Eli kyseessä on mersun Om642 tekniikalla oleva jeep chekoree. Ongelma on semmoinen että ei millään kierrä yli 2000rpm ja savuttaa todella paljon sinistä/valkoista savua. Vika ilmeni huollon jälkeen noh Luin vikakoodit ja silmään paistoi että moottorin ohjainlaite sisäinen vika. Uusi moottorin ohjainlaite on nyt paikallaan ei vaikuttanut vikaan mitenkään... On suuttimet tarkistettu ja kaksi joutui vaihtamaan, ahtovuodot tarkistettu ei ollut. olen monta tuntia koittanu googlettaa että onko kellään ollut samaa vikaa yksi löytyi ja siellä vaihdettiin kanssa moottorin ohjainlaite mutta sekään ei auttanut jonka jälkeen ne oli vaihtanu suuttimet niin alko pelittää . Että jos täällä olisi joku ketä osaisi antaa vinkkejä miten jatkaa
auto oli siis ohjelmoitu ja sprintterin imusarjat (ei imusarjan läppiä) ja egr poissa mutta dpf paikallaan. auto on nyt palautettu vakioksi eikä sekään vaikkutanut mitenkään.
En ole siis ollut auton kanssa tekemisissä noin viikkoon ja huomenna aattelin taas mennä katsomaan että mitä kuuluu ja luen vikakoodit ja katson uudestaan kaikki letkut liittimet yms. että kaikki vinkit ja kysymykset otetaan vastaan ja päivitän huomenna lisää tilanteesta.
Lue vikakoodit, tyhjennä vikamuisti, käyttele moottoria, lue vikakoodit uudelleen ja kerro mitä koodeja sitten löytyi. Mietitään niiden perusteella porukalla mikä voisi olla ongelman aiheuttaja.
- EGR
- läppämoottori
- ahtovuoto
- turbon säädin
- turbo jumissa tai menossa kaput. > imuputki irti ja tarkastamaan ei sinällään kauheen yleine
- ilmasuodattimet
- polttoainesuodatin tukossa > tämän oon kokenut
Näitten jälkeen starilla lukemaan,, tai mielellään jo nyt.. ainut oikee on Xentry star muut testerit ei välttämättä kerro totuutta... näin ne kokeneemmat sanoo
Näitten jälkeen starilla lukemaan,, tai mielellään jo nyt.. ainut oikee on Xentry star muut testerit ei välttämättä kerro totuutta... näin ne kokeneemmat sanoo
No niin tilanne päivityksen aika... Eli tänään en ehtinyt jeeppiä kauheasti katsomaan kun oma cäästö ei mennyt katsastuksesta läpi.. joudun sen eka korjaamaan. eli en tiedä milloin on aikaa jeepille mutta kaveri oli käyny kattomasa ja oli löytynyt että tämä dpf:n en nyt muista oikeaa nimeä anturille mutta se minkä näkee helposti kun konepellin avaa se ylempi anturi? dpf:ssä että siinä oli jotain pielessä. uusi tulossa.
Mutta mitä tänään ehdin tarkistaa/Kaveri tarkistanut
- Ahtovuodot - ei ollut
- Egr - toimii
- Läppämoottori - toimii
- Ilmasuodattimet - ok
- Polttoainesuodatin on uusi
- Kaikki letkut kiinni
- kaikki anturit kiinni
- Turbo - ok
Pitää vielä itse koittaa ne vikakoodit lukea uudestaan. tänään ei ollut mahdollista pahoittelut
M0KO203 kirjoitti: ↑Ke 06.11.2024 22:24
Eli kyseessä on mersun Om642 tekniikalla oleva jeep chekoree. Ongelma on semmoinen että ei millään kierrä yli 2000rpm ja savuttaa todella paljon sinistä/valkoista savua. Vika ilmeni huollon jälkeen noh Luin vikakoodit ja silmään paistoi että moottorin ohjainlaite sisäinen vika. Uusi moottorin ohjainlaite on nyt paikallaan ei vaikuttanut vikaan mitenkään... On suuttimet tarkistettu ja kaksi joutui vaihtamaan, ahtovuodot tarkistettu ei ollut. olen monta tuntia koittanu googlettaa että onko kellään ollut samaa vikaa yksi löytyi ja siellä vaihdettiin kanssa moottorin ohjainlaite mutta sekään ei auttanut jonka jälkeen ne oli vaihtanu suuttimet niin alko pelittää . Että jos täällä olisi joku ketä osaisi antaa vinkkejä miten jatkaa
auto oli siis ohjelmoitu ja sprintterin imusarjat (ei imusarjan läppiä) ja egr poissa mutta dpf paikallaan. auto on nyt palautettu vakioksi eikä sekään vaikkutanut mitenkään.
Huollon jälkeen tullut niin mitä huolossa tehty,
tarkista että ilman putsarin imuputkessa ei ol vaikkapa hanskaa, rättiä tms tuketta,
tarkista myös pakopainen anturi siinä turbon vieressä
samoin eropaine anturi
Ilmamassamittareita on varmaan moneen lähtöön, mutta bräkkiksen tiedetään olevan myrkkyä ainakin joillekin maffeille. Siihen tarkoitukseen on oma puhdistusaineensa, jota saa esim. CRC-merkkisenä.
Ogei... vähän liian pitkän ajan seisoneena hommana niin nyt yks päivä selvisi viat aivan yllättäen. Eli pakokaasun vastapaine anturi oli rikki/tosi tukossa ja myös MAF anturi oli rikki/sökönä. Mutta tässä vähän mietityttää Että kai tästä olis pitäny joku vikakoodi tulla??? en tiedä itse mutta näillä eväillä on nyt auto kunnossa!!
M0KO203 kirjoitti: ↑Pe 28.02.2025 23:14
Ogei... vähän liian pitkän ajan seisoneena hommana niin nyt yks päivä selvisi viat aivan yllättäen. Eli pakokaasun vastapaine anturi oli rikki/tosi tukossa ja myös MAF anturi oli rikki/sökönä. Mutta tässä vähän mietityttää Että kai tästä olis pitäny joku vikakoodi tulla??? en tiedä itse mutta näillä eväillä on nyt auto kunnossa!!
KIITOS KAIKILLE! jotka antoivat hyviä vinkkejä!
Eli oli sitä mitä aiemmin jos kehotettu tarkistamaan,
jos anturit oli rikki niin vika koodin pitäis kyllä vakioohjelmalla talentua
(mittaristossa ei mitään välttämättä näy) mutta kunnon tesri ne löytää