Mikä mahtaa mättää, kyseessä on siis w123 200 bensa m102 ja pierburg 175cd kaasari.
Auto käy kylmänä kuin vajaalla ja todella alhaisilla kierroksilla sekä "humputtaa". Viime syksynä on alipaine letkuja kaasarilta vaihdeltu, kesällä vaihdettu kalvo, kaasarissa atf öljyä ja tulpat juuri vaihdettu. Auto kun lämpenee niin käynti alkaa tasaantumaan, ei täydelliseksi mutta paremmaksi, ennen tätä käy huonosti ja reagoi kehnosti kaasuun.
Mistä suunnasta kannattaisi lähteä vikaa etsimään, alipaine vuotoja olen pyrkinyt etsimään mutta tuloksetta.
W123 tyhjäkäynti
Re: W123 tyhjäkäynti
Onko puristukset mitattu ja venttiili välykset säädetty, jos on käsisäätö.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W123 tyhjäkäynti
Kuulostaa automaattiryypyn toimimattomuudelta tai säädöt pielessä ja käy liian laihalla.
Tsekkaan löydänkö jostain tarkastus- ja säätöohjetta.
Tsekkaan löydänkö jostain tarkastus- ja säätöohjetta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W123 tyhjäkäynti
Puristukset mittasin viimevuonna, tuloksena oli 1. 3. ja 4. sylinteri 11.5 ja 2. 11
Venttiileihin en ole koskenut taikka tarkistanut sen enempää. Missä mahtaa tuo käsisäätö olla jos se on?
W123 200E 1985
Re: W123 tyhjäkäynti
Nämä olisi kyllä hyvä katsoa kanssa, ennen kun ongelmat menivät näin pahaksi ja kone lämpesi niin ryyppy meni "täysille" eikä hellittänyt millään vaikka kuinka polki, huomasi kyllä että yritti kytkeä ryyppyä pois mutta palasi aina huutamaan.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑La 28.09.2024 10:15 Kuulostaa automaattiryypyn toimimattomuudelta tai säädöt pielessä ja käy liian laihalla.
Tsekkaan löydänkö jostain tarkastus- ja säätöohjetta.
W123 200E 1985
Re: W123 tyhjäkäynti
Ryypyn säätöön on ihan oma proseduurinsa jossa säädöt käydään yksitellen läpi ja mikäli mekaanista vikaa ei ole, säädöt asettuvat väkisin kohdalleen. Tämä löytyy tehtaan proopuskoista.
Kannattaa tarkistaa ainakin:
-Toimivatko ryypyn molemmat bensaventtiilit
-Toimiiko pulldown-venttiili (pystyssä, alipaine nostaa venttiilin karan ja sulkee ryypyn käynnistysventtiilin ja osittain toisen venttiilin)
-Toimiiko thermo delay-venttiili (musta muovinen rasia, bimetalli sulkee edellisen alipainelinjan viiveellä lämpötilan mukaan 5...25s)
-Onko ryypyn bimetallijousi oikeassa asennossa ryypyn mekanismiin verrattuna (20°C toiseksi ylimmän portaan puolessa välissä)
-Ryypyn kierroksien säätö (toiseksi ylimmällä portaalla moottori lämpimänä 1700 +/- 100 rpm)
Kannattaa tarkistaa ainakin:
-Toimivatko ryypyn molemmat bensaventtiilit
-Toimiiko pulldown-venttiili (pystyssä, alipaine nostaa venttiilin karan ja sulkee ryypyn käynnistysventtiilin ja osittain toisen venttiilin)
-Toimiiko thermo delay-venttiili (musta muovinen rasia, bimetalli sulkee edellisen alipainelinjan viiveellä lämpötilan mukaan 5...25s)
-Onko ryypyn bimetallijousi oikeassa asennossa ryypyn mekanismiin verrattuna (20°C toiseksi ylimmän portaan puolessa välissä)
-Ryypyn kierroksien säätö (toiseksi ylimmällä portaalla moottori lämpimänä 1700 +/- 100 rpm)