Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ajattelin perustaa uuden säikeen museointi-ikäisten mersujen julkisesti kaupan olevista yksilöistä. Tämä on tarkoitettu ensisijaisesti potentiaalisesti museoitaville yksilöille, ja jo-museoiduille, mutta jotka ovat vaarassa tipahtaa museoajoneuvo-statukselta.

Tämä on tarkoitettu positiivisessa ja konstruktiivisessa hengessä keskusteluun autoyksilöiden potentiaalista museointiin, eikä arvosteluun ja vähättelyyn.
Minun puolesta tänne voi muutkin esittää samanlaisessa formaatissa ehdotuksia.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 01.09.2024 20:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ensimmäisenä olisi tuomassa esiin Jyväskylässä myynnissä olevaa hopeanväristä S124 farkkua automaatilla.

https://classic.nettiauto.com/mercedes- ... 0/14513050

Keula näyttäsi oleva hieman alhaalla, ehkä jousesta kierre poikki. Ulkoväri ja nahkaistuinten väri ovat hienot. Ulkoväri on vaikea paikkamaalattava, kun on vaalea metalliväri. Maalauksen kustannusarvio voi olla syy miksi myynnissä. Harmi ettei ilmastointia. OM606 vähän ajettuna on iso plussa.

Ulkoisin, että voisi mennä vanteiden ja renkaiden vaihdolla, paikkamaalauksella, maalipinnan myllytyksellä, etujousten vaihdolla, konehuoneen ja sisustan pesulla museorekisteriin? Tietääkö joku autosta enempää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 01.09.2024 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmasti onnistuu museointi kohtuudella, kun vaan saa maalipinnan kelvolliseen kuntoon.
Valothan tuosta on paskottu ympäriinsä mutta ne on helpot vaihtaa. Rengastus alla järkyttävän kokoinen 124:ään kun on 211:sta peräisin, ei paljon noilla palloilla jää tilaa.

Nahkaahan tuossa ei ole vaan MB-taxi ... eikun texiä.

Hämmentävän samantapainen varustus kuin minun farkussa; yhteistä ASD, kattoluukku, kyynärnoja edessä, ulkolämpömittari, automaattivaihteet, poistumisvalot ovissa, lampunpesimet, sammutin, sähkölasit edessä :shock: siis melkein kaikki, vaikkei ole ihan tavallinen yhdistelmä kuitenkaan.
Jospa on sama ensimmäinen omistaja, ollut ensin tämä 250TD ja kolmen vuoden kuluttua vaihtanut uudempaan samantapaisilla varusteilla :mrgreen:

Kilometreistä tuskin on aavistustakaan pitääkö paikkaansa. Mikähän on ollut keskellä puuosan takalaidan jutuissa ?

Keskikonsoli vaihtoon, konepellin alta puuttuu tuulitunneli, suojamuovi akun takaa, konepellin äänieriste (tai onhan siinä mutta vääränlainen), tuulilasin alalaidan kumi miten sattuu. Paku, mutta penkit paikallaan (kiva kun jää kiinni) toivottavasti on kaikki penkin osat siis tallella.
wiimax.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Seuraavaksi tuon esille Ilmajoella myynnissä olevaa projektikuntoista W116 SEL vm 1976 https://classic.nettiauto.com/mercedes- ... l/14459955

Potentiaalia autossa on. Harvinainen pitkä malli, isolla 3.5 koneella, automaatti, nahkasisustus. Vanhempi kuin 1977, eli ei päästötestiä katsastuksessa.Varmasti mukava ajeltava ja herättää huomiota. Ei tule juttuseurasta pulaa missä onkin liikkeellä.

Heikkouksia: ilmeisesti on D-jetillä, mikä tekee korjaukset vaikeiksi, kun tulee ruiskun tai sytkyn kanssa ongelmia. Projekti seissyt pitkään, joten löytyykö kaikki osat. Myyjälle tilanne vaikea, ilmeisesti omistaja ei itse hoida myyntiä. Trafilta saadulla VIN-koodilla ei löydy tietoa varustuksesta.

Työläs museoitava ja voi vaatia pätäkkää osien kalleuden vuoksi. Vaikea noutaa painon ja koon vuoksi. Samoin veisi tallitilaa paljon.

Tietääkö kukaan autosta enempää?

Edit 2.9.2024
Muistelen että Polar Elektron perustajaomistajalla, Kemijärven omalla pojalla, Seppo Säynäjäkankaalla oli tällainen auto 1976 aikoihin, kun Keminmaan oma poika Paavo Väyrynen oli ensimmäistä kertaa ministerinä. Voisiko olla sama auto?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 02.09.2024 07:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

Itse en näe potentiaalia, koska koko sisustus olisi rakennettava uudestaan. Nuo penkit ei kuulu tuohon autoon lainkaan. Eikä korikaan näytä hääviltä. Enemmän laulu- kuin varaosa-auto. Hinta on kerrankin asetettu jotenkin oikeaan suuruusluokkaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14534419

Reilu vuosi olisi tuon kanssa aikaa siivota karvanoppakulttuuri roskiin, korjata moottori ja tehdä timangi 202:nen. Niitä kun ei hirvesti ole museoituina tullut vastaan, ja tuo olisi aika kirkkaasti ”top of the line” mallisarjan edustaja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Harmi että jenkkituontiauto eikä suomiauto. Kone todennäköisesti vaatisi vain kansipahvin vaihdon, mikä ei ole iso operaatio ja sen voi tehdä kone paikallaan. Alustasarjan joutuisi purkamaan pois, se todennäköisesti ei ole aikakauden mukainen vaan uudempi. Onkohan alkuperäiset jousituksen osat ja vanteet vielä tallella?

Ikävä että auto jätetty taivasalle puskiin. Tuolla se ruostuu yhdessä talvessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Seuraavaksi tuon esille veratailu varten Ruotsissa Bolnäsissä myynnissä olevan projektikuntoisen W116 SEL vm 1974 https://www.blocket.se/annons/1401218584

Siisti päältä ja sisältä. Kohtuulliset kilometrit 258tkm. Kuninkaallista verta aiemmassa käyttöhistoriassa, eikä veri ole puskurissa tai maskissa. Harvinainen pitkä malli, isolla 3.5 koneella, automaatti, puolinahkasisustus. Vanhempi kuin 1977, eli ei päästötestiä katsastuksessa.Varmasti mukava ajeltava ja herättää huomiota. Ei tule juttuseurasta pulaa missä onkin liikkeellä, ja kelpaa parempaankin seuraan.

Heikkouksia: D-jetillä, mikä tekee korjaukset vaikeiksi, kun tulee ruiskun tai sytkyn kanssa ongelmia. Projekti seissyt ja korjaamo nostanut kädet pystyyn D-jetin kanssa. D-jetin osien saanti on heikkoa.

Uskoisi että kohtuullisen helppo museoida. Voi vaatia pätäkkää osien kalleuden vuoksi. Vaikea noutaa painon ja koon vuoksi. Samoin veisi tallitilaa paljon. Rohkea kokeilee ajaa kotiin (en kyllä lähtisi yksin hakemaan).

Hinta 75000 SEK on nykykurssilla 6600 eur. Aiempi Ilmajoen SEK oli 1500 eur. Molemmissa D-jet onhgelma, mutta onhan tämä aivan eri luokkaa helpompi museoitava.

Itselläni on aikalailla kaikki D-jetin osat hommattuna (suuttimia lukuunottamatta) SLCtä varten varalla. Periaatteessa voisi vaihtelemalla osia etsiä vikaa. Mutta auton hausta tulisi niin vaikea, että homma kaatuu viimeistään siihen. Huonolla tuurilla yli 800 km on ikävä olla hinauskäyden jatkona ilman ohjaus- ja jarrutehostajia ja lämmitystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuota tuota. Olenkohan liian röyhkeä jos heitän ilmoille seuraavan ajatuksen, vaikka se sotiikin säikeen alkuperäistä "rakentavaa ja positiivista" henkeä vastaan: Eli listataan ennemmin aluksi kaikki "turnoffit", koska ne tulee aina kalliiksi. Jos sellaisia ei ole, kaikki muu on maapähkinöitä, niin sanotusti.

W116 bensamoottoreita oli neljää kokoa: 2.8, 3.5, 4.5 ja 6.9. Eli 3.5 on sieltä pienimmästä päästä, ja sen haluttavuutta vähentää juuri kasikoneen huollettavuus ja kuutoskoneen luokkaa oleva suorituskyky. Valtaosa automaatteja. Kova aski näissä on nykyään lähinnä kuriositeetti. Joku voi toki sellaisenkin haluta.

Mitään "puolinahkasisustaa" ei ole ollut olemassakaan, lukuisista virheellisistä myynti-ilmoituksista huolimatta. Tuossa autossa on se halvin perus-verhoilu, eli kangas ja osittain muovi. Kalliimmat erikoisverhoilu olivat: Tex, veluuri ja nahka.

Entä mistä löytyy ja mitä maksaa virheettömät oviverhoilut, noiden skobeilla tärvellettyjen tilalle? Autossa nähtävästi vain veivi-ikkunat, mutta keskikonsolin levy vaihdettu jostakin hienommasta yksilöstä, ja siinä on nyt tyhjän panttina olevat sähköikkuna-kytkimet. Taitaa vielä olla pähkinää? Konsolin muovirunko sitten aivan liituuntunut vaalean siniseksi uv-säteilystä. Varustelu on muutenkin osastoa "ei oo". Tärkein ja vaikein on näkemättä: takapenkin selkänojan yläosan kunto ja hattu-hylly. Mahdottomia saada kuosiin ja linjaan muun sisustan kanssa, jos auringon tärvelemät.

D-jetin näkisin pienempänä murheena. Minua vanhemmat, jo eläköityneet alan parhaat tietäjät ovat nimenneet KE-Jetronicin hankalimmaksi ruiskuksi ikinä, joten D-jet on varmasti vielä taklattavissa, vaikka ei suinkaan kenen tahansa toimesta. Niin kuin ei K: ja KE:kään.

Ja lopuksi: Mielenkiintoisen auton kohdalla sitten näkisin hakumatkan lähinnä elämyksenä ja pienoisena seikkailuna, en niinkään tekemättömänä paikkana. Tarpeeksi jännä reissu voisi jopa peitota autosta muutaman turnoffin. Ruotsi nyt on vielä aika kirjaimellisestikin kuin naapurissa piipahtaisi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Noista koneista 3.5 ja 4.5 ovat käytännössä sama kone eri markkinoille vaan, 4.5 koneiset autot on lähes poikkeuksetta jenkkituonteja tai kone vaihdettu. 6.9 on tavattoman kallis ja vaikea muutenkin, kun tulee ilmajousitusta yms.

Itse pidän järjestyksessä aitoa nahkaa parhaana, mb-texiä, "puolinahkaa" ja lopuksi veluuria-plyysiä kehnoimpana istuinmateriaalina. Veluuria ei saa näyttämään hyvältä, kun katselun ja valon suunta vaikuttaa niin paljon.

Omaa kokemusta on kummastakin ruiskusta, vianetsinnästä ja kuntoon laittamisesta ja pysyn arviossani että D-jet on paljon vaikeampi tapaus.

Koitetaan vaan pysyä positiivisena ja rakentavana.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

M116 ja M117 ovat ihan eri moottorilohkot, vaikka hyvin samankaltaisia toki ovat. 4.5 taidettiin tuoda alun perin markkinoille Jenkeissä, mutta jo edelliseen korimalliin W109. W116 korissa 4.5 ei enää ollut mikään US-erikoisuus, vaan ihan normimalli kaikkialla. 450 SE mm. valittiin Euroopassa vuoden autoksi 1974. Myyntimäärissä 350 jäi noin puoleen 450 verrattuna maailmanlaajuisesti, eli isompi 450 oli huomattavan paljon suositumpi kalliimmasta hinnastaan huolimatta.

Hydropneumaattinen kaasunestejousitus oli vakiona 6.9:ssä, muihin kasikoneisiin SEL-malleihin sen sai lisävarusteena.

Veluuri on kieltämättä vaikea. Ja ruiskuista valitsen toki itsekin ennemmin K:n tai KE:n, ei kahta puhetta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1812
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Pontus »

W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En päässyt kunnon näytöltä katsomaan kuvia, joten vasta alustavia kommentteja:

Vahvuuksia:
- siisti on ulkoa ja pääosin sisältäkin.
- hyvä väri
- hyvän väriset nahkapenkit
- neliveto voi olla joillekin vahva positiivinen asia

Haasteita:
- Sisustuksessa kuskin penkissä mahdollisesti repeämä tikkauksessa, mutta nahkapenkit saa kyllä korjattua ja puhdistettua, vaikka itsekkin, jos perehtyy
- tavaratilassa iso bassokaiuttimen reikä vaatinee koko paneelin hommaamisen, oikean sävyinen voi haetuttaa
- Nelivedon korjaaminen öljyvuodosta on todennäköisesti (kustannusarvio) syy miksi auto on myynnissä. Jos korjauttaa, hinta on useita tonneja, jos yleensä löytää pajan, joka alkaa korjaamaan.
- muutenkin nelivetoiseen jotkut osat on hyvin kalliita ja vaikeita löytää

Edit: muistelen että joko täältä tai mese.fi löytyy projekti, jossa kaveri sai lopulta korjattua jakolaatikon ison männän tiivisteen vuodon. Kaveri teki irroitus- ja paikalleenlaittotyön umpitalvella auton alla maaten. Muistaakseni ensimmäinen tiivisteen (siihen aikaan muistaakseni 300 eur) kaveri onnistui rikkomaan asennuksessa. Toiseen tiivisteeseen hän kehitti jigin ja sai tiivisteen asennettua isoon sylinteriin. Ennen jakolaatikon korjausta kaveri ajeli siten, että perässä ja jakolaatikossa kiersi sama öljy ja jakolaatikon ylivuotoreiästä oli kokooja, sähköpumppu ja letku, joka syötti vuotavan öljyn takaisin perään. Tälläiset viritykset ei onnistu museoinnissa.

Yhteenveto: kannattaa harkita vain, jos pystyy itse korjaamaan nelivedon jakolaatikon öljyvuodon.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 04.09.2024 14:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ma 02.09.2024 23:19 Eli 3.5 on sieltä pienimmästä päästä, ja sen haluttavuutta vähentää juuri kasikoneen huollettavuus ja kuutoskoneen luokkaa oleva suorituskyky.
Minun mielestä kasi on aina kasi. Se on koneena eri luontoinen ja sopii paremmin tällaiseen edustusautoon. Suora 6 on kierroskone eikä ole oikein sopivaa ajaa aina lämä tiskissä. :) Tuohon minun ex-SL320:aan kutoskone sopi ihan hyvin, mutta kyllä W126 kasikoneella (vaikka vain 420) on miellyttävä ajettava. Vääntää ihan varvaskaasulla ja kickdown on minusta ihan turha toiminto. :D
1991 420 SE
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pontus kirjoitti: Ke 04.09.2024 11:23 https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/14490989

https://www.lastvin.com/vin/Mm8YVdBrNOedJaKyD

Mitäs arvon raati sanoisi tästä yksilöstä?
Jakolaatikko tulvii huohottimesta kun sine menee öljy tasonsäädön öljysäiliöstä näin voisi epäillä. No Jos sinne on menny sitä ZH-M öljyä ja on enempikin ajeltu ni voi olla niinkin et ne mäntien askin rungonpuoleiset pinnat ovat kulunu piloille eikä sen jakoaskin kunnostus enää hoidu pelkillä tiivisteillä. Niitä on jakoaskeja sit tehty ns jatkuvavetoisiksi (joita ne ei ihan oikeasti taida kyllä olla) kun korjaaminen ei onnistu juuri em syyn takia. Tuota aihettahan ei tiedä ennen kun askin avaa.

Tossa voi varautua siihen et jakoaskin päittäislaakerit on tod näk loppu ja ne ovat peevelin kalliit josko niitä enää saa mistään. Tiivistesetti ei niin mahdottomia maksa ja niitä taitaa viä saada. Kunnostus jokatapauksessa maksaa pitkältä toista tonnia nm kokemusta on. Ittetehtynä en ala hommaan meinaan vaatii senverta "omituisia työkaluja". Myös jakoaskin irroitus ja takaisin asennus ei ole ihan niin vain tehty.

Jakoaskirikkonaisena sanoisin et jos tietää et saa varaosat ja kaverin joka oikeasti osaa korjata niin tietyin varauksin mikä ettei jos on intoa koukkia koko auto läpi perusteellisesti.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos haluaa nelivetoisen, Pontuksen ehdottama auto tuskin on huono valinta vaikka peikkona on mainittu öljyvuoto ja sen korjaamisen kustannukset.
Bensa-farkku-124:stä tuli väistämättä mieleen tämä jonka ilmoitus sattui silmiin eräänä päivänä; kangassisustalla, mutta oikein mukavasti varusteita.
Näyttäisi, että pintaruosteiden korjaamisen lisäksi ei isoja tekemisiä olisi museointikuntoon ? Toista vuotta tosin vielä aikaa museoikään, no siinä ehtii maalailla, vaihtaa takavalot (ja korjata kattoluukun joka tosin ei museointiin vaikuta) :D
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14504675

Edit; minulla ei siis ole aavistustakaan auton historiasta enkä tunne myyjääkään kuin nimeltä, että en osaa sen enempää tuosta kertoa. Sattumalta naapurikaupungissa myynnissä.
Viimeksi muokannut dealer, Ke 04.09.2024 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti: Ke 04.09.2024 17:41 Jos haluaa nelivetoisen, Pontuksen ehdottama auto tuskin on huono valinta vaikka peikkona on mainittu öljyvuoto ja sen korjaamisen kustannukset.
Bensa-farkku-124:stä tuli väistämättä mieleen tämä jonka ilmoitus sattui silmiin eräänä päivänä; kangassisustalla, mutta oikein mukavasti varusteita.
Näyttäisi, että pintaruosteiden korjaamisen lisäksi ei isoja tekemisiä olisi museointikuntoon ? Toista vuotta tosin vielä aikaa museoikään, no siinä ehtii maalailla, vaihtaa takavalot (ja korjata kattoluukun joka tosin ei museointiin vaikuta) :D
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14504675

taitaapi olla helsingistä lähtöjään tämä auto ? Jos sama auto niin kori toooodella huonossa hapessa, tasan joka puolelta ruosteessa, kattoa myöden. Eli totaalinen läpikäynti ja ylitse maalaus niiltä osin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Dealerin linkkaama 124 220TE vm 1995

Vahvuudet
- Hyvin siisti sisältä.
- Ulkoakin yleisilme siisti ja hyvän näköinen väri,
- 2.2 kone on moderni ja taloudellinen

Haasteet
- daimler-chrysler vuosia, jolloin ruostesuojaus oli huonompi kuin 1993 ja vanhemmat, tosin ei vaikuta jos lähtökohta on hyvä ja jos pitää hyvin
- Ainakin toisen etulokasuojan joutuu vaihtamaan ja maalauttamaan, ammattitaidosta ja tuurista kiinni saako maalari väriä lähelle jo haalennutta pintaa muualla autossa?
- Ovien ja takaluukun alareunat täytyisi tarkastaa onko ruostetta?
- viininpunainen väri on muistaakseni hyvin arka lakan irtoamiselle katto ja konepelti.
- Muistaakseni tässä ikäluokassa on biohajoavia johtosarjoja, jonka vuoksi näitä 220 autoja on palanut, kannattaa varmistaa onko johtosarja jo vaihdettu
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2979
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

epk kirjoitti: Ke 04.09.2024 17:57
dealer kirjoitti: Ke 04.09.2024 17:41 Jos haluaa nelivetoisen, Pontuksen ehdottama auto tuskin on huono valinta vaikka peikkona on mainittu öljyvuoto ja sen korjaamisen kustannukset.
Bensa-farkku-124:stä tuli väistämättä mieleen tämä jonka ilmoitus sattui silmiin eräänä päivänä; kangassisustalla, mutta oikein mukavasti varusteita.
Näyttäisi, että pintaruosteiden korjaamisen lisäksi ei isoja tekemisiä olisi museointikuntoon ? Toista vuotta tosin vielä aikaa museoikään, no siinä ehtii maalailla, vaihtaa takavalot (ja korjata kattoluukun joka tosin ei museointiin vaikuta) :D
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14504675

taitaapi olla helsingistä lähtöjään tämä auto ? Jos sama auto niin kori toooodella huonossa hapessa, tasan joka puolelta ruosteessa, kattoa myöden. Eli totaalinen läpikäynti ja ylitse maalaus niiltä osin.

kyllä tuo helsingissä on ollut.. täälläkin käynyt kylässä edellisen omistajan mökki reissulla..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: Ke 04.09.2024 14:02
Karel kirjoitti: Ma 02.09.2024 23:19 Eli 3.5 on sieltä pienimmästä päästä, ja sen haluttavuutta vähentää juuri kasikoneen huollettavuus ja kuutoskoneen luokkaa oleva suorituskyky.
Minun mielestä kasi on aina kasi. Se on koneena eri luontoinen ja sopii paremmin tällaiseen edustusautoon. Suora 6 on kierroskone eikä ole oikein sopivaa ajaa aina lämä tiskissä. :) Tuohon minun ex-SL320:aan kutoskone sopi ihan hyvin, mutta kyllä W126 kasikoneella (vaikka vain 420) on miellyttävä ajettava. Vääntää ihan varvaskaasulla ja kickdown on minusta ihan turha toiminto. :D
Tietenkin kasi on mielikuvissa aina kuin ylimaallista magiaa. Ja voi se olla sitä käytännössäkin. Arkiajot hoidin tänään viis-satasella. Kyllä maistui. En tarvinnut kickdownia, en. Sitä sanoi myös Jaakkolan Tuomo aikoinaan Pitskun Vehossa, kun koeajettavaksi otetussa 126:ssa se sattui ikävästi olemaan epäkunnossa.
Tartuin kommentoinneissani oikeastaan siihen, kun toistuvasti kolme ja puolikasta M116-moottoria puhutellaan isona koneena W116 korimallin yhteydessä, kun se tosiasiallisesti on bensamoottoreista toiseksi pienin. Minulla oli pitkään käyttö- ja käyttöharrasteena 450 SEL 6.9, ja ehkä siksi tuollainen puolikkaan moottorin kokoinen versio ei vaan tunnu miltään.
Tässä on iso ero W116 ja W126-mallien välillä. Esim. 500 ja 560 ovat sama M117 perusmoottori, iskunpituuus on eri. Puolen tusinaa ässiä käväissyt tänä kesänä pihassa, kuka minkäkin käyntivian takia, ja kyllä M103 on aika moderni kampe 116/117 vinkkeleiden rinnalla. Enkä tarvitse M103-moottoreillakaan ajella lämä tiskissä, joskus tosin kickailen.
6.9:stä sen verran, että sitä pidetään ihan suotta jonakin mörkönä. Lohko on pomminvarmaa M100-peruskamaa, ja ruisku on ihan sama K-Jetronic kuin muissakin aikalaisissaan. Se ensimmäisen sukupolven kaasunestejousituskin on aika simppeliä perusmekaniikkaa. Paljon samoja osia löytyy mm. jokaisesta S123 farkusta.
Viimeksi muokannut Karel, Ke 04.09.2024 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Karel »

Pontus kirjoitti: Ke 04.09.2024 11:23 https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/14490989

https://www.lastvin.com/vin/Mm8YVdBrNOedJaKyD

Mitäs arvon raati sanoisi tästä yksilöstä?
Arvosta tai raadista en tiedä, mutta lyhkäisyydessään sanoisin, että tuohon hintaan aivan liian paljon detskutason puutteita ja vikoja. Puolet hinnasta pois, niin voisi olla mieltä ruveta ruohonjuuritasolta alkaen tehdä tuosta kunnollista. Suurin turnoff on veivi-ikkunat ja lukuista risat tereet muuten äveriään oloisessa sisustassa. Jälkiasennus tempon vivun entraus oikeanlaiseksi on vielä pikkujuttu. Joo... ei jatkoon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja karra »

https://bilwebauctions.se/septemberaukt ... 0-se-53306

Tää 350 SE on ihan naapurimaassa jotta kelpuutettakoon. Arvio vasarahinnaksi vain 55...75 tonnia SEK. Onhan siinä jo ruostetta mutta missäpä ei, pois lukien CA ja arabien autot.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ruotsin huutokauppa olikin uusi tuttavuus. Halvalla meni 350 SE alle 4000 eur. Ei pahasti ruostunut. Kuskin ovi hieman eri sävyssä kuin muu koppa. Istuinpäälliset vitsikkäästi samalla plyysillä kuin alkuperäinen verhoilu. Pakoputki roikkuu, mutta sehän on helppo korjata.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: Pe 13.09.2024 18:09 Ruotsin huutokauppa olikin uusi tuttavuus. Halvalla meni 350 SE alle 4000 eur. Ei pahasti ruostunut. Kuskin ovi hieman eri sävyssä kuin muu koppa. Istuinpäälliset vitsikkäästi samalla plyysillä kuin alkuperäinen verhoilu. Pakoputki roikkuu, mutta sehän on helppo korjata.
Ei välttämättä hyväksytä tuota hintaa. Odotus kun oli kovempi. Ei kyllä näy tuosta että miten kävi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja karra »

Aika vähän myyjä kertoo autosta, siksi norjan kromia osastolle tämä 420 ässä.

https://huutokaupat.com/kohde/5087170/m ... z-420-1987

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Trae »

Tervehdys. Tuosta naapurimaasta(ruotsi) hakua kommentoin. Itse en ainakaan lähtisi projektia tuomaan omin neuvoin. Hommasin projektikuntosen w111 joku vuosi sitten malmon läheltä ja autoja kuskaava rekkafirma haki auton ,toi kotiin ja siirsi tallllnkin vielä vaikka ei oltu kotona hinta : 600+ alv. Ei paljon kannata itse lähteä raijaamaan.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1649
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mikä firma noin halvalla tuo?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Kirahvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Tässä minun vuoden sisään toteutuneita kuljetushintoja, kaikissa sama operaattori, Sjöberg, mutta tuo halvin ei ollut umpiautolla, vaan tavallisella autonkuljetusautolla. Näistä suurimmalla osalla ei ole ollut kiinteätä aikataulua, vaan päivien kanssa on ollut joustoa. Aikaisempien vuosien Sjöbergin entinen umpiautojen kuljetusvelho Jari Kinnunen ajaa nykyisin Klassik Trans Oy:n nimissä umpiautolla kuljetuksia, siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kehuuja olen kuullut muilta.

Tukholma - Helsinki 558 € sis. alv 24%
Helsinki - Malmö 950 + alv 24%
Malmö - Helsinki 850 + alv 24
Helsinki- Munchen ja Milano-Helsinki 2780 sis alv 25,5%
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Ferrari 296 GTB 2024, Rosso Magma
Fiat 500 1970
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lapinjärvellä vähän ajettu valkoinen S124 230-koneella. Ilmastoinnilla ja automaatti. Punainen sisustus, jossa kuskin penkki kulunut. Konehuoneessa ilmaputsarin kansi ruostunut vähän. Kuvat hämärässä otettu ja huonot, täytyisi nähdä lähempää.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/14800389
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Norjan kromia - museointikelpoiset aihiot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oi, sekä kesä- että talviharrasteauton varusteet samassa yksilössä 8)
Ilmastointi alkuperäisvaruste, hyvä niin.
Olisipa mukava tietää, kuka on tuon Suomeen uutena ostanut.
Jos olisi muovihelmojen verran uudempi, olisi jopa kiinnostava yksilö, näin kahden arctic white satalankun omistajan näkökulmasta.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin