5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kirjoitellaanpa lyhyesti otsikon aiheesta, eli 722.6 ja 722.9 laatikoiden vaihtamisohjelmien avaaminen. Vakionahan näissä on mallista riippuen C/S tai W/S moodit, ja jos autossa on sport-paketti ja "läppävaihteet" ratissa niin myös tuo M-mode. Näihin pystyy siis koodaamaan sekä tuon manuaalipuolen auki että lisäämään tuon A- eli "Agility" -vaihtamisohjelman, joka ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa hiukan Sport-moodia nopeammin eli tuntuvasti nopeammin kuin Comfort. Itse olen koodannut tämän moodin käyttöön W211 5G- ja 7G-laatikoihin (EGS52 ja VGSNAG2) sekä prefacelift W204:n jossa 5G-aski ja EGS53 laatikonohjaus.

Koodaamiseen tarvitaan siis Vediamo-ohjelma sekä sopiva laite auton ja tietokoneen väliin, itsellä Star C4 käytössä. Koodaaminen tapahtuu pääpiirteittäin seuraavasti: avataan Vediamo, muodostetaan yhteys vaihteistonohjaukseen ja luetaan sieltä koodaus (Coding -> Manual Coding).

Koodausrimpsu näyttää esim. tältä:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 0C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 98 3E
EGS52:ssa tavua 30 muuttamalla saadaan vaihtamisohjelmat lisättyä, eli ylläolevaan rimpsuun 0C tilalle 1C ja näin kaikki moodit W/S/A/M ovat aktiivisia.

EGS53:ssa muutetaan tavua nro 28, koodamalla siihen 3C saadaan kaikki moodit auki.
VGSNAG2:ssa muutetaan tavua 27, koodauksella F1 avautuu kaikki moodit.

Viimeiset kaksi tavua ovat CRC16 tarkistussumma, eli kun tavua 30 on muokattu, pyyhitään rimpsusta viiimeiset 2 tavua pois (eli tässä tapauksessa "98 3E"), lasketaan uusi tarkistussumma vapaavalintaisella työkalulla (esimerkkitapauksessa summa on FE CC) ja lisätään se rimpsun perään tavut käännettyinä ja lopputulos on jotakuinkin seuraava:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 1C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 CC FE

Uusi koodaus voidaan sitten kirjoittaa autoon ja vaihtamisohjelmat ovat aktiivisia :thumbup:

HUOM! Koodaus määrittää mm. perävälityksen eli koodauksen on oltava oikea tai vaihteisto ei toimi oikein!
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
S124 300TE
W124 300D
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

S202 kirjoitti: To 27.05.2021 09:47 Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
Siihen jos haluaa vaikuttaa niin joutuu koskemaan ihan laatikon ohjelmaan, ohjelman muokkauksesta kyllä kiinnostaisi kuulla enemmän jos jollain tietäjällä olisi vinkkejä :geek:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MouTine »

SLK55:seen koodautin Agilityn mutta en itse ainakaan huomannut suuren'suurta eroa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllähän sen saa vetämään, ihan ylös asti, ja vaihtamaan sukkelaan. :wink:
https://youtu.be/HGiqrmy3dbw
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla on tosta s/c asennosta päinvastainen kuva oman auton kohdalla. Tehoa nostettu ja luistoa vähennetty, niin c:llä vaihtaa nopeammin ja luistattaa vähemmän. Pitää myös turbiinia lukossa paremmin kaasua lisättäessä
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

racer123 kirjoitti: Ke 26.05.2021 18:46 Kirjoitellaanpa lyhyesti otsikon aiheesta, eli 722.6 ja 722.9 laatikoiden vaihtamisohjelmien avaaminen. Vakionahan näissä on mallista riippuen C/S tai W/S moodit, ja jos autossa on sport-paketti ja "läppävaihteet" ratissa niin myös tuo M-mode. Näihin pystyy siis koodaamaan sekä tuon manuaalipuolen auki että lisäämään tuon A- eli "Agility" -vaihtamisohjelman, joka ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa hiukan Sport-moodia nopeammin eli tuntuvasti nopeammin kuin Comfort. Itse olen koodannut tämän moodin käyttöön W211 5G- ja 7G-laatikoihin (EGS52 ja VGSNAG2) sekä prefacelift W204:n jossa 5G-aski ja EGS53 laatikonohjaus.

Koodaamiseen tarvitaan siis Vediamo-ohjelma sekä sopiva laite auton ja tietokoneen väliin, itsellä Star C4 käytössä. Koodaaminen tapahtuu pääpiirteittäin seuraavasti: avataan Vediamo, muodostetaan yhteys vaihteistonohjaukseen ja luetaan sieltä koodaus (Coding -> Manual Coding).

Koodausrimpsu näyttää esim. tältä:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 0C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 98 3E
EGS52:ssa tavua 30 muuttamalla saadaan vaihtamisohjelmat lisättyä, eli ylläolevaan rimpsuun 0C tilalle 1C ja näin kaikki moodit W/S/A/M ovat aktiivisia.

EGS53:ssa muutetaan tavua nro 28, koodamalla siihen 3C saadaan kaikki moodit auki.
VGSNAG2:ssa muutetaan tavua 27, koodauksella F1 avautuu kaikki moodit.

Viimeiset kaksi tavua ovat CRC16 tarkistussumma, eli kun tavua 30 on muokattu, pyyhitään rimpsusta viiimeiset 2 tavua pois (eli tässä tapauksessa "98 3E"), lasketaan uusi tarkistussumma vapaavalintaisella työkalulla (esimerkkitapauksessa summa on FE CC) ja lisätään se rimpsun perään tavut käännettyinä ja lopputulos on jotakuinkin seuraava:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 1C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 CC FE

Uusi koodaus voidaan sitten kirjoittaa autoon ja vaihtamisohjelmat ovat aktiivisia :thumbup:

HUOM! Koodaus määrittää mm. perävälityksen eli koodauksen on oltava oikea tai vaihteisto ei toimi oikein!
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
220.128 Black Mirror
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kryptonite kirjoitti: Pe 30.07.2021 18:29
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
Pitäisi toimia joo.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

racer123 kirjoitti: La 31.07.2021 00:15
Kryptonite kirjoitti: Pe 30.07.2021 18:29
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
Pitäisi toimia joo.
Enpäs saanut yhteyttä egs52.. Tosin hyvin mahdollista että tein jotain väärin.
220.128 Black Mirror
kaasari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 20.01.2016 14:33
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja kaasari »

Hyvät oli ohjeet! Tosin ainakin W212 EGS53 kanssa tarvi vielä seed keyn, että pystyi kirjoittamaan ohjainlaitteeseen. Olisikohan sinulla tietoa, onko mahdollista koodata pelkkä M mode tuon C ja S moden lisäksi? A modea en tarvitse.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On mahdollista koodata pelkkä M
Sitä kun tarkastelee hieman tarkemmin sitä hex arvoa binäärinä niin huomaa että siellä muuttuu kaksi binäärin bittiä nollasta ykköseksi tuolla 0C - 1C muuttaa vain toisen niin saa yhden moodin lisää.
Sama pätee muissakin ohjaimissa, se hex arvo ei kerro mitään mutta binääri kertoo. Jotain aktivoidaan sillä muutetulla hex:alla
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Just noin kun MJPfin toteaa. Jännä että tuo tarvitsi seed keyn, minusta 204 ei tarvinnut.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Vastaa Viestiin