Hei,
Kyseessä tuollainen alle 140k ajettu C 180 BlueEFFICIENCY vm 2013 jossa aiemmin ollut talvisin mutta nyt syksyllä huomannut muutaman kerran sellaisen vian että kun auton käynnistää ja ottaa ensimmäisen maltillisen kiihdytyksen liikenteeseen niin keskikonsolin näyttö välähtää pois päältä ja takas päälle, myös mittariston näyttö välähtää ja herjaa jotain vikaa (luistonesto pois ja rengaspaine valvonta pois käytöstä) ja sitten palautuu takaisin normaaliksi eikä vika jatku siitä enää. Auto vähän niinkuin "jumittaa toiminnot" vähäksi aikaa.
Vähä samantyylinen ongelma jos tekee kovemman kiihdytyksen esim. ohitustilanteessa niin auto saattaa laittaa jonkun "vikatilan" päälle että ilmoittaa nämä luistoneston/rengaspaine-ilmoitukset ja vähä niinku tehot katoaa ja kyseiset vikavalot jää palamaan, pitää pysäyttää auton ja käynnistää uudelleen niin homma taas jatkuu normaalisti.
Myös Start/stop-toiminto ollut jonkun aikaa pois käytöstä (mittariston näytöllä ei näy tekstiä (ECO) enää ollenkaan missään värissä) mutta huollossa tuosta sanottu että se itsessään voi johtua miljoonasta eri syystä.
Muuten tälleen "tietämättömälle" auto tuntuu kaikin puolin toimivan normaalisti arkikäytössä.
Onko jotain suuntaa mitä lähteä tutkimaan ja/tai onko mahdollista että nämä kaikki liittyy toisiinsa?
S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
Hyvin helppo ja halpa tapa aloittaa vianetsintä on tarkistaa rengaspaineet ja renkaiden poikkeuksellinen kuluma muihin verrattuna. Alhainen rengaspaine tai suuri kulumisero jossakin renkaassa voi aiheuttaa kuvaamasi vikailmoitukset.
Re: S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
Mulla tekee talvella kanssa tuon että ekalla kiihdytyksellä radion näyttö käy pimeenä. Olen pitänyt ominaisuutena.
Tuo start-stop homma kuulostaa siltä että järjestelmässä on joku vikakoodi päällä. Ei sen pitäisi kokonaan hävitä vaan palaa keltaisena.
Tuo start-stop homma kuulostaa siltä että järjestelmässä on joku vikakoodi päällä. Ei sen pitäisi kokonaan hävitä vaan palaa keltaisena.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
Sama ominaisuus myös täällä, S204 CDI 250. Kylmällä ensimmäinen vaihteenvaihto vetää ilmeisesti moottorin kierrokset ja jännitteen niin alas, että osa laitteista ehtii mennä pois päältä. Näistä tallentuu itselläni vikakoodit esim. näytöstä ja ajovaloista (voltage too low).
Itse ounastelen, että vaihdelaatikko vaihtaa auton kannalta huonosti kylmänä. Pohdin myös laatikon öljyjen vähyyttä, mutta näyttäisi tulevan öljyä ulos, kun lämpimänä raottaa pohjatulppaa. Sähköjärjestelmä (akku uusittu, start/stop toimii) on itselläni kunnossa.
Ensimmäinen vaihto sujuu hyvin, jos antaa auton lämmitä kunnolla, joten asia liittyy vahvasti moottorin/laatikon lämpöihin ainakin täällä. Muissa tilanteissa ei ole mitään vastaavaa ilmennyt.
Itse ounastelen, että vaihdelaatikko vaihtaa auton kannalta huonosti kylmänä. Pohdin myös laatikon öljyjen vähyyttä, mutta näyttäisi tulevan öljyä ulos, kun lämpimänä raottaa pohjatulppaa. Sähköjärjestelmä (akku uusittu, start/stop toimii) on itselläni kunnossa.
Ensimmäinen vaihto sujuu hyvin, jos antaa auton lämmitä kunnolla, joten asia liittyy vahvasti moottorin/laatikon lämpöihin ainakin täällä. Muissa tilanteissa ei ole mitään vastaavaa ilmennyt.
Re: S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
Kiitos hyvistä viesteistä!
Huollossa kun viimeksi käytetty ja ahtoputken O rengas vaihdettu niin mitään aktiivista vikaa ei ollut testerin mukaan päällä mutta korjaamo oli kirjannut:
"ESP puolella vielä jotain jännitteensaanti vikaa." (?)
Tuo ensimmäinen vaihteenvaihto kylmänä taitaa olla juuri se kohta kun "auto pimenee" hetkeksi mutta jatkaa sitten täysin normaalisti.
Toki silloin kun ohitustilanteessa painaa kickdownin niin heittää myös mittariston näyttöön sen herjan luistonestosta ja rengaspaine valvonnasta (myös siis hetken kuluttua tehot häviää ja pitää pysähtyä/käynnistää uudelleen), en tiedä voiko johtua jotenkin samasta ongelmasta mutta silloin ei kyllä yleensä ole kone kylmänä enää.
Itellä tulee todella paljon lyhyttä ajoa ja siitä syystä ennen aina start/stop paloi pääsääntöisesti keltaisena ja välillä sitten tuli ihan käyttöön (vihreäksi) mutta nyt ei pala enää ECO-tekstiä ollenkaan.
Huollossa kun viimeksi käytetty ja ahtoputken O rengas vaihdettu niin mitään aktiivista vikaa ei ollut testerin mukaan päällä mutta korjaamo oli kirjannut:
"ESP puolella vielä jotain jännitteensaanti vikaa." (?)
Tuo ensimmäinen vaihteenvaihto kylmänä taitaa olla juuri se kohta kun "auto pimenee" hetkeksi mutta jatkaa sitten täysin normaalisti.
Toki silloin kun ohitustilanteessa painaa kickdownin niin heittää myös mittariston näyttöön sen herjan luistonestosta ja rengaspaine valvonnasta (myös siis hetken kuluttua tehot häviää ja pitää pysähtyä/käynnistää uudelleen), en tiedä voiko johtua jotenkin samasta ongelmasta mutta silloin ei kyllä yleensä ole kone kylmänä enää.
Itellä tulee todella paljon lyhyttä ajoa ja siitä syystä ennen aina start/stop paloi pääsääntöisesti keltaisena ja välillä sitten tuli ihan käyttöön (vihreäksi) mutta nyt ei pala enää ECO-tekstiä ollenkaan.
Re: S204 Käynnistyksen jälkeen ongelma
Useammissa vastaavissa ollut vikaa joko pikkuakussa tai akkutunnistimessa tai molemmissa. Viallinen pikkuakku ei ota vastaan virtaa kunnolla ja akunhallinta nostaa latausjännitteen yli 15V, sammuttaa Comandin ja heittää ESP herjat tauluun. Näistä kyllä jää vikakoodi ylijännitteestä
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi