W140 ohjauksen "ylikeveys"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies

W140 ohjauksen "ylikeveys"

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Itsellä vain vähän kokemusta W140 ajeluista, vaikka kymmenisen vuotta omistusta takana. Nyt auto katsastettu n. 6 vuoden tauon jälkeen ja pieniä ajomaistiaisia on tullut otettua. Auto on 1998 facelift ja diesel.
Ohjauksen ylikeveys on mun tottumuksiin suurimmasta osasta autoilu-uraa (W123, W124, W204) on hieman vieras. Ohjaus vaikuttaa liian tehostetulta ja keväältä minun makuun. Ajettavuys ei ole niin tulevan tuntuinen. Se täytyy sanoa, että ohjauskulmissa on puutteita, jotka minun pitää ensin hoitaa kuntoon. Ohjauksen keveys yhdistettynä vääriin kulmiin saa varmasti ohjauksen tuntumaan huonommalta, kun ohjausliikkeitä pitää tehdä maantiellä normaalia enemmän.
Tähän olisi mukava kuulla muiden näkemyksiä W140-korisen ohjauksesta/ajettavuudesta silloin, kun auto on täydessä iskussa.
epk
Valvoja
Valvoja

Re: W140 ohjauksen "ylikeveys"

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös 140 ollut eka ässä joka aloitti kevyemmän ohjaustuntuman vs alemmat mallisarjat ? Itse tykkään tästä yhdistettynä isoon painavaan koriin.

Jos vertaa vaikka audien tehostukseen, niissä on mielestäni jo liian ylitehostettu ohjaustuntuma.
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Tarkista taka-apurungon etummaisten puslien kunto. Todellista kuntoa ei oikein näe jos ei tiputa kelkkaa alaspäin. Osviittaa voi katsoa makaako kelkka lähes aluslevyn päällä jolloin pusla todennäköisesti revennyt.
Uudella puslalla aluslevyn ja rungon väli suurinpiirten 20mm?
Luonnollisesti kannattaa ennen ohjauskulmien säätöä tehdä jos se ajankohtaista.
Puslien vaihdoilla tietynlainen epävarmuus/käyttäytyminen ajossa hävisi.
Ohjauksen tehostus maantie ajossa oli omaan makuun reilu, ajelin joskus parametri ohjauksen liitin irti jolloin tehostus tippuu, myös kaupunki pyörityksessä missä tehostus sinänsä ok.
Jos vertaan ohjaustuntumaa W124/W126 niin niissä omaan makuun parempi kuin W140.
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En Audiin vertaa, kun on etuveto/neliveto. Vertaan hyviin W123/124. 😅 Ne on mun mittapuu. Keskittävä ja raskas ohjaus keskialueella tekee ohjauksesta ja ajosta jämäkän. On junamaisempi meno. Toiseen vastaukseen liittyen. Juuri katsastettu ja auton takaosan jämäkkyydessä/tasapainossa ei mitään moitittavaa. Ohjaus vaan on liian kevyt maantiellä.
Onko tässä joku pistoke/parametriohjaus? Jos on, niin voisin itsekin testata liittimen irroitusta.
TPLtre
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Onko tutkittu olisiko starilla mahdollisuus muuttaa tuota tehostustyyppiä?

Versiokoodauksissa on joitain vaihtoehtoja.
Vastaa Viestiin