M102 bensanpaineen mittaus
M102 bensanpaineen mittaus
Elikkäs pojan kanssa on tässä ihmetelty -92 mallin W124 käynnistysongelmia. Käsittääkseni tuossa on siis M102 moottori, 2.3l ruiskulla. Tehtiin viime keväänä kannen tiivisteen vaihto ja sen jälkeen on tutustuttu siihen mitkä kaikki alipaineletkut voi olla irti/huonosti kiinni ja mitä vikoja niistä voi aiheutua...
Nyt auto kuitenkin toimi ihan hyvin pidemmän aikaa kunnes uudet oireet on että ei lähde lämpimänä käyntiin ja tehot katoaa jos pistää kaasua enemmän. Kylmänä tuntuis käynnistyvän ok.
Googlettelun perusteella oireet täsmäis ehkä bensan paineisiin. Löysin tämmöisen ohjeen:
https://www.w124performance.com/service ... 3-1603.pdf
mutta tuo on M103 moottorille. Pitkän alustuksen jälkeen asiaan, eli
1. Löytyyköhän näitä huoltomanuaaleja jostain myös M102 moottorille tai tietääkö joku onko paineet ihan samat? Myöskään tuon ohjeen releen ohitusohje ei käy suoraan meidän autoon.
2. Löytyykö jostain selityksiä vikakoodeille *1
3. Onko hyviä vinkkejä mittariin näiden paineiden mittaukseen? Meillä on parikin yli/alipaine mittaria, mutta eivät näytä kuin noin 1bar asti ja ei ollut sopivaa liitintäkään M8/1mm. Tuon ohjeen mukaan pitäis olla yli 5bar painetta.
*1 Jos pistää oskilloskoopin kiinni mikälieliitin nyt oikaan 3 napaan niin sieltä tulee noin 100Hz kanttiaaltoa ulos 30% pulssisihteella. Eli 30% ylhällä, 70% alhaalla. Mutta ei tunnu mistään löytyvän tietoa että mitä tuo tarkoittaa.
Nyt auto kuitenkin toimi ihan hyvin pidemmän aikaa kunnes uudet oireet on että ei lähde lämpimänä käyntiin ja tehot katoaa jos pistää kaasua enemmän. Kylmänä tuntuis käynnistyvän ok.
Googlettelun perusteella oireet täsmäis ehkä bensan paineisiin. Löysin tämmöisen ohjeen:
https://www.w124performance.com/service ... 3-1603.pdf
mutta tuo on M103 moottorille. Pitkän alustuksen jälkeen asiaan, eli
1. Löytyyköhän näitä huoltomanuaaleja jostain myös M102 moottorille tai tietääkö joku onko paineet ihan samat? Myöskään tuon ohjeen releen ohitusohje ei käy suoraan meidän autoon.
2. Löytyykö jostain selityksiä vikakoodeille *1
3. Onko hyviä vinkkejä mittariin näiden paineiden mittaukseen? Meillä on parikin yli/alipaine mittaria, mutta eivät näytä kuin noin 1bar asti ja ei ollut sopivaa liitintäkään M8/1mm. Tuon ohjeen mukaan pitäis olla yli 5bar painetta.
*1 Jos pistää oskilloskoopin kiinni mikälieliitin nyt oikaan 3 napaan niin sieltä tulee noin 100Hz kanttiaaltoa ulos 30% pulssisihteella. Eli 30% ylhällä, 70% alhaalla. Mutta ei tunnu mistään löytyvän tietoa että mitä tuo tarkoittaa.
Re: M102 bensanpaineen mittaus
Linkkisi ohjeet ovat erinomaiset, ja samat periaatteet pätevät M102/M103. Olennaista on kammioiden paine-erot, ja etenkin kuvailemassasi tilanteessa tuo min 2,5 bar 30 jälkeen. Liian nopeasti putoava paine merkitsee yleensä vioittunutta painevaraajaa. Toisin kuin K-Jetissä, KE:ssä viallien varaaja aiheuttaa herkästi muitakin oireita kun huonoa käynnistymistä lämpimänä.
0-6 bar mittari kuin mittari kunhan näyttää luotettavasti oikein ja kestää bensaa. Yhden sankarin jäljiltä olen kerran yhden M117 moottorin koko K-jetin purkanut atomeiksi, koska käyttämänsä muovinen mittari suli sisältä ja kulkeutui bensan mukana ja täytti koko ruiskun sulalla muovimassalla.
Suosittelen ohjeen tyyppistä 3-tie hanaa. Helpottaa diagnosointia ja työskentelyä huomattavasti.
0-6 bar mittari kuin mittari kunhan näyttää luotettavasti oikein ja kestää bensaa. Yhden sankarin jäljiltä olen kerran yhden M117 moottorin koko K-jetin purkanut atomeiksi, koska käyttämänsä muovinen mittari suli sisältä ja kulkeutui bensan mukana ja täytti koko ruiskun sulalla muovimassalla.
Suosittelen ohjeen tyyppistä 3-tie hanaa. Helpottaa diagnosointia ja työskentelyä huomattavasti.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M102 bensanpaineen mittaus
Kiitos avusta. Nyt on mittari ostettu ja tehtiin semmoinen testi että kylmällä koneella mittari kiinni siihen alakammioon. Akun takaa pa-pumpun rele irti ja sieltä 7 ja 8 yhteen. Kuuluu surinaa ja paine nousee noin 5.1 bar. Speksi oli 5.3-5.5. Kun samuttaa pumpun niin tippuu noin 3 bar ja pysyy siinä ainakin 30min. Ehkä 2.8 oli joskus reilun tunnin jälkeen.
Tuo ohjehan neuvoo myös mittaamaan lämpötilasensorin jos ei muuta vikaa löydy. Löysin tämän ohjeen: https://www.w124performance.com/service ... 3-0121.pdf jossa kerrotaan että 30% viittaa juuri tuohon lämpötilasensoriin. Meillä on tuossa 4-napainen versio ja siitä löytyy noin 4kOhm ristiin mitattuna molemmista napa pareista. Resistanssi laskee kun lämmittää. Eli kait se ehjä on.
Vähän meni yli hilseen noi muut ohjeet että mitä kaikkea siitä polttoaineenpaineesta pitäis testata. Saa kertoa ehdotuksia.
Tuo ohjehan neuvoo myös mittaamaan lämpötilasensorin jos ei muuta vikaa löydy. Löysin tämän ohjeen: https://www.w124performance.com/service ... 3-0121.pdf jossa kerrotaan että 30% viittaa juuri tuohon lämpötilasensoriin. Meillä on tuossa 4-napainen versio ja siitä löytyy noin 4kOhm ristiin mitattuna molemmista napa pareista. Resistanssi laskee kun lämmittää. Eli kait se ehjä on.
Vähän meni yli hilseen noi muut ohjeet että mitä kaikkea siitä polttoaineenpaineesta pitäis testata. Saa kertoa ehdotuksia.
Re: M102 bensanpaineen mittaus
5,3-5,5 on järjestelmäpaine, joka pitäisi löytyä jakajan yläkammiosta aina kun pumppu käy. Alakammio mitataan käyntilämpimällä moottorilla ja sen tulee olla 0,4 bar alle järjestelmäpaineen. Suurempi ero=moottori käy rikkaalla, pienempi ero=moottori käy laihalla. 2,8 bar tunnin jälkeen on erinomainen tulos.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M102 bensanpaineen mittaus
No nyt oli aikaa taas puuhastella tämän parissa. Eli järjestelmäpaine on justiinsa 5.4 ja alakammiosta löytyy tasan 5 eli 0.4 vähemmän. Yläpuolella paine on aina vakio ja alapuolella on pieni putominen kun kaasuttaa kovaa, mutta siis vain satoja millsekunteja ja ehkä. 0.3bar. Eiköhän tämän voi sitten todeta toimivaksi.
Sama oire toistui taas. Eli hienosti käyntiin ja kun kuuman moottorin sammutti niin edelleen käyntiin, mutta 5min odottelun jälkeen pätskii ja köhii, mutta ei käynnisty. Mitattiin vielä se lämpötilasensori kuumana noin 350ohm, eli sekin toimii. Koitin ohittaa sen 5k vastuksilla ja sillä ei ollut vaikutusta, eli ei riipu siitä sensorista varmaankaan tämä. Mutta siinä taitaa olla muitakin sensoreita.
Sitte kun sai käyntiin niin kävi todella huonosti ja epätasaisesti. Revittiin kaikkia piuhoja irti mitkä näytti hyvältä revittäviksi
Tuntui että alkoi toimimaan paremmin kun otti siitä tyhjäkäyntimoottorilta/lisäilmaluistilta piuhan irti. Sitten kun sitä aikansa otti pois ja pisti takaisin niin vika katosi. Eli oliskohan siinä sitten seuraava kandidaatti. Pitää ottaa se pöydälle ja katso mitä se on syönyt.
Sama oire toistui taas. Eli hienosti käyntiin ja kun kuuman moottorin sammutti niin edelleen käyntiin, mutta 5min odottelun jälkeen pätskii ja köhii, mutta ei käynnisty. Mitattiin vielä se lämpötilasensori kuumana noin 350ohm, eli sekin toimii. Koitin ohittaa sen 5k vastuksilla ja sillä ei ollut vaikutusta, eli ei riipu siitä sensorista varmaankaan tämä. Mutta siinä taitaa olla muitakin sensoreita.
Sitte kun sai käyntiin niin kävi todella huonosti ja epätasaisesti. Revittiin kaikkia piuhoja irti mitkä näytti hyvältä revittäviksi

Re: M102 bensanpaineen mittaus
Eipä ollut siinä lisäilmaluistissakaan vika. Putsattu ja testattu. Se on näköjään semmonen viritys että se on oletuksena sähköittä ehkä 3mm raollaan ja 0-100% auki noin 3-8V välillä. Vähän nykäisyjä on siinä liikkessä putsauksenkin jälkeen, mutta en kyllä usko että tuolla saa näitä oireita aikaseksi kun sen verran hyvin toimi.
Re: M102 bensanpaineen mittaus
Onko määräjakajan pohjalla oleva kumikaukalo ehjä? Jos siellä on joku repeämä joka kuumetessaan suurenee ja sotkee käynnin alipainevuodollaan?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M102 bensanpaineen mittaus
Tuosta kaukalosta lueskelin aiemmin ja mietin että mikähän sekin on kun ei tuossa semmosta ole. Mutta nyt kun otti peilin käteen ja katsoi niin onhan se siellä naamioitunut paskakerroksen alle. Saako sen siis jotenkin irti ilman että purkaa koko laitosta? Ja jos purkaa koko laitoksen niin mitähän kaikkea muuta sitä sitten kattois samalla? Kait se pitää se seuraavaksi tutkia sitten. Ehkä se on parempi irrottaa koko ruisku ihan vaan tuon paskan määrän takia.
Mietin nyt myös noita sytkävehkeitä että voisko ne alkaa temppuilemaan. Mutta järki sanoo että ei voi olla kuivat tulpat jos starttaa 30s eikä lähde käyntiin jos on kipinä hukassa. Ja tulpat on siis aina kuivat kun ne on tarkistanut ja kipinäkin on katsottu 5 kertaa.
Mietin myös sitä että jos lämmittäis eri osia kuumailmapuhaltimella ja koittais että tuleeko vika päälle siten kun kone on kylmä. Mutta kun mun mielestä oikeastaan mikään osa ruiskussa tai lähistöllä ei lämpene edes kädenlämpöseksi kun autoa käyttää sen 10min että saa sen tilaan jossa ei enää lähde käyntiin. Ihme homma.
Jotenkin tuntuu että joku sensori kun sanoo että on lämmintä niin joku toinen komponentti sekoaa ja ei anna bensaa. Mutta en tiedä. Kaikki mitä oon löytänyt ja mitannut näyttää ihan toimivilta. Paitsi yksi siinä kannen päässä. En tiedä mikä se on, mutta sanoo jotain 1Mohm joka ei tunnu oikelta. Mutta eihän tähän mitään faktaa löydä mistään että mitä pitäis olla.
Mietin nyt myös noita sytkävehkeitä että voisko ne alkaa temppuilemaan. Mutta järki sanoo että ei voi olla kuivat tulpat jos starttaa 30s eikä lähde käyntiin jos on kipinä hukassa. Ja tulpat on siis aina kuivat kun ne on tarkistanut ja kipinäkin on katsottu 5 kertaa.
Mietin myös sitä että jos lämmittäis eri osia kuumailmapuhaltimella ja koittais että tuleeko vika päälle siten kun kone on kylmä. Mutta kun mun mielestä oikeastaan mikään osa ruiskussa tai lähistöllä ei lämpene edes kädenlämpöseksi kun autoa käyttää sen 10min että saa sen tilaan jossa ei enää lähde käyntiin. Ihme homma.
Jotenkin tuntuu että joku sensori kun sanoo että on lämmintä niin joku toinen komponentti sekoaa ja ei anna bensaa. Mutta en tiedä. Kaikki mitä oon löytänyt ja mitannut näyttää ihan toimivilta. Paitsi yksi siinä kannen päässä. En tiedä mikä se on, mutta sanoo jotain 1Mohm joka ei tunnu oikelta. Mutta eihän tähän mitään faktaa löydä mistään että mitä pitäis olla.
Re: M102 bensanpaineen mittaus
En ole purkanut koskaan itse mutta minulla on tallissa irrallinen imusarja jossa ruiskun määräjakaja kiinni, sitä olen tuossa hypistellyt. Ymmärtääkseni ruiskuun tulevat bensalinjat ja paineensäädin irti, sitten määräjakajalta suuttimille putket irti ja sen määräjakajan voi irrottaa ja nostaa ylös. Toki kaikki sähköliittimet irti. Kumikaukalossa on kauluksellinen reikä joka menee imusarjan kaasuläppärunkoon, ja tiivistää sen. Älä missään nimessä ala purkamaan määräjakajaa osiksi, irti vaan jotta saa sen pohjan eli kumikaukalon esille.fastfox kirjoitti: ↑Ke 13.11.2024 17:24 Tuosta kaukalosta lueskelin aiemmin ja mietin että mikähän sekin on kun ei tuossa semmosta ole. Mutta nyt kun otti peilin käteen ja katsoi niin onhan se siellä naamioitunut paskakerroksen alle. Saako sen siis jotenkin irti ilman että purkaa koko laitosta? Ja jos purkaa koko laitoksen niin mitähän kaikkea muuta sitä sitten kattois samalla? Kait se pitää se seuraavaksi tutkia sitten. Ehkä se on parempi irrottaa koko ruisku ihan vaan tuon paskan määrän takia.
Jos nyt kellään ei ole muuta ideaa mitä voisi vielä tutkia.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224