
722.6:n parkkilukko ei irrota kylmänä
722.6:n parkkilukko ei irrota kylmänä
Palaan viimetalven ongelmaan kun W 211 E 200 CDI vm. -07 ajettu 403000 km sammuu kylmänä kuin manuaalilla nostais kytkimen kässäri päällä. Keväällä luulin saaneeni kuntoon vaihdettuamme kyb-venttiilin, ohjainlevyn ja pistokkkeen, toimi moitteettomasti kesän ja nyt taas tullessa kylmän yön sama vika. Nyt vaihdoin polttoaineen määransäätimen, ei vaikutusta, kylmänä aamuna heiteltävä vaihdetta nopeasti D- N -R välillä sitten vaihtelevasti irrottaa parkkilukon ja toimii taas kuin mitään vikaa ei olis ollutkaan.Onko tämä ainutkertainen tapaus vai olenko johtanut itseni harhaan luullen että tämän takana on pysäköintilukko, en tunne sen toimintaa aukeeko se normaalisti pelkän vaihteenvalitsimen voimalla vai onko joku öljynpaineeseen perustuva vapautin kun laitetaan ajovaihde päälle. 

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5932
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 722.6:n parkkilukko ei irrota kylmänä
Täysin mekaanineen avaus,saforum kirjoitti: ↑Ke 16.10.2024 22:25 Palaan viimetalven ongelmaan kun W 211 E 200 CDI vm. -07 ajettu 403000 km sammuu kylmänä kuin manuaalilla nostais kytkimen kässäri päällä. Keväällä luulin saaneeni kuntoon vaihdettuamme kyb-venttiilin, ohjainlevyn ja pistokkkeen, toimi moitteettomasti kesän ja nyt taas tullessa kylmän yön sama vika. Nyt vaihdoin polttoaineen määransäätimen, ei vaikutusta, kylmänä aamuna heiteltävä vaihdetta nopeasti D- N -R välillä sitten vaihtelevasti irrottaa parkkilukon ja toimii taas kuin mitään vikaa ei olis ollutkaan.Onko tämä ainutkertainen tapaus vai olenko johtanut itseni harhaan luullen että tämän takana on pysäköintilukko, en tunne sen toimintaa aukeeko se normaalisti pelkän vaihteenvalitsimen voimalla vai onko joku öljynpaineeseen perustuva vapautin kun laitetaan ajovaihde päälle.![]()
eli arvaus jotain muuta mikä tekke sammumisen,
onhan öljyt varmasti oikeata ?
Mökkillä
'
'
Re: 722.6:n parkkilukko ei irrota kylmänä
Vielä lisäksi, eikö parkkilukko lukitse vain vaihteistosta ulos menevän akselin, eli toisin sanoen vaikutus moottoriin on jotakuinkin vastaava kuin että pitää jarrupolkimen painettuna, kun vaihtaa valitsimen P:ltä R:lle tai D:lle? (Ja ei sitä keppiä toki edes saa pois P:ltä ilman jarrun painamista.)
Eli joo, jossain muualla kuin parkkilukossa vika. Omassa suunnilleen vastaavassa autossa jonkun kerran on käynyt kovalla pakkasella niin, että kun moottori on esilämmitetty, ja vaihteisto ei siinä hommassa lämpene, niin se on sammunut, kun laittaa vaihteiston D:lle. Eli sieltä tulee turbiinilta sen verran kova vastus, että moottori ei ehdi nostaa tehoa ennen kuin se jo sammuu. Kylmällä kelillä jäykkä öljy selittää tuon varmaan jollain tapaa ja jossain määrin. Mulla käytössä synteettinen Mersun hyväksymä laatikkoöljy (LiquiMoly TopTec ATF 1600). Itse olen miettinyt, että onko siinä sellainen mahdollisuus, että moottorin ohjaus olettaa vaihteiston olevan suunnilleen yhtä lämmin kuin moottori on, eikä osaa varautua esim. valmiiksi kierroksia nostamalla siihen, että moottori on lämmin ja laatikon öljyt ovat silti hyvin kylmät. En siis tosiaan tunne moottorin ohjausta sen vertaa, että tietäisin, onko siinä tuollaista toimintoa. Laatikossakin toki on lämpöanturi, että sen puolesta moottorin ohjauksen ei varmasti tarvitsisi arvailla laatikon lämpötilaa moottorin lämpötilan perusteella.
Eli joo, jossain muualla kuin parkkilukossa vika. Omassa suunnilleen vastaavassa autossa jonkun kerran on käynyt kovalla pakkasella niin, että kun moottori on esilämmitetty, ja vaihteisto ei siinä hommassa lämpene, niin se on sammunut, kun laittaa vaihteiston D:lle. Eli sieltä tulee turbiinilta sen verran kova vastus, että moottori ei ehdi nostaa tehoa ennen kuin se jo sammuu. Kylmällä kelillä jäykkä öljy selittää tuon varmaan jollain tapaa ja jossain määrin. Mulla käytössä synteettinen Mersun hyväksymä laatikkoöljy (LiquiMoly TopTec ATF 1600). Itse olen miettinyt, että onko siinä sellainen mahdollisuus, että moottorin ohjaus olettaa vaihteiston olevan suunnilleen yhtä lämmin kuin moottori on, eikä osaa varautua esim. valmiiksi kierroksia nostamalla siihen, että moottori on lämmin ja laatikon öljyt ovat silti hyvin kylmät. En siis tosiaan tunne moottorin ohjausta sen vertaa, että tietäisin, onko siinä tuollaista toimintoa. Laatikossakin toki on lämpöanturi, että sen puolesta moottorin ohjauksen ei varmasti tarvitsisi arvailla laatikon lämpötilaa moottorin lämpötilan perusteella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 722.6:n parkkilukko ei irrota kylmänä
Eikös tämä ole melko selkeä turbiini vika? Kuvauksen perusteella