OM 651 imuilman vuoto ja dpf:n regenerointi (vikakoodit P2279 ja P2463)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arikippari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 27.10.2019 19:27

OM 651 imuilman vuoto ja dpf:n regenerointi (vikakoodit P2279 ja P2463)

Viesti Kirjoittaja Arikippari »

Auto (mb E220 CDi vm 2013) sytytti toissapäivänä vikailmoituksen ja meni limp-modeen matkalla. Jouduin ajamaan n. 200 km vikatilassa, jotta pääsin omaan talliin takaisin. Onneksi auto ei hyytynyt kaatosateessa motarille :)

Ongelmien juurisyy selvisi aika nopeasti: turbon ja välijäähdyttimeen imuputkeen oli tullut n. kolmen cm mittainen haavauma ja reikä. Selvä imuilman ohivuoto, joka aiheutti virhekoodin P2279. Vaihdoin putken uuteen ja imuilman sivuvuoto lakkasi. Sain siten nollattua myös tämän vikakoodin P2279.

Haasteena on nyt se, että turbon imuvuoto aiheutti epätäydellistä palamista ja dpf:n tukkeutumista. Siksi en saa vikakoodia P2463 nollattua. Ongelman aiheuttaja on nyt korjattu. Yritin saada regeneroinnin käyntiin n. puolen tunnin moottoritieajossa mutta se ei onnistunut. Voisiko olla niin, että regenerointi ei käynnisty limp-modessa, vaikka lämpötila ja kierrokset olisivat riittävät? Tietääkö joku?

Valitettavasti minulla ei ole xentryä nyt käytössä - minuun saa mieluusti olla yhteydessä, jos jollain on pk-seudulla. :clap:

Sillä saisi regeneroinnin käyntiin pakotetusti ja näkisi epäonnistuneet yritykset. Käytin vikakoodien lukuun Torque-ohjelmaa.
Viimeksi muokannut Arikippari, Ma 22.07.2024 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM 651 dpf:n regenerointi (vikakoodit P2279 ja P2463)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se tarvitsee saada pakotettua regenerointi, limpissä ei sitä ainakaan tee.
Joku xentryn kanssa tekemään.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM 651 dpf:n regenerointi (vikakoodit P2279 ja P2463)

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Moottorinohjaimeen kirjautumisen yhteydessä staari kertoo, mikäli joku tai jotkut vikakoodit estää regeneroinnin.

Tilanteesta pääseee eteenpäin korjaamalla puhdistuspolton estävät viat, tai muuttamalla softaa, tai kertomalla autolle, että suodatin on uusi ja vaihdettu, tällaiset nyt ensi alkuun tulee mieleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Arikippari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 27.10.2019 19:27

Re: OM 651 dpf:n regenerointi (vikakoodit P2279 ja P2463)

Viesti Kirjoittaja Arikippari »

Tämä tuli tänään ratkaistua loppuun.

Vika oli vain ja ainoastaan turbon imuilmaputkessa, jonka vaihdoin ensin. Päätellen YouTube-videoiden määrästä tämä on aika yleinen vika OM 651:ssä, kun on yli 10 vuotta ajettu. Kumiputki haurastuu ikääntyessään ja siihen tulee pitkittäinen haavauma, josta ilma alkaa vuotaa. Ks. esim. https://youtu.be/m8HnFtjgvK0?si=xGYFIB0ALOVsbJ7O

Ohivuoto aiheuttaa nokeentumista ja siksi auto oli tehnyt regeneroinnin 400 km ajossa jo 12 kertaa. Silti auto meni dpf:n kohonneen vastuksen vuoksi vikatilaan ja limp-modeen.

Ajoin autolle tänään Xentryllä pikatestit ja nollasin koodit. Regenerointi käynnistyi helposti sen jälkeen ilman pakottamistakin. Case is closed.
Vastaa Viestiin