Tervehdys. Tulin äsken tallilta, avasin jo toista kertaa venttiilikopan 280SE:tä ensimmäinen venttiilien säätö yritys päättyi siihen että sain säädettyä 5 imunokkaa ja 2 pakonokkaa, säätömutterit tiukassa. Käynti muuttui aavistuksen siistimmäksi. Teetätin töissä juuri passelisti käyvän työkalun siihen 17mm mutterin kantaan ja hitsautin vielä ½" vääntövartta varten hylsyn päähän. > sain säädettyä kahta pakonokkaa lukuunottamatta kaikki, nämä kaksi oli niin tiukassa että uudesta zebran kiintolenkistä tehty avosilmukka "aukesi"

Onko normaalia että nämä säätömutterit ovat tolkuttoman tiukassa, itse en jaksanut vääntää normaalilla 17mm kiintoavaimella kuin nuo 7 mutteria ja ne loput 3 jotka yleensäkään suostuivat liikkumaan voimavarrella lujaa vääntäen, 2 jäi niille sijoilleen

Noihin kahteen säätämättä jääneeseen meni 0,25mm liuska "väljästi, mutta 0,30mm ei edes väkisin eli jossain 0,27-0,29mm oli välys kylmänä, muut pakonokat säädin 0,25mm naheaksi ja imut kaikki normaalisti 0,10mm kylmästä(n.+10astetta) koneesta mitaten. Nokat ovat M110:lle poikkeuksellisesti kulumattomat ja naarmuttomat, 220tkm ajettu ja käytetty webastoa säännöllisesti kylmänä+säännölliset öljynvaihdot. Onko normaalia että noilla tehtaan arvoilla 0,25mm kylmänä koneen lämmetessä alkaa pakopuolen nokka naputtamaan, onko joku säätänyt 0,15-0,20mm:iin venttiilejä helteellä polttamatta? Olisi hieno saada muuten nätisti ja suuremmin savuttamatta käyvä kone äänettömäksi myös pakopuolelta, kuuntelin hitsipuikolla venttiilikopan päältä kasauksen jälkeen ja nuo kaksi aavistuksen suuremmalle välykselle jääneet nokat naputtivat yhtälailla noiden 0,25mm säädettyjen kanssa koneen lämmettyä tuonne +80 mittarin mukaan. Aika suuret välykset pyydetään tuonne pakopuolelle kun äänestä päätellen välys kasvaa lämpölaajenemisen myötä, vai kuulostaako se vaan siltä moottorin lämmettyä.