W124 M104 cruisen retrofit
W124 M104 cruisen retrofit
Minkähänlainen homma on laittaa alkuperäinen vakkari kolmossarjalaiseen satalankkuun m104 moottorilla?
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Re: W124 cruisen retrofit
Ainakin dieseliin varsin helppo, kun on kaikki osat ja johdot. Mittariston ja ratin joutuu käyttämään irti, ja kuskin jalkatilasta yläpuolelta verhoilut.
wiimax.fi
Re: W124 cruisen retrofit
Tarviikos muita osia kun viiksi, johtosarja, ohjainlaite ja itse käyttölaite vai mikä nyt virallisesti onkaan
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Re: W124 cruisen retrofit
Sillä on pieni vaikutus onko manuaali vai automaatti. Manuaalissa microkytkin tulee kytkinpolkimen alle. Jarru hoituukin johtosarjanmukana tulevan katkaisimen kanssa.
Dieselin boksi ei taida bensassa toimia kuten sen kuuluisi ja päinvastoin? Tai no, toimii ne mutta ei suunnitellusti. Bensan boksi dieselissä on "hidasälyinen" mutta jos hitaus ei haitaa ni muuten toimii ihan hyvin. Toistepäin en ole koskaan kokeillu mutta jos veikata pitäisi niin "humppausta tai nypytystä" voi olla?
Bensan bokseja on sit useaa erilaista ja samoin dieselille on useita erilaisia. Lähtökohtaisesti kuitenkin toimivat nuita pieniä tai suurempia epäjohdonmukaisuuksia lukuunottamatta riippuen siitä kuin "kaukana" boksi on kohdeauton moottorista.
M103:n boksi varmastikin toimii M104:ssa mutta jonkin 5satkun boksi saattaa jo aiheuttaa harmeja? Toki nuita ei markinoilla taida juurikaan olla.
Niin, M104:ssa varmaankin jo on se hall -anturi mittaristossa? Jos ei ole ni sen se sit vaatii et vakkarin saa toimimaan. Tuolle signaalille on terminaali mittariston takana. Löytyy kun "keltavihreää" johtoa seuraa mikä mittariston takaa lähtee jos hall on alkuperin siihen laitettu.
Ja jos on jälkiasennettu soitin niin syystä tai kolmannesta usein siellä on kytkentävirhe jolla on torpattu tuo hall -signaali
Tuo vaan sentakia et jos ja kun vakkarin laitat ja et saa sitä millään toimimaan ni laittaa sen boksin signaalijohdon suoraan hall-anturin perään ja jättäää muut irti.
Asennus on kohtuullisen helppo ja autetaan minkä osataan jos päädyt hankkimaan.
Dieselin boksi ei taida bensassa toimia kuten sen kuuluisi ja päinvastoin? Tai no, toimii ne mutta ei suunnitellusti. Bensan boksi dieselissä on "hidasälyinen" mutta jos hitaus ei haitaa ni muuten toimii ihan hyvin. Toistepäin en ole koskaan kokeillu mutta jos veikata pitäisi niin "humppausta tai nypytystä" voi olla?
Bensan bokseja on sit useaa erilaista ja samoin dieselille on useita erilaisia. Lähtökohtaisesti kuitenkin toimivat nuita pieniä tai suurempia epäjohdonmukaisuuksia lukuunottamatta riippuen siitä kuin "kaukana" boksi on kohdeauton moottorista.
M103:n boksi varmastikin toimii M104:ssa mutta jonkin 5satkun boksi saattaa jo aiheuttaa harmeja? Toki nuita ei markinoilla taida juurikaan olla.
Niin, M104:ssa varmaankin jo on se hall -anturi mittaristossa? Jos ei ole ni sen se sit vaatii et vakkarin saa toimimaan. Tuolle signaalille on terminaali mittariston takana. Löytyy kun "keltavihreää" johtoa seuraa mikä mittariston takaa lähtee jos hall on alkuperin siihen laitettu.
Ja jos on jälkiasennettu soitin niin syystä tai kolmannesta usein siellä on kytkentävirhe jolla on torpattu tuo hall -signaali

Asennus on kohtuullisen helppo ja autetaan minkä osataan jos päädyt hankkimaan.
Re: W124 cruisen retrofit
Eikö tuo boksi ole sama kaikissa, mutta toimintaa muuttaa se vastuspaketti? boksin liittimen vieressä.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: W124 cruisen retrofit
Ei ne ihan samanlaisia kaikki ole ja pieniä muutoksia on vuosien varrella niihin tehty. Mutta juurikin noin se on eli se "koodipalikka" sen boksin toiminnan agressiivisuuden määrää jos aiheen noin ilmaista voi. Jos muita bokseja ei ole ni siinä kohtaa kun systeemiä hankkii on merkitystä sillä millaisen boksi on et se myös pelaa autossa johon se tulossa on.
Re: W124 cruisen retrofit
Hyvää infoa. Houkuttelis asentaa tempomat tohon omaan 300D manuaaliin. Täytys vaan eka löytää purkuauto missä olis kaikki hilut vielä tallella.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 cruisen retrofit
Jos on alkuperäinen ulkolämpömittari, löytyy myös mittariston takaa hall-anturi josta nopeustieto. Mainitsemiesi osien lisäksi ei muuta tarvita.
Kytkentäkaaviot löytyy esim
300D: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3773.pdf
M104: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4926.pdf
Kytkentäkaaviot löytyy esim
300D: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3773.pdf
M104: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4926.pdf
wiimax.fi
Re: W124 cruisen retrofit
Jos satut löytämään systeemin viiksineen boksenineen sekä johtosarjoineen kaikkineen mutta on peräisin bensavehkeestä ni mikäli haluat voin koodata sen palikan paremmin soppeliksi dieseliin ja samalla varmaan kannattaisi se itse boksikin käydä läpi perusteellisesti?
Jos on peräisin automaatista ni sen saa pelaamaan myös manuaalissa silleen kuten kuuluu. Saattaisi löytyä hyllystä soppeli katkaisinkin sinne kytkinpolkimen taakse? Niin ja olikohan niin että olisi rattitornin muovitkin jemmassa missä on orginaali reikä viikselle? Täytyy oikein tarkistaa tuo.
Se täytyy viikseä ostettaessa kattoa et jos ittellä on bägi ni sit sellainen viiksi mikä on peräisin bägillisestä. Muutoin tulee ongelmia. Saa sen paikalleen mutta ei silleen mitä se suunniteltu on ja viiksen asento taisi jäädä liikaa yläviistoon jolloin viiksi osin jää sen mittaristossa olevan sinisen kaukovalomerkkilampun eteen. Museotouhuissa varsinkin tuolla lie on merkitystä ja autonpitäjälle joka haluaa autonsa näyttävän mahdollisimman alkuperäiseltä.
Jos autossa mihin viiksi on tulossa ei ole bägiä ni sit taisi saada kummankinmallisen viiksen kiinni? Ihan tarkkaan nyt en muista tätä.
Edit: Tuo Hall -aihe,,, Jotenkin muistelisin että välttämättä sitä ei ole vaikka ulkolämpömittari olisikin? Kun jostain on päähän jääny se että nuita ulkolämpömittareita on sellaisia missä on yksi kontaktinasta vähemmän ja juurikin tuo hal siitä sitten puuttuisi? No en ole varma ja aihe voi olla toisinkin? Vaikka tuota Hall -anturia ei olisi ni sille on kuitenkin paikka mittaristossa ihan 86 alkaen. Muovi -blommi pois ja tilalle tuo anturi. Jokunen anturi saattaisi löytyä tallista. Sit jos löytyy pakokaasunkierrätys dieseleistä ni sit hall on satavarmasti.
Re: W124 cruisen retrofit
Siitäpä en ole varma, onko joskus ollut noin kuin Jari edellä kertoi. Kuitenkin sen vuoksi nopeustunnistus ulkolämpömittarin kanssa on, että "jäädyttää" mittarin näyttämän kun nopeus laskee tietyn lukeman alle -> ei näytä mittari höpöjä kun moottorin lämpö lämmittää anturia.
wiimax.fi
Re: W124 cruisen retrofit
Täältähän löyty paljon tietoo ja hyviä vinkkejä 
Tämä on itsellä nyt lähinnä suunnitteluvaiheessa kun ei ole autoakaan, ajatus vain lähti siitä että tuntuu cruisen olevan suht harvinainen varuste ja esim. ilmastointi vaikuttaa löytyvän helpommin

Tämä on itsellä nyt lähinnä suunnitteluvaiheessa kun ei ole autoakaan, ajatus vain lähti siitä että tuntuu cruisen olevan suht harvinainen varuste ja esim. ilmastointi vaikuttaa löytyvän helpommin
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Re: W124 cruisen retrofit
Eikös tuo m104 cruisen retrofit mene johtosarjalla, viiksellä ja konehuoneessa olevalla boxilla?
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Tarkoitus laittaa 300TE malliin vdo:n tempostat, alkuperäisellä viiksellä. Onkohan nopeusmittarissa se anturi, autossa muistaakseni ulkolämpömittari jolloin se vois olla? Mistä johdosta saa signaalin, jos anturia ei ole niin sellainenkin uusi on ja liitin sille. Miten viiksi kytketään, joku yhden A4 suomenkielinen ohje tuli mukana(200E manuaalille) mutta ei siinä paljoa tietoa ollut. Jarruvalokatkaisimelle on joku liitin, tulee ilmeisesti sinne katkaisimen ja pistokkeen väliin. Mihinkähän sen säätömoottorin laittaisi, konehuoneessa vähän ahdasta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Nopeusanturi löytyy, kun on ulkolämpömittari.
Tuossa viiksen kytkentää, kaavio ei 300 mutta viiksen johdot toki samoin
Tuossa viiksen kytkentää, kaavio ei 300 mutta viiksen johdot toki samoin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Itse olen varaosa-autosta W124 200 E automaatti siirtänyt alkuperäisen vakionopeudensäätimen autooni joka on W124 230 E automaatti. Varaosa-autosta siirtäminen on varmaan se "helpoin" vaihtoehto jos haluaa täysin alkuperäisen tyylisen vakionopeudensäätimen. Yleisesti ottaen vakionopeudensäädin on kokonaan erillinen laite, joka on kytketty muiden järjestelmien rinnalle. Kuten jo aikaisemmin kerrottua nopeussignaali löytyy mittariston hal-anturista joka sijaitsee nopeusmittarin vaijerin vieressä mittaristossa tai erillisestä mittariston takaa löytyvästä hal-jakajasta. Virran vakionopeuden säädin saa jarruvalokatkaisijan kautta, manuaalivaihteisessa autossa käsittääkseni löytyy erillinen deaktivointikatkaisin kytkinpolkimelle. Ohjausbokseja on versioita erillisellä koodauspalikalla ja sitten vanhempia versioita joissa ei ole erillistä koodauspalikkaa. Koodauspalikat ovat nähtävästi moottorikohtaisia. Vakionopeudensäätimen servomoottorin sijainti, kiinnitystapa, kiinnikkeet ja vivusto kaasuläpälle tai ruiskutuspumpulle vaihtelee moottorityypeittäin erittäin paljon. Esimerkiksi M102 ja M103 moottoreissa ainakin servomoottori sijaitsee hankalassa paikassa imusarjan alla moottorin kyljessä, on hyvin piilossa asentaminen vaatii melkein imusarjan irrottamisen. Vakionopeudensäätimen johtosarjaan on kytketty: hal-anturi (tai jakaja), jarruvalokytkin, (kytkinpolkimen erillinen katkaisin), viiksi, boksi ja viimeinen osuus konehuoneen puolelle sulakerasian kautta servomoottori jossa erillinen liitin vasemman lokarin päällä. Netistä löytyy myös paljon tarinaa vakionopeudensäätimen boksien kondensaattorien vaihtamisesta ja piirilevyn uudelleen juottamisesta, on hyvin todennäköistä että yli 30 vuotta vanha boksi vaatii remonttia että vakkarin saan toimimaan. Itse jouduin korjauttamaan boksin että sain vakkarin toimimaan. Servomoottoritkin voi vaatia kunnostusta, niissä voi olla mekaanisia vikoja tai elektroniikasta johtuvia vikoja.
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Mä laitan tuon vdo:n yleismallisen kun se tuli toisen auton mukana mutta asennus jäänyt kesken. Kai se pitäis olla ihan toimiva värkki, tuossa on se boksi samassa yhteydessä kuin servomoottori ja sieltä valitaan pienillä napeilla sopivat asetukset. Bensakoneessa voi puolalta ottaa kierroslukutiedon, onkohan sillä tarkkuuteen joku vaikutus? Tuossa kun on pitkä vaijeri niin tuon moottorinhan vois asentaa kojelaudan sisään 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Puolalta (kierroslukutiedosta) voi ottaa signaalin kovalla askilla. Automaatilla ei toimi. Servon voi asentaa kabiiniin, jos ei haittaa kuunnella magneettikytkimen napsumista ja servon surinaa.
Minulla on myös noiden Global/Rostra-tyyppisten VDO Compact Tempostatien ohjeet ja kaaviot, jos tarvetta, sekä niiden dippikytkimien eri asetukset.
Hento muistikuva, että ainakin joissakin vuosimalleissa oli yksi viiksen johto eri värillä kuin MB:n tehdasversiossa.
Karel / O4O-5570122
Minulla on myös noiden Global/Rostra-tyyppisten VDO Compact Tempostatien ohjeet ja kaaviot, jos tarvetta, sekä niiden dippikytkimien eri asetukset.
Hento muistikuva, että ainakin joissakin vuosimalleissa oli yksi viiksen johto eri värillä kuin MB:n tehdasversiossa.
Karel / O4O-5570122
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Niin siis puolalta jos ottaa kierroslukutiedon niin pitää moottorin kierrosluvun samana, eli vakiokierrossäädin sitten? Joo se servo varmaan pitää jotain ääntä, täytyy kattoa minne sen laittaa. Kyllä tuola ohjeet on mukana, mutta ei kuitenkaan kovin hyviä sähkökaavioita tainnut olla. Täytyy palata asiaan kun alan sitä joskus asentaa. Onko tuon toiminnassa kuinka eroa alkuperäiseen tempomaattiin?Karel kirjoitti: ↑Su 22.09.2024 13:38 Puolalta (kierroslukutiedosta) voi ottaa signaalin kovalla askilla. Automaatilla ei toimi. Servon voi asentaa kabiiniin, jos ei haittaa kuunnella magneettikytkimen napsumista ja servon surinaa.
Minulla on myös noiden Global/Rostra-tyyppisten VDO Compact Tempostatien ohjeet ja kaaviot, jos tarvetta, sekä niiden dippikytkimien eri asetukset.
Hento muistikuva, että ainakin joissakin vuosimalleissa oli yksi viiksen johto eri värillä kuin MB:n tehdasversiossa.
Karel / O4O-5570122
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Ei ole mitään eroa alkuperäisen toimintaan. Kunhan on asennettu oikein 

Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Niitä mittaristossa olevia antureita sai joskus myös ostettua jos sitä ei mittaristossa valmiiksi ole eikä ainakaan silloin ollut mitään mahdottoman hintainenkaan.. Olen ittekin asentanut sellaisen autoon jossa sitä alkuperin ei ollut. Samalla asensin alkuperäisen ulkolämpömittarinkin. vm85 mallisesen 300D mittaristossa oli muovinen blommi jonka sai poistettua ja siihen tilalle sit kävi suoraan se anturi alkuperäisiä ruuvikiinnityksiä myöten. Lämpömittarin aukkoa peitti se "muoviliuska" jossa on symbolit punaisille varoitus sekä keltaisille ilmoitusvaloille. Lähtee vetämällä pois ja saa sit tehtyä aukon lämpömittarin näytölle jollainen se alkuperinkin on.
tempomaatista:
Jos on manuaali niin kytkinpolkimelle olen hankkinu sellaisia jumbo-mallisia "microkytkimiä" pitkällä metalliviiksellä. Sellaisen saa kohtuuvaivalla kiinni siten että kun kytkinpoljinta painaa niin vakkari putoaa pois päältä. On nuistaakseni sarjassa sen jarrupoljintunnistimen johdon kanssa.
Sit viiksestä. Jos autossa on airbäg niin sellaisen viiksi on sit hiukan erilainen kiinnityskohdiltaan verrtuna sellaiseen missä bägiä ei ole. Bägittömän viiksi ei muokkaamatta käy bägilliseen. Ja muokattunakin viiksi ei asemoidu täysin alkuperäiseen paikkaan. Muokkaaminen tarkoittaa sitä että viiksen kiinnityskohtia joutuu veistelemään mutta varat veistelyyn ei riitä et viiksen asemointi olisi alkuperäisen kaltainen. En muista miten käy toistepäin eli bägillisen viiksi bägittömään autoon.
No nämä nyt 124:n kokemuksia.
Ainiin. Vaijerivälitteinenkin toimii ihan hyvin ja itte olen servot asennellu moottoritilaan nuissa vaijerivälitteisissä versioissa.
tempomaatista:
Jos on manuaali niin kytkinpolkimelle olen hankkinu sellaisia jumbo-mallisia "microkytkimiä" pitkällä metalliviiksellä. Sellaisen saa kohtuuvaivalla kiinni siten että kun kytkinpoljinta painaa niin vakkari putoaa pois päältä. On nuistaakseni sarjassa sen jarrupoljintunnistimen johdon kanssa.
Sit viiksestä. Jos autossa on airbäg niin sellaisen viiksi on sit hiukan erilainen kiinnityskohdiltaan verrtuna sellaiseen missä bägiä ei ole. Bägittömän viiksi ei muokkaamatta käy bägilliseen. Ja muokattunakin viiksi ei asemoidu täysin alkuperäiseen paikkaan. Muokkaaminen tarkoittaa sitä että viiksen kiinnityskohtia joutuu veistelemään mutta varat veistelyyn ei riitä et viiksen asemointi olisi alkuperäisen kaltainen. En muista miten käy toistepäin eli bägillisen viiksi bägittömään autoon.
No nämä nyt 124:n kokemuksia.
Ainiin. Vaijerivälitteinenkin toimii ihan hyvin ja itte olen servot asennellu moottoritilaan nuissa vaijerivälitteisissä versioissa.
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Se anturi mulla on uus, aika kallis se muistaakseni on. Viiksi tosiaan on bägittömän ja tossa mihin sen laitan on bägi, no pitää se viiksi sitten ostaa jos ei sovi.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Onko se viiksen ero juuri airbagista riippuva, vai tuleeko vaan E-sarjaan taivutettu viiksi koska ohjauspyörä on massiivisempi (bagi vakiona) ja ehkä siinä kiinnityksessäkin jokin ero, kun bagi spiraalilla eikä kuten vanhemmissa ?
wiimax.fi
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Se on juurikin riippuvainen siitä onko bägi vai ei. Kun on bägi ni sit on se spiraali joka on asennettu ratin keskiaksein ympärille ja se aiheuttaa sit sen että bägittömän viiksi ei suoraan käy bägilliseen.
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Sopii suoraan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Hyvä hommeli et kävi paikoilleen 
Mun kyl piti veistellä ennen kun sai paikoilleen.
Tuossapa kuvia hommelista jonka joskus tein tohon W124 250DT:hen
viewtopic.php?f=2&t=139827&p=946137&hil ... ri#p946137
Mun kyl piti veistellä ennen kun sai paikoilleen.
Tuossapa kuvia hommelista jonka joskus tein tohon W124 250DT:hen
viewtopic.php?f=2&t=139827&p=946137&hil ... ri#p946137
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Mutta kun ei ole spiraalia "kun on bägi", aiemmassa viestissäni hieman epäselvästi siitä mainitsin. Vanhemmissa 124:ssa bägin kontakti on hiilillä kuten äänimerkillekin.
Esimerkiksi viiksi numero A1245400444 on sopiva -7/93 saakka eli ei enää E-malliin joissa spiraali on. Siitä en ole varma tuliko spiraali on ennen E-mallia jolloin E-mallin viiksi lienee sitten vielä erikseen, taivutetulla varrella ?
Tuossa edellä selvisikin että S202:n autoon viiksi meni suoraan.
wiimax.fi
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Kyl tossa 6/93 spiraali vai onko tuo? Näkyy tuossa linkittämässäni viestiketjussakin kun sitä valokuvia räpsin tuosta maalarinteipillä teipaamastani osasta. Jos noin niin olisko sit kuitenkin tehty joitain jo aiemmmin tuolla tavoin? Mullahan oli tuohon aikaan myös 94 mallin E300D jossa oli tempomaatti ja silloin vertailin viiksiä ja mielestäni niissä oli ero rakenteessa. Yhtäkaikki veistelemään joutui ennen kun viiksen sai paikoilleen.
Re: W124 M104 cruisen retrofit
Tässä 300TE:ssä oli tälläinen anturi kolmella navalla ja kaikkiin meni johto. Onko tuo asd varten, eikö se tarvi nopeustiedon kytkeytyäkseen pois kovemmassa vauhdissa? Vai käyttääkö se abs tietoa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D