Veteraaniautojen harrastuksen psykologiasta seuraavassa
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
------------------------
Vanhojen autojen harrastuksessa on erilaisia tyylejä, joista ääripäät ovat
- ”Nuts and bolts”: ajoneuvo hiekkapuhalletaan tai teräsharjataan maalista kauttaaltaan, maalataan moderneilla 2k maaleilla, tekniikka peruskorjataan. Jossain määrin voidaan parantaa alkuperäisiä rakenteita uusilla paremmilla osilla tai materiaaleilla. Jokainen yksityiskohta käydään läpi ja uusitaan ja kiillotetaan.
- ”Konservointi”: Ajoneuvon alkuperäistä rakennetta säilyttävä kunnostus: ajoneuvosta korjataan vain selvästi vialliset ja vaurioituneet osat pyrkien säilyttämään mahdollisimman paljon alkuperäistä rakennetta. Käytetään valmistusajankohdan maaleja ja pinnoitteita.
Itse olen lähellä jälkimmäistä tyyppiä mutta ymmärrän toki ensimmäisen tyypin harrastajiakin. Kyse on mikä tyyli sopii parhaiten omalle luonteelle ja kuinka paljon aikaa ja muita voimavaroja on käytettävissä. Kyse on myös tavoitteleeko veteraaniautoharrastuksella entistämistyöstä ja sen tuloksista saatavaa tyydytystä, arvostusta ja hyväksyntää yhteisöön, vai itse veteraaniajoneuvon käyttöä ja sen filliksestä ja kauneudesta nauttimista ja paluuta vanhoihin hyviin aikoihin ja ajansiirtoa pois ankeasta arjesta.
Itse näen että kyse on myös kärsivällisyydestä sietää veteraaniautojen oikkuja ja puutteita. Kun veteraaniautoja on kauemmin ylläpitänyt, alkaa ymmärtää että jokaisessa autossa on aina joku heikoin kohta joka kaipaa korjausta. Jos korjaat sen, et kuitenkaan ole tyytyväinen koska nyt joku toinen kohta muuttuu heikoimmaksi kohdaksi joka kaipaa korjaamista. Tämä on loputonta ja voi johtaa lopulta ylläpitäjän resurssivajeeseen, väsymiseen ja kesken jääneeseen projektiin. Tältäkin foorumilta ja mersufoorumilta voi lukea projektiosiosta tälläisistä ”soitellen sotaan” grillirestauroinneista jotka sitten vähin äänin hiipuvat tai siirtyvät myytävien puolelle. Tarvitsee vaan lueskella vähän vanhempia sivuja näitä tapauksia löytääkseen. Joskus tälläiset luovuttaneet tai sitä harkitsevat tyypit etsivät psykologista helpotusta traumaansa ns. transfer-reaktioilla eli kritisoimalla foorumilla etenevien projektien säikeitä ja vetämällä alas niiden kirjoittajia, jotta heistä itsestään tuntuisi olo paremmalta.
YouTubessa löytyy video ”täydellisyyden tavoittelija” kaverista joka aloittaa avaamalla venttiilikopan sivuäänen vuoksi ja päätyy kuusi vuotta myöhemmin täysrestauroituun autoon 3000 tuntia eli kaksi vuotta elämästään käyttäneenä, elinympäristönsä epoksipölyllä sotkeneena ja ilmeisesti terveytensäkin menettäneenä.
https://www.youtube.com/watch?v=XRvfJryECjs
Veteraaniautoharrastajan on hyvä nähdä metsä eikä tuijottaa vain yksittäisiä puita.