Vaihdoin taakaluukun hydraulipumpun uuteen. Siellä oli noin puolillaan öljyä sisällä. Vaihdosta on jonkin aikaa kulunut ja pikkuhijaa luukku on alkanut nousemaan, mutta alaspäin se ei lähde. Luukun katkaisijasta kun painaa, pumpun moottori kyllä käy, mutta ainoastaan keventää käsin sulkemista. Ellei katkaisijasta paina, luukun saa käsivoimilla noin puoleenväliin, mutta loppu on todella raskas.
Poikkesin paikallisella marmoritiskillä kyselemässä, millaiset öljyt sinne pumppuun kuuluu ja mikä on täytösmäärä. Eivät tienneet tai ainakaan kertoneet. Sanoivat vaan, että jos vikaa, niin uusi pumppu laitetaan. Eli ei valtuutettu mersuhuolto osaa automaattiluukkua korjata. Eikä heillä ole tietoja öljyn laadusta eikä määrästä. En nyt sitten öljyn laitosta alklanut kyseleen, kun tuntui, että ei ollut asia hallussa.
Jos nyt joukossanne on joku, joka on asiaan perehtynyt ja mahdollisesti jostakin öljyn laatu- ja määrätiedon selvittänyt ja mahdollisesti osaisi vielä kertoa, miten öljy pitää laittaa, jotta hydrauliikka toimisi oikein. Vikakoodeja ei tule, eli vaikuttaisi, että sähköpuolelta ratkaisua ei löydy.
ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
- Mersumatti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Omaan autoon etsin öljyn tyyppiä just takaluukkua varten, ja Pentosin CHF 11S sinne tarjottiin.
Tosin luukun ongelma ei ollut öljyn vajuudessa vaikka sitä ensin ehdotettiin, kuluneet saranat tekee sen että luukku on aavistuksen pänningissä. Sopivasti kun ajaa rinteeseen tai renkaan kuoppaan ni luukkuu aukea yhdellä napin painalluksella, tasaisella tarvii kaksi.
Tosin luukun ongelma ei ollut öljyn vajuudessa vaikka sitä ensin ehdotettiin, kuluneet saranat tekee sen että luukku on aavistuksen pänningissä. Sopivasti kun ajaa rinteeseen tai renkaan kuoppaan ni luukkuu aukea yhdellä napin painalluksella, tasaisella tarvii kaksi.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
- Mersumatti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Takaluukusta vielä
Automatiikka nostaa luukun kyllä melkein ylös asti, mutta käsin pitää laskea alas. Lopussa vetää kyllä kiinni. Avasin aukaisusylinterin alla olevan muovisuojan jonka ulkoreunassa on kumiviiviste ja tiivisteen alapäästä tulee kaksi ohutta johtoa (maa ja muistaakseni keltainen), mutta kumitiivisteestä ei löydy toista päätä, eikä merkkiäkään siitä, että olisivat tulleet jostakin ulos. Eli johdot loppuvat tai alkavat tiivistekumin sisältä? Alapään kohdalta johdot menevät korin läpi, ilmeisesti takasamiin.
Voisiko luukun automatiikan vika olla
- öljyn vähyydestä
- sylinterin viallisuudesta (takertelee nyt kun ilman luukkua sitä liikuttelee, menee kyllä molempiin suuntiin jonkin matkaa.
- sähköviasta, esim. taakaluukun lukossa - sen suuntainen vikakoodi on tullu (A72 takaoven lukitusyksikkö on viallinen), entä mysteerijohdot??
- ilmaa sylinterissä tai pumpussa / putkissa.
Löytyykö ketään, joka olisi tutkaillut samaa ongelmaa.
Vika on sikäli hankala, että jotta luukun saa alas, pitää painaa punaisesta luukun napista ja vielä uudelleen noin puolessa välissä, jolloin ei muuten tahdo käsivoimat riittää sulkemiseen.
Automatiikka nostaa luukun kyllä melkein ylös asti, mutta käsin pitää laskea alas. Lopussa vetää kyllä kiinni. Avasin aukaisusylinterin alla olevan muovisuojan jonka ulkoreunassa on kumiviiviste ja tiivisteen alapäästä tulee kaksi ohutta johtoa (maa ja muistaakseni keltainen), mutta kumitiivisteestä ei löydy toista päätä, eikä merkkiäkään siitä, että olisivat tulleet jostakin ulos. Eli johdot loppuvat tai alkavat tiivistekumin sisältä? Alapään kohdalta johdot menevät korin läpi, ilmeisesti takasamiin.
Voisiko luukun automatiikan vika olla
- öljyn vähyydestä
- sylinterin viallisuudesta (takertelee nyt kun ilman luukkua sitä liikuttelee, menee kyllä molempiin suuntiin jonkin matkaa.
- sähköviasta, esim. taakaluukun lukossa - sen suuntainen vikakoodi on tullu (A72 takaoven lukitusyksikkö on viallinen), entä mysteerijohdot??
- ilmaa sylinterissä tai pumpussa / putkissa.
Löytyykö ketään, joka olisi tutkaillut samaa ongelmaa.
Vika on sikäli hankala, että jotta luukun saa alas, pitää painaa punaisesta luukun napista ja vielä uudelleen noin puolessa välissä, jolloin ei muuten tahdo käsivoimat riittää sulkemiseen.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
En ole kyseisen systeemin kanssa taistellut, mutta äkkiä kun netistä vilkasin niin sylinteri on ilmeisesti kaksitoiminen? Eli kumpaankin päähän sylinteriä tulee putket. Itse ottaisin sylinterin irti ja kokeilisin irtaallaan painamalla luukun nappeja että menee keveästi ääripäästä toiseen. Jos irtaallaankin jumittaa niin sitten sylinteri viallinen, kun pumpunkin oot jo vaihtanut. Jos hydy järjestelmässä on ilmaa niin eikö pumpun pitäisi "rykiä"? Noista johdoista en osaa sanoa mitään.
Edit: voisiko nuo johdot mitkä menee kumin sisään olla jonkun rajakytkimen? Se jos on lähtenyt kävelemään niin aiheuttaa myös jotakin ongelmia. Pitäisi WIS:istä katsoa tuon järjestelmän toiminta periaate.
Edit: voisiko nuo johdot mitkä menee kumin sisään olla jonkun rajakytkimen? Se jos on lähtenyt kävelemään niin aiheuttaa myös jotakin ongelmia. Pitäisi WIS:istä katsoa tuon järjestelmän toiminta periaate.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
- Mersumatti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Kyllä, sylinteri on kaksitoiminen. Sylinteri työntää/vetää tankoa, joka sitten joko nostaa tai laskee luukkua. Suojamuovin alta pääsin näkemään kaksitoimisen sylinterin vain osittain. Luukusta irrotettuna sylinteri liikkui molempiin suuntiin, mutta takerteli parin sentin välein, kuin olisi ottanut johonkin kiinni. Näkyvää syytä takertelulle en havainnut. Sylinterin toinen pää on kiinni kattorakenteen ja verhoilun sisällä niin syvällä, että ilman verhoilun purkamista siihen ei pääse käsiksi. En ole keksinyt, miten valmistaja on suunnitellut sylinterin vaihtamisen.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
- Mersumatti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: To 14.01.2016 15:16
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Onko kenelläkään kokemusta tai tietämystä takaluukun työntö-/ vetosylinterin vaihtamisesta. Mitä pitää purkaa, että saa vanhan pois ja uuden tilalle. Auto on siis W164 ja sylinteri on oikealla puolella.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Re: ML 320 vm-07 automaattitakaluukun toiminta
Ei ole kokemusta, mutta googleta ar72.20-p-3604gz niin löytyy tehtaan ohje miten purkautuu.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k