Mitä huoltotoimenpiteitä kannattaa tehdä itse W124 200D?

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
blastik
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mitä huoltotoimenpiteitä kannattaa tehdä itse W124 200D?

Viesti Kirjoittaja blastik »

Mitä huoltotoimenpiteitä kannattaa tehdä itse, siis vaikka kouluarvosana autonkorjauksessa on korkeintaan seiskan luokkaa?
Ja mitä ei todellakaan kannata tehdä vaikka olisi mekaanikko jo syntyessään?
Esimerkkinä olkoon W124 200D vm 90.
W124 200D - GERMAN TOOL
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

nesteiden vaihtoa, jarrupalat, tulppia , kaikenmaailman kulutus osaa vaihtelee jo pienelläkin osaamisella, korjausoppaan avulla varsinkin !

tuosta autosta ei osaa lyödy mihin ei uskaltaisi koskea, jos on mekaanikko syntyessään :wink:
Viimeksi muokannut epk, Su 09.01.2005 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Aika hankala kysymys....
Kaikkea voi tehdä itse. Ihmiset (tai saksalaiset) sen mersun on uutenakin tehneet.
Riippuu täysin omasta halusta, erikoistyökalujen/ tai yleensäkin työkalujen määrästä, saatavilla olevasta tiedosta yms....
Esim etujousia EI kannata vaihtaa kotona olemattomilla kingkong jousi puristimilla.
n.25€/ jousi on halpa hinta ihmishengestä.
Joku mersupurkaamo??
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Riippuu aika paljon myös käytettävissä olevista huoltotiloista/työkaluista.

Tuon mallin huoltokulut on sitä luokkaa etten tekis itse yhtään mitään. Ja tämä ei ole mitään piruilua.

Korkeintaan lamput vaihtaisin itse siinä kun ei tarvitse mitään työkaluja.

Asia on aivan toinen jos harrastusmielessä puuhailee omaksi huvikseen jotain auton kanssa.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:Riippuu aika paljon myös käytettävissä olevista huoltotiloista/työkaluista.

Tuon mallin huoltokulut on sitä luokkaa etten tekis itse yhtään mitään. Ja tämä ei ole mitään piruilua.

Asia on aivan toinen jos harrastusmielessä puuhailee omaksi huvikseen jotain auton kanssa.
kyllä jos veholla käyttää niin tulee aika hullun kallista huoltoa :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

epk kirjoitti:
Onko se aina pakko sinne veholle mennä? Onhan meitä muitakin alan harrastajia :wink:
Joku mersupurkaamo??
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

epk kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Riippuu aika paljon myös käytettävissä olevista huoltotiloista/työkaluista.

Aika pitkään kyllä huollatin omaa Vehossa (en öljyhuoltoja) Joskus tuntui että minkä hinnassa häviää sen ajassa voittaa.
Löytyyhän noita hyviä pienempiäkin korjaamoita kun kyselee.

Mulla itsellä on aika kahtia jakautunut tuo huoltaminen. 200D:hen en tee itse edes öljynvaihtoa. Kun taas 250DT:hen teen kaiken itse. Myös jousien vaihdot sun muut aina koneen nostoja myöten.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, se vähän riippuu miten asiaa ajattelee...

Jos esimerkiksi ison huollon (kaikki öljyt, suodattimet ja tarkastukset jne...) teettää korjaamolla, työn hinta vaihtelee meillä 86 - noin 120 euroon riippuen vaihdetaanko jarru- ja pakkasnesteet samalla.

Se on toki rahaa sekin, paljonkin, mutta toisaalta jos huollon tekee esim. Aki P. tai joku minun työpaikallani, auton omistajalla on huollon jälkeen tiedossa autonsa alustan nivelten ja puslien kunto ym. sellaiset asiat, joita ei itse ehkä osaa tutkia.
Samalla saa kustannusarvion löydettyjen vikojen korjaamisesta, tai useimmiten ne voidaan korjata samantien mikäli asiakas haluaa.

Vehon hinnoittelusta en tiedä.
wiimax.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Aki P kirjoitti:
epk kirjoitti:
Onko se aina pakko sinne veholle mennä? Onhan meitä muitakin alan harrastajia :wink:
ei todellakaan ,mutta tulkaa kertomaan mistä turusta saa huoltoa vaikkapa sun ja dealerin hinnoilla :roll:
jpk
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jpk »

Petri K kirjoitti:Tuon mallin huoltokulut on sitä luokkaa etten tekis itse yhtään mitään. Ja tämä ei ole mitään piruilua..
Tämä riippuu paljon millaisia ovat huoltoja tekevät korjaamot paikkakunnalla. Autoon ei oo tullu tehtyä mitään pitkään aikaan,toki tutkittua jos jotain hämminkiä ja lamppuja vaihdettu,samoin renkaat. Tiloja voisi sanoa hulppeiksi jonkun mielestä,nosturi ainoa puute mutta rasvamonttu löytyy kuitenkin...

Öljynvaihtokin tulee teettetyä "hovikorjaamolla" :arrow: Tehty hetkessä,suodatin hyllystä,öljy pumpulla tynnyristä ja samalla tulee katottua jos jokin mieltä painaa. Työ maksaa niin vähän suhteessa vaivaan että pitää jemmassa suodattimia/öljyä tai hommaa varta vasten joka huoltoon, etten näe syytä tehdä itse. Öljynvaihto työ luokkaa 10-20€,sillä aikaa käy seinän takana pullakahvilla. Tämä siksi koska ajoa vähän,huollotkin harvemmin.

Sitten muut kamppeet kuin auto,joissa käyttöäkin enemmän,kaikki huollot/korjaukset itse takuuhuoltoja lukuunottamatta. Niissä menee yleensä aikaa enemmän,ja huolto pitäisi tilata kotiin :arrow: SE on kallista.

Kakarana muistan kuinka kaikki tehtiin itse mutta kummasti on ajat muuttunut,useasti sormi suussa näillä nykykamppeilla että vähimmillä vaurioilla pääsee kun käyttää heti testerissä tms. ja kattoo sitten mitä tehdä... Virtakynällä sorkkimalla voi saada yllättävän ison laskun,kuulemma. Sitten se katumus "Kympin säästöllä tonnin vahinko..."
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

epk kirjoitti:
ei todellakaan ,mutta tulkaa kertomaan mistä turusta saa huoltoa vaikkapa sun ja dealerin hinnoilla :roll:
No nostetaan taksaa jos se siitä on kiinni :lol:
Mutta kuten dealer sanoi, niin auto vilkaistaan yleensä muutenki läpi ja informoidaan asiakasta jatkoa ajatellen. Tietenki tapauskohtaisesti. Tutut autot jo tunnetaan, ettei joka kerta tarvii läpi käydä.
Joskus asiakas välttyy (valitettavasti :wink: ) isommilta remonteilta kun osataan vähän ennakoida. Aina ei tietenkään voida ennakoida.
Ja mikä tärkeintä: Meidän täytyy luvata työllemme takuu, jos näitä hommia meinataan tehdä.
Vaikka saahan sen takuun omallekin huoltotyölle, korvausehdot vaan on huonot jotain sattuessa :roll:
Joku mersupurkaamo??
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mä teen harrastuspohjalta kaikki tekniikkaan liittyvät rempat ja huollot itse. Peltitöitä ja maalauksia ei kannata alkaa tekemään, jos ei osaa. Pohjanhitsaus on eri asia.

Jos ei ole alan ammattilainen, kannattaa mersua käyttää ainakin ennen katsastusta juuri mersuihin erikoistuneella korjaamolla, juuri Dealerin mainitsemista syistä. Öljynvaihdot yms. nyt tekee itsekin kuka vaan.
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Huollot kiinnostaa kanssa !

Viesti Kirjoittaja Oula »

Terve !
Tuli hankittua samanlainen kampe vaihdossa et pääsi yhdestä rotiskosta eroon .
Nyt olis kova tarve päästä huoltaan autoa ja kun on vielä automaatiloota niin tartteis tietoo kun mitään huolto-ja ohjekirjoja ei ollu enään tallessa .
Olen tätä foorumia kelaillut ja mistään en sellaisia ole löytänyt .
Jotta vinkkejä mistä huolto-ohjeita kannattaa metsästää .
Alfamerin kirjat ei täällä kovin hyvää palautetta ole saaneet !

Voisko joku sanoo kuin se moniurahihna säädetään oikein !?
Vastaa Viestiin