W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Apuja kaivataan.

Eli ko. laite on W906, 316 CDI, vm. 2010.

Vikana heikohko tyhjäkäynti ja huonosti vetoja.
Auto on maannut noin kaksi vuotta. Käyntiin lähtö alkuun oli heikkoa, mutta purkki DIESEL100 alkoi pikkuhiljaa käydä, siis joten kuten.
Tankissa oli siis vanhaa naftaa noin 1/4 tankillista ja uutta lisätty joukkoon 40 litaa + suuttimien puhdistusainetta.
Moottori käy suht tasaisesti 1800 rpm ja yli, mutta tuon alle tulee rytkytystä.

Tähän mennessä on vaihdettu naftasuodatin, pakokaasu vastapaine-anturi , imusarjaan tuleva paine-anturi, ilmasuodattimeen tuleva paine-anturi, pakokaasu paine-eroanturi, lambda, ulkolämpöanturi, imulämpöanturi.
Käynti on vähän parantunut, mutta ei hyvä ja vikakoodeja häipynyt aikalailla.

Vielä antaa koodeiksi P0263/$07E8 ja lisäksi tuosta johtuen P2BAC/$07E8
Juu ja ei tunnu Porissa olevan kenelläkään takaluukussa, eikä kannon alla *:ria (tilasin e-baysta oman, mutta tulee kun tulee..).

Koodi antaa tekstiksi Sylinteri 1 toiminta / tasapainovirhe

Onko siis 1 sylinterin suutin tukossa, tai vastaavaa ja tarvitsisi vaihtaa, vai olisiko tuohon jokin kikka kakkonen tiedossa?
Viimeksi muokannut W140SE, Pe 28.06.2024 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: Sprinter ontuva käynti

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Nykyiset dieselit ei kestä seisottamista. Tulee linjastoon ja tankkiin mustaa kasvustoa.
08 Clk 220
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: Sprinter ontuva käynti

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Se toimii sittenkin.
Eli eilen vaihdettu 1 sylinterin suutin (kaiken muun lisäksi), saatiin koodattua se ja tasapainotettua kaikki suuttimet.
Nyt käy kuin "sveitsiläinen käkikello".

Siis silloin kun haluaa käynnistyä.
Siis nyt vikana SRS valo mittarissa ja teksti siitä lisänä näytössä.
Ei siis anna aina käynnistää. Virrat päällä syttyy kaikki muut mittariston valot, mutta ei aina hehku ja kun se ei syty, niin ei starttaa, silloin ei myöskään ratin napit, töötti ja viikset ei toimi.
Valittaa U021200 Communication with the steering column module ja U143364 Implausible signal 'Status of circuit 15' was received.
Mistäs näitä ongelmia täytyisi lähteä purkamaan
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6497
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sprinter ontuva käynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei tunnista virtalukolta tulevaa 'sytystysvirtasignaalia', näyttäis että se moduli putoo linjoita samassa... pakuja tuntevat voivat vastailla mikänoissa hajoo
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Hyvä, että ei tullut mitään viisaita neuvoja.
Olin pari viikkoa reisussa ja Sprintteri oli itse korjannut itsensä.

Ennen lähtöä autosta oli yön yli molemmat akut irti ja ladattu täyteen. Laitoin navat kiinni ennen lähtöä ja kun tulin takaisin, mittasin akkujen jännitteet. Molemmissa yli 12,4V. Navat kiinni ja pelkästään virrat päälle puoleksi tunniksi. Sitten virrat pois päältä ja auto tulille. Ei mitään vikavaloja, eikä viestejä. annoin käydä reilun tunnin ja kokeilin sen jälkeen käynnistää autoa ainakin kymmenen kertaa ja aina käynnisty heti, eikä siis mitään vikoja.
Olisiko siis koodauksen aikana akun virrat päässeet liian alas, vaikka laturi oli kokoajan kiiniin.

No, nyt ainakin toimii ja pelittää kunnolla.
Vielä tullilasin vaihto, pieni jarru jumppa ja kardaanin vaihto, niin voi lähteä katsastukselle.
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Perjantaina tuli käytyä Sprintterillä katsastuksessa.
Hän päätti, että ei ainakaan ekalla kerralla läpi mennä.

Kaikki varoitusvalot ja viat loistivat poissa olollaan, kunnes katsuri hyppäsi puikkoihin.
Moottorin vikavalo ja ESP palamaan. No, ei käsijarrukaan tarpeeksi pitänyt.

Nyt moottorin vikavalo ja ESP saatu uudestaan pois (imuilman lämpöanturi, oli uudesta anturista jostain syystä lentänyt toinen kiinnikekorva hutsilan kuuseen, hain uuden ja nyt pelittää)
Kuskinpuolen taka ABS-anturi uusittu, koska löytyi johtovika takaa. Nyt silti välillä vaikka kin harvoin sytyttää tuota ESP:tä ja muutaman kerran starttaa, niin poistuu.
Niin ja pakokaasutestissä lensi laturin hihna huitta helvettiin! (Kiva etsiä miten se kuuluu mennä, netistä helvetillisen kaivamisen jälkeen löytyi kuva)

Jospa jo maanantaina saisi leiman paperiin...??!
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Tuli se sittenkin, hyväksytty katsastus.

Tuo ESP vielä kettuilee vielä välillä. *:rin mukaa ei löydä boksia, kun vika päällä ja silti antaa oikeat mittausarvot?
Aamusti, kun laittaa auton käyntiin ja antaa käydä koko päivän, niin ei kettuile, mutta jos sammuttaa ja pistää hetken päästä käymään, niin 99,9% killittää ESP teksti näytössä. Silloin ei myöskään toimi viikset, eikä ratin napit. Välillä renkkaamalla vasemman puolen (ratin) alinta nappia, alkaa ne toimimaan ja viikset, paitsi cruiser ei ja ESP varoitus jää silti päälle.

Erikoinen vika?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Esp vika estää vakkarin toiminnan,
mitä kaikkia vikoja testeri löytää sieltä nollauksen jälkeen
entä kun vika tulee ?
Mökkillä
'
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Juurinkin näin.
Vika päällä ilmoittaa "Ei tai virheellinen CAN-viesti ohjainyksiköltä N80 (SCM [MRM] ohjausyksikkö)" ja kaksi riviä "Tapahtuma - Ei vikaa".
Tuon ensimmäisen saa kuitattua pois, mutta nuo kaksi "Ei - vikaa" ei kuittaannu pois, mutta ESP hälytys poistuu.

Sen verran eilen haarukoitu, että kun autossa on apukuskin ovi ns. automaattiovi, eli napista auki ja kiinni, niin kun ovi on kiinni, antaa silloin herkemmin tuon ESP hälytyksen mittaristoon ja kun ovi on auki, ei hälytystä tule.
Viittaa siis, että tuo ovi mekanismi ottaisi kiinni ollessa johonkin johtosarjaan kiinni, tai vastaavaa?
Tutkinta jatkuu tänään.

Tämä ollut siis bussi uutena ja siksi tuo ovimekanismi siinä.
Voisihan tuon poistaa vallan, mutta tarvitsee osia, kun ulkopuolen kahva ei tee mitään ja tuulihakaa siinä ei ole lainkaan.

*:lla sain eilen poistettua piirturin käytöstä, siis matkamittari toimii ja kellon saa säädettyä rattinapeista. Ainoastaan se T kirjain jäi vielä palamaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jos oven auki oleminen vaikutta esp vikaan niin jossain johdoissa/kytkenöissä on vikaa,
Jos se ovi kulutta paljon sähköä aukiollessan niin tarkista kohta mistä sille on sähkö otettu ettei syö sitä espltä
Mökkillä
'
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Eilen ei sitten syttynyt kertaakaan EPS varoitus ja pääasiassa apumiehen ovi oli kiinni käynnistäessä (toivotaan ettei jatkossakaan.)

Johtuisiko pääasiassa tuosta kahden vuoden seisottamisesta ilman virtoja, että bitit hakee oikeat paikkansa pikkuhiljaa?

Saiko tuota jarrupalojen varoitusta kuitattua *:lla pois vallan? Kaikki palat ja varoittimet uusittu, mutta palaa tuo varoitus kokoajan, siis heti kun laittaa virrat päälle. Kaikki johdot olen mielestäni tarkistanut, että ehjät ja ei ole hiertynyt runkoon mistään. Ja ei tule uudestaan ruutuun näkyviin vaikka painaa jarrua, kun Vitossa tekee mulla. Viesteissä se on kokoajan virtojen ollessa päällä, eli vaikuttaisi että joku johto saa maata, mutta en ole sitä löytänyt.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tai sitten on tekmissä tuon esp jutun kanssa se jarrupala juttu tai toisin päin
Mökkillä
'
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Nyt jo kolmatta päivää ESP varoitus loistanut poissa olollaan.
Niin ja en tiedä vaikuttiko asiaan, kun löysäsin/putsasin ABS pumpun alla olevan maakaapelin torstaina ja sen jälkeen ei ole tuota varoitusta tullut?

Miten tuo jarrujen varoitusilmoitus toimii?
Eli kuuluuko ne anturille menevät johdot olla yhdessä, vaiko erikseen?

Kuskin takapyörään menevä johto on saanut reilusti kipeää. Tämä auto, kun on joskus ajettu johonkin kivikkoon, kun öljypohja uusittu, kardaanissa oli 10 cm pitkä ja 1 cm syvä viilto ja kuskinpuolen takaiskarin alakorvat vääntynyt reilusti, sekä ABS-, jarrupalavaroitusjohto ja käsijarruvaijeri saanut kipeää. Kaikki muut siis on uusittu, mutta tuon varoitusvalo johdon katkaisin ja laitoin johdot yhteen.
Onko siinä nyt sitten vika, että ne kuuluisikin olla erillään, ettei valo pala?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

W140SE kirjoitti: Su 21.07.2024 08:25 Nyt jo kolmatta päivää ESP varoitus loistanut poissa olollaan.
Niin ja en tiedä vaikuttiko asiaan, kun löysäsin/putsasin ABS pumpun alla olevan maakaapelin torstaina ja sen jälkeen ei ole tuota varoitusta tullut?

Miten tuo jarrujen varoitusilmoitus toimii?
Eli kuuluuko ne anturille menevät johdot olla yhdessä, vaiko erikseen?

Kuskin takapyörään menevä johto on saanut reilusti kipeää. Tämä auto, kun on joskus ajettu johonkin kivikkoon, kun öljypohja uusittu, kardaanissa oli 10 cm pitkä ja 1 cm syvä viilto ja kuskinpuolen takaiskarin alakorvat vääntynyt reilusti, sekä ABS-, jarrupalavaroitusjohto ja käsijarruvaijeri saanut kipeää. Kaikki muut siis on uusittu, mutta tuon varoitusvalo johdon katkaisin ja laitoin johdot yhteen.
Onko siinä nyt sitten vika, että ne kuuluisikin olla erillään, ettei valo pala?
Säästit sitten yllätyksen lopuksi? Olisihan sen voinut mainita jo heti aluksi.
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Niin kuin minkä? Eikä ainakaan nuo jarrupalojenkulutus johdot vaikuta huutan helvettiä tuohon ESP varoitukseen, joka edelleen on pysynyt poissa.
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Kun täältä ei suurilta mestareilta saa, kuin vittuilua, niin vastaanpa sitten itse itselleni.
Jarrupalojen varoitusjohdot kuuluu olla yhdessä, Kuskin eturenkaalle menevä toinen johto oli hinkkautunut poikki ja siksi antoi kokoajan varoitusta kuluneista paloista, mutta ei anna enää.

Ja ESP varoitus on pysynyt poissa. Eli jarrupalojen varoitusjohto ei vaikuta ESP varoitukseen yhtään mitään.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 736
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Saiko tuota jarrupalojen varoitusta kuitattua *:lla pois vallan? Kaikki palat ja varoittimet uusittu, mutta palaa tuo varoitus kokoajan, siis heti kun laittaa virrat päälle. Kaikki johdot olen mielestäni tarkistanut, että ehjät ja ei ole hiertynyt runkoon mistään. Ja ei tule uudestaan ruutuun näkyviin vaikka painaa jarrua, kun Vitossa tekee mulla. Viesteissä se on kokoajan virtojen ollessa päällä, eli vaikuttaisi että joku johto saa maata, mutta en ole sitä löytänyt.

Kuskin takapyörään menevä johto on saanut reilusti kipeää.
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: W906 Sprinter ontuva käynti ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

En saanut ja jaksanut kaivella *:illa sitä pois. Kuskin etupyörässä oli toinen johto poikki iskarintolpan vierestä.
Epäilen tuota sun takapyörän johtoa, eli sieltä poikki, jos tullut kipeää siihen.
Itsellä oli siellä kanssa kipeää ja katkaisin johdon sieltä auton keskeltä mistä lähtevät eteenpäin ja laitoin ne yhteen.
Eli ne johdot kuuluu olla yhdessä ja jos on poikki jostain, niin antaa sen varoituksen heti, eikä polkimen painaminen sitä sytytä uudestaan vaikka olet sen näytöstä pois kuitannut. Jos tulee anturilta varoitus, niin se syttyy, kun painaa jarrua, tai pääsee muuten ottamaan maita, vaikka kuitattu pois.
Vastaa Viestiin