesta entisöidä se museokuntoon. Olen parina kesänä harjoitellut entisöintiä ”helpolla” Fiat 600 vm 1964 projektilla ja todennut, että työmäärä ja kustannukset ovat paljon ennakoitua suuremmat ja kyse on sentään pienestä ja suhteellisen yksinkertaisesta autosta. Täysin en ole vielä luopunut ajatuksesta tuon S123 entisöinnin suhteen, mutta vaikea on nähdä mistä saisi kunnolliset tilat, jossa voisi työskennellä myös kylmään vuodenaikaan. Pelkästään kesäisin ei tahdo ehtiä tehdä tarpeeksi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

1. YLE Areenalla oli nähtävillä sarja Murha Paratiisissa https://fi.wikipedia.org/wiki/Murha_paratiisissa.
Siinä poliisipäälliköllä on upea kermanvärinen W116 mersu.

2. Classic Mercedes lehdessä oli juttu pari vuotta sitten liikemiehestä, jolla oli Manilassa 50-luvun loppupuolen kermanvärinen 220S pitkä ponttoonimersu. Auto oli myös upean näköinen.

Edellä mainittujen innoittamana ensin pohdin ostaa kunnostettavaksi pitkä W116 lang mese ja maalata sen kerman väriseksi, mutta totesin sen epärealistiseksi, koska autoja on jo pihassa liikaa ennestäänkin. Sitten siirryin tuumaamaan, että myös S123 voisi olla hyvä kermanvärisenä. Tämä ajatus on nyt kehittelyssä.

Katselin W116 alkuperäisvärejä ja ilmeisesti poliisipäällikön auton väri on 681 Waizengelb. Sama väri on ollut 123 sarjassakin, esimerkiksi http://www.astralsilber.de/farbcodes/681_weizengelb.jpg.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 04.08.2024 15:16. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tätä autoa ei saa museokuntoon enää kukaan. Osina myyntiin ja etsit ulkomailta paremman.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ilmajoella olisi muuten pitkä W116 halvalla myynnissä. Tämän kun laittaisi kuntoon ja maalaisi kermanväriseksi. Ei ole kuitenkaan realistista. Liikaa autoja jo pihassa.

https://classic.nettiauto.com/mercedes- ... l/14459955
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuvassa vasemmalla alhaalla näkyy takaluukun alareunan ja puskurin huono kunto. Takana lattialla näkyy vanha uskollinen Esabin Miggy 125, jolla hitsailen. Migistä oikealle näkyy purkuosana pari vuotta sitten ostamani ovi. Oven vieressä on S123n dunkelolive-värinen ovipahvi. Kuvassa oikealla on apparin puolen takaovi juuri työn alla työpöydällä. Kuten kuvasta näkyy ahdasta on. Auto on melkein tallin vasemmassa seinässä, jotta tilaa olisi työskennellä oikealla puolella. Tila on lisäksi puutteellisesti eristetty, joten työskentely ei tahdo onnistua kylmemmällä ilmalla. Tämän vuoksi S123n täysi entisöiminen museokuntoon jäänee tuleville vuosille, kunhan löydän paremmat tilat. Sensijaan koko auton ylimaalausprojekti onnistuisi kyllä näissäkin tiloissa kesäaikaan tehtynä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Yläkuvassa toinen kermanvärinen mersun väri on 623 Light Ivory. Onkohan saksalaisen taksin väri?

Alakuvassa viestiketjussa aiemmin mainittu poliisipäällikön auton väri 681 Manila Beige (Waizengelb), joka näyttää ainakin omaan silmään paremman näköiseltä kuin tuo ylempi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 04.08.2024 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Rakensin ulos väliaikaisen työpöydän autotallin taakse oven pakkelin hiontaa varten. Etuna on ettei hiontapöly leviä autotalliin. Hionnassa aluksi Makitan nauhahiomakone. Pakkelina Motonetin 2-komponenttipakkeli. Sateen sattuessa täytyy ovi nostaa pystyyn seinää vasten (työpöytä on kattoliepeen alla).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Takaovi nyt paklattu, hiottu useaan kertaan, maalattu pohjamaali ja pintamaali, ja ovi asennettu paikalleen. Ei tullut ihan uuden veroinen, mutta saa kelvata. Alalistan kiinnitin takaa vakiomuovimutterilla ja toisesta päästä ja puolivälistä peltiruuveilla. Alalista ei ole muutenkaan enää priima, koska siinä on yläpinnalla pintamaalin jäämiä. Toivottavasti nämä puutteet eivät häiritse täydellisyyden tavoittelijoita.

Tarkistin toisen takaoven tilanteen, kukkii alareunan etu- ja takakulmista, mutta se ei ole ruostunut puhki, joten se saa mennä vielä ensi kesälle asti.

Ensi kesälle suunnitellusta maalausprojektista kirjoittelen tarkemmin naapuripalstalla, koska siellä on tallennustilaa valokuville. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 11.08.2024 13:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Museoajoneuvojen vaatimuksista hyvin perillä oleva ja mersuihin perehtynyt asiantuntija kävi katsomassa autoa. Hänen mukaan auto on tehtävissä museorekisteröintikuntoon, mutta se olisi erittäin kallista osien hinnan ja suuren vaadittavan työn määrän vuoksi. Kaikkia osia ei enää edes saa, esimerkiksi farkun alkuperäisiä takavaloja. Jos vieraalla joutuisi teettämään edullisimmillaankin vähintään 30000 - 35000 euroa Virossa tai Puolassa. Koska S123 hinnat eivät ole sillä tasolla, taloudellisesti ei museointi siis kannata. Hän kertoi että esim. Pagodan entisöinti on jo taloudellisesti kannattavaa, koska hinnat on yli 100000.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 06.08.2024 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Saksan eBaystä sain ostettua dunkelolive 056-kankaisen istuinpäällisen. Nyt on molempiin etupenkkeihin istuinosien ja niskatukien verhoilu, mutta selkänojien dunkelolive-verhoillut puuttuvat vielä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Saksan eBay.de pistin huudon sisään purkuosa alipainepumpusta. Katsotaan nappaako.

Nykyinen alipainepumppu pitää kylmänä rouskemaista ääntä. Ei ihan tervettä.
Vastaa Viestiin