Vertailua 200D vakiopumpulla vastaan "PP diesel"
Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek. Illalla tehtyjen säätöjen jäljiltä en ole vielä testaillut, ei riitä pito Noo, kyllä se noilla vaihteilla ja nopeuksilla taitaa riittää, no ei välttämättä enään tuolla kelillä nelosella. Nuo arvot ovat "muistaakseni" arvoja, kun tarkat kiihdytysajat ovat autossa paperilla tarkasti ylhäällä.veppe kirjoitti:Harmi, kun muistin pieleen nuo mittausnopeudet/vaihteet. Netti on poikki kotoa, niin en voinut tarkistaa ennen reissuun lähtöä. Kuitenkin eilen Ouluun ajellessa mittasin ensin 80-110 (mittari 85-115) viitosella neljän vedätyksen keskiarvo noin 17,5 sekuntia. Nelosella 60-90 (65-95) noin 11,5 sekuntia. Noita vaihteita käytin siksi, koska edellisellä (Seat Cordoba tdi) ne olivat sellaiset käytännölliset vaihteet tuolla liikenteessä, esim. ohitustilanteissa.
124.023
Kirjoitin tuossa ylempänä:
"Omalla 60-120 ... kolmosella 13 sekuntia (11)
Ja 60-90 kolmosella 6 sekuntia (4,8-5,2)"
Lisäsin tekstiin aamulla tekemäni maltillisen syötön lisäyksen jälkeen mitatut lukemat punaisella värillä.
Edit: Syötön lisäyksen jälkeen mitattaessa autossa oli kuormaa vajaa sata kiloa enemmän, eli todellinen muutos on suurempi kuin numeroista näyttää.
Mersu ei savua vielä normaaliajossa ollenkaan sikäli kun peilistä näkee, ja vain syöttöä on lisätty.
Perstuntumalla auto on paljon virkeämpi.
Mikäli homma tehdään kunnolla eli penkissä,esim. PP-Dieselillä tai HP-Dieselillä, vaikutus on selvästi suurempi - vielä kun syötön määrä eri sylintereille tasataan niin käyntikin tasoittuu entisestään, varsinkin jos pumppu on kulunut lähtötilanteessa.
"Omalla 60-120 ... kolmosella 13 sekuntia (11)
Ja 60-90 kolmosella 6 sekuntia (4,8-5,2)"
Lisäsin tekstiin aamulla tekemäni maltillisen syötön lisäyksen jälkeen mitatut lukemat punaisella värillä.
Edit: Syötön lisäyksen jälkeen mitattaessa autossa oli kuormaa vajaa sata kiloa enemmän, eli todellinen muutos on suurempi kuin numeroista näyttää.
Mersu ei savua vielä normaaliajossa ollenkaan sikäli kun peilistä näkee, ja vain syöttöä on lisätty.
Perstuntumalla auto on paljon virkeämpi.
Mikäli homma tehdään kunnolla eli penkissä,esim. PP-Dieselillä tai HP-Dieselillä, vaikutus on selvästi suurempi - vielä kun syötön määrä eri sylintereille tasataan niin käyntikin tasoittuu entisestään, varsinkin jos pumppu on kulunut lähtötilanteessa.
Viimeksi muokannut dealer, La 08.01.2005 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Ja mikäli sen tekee alansa paras,vielä pykälän virkeämpidealer kirjoitti:Mikäli homma tehdään kunnolla eli penkissä,esim. PP-Dieselillä tai HP-Dieselillä, vaikutus on selvästi suurempi - vielä kun syötön määrä eri sylintereille tasataan niin käyntikin tasoittuu entisestään, varsinkin jos pumppu on kulunut lähtötilanteessa.
Tai ainakin viripumpuissa näin,eikai vakiopumppua voi vielä sanoa viripumpuksi? On vain tehtaalla käyttämättä jätetty potentiaali käytössä
"Ja mikäli sen tekee alansa paras,vielä pykälän virkeämpi
Tai ainakin viripumpuissa näin,eikai vakiopumppua voi vielä sanoa viripumpuksi? On vain tehtaalla käyttämättä jätetty potentiaali käytössä "
Minulla ei ole kokemusta niistä SuperTurbojen pumpuista...
Nämä "vakiovehkeeseen pumpun säädöllä lisää tehoa" tiedän onnistuvan Kannus-Ylivieska-linjalla oikein hyvin.
Samaten onnistuu aivan varmasti MynäDieselissä, ja miksei muuallakin, en tiedä.
Tai ainakin viripumpuissa näin,eikai vakiopumppua voi vielä sanoa viripumpuksi? On vain tehtaalla käyttämättä jätetty potentiaali käytössä "
Minulla ei ole kokemusta niistä SuperTurbojen pumpuista...
Nämä "vakiovehkeeseen pumpun säädöllä lisää tehoa" tiedän onnistuvan Kannus-Ylivieska-linjalla oikein hyvin.
Samaten onnistuu aivan varmasti MynäDieselissä, ja miksei muuallakin, en tiedä.
wiimax.fi
ööh. Onko A siis noin hidas Meikäläisen farmarissa taitaa jo omapaino olla enempi kuin A:n kokonaispaino..MaZo kirjoitti:hmm, sain uskomattoman ajan 60-90 välille kolmosella. 6.1s, ei voi A sarjalainen noin nopea olla. ja kuitenkin kaveri istui vieressä ja lähetti, ja sanoin kun oli 90 taulussa.(enkä huijannut)
Itsellä nyt siis uudet lukemat. Oli hiukan kehno keli palata Kempeleeseen tuolta Kannuksesta, kun vettä satoi jäiselle tielle. Ei oikein pito riittänyt.. Mutta tänään hiukan mittailtiin. Täytyy huomenna ottaa kotimatkalla kunnon mittaukset, niin saadaan samalla kuormalla tehtyä mittaukset. Mutta lyhyesti:
60-90 kolmosella n. 5 sekuntia (vanha 7,5 s) pari vetoa.
80-110 vitosella n. 13,5 sekuntia (vanha 17,5 s). Huomenna saadaan vertailukelpoiset lukemat, kun on sama kuorma kuin tullessa..
Saas nähdä mihin tuo kulutus asettuu. Heti ensimmäinen tankkaus antoi kyllä jo viitteitä, kun kulutus oli 7,0. Koskaan ennen en ole tuohon päässyt, vaikka olen yrittänyt pihistellä. Tuossa oli puolet matkasta vanhalla säädöllä, puolet säädettynä (Tupos-Kannus-Tupos). Pitempi seuranta kertoo kyllä totuuden. Harmi vain, että en ole pitänyt tarkkaa päiväkirjaa aiemmin. Mutta siinä 8,5-9,5 on pyörinyt sekalaisessa ajossa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
320 CDÌ -01
Nyt testit jatkui niukin naukin pitävällä alustalla ja tässä tuloksia:
Aiemmin luistoneston rajoittaessa hiukan liukkaalla kelillä 60-90,aika yli 5 sekuntia.
Nyt vajaasta kuudestakympistä aloitus ja sekkari päälle tasan,ajat 2.8-3.0s eli aika huima parannus. Tasan kuudestakympistä ylöspäin ka. 3.4 eli aika hyvin herää vaikka tuntuu että menee ikuisuus
90-120 kolmosella 4.0- 4.2s, kun 120km/h lasissa,koneessa kierroksia 3900.
Yritin nelosellakin mutta tarjoaa liian herkästi kolmostakin,aika vaihtamisineen 4.5s.
60-120 kolmosella noin 7s
Luistonesto oli päällä kun uskaltanut ottaa poiskaan kun piti mittariakin vahdata,keli ei mikään kesän veroinen,pari vetoa meni pieleen kun kolmio alkoi vilkkumaan.
Täytyy kesällä kokeilla sitä sakkotestiä eli 100-160, suljetulla alueella
Aiemmin luistoneston rajoittaessa hiukan liukkaalla kelillä 60-90,aika yli 5 sekuntia.
Nyt vajaasta kuudestakympistä aloitus ja sekkari päälle tasan,ajat 2.8-3.0s eli aika huima parannus. Tasan kuudestakympistä ylöspäin ka. 3.4 eli aika hyvin herää vaikka tuntuu että menee ikuisuus
90-120 kolmosella 4.0- 4.2s, kun 120km/h lasissa,koneessa kierroksia 3900.
Yritin nelosellakin mutta tarjoaa liian herkästi kolmostakin,aika vaihtamisineen 4.5s.
60-120 kolmosella noin 7s
Luistonesto oli päällä kun uskaltanut ottaa poiskaan kun piti mittariakin vahdata,keli ei mikään kesän veroinen,pari vetoa meni pieleen kun kolmio alkoi vilkkumaan.
Täytyy kesällä kokeilla sitä sakkotestiä eli 100-160, suljetulla alueella
Hmm, noita vastaavia nopeuksia ei ole tullut kokeiltua, mutta toisessa forumissa on aika paljon ajeltu 80 - 160kmh vetoja. Oman sai tuohon 9,7s kun kerran kokeilin kesällä. Tosin hiukka alkua hidasti että läksi pakko 3:lta liikkeelle, eli vaihtoi heti pienemmälle, ei varmasti iso vaikutus, mutta ei kehdannut kiljuttaa 2:lla ellei vertailu mielessä taas ensikesänä, näkeepä tuon lopuillaan olleen sytytyksen korvaamisen uusilla hiluilla vaikutuksen, tosin isoin vaikutus varmasti hitaaseen kaupunki ajoon ja sen myötä kulutukseen niissä ympyröissä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: 320 CDÌ -01
6,2 s kolmosella tuo 100-160 (suljettu alue)jpk kirjoitti:
Täytyy kesällä kokeilla sitä sakkotestiä eli 100-160, suljetulla alueella
dealer kirjoitti:Kokeiltiin kaverin vanhalla ranskalaisella autolla, tavallinen 1,6 yksipisteruisku.
Kakkosella 60-90 kesti jotain 4 sekuntia, kolmosella reilu 5 sekkaa.
Pirteältä tuntuikin kyllä,ei 124 300D pääse edes liikkeelle kun tuollainen ranskanpulla on jo kaukana.
Omalla 300D:llä nelosella 90-120 otti vajaa 10 sekkaa.
Kokeilin omalla ranskalaisella. Kakkosella kolme vetoo 60-90 2,85-2,95 sekuntia. Pitoo ei ollut oikein yhtään (nastat). Tuli mieleen että jos jättäis kesään nää kokeilut.
Nimimerkki Rystyset valkosena.
"W124 300 d ajettu 620 tkm. 60-90 km/h 7,7 sekuntia.
Siis ensin ajoin kolmosella kuuttakymppiä ja sit polkasin kaasun pohjaan. "
Tuollalailla minäkin olen mitannut; aikahan paranee selvästi jos kiihdyttää alemmasta nopeudesta ja 60 kohdalla laittaa kellon käyntiin.
Ajatteleppas "kardaani" kun säädät / säädätät pumpun autostasi, tuosta ajasta putoaa kolmannes pois...
Siis ensin ajoin kolmosella kuuttakymppiä ja sit polkasin kaasun pohjaan. "
Tuollalailla minäkin olen mitannut; aikahan paranee selvästi jos kiihdyttää alemmasta nopeudesta ja 60 kohdalla laittaa kellon käyntiin.
Ajatteleppas "kardaani" kun säädät / säädätät pumpun autostasi, tuosta ajasta putoaa kolmannes pois...
wiimax.fi
Kummallakin tapaa,puoli sekuntia eroa. Jäi laittamatta tohon ylös että alempaa aloittaessa varovaisesti kuuteenkymppiin mutta kuitenkin jo paineet nousi,reilummin kengittäessä tarjossa kakkosta vajaassa kuudessa kympissä ja sitä myöten pito katos kostealla/hieman jäisellä tiellä.epk kirjoitti:mites muut on mitannu , 60 tasaisesti ja talla pohjaan vai alemmasta nopeudesta ja mitannut välin 60-90 ?
ite käytin ekaa tapaa...
Uskoisin että kesällä ajat heikkenee,nyt oli parin asteen pakkanen mitatessa. Miten lie -25´c pakkasessa/ +30´c helteellä,tuleekohan eroa vai katoaako erotus talven jäykempiin öljyihin yms.? vai onko turhaa oletusta,auto ainakin tuntuu pakkasella terävämmältä kuin kesällä,harhaako...
Mittasitko epk uudella mittarilla,vai mitä sillä voi mitata?
veppe kirjoitti
:mittasin...80-110..viitosella... 17,5 sek...Nelosella 60-90... 11,5 sek...
Hemingway kirjoitti:
"Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek"
Täällä tänä aamuna 10,9 sek. ja 8,0 sek.
Nämähän ovat kolmisatasia, vepellä farmari ja lastia kyydillä / silloin rukkaamaton pumppu.
:mittasin...80-110..viitosella... 17,5 sek...Nelosella 60-90... 11,5 sek...
Hemingway kirjoitti:
"Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek"
Täällä tänä aamuna 10,9 sek. ja 8,0 sek.
Nämähän ovat kolmisatasia, vepellä farmari ja lastia kyydillä / silloin rukkaamaton pumppu.
wiimax.fi
Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta ai niin bensallahan pestiin pensselit unohdin jo..
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
OT
"Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta", arveli Petri M.
Jjjoo, ja vapari 300D:llä kun jaksaa kinnata 3-5 vuotta niin on säästänyt polttoainekustannuksissa 300E:hen verrattuna senverran että säästyneillä rahoilla voi ostaa sen 300E:n vaikka kesäautoksi.
Viiden vuoden säästöillä saa jo helposti Coupemallin.
Laskin omien ajojeni mukaan, eli noin 35000 km/vuosi.
"Aikamoisia tehopelejä nämä vapari 300D:t on...hieman syöttöä lisää ja sillä hiillostetaan jo 300:sta pensakonetta", arveli Petri M.
Jjjoo, ja vapari 300D:llä kun jaksaa kinnata 3-5 vuotta niin on säästänyt polttoainekustannuksissa 300E:hen verrattuna senverran että säästyneillä rahoilla voi ostaa sen 300E:n vaikka kesäautoksi.
Viiden vuoden säästöillä saa jo helposti Coupemallin.
Laskin omien ajojeni mukaan, eli noin 35000 km/vuosi.
wiimax.fi
Jäi tämä topicci hetkeksi unohduksiin. Taisitte Hemingway ja dealer ruuvata pumpusta kaiken irti? Minulla tehtiin sellainen "maltillinen perhefarkkuviritys" ja tuo 80-110 viitosella taittuu nykyään 13,5 sekuntiin. Täytyypä harkita vielä lisäruuvailuja. Onhan tuossa vielä näköjään muutama sekunti poistettavissa, vaikka minulla tosiaan lasti päällä mitattukindealer kirjoitti:veppe kirjoitti
:mittasin...80-110..viitosella... 17,5 sek...Nelosella 60-90... 11,5 sek...
Hemingway kirjoitti:
"Eilen aamulla 80-110 vitosella 10.7 sek, nelosella 60-90km/h 7.7 sek"
Täällä tänä aamuna 10,9 sek. ja 8,0 sek.
Nämähän ovat kolmisatasia, vepellä farmari ja lastia kyydillä / silloin rukkaamaton pumppu.
Toisaalta tuo kaupunkikulutus on selvästi kasvanut, kun tulee noita kiihdytyksiä valoista sen verran paljon. Eihän sitä malta maltilla lähteä liikkeelle Ehkä jatkossa sitten maltti tulee mukaan. Mutta matka-ajossa kulutus jo tippui silminnähden, en koskaan aiemmin ole päässyt 6,5 l/100 km. Ennen säätöä oli aika tarkalleen 7, kun oikein säästeli. Ja tällä kertaa mentiin kuitenkin loskakelissä nopeuksilla 90-110 rajoituksesta riippuen. Ja tuolla nopeudella niitä ohituskiihdytyksiäkin tuli aivan tarpeeksi. Eli uskoisin, että jopa 6 litran kulutukseen pääsee tyhjällä tiellä..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
"Taisitte Hemingway ja dealer ruuvata pumpusta kaiken irti?"
Ei, kyllä tuo minun säätö lienee vielä ihan maltillinen - ei ainakaan näytä kovin savuavan ?
Farmari painaa senverran enemmän että sekin vaikuttaa.
AH kysyi aiemmin:
"Paljon on kierroksia kolmosella 60 vauhdissa?"
No niin, nyt en enää muista varmaksi mutta sanotaan 2200 ?
Ei, kyllä tuo minun säätö lienee vielä ihan maltillinen - ei ainakaan näytä kovin savuavan ?
Farmari painaa senverran enemmän että sekin vaikuttaa.
AH kysyi aiemmin:
"Paljon on kierroksia kolmosella 60 vauhdissa?"
No niin, nyt en enää muista varmaksi mutta sanotaan 2200 ?
wiimax.fi
nyt meinaa aihe rönsyillä: onko kellään kokemuksia ruuvatusta 3 litran 24v vaparikiisselikoneesta? olisi kiva tietää miten hengittävämpi kansi edesauttaa syötön lisäyksen vaikutuksia. ja jos joltain löytyy vastaava mylly jopa isommilla tapeilla(!) varustettuna niin tuntemuksia tänne vaan..
" Mersu-entusiasti"