BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^ Kiitos. Taidan kuitenkin huomenna soitella tuonne Valtran kylkeen kasvaneelle:

https://www.finnradiator.com/korjaus-ja ... n-korjaus/
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ihmettelin, että miten voi Norjan-pojalta tuleva Satakasin kuskinpuolen etulokasuojan listan postipaketti painaa 3.5 kg. En ihmettele enää! Norski myy hyvää, suosittelen.

https://w108.no/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mitä lienee alkuperäiselle hansikaslokerolle tapahtunut joskus 53-58 vuotta sitten, kun on varaosa pitänyt tilata..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ma 24.06.2024 14:04 Mitä lienee alkuperäiselle hansikaslokerolle tapahtunut joskus 53-58 vuotta sitten, kun on varaosa pitänyt tilata..
Taskumatista jääny korkki löysälle ja lokeron pohjalle levinneet apteekkarin pastillit sulanu kiinni yhdeksi köntsäksi? :mrgreen:
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Toivioretki Kajaaniin tuotti taas ihanuuksia: virtalukko, ehjä ja vararenkaan vanne ja vararenkaan vararenkaan vanne, ehjät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvä kuva. Onko pölykapseleita näille vanteille?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pillereitä on. Ne on siis kaksiosaiset ne pölykapselit; pilleri ja rinkula.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuukaudessa ei ole palannut tien päälle Satakasi.

Olin ehkä liian naiivi kuvitellessani, että ainakin 2000-luvun puolivälistä seissyt moottori toimisi moitteetta, vaikka päällisin puolin olisikin kunnossa. Kaasuttimet saatiin käymään periaatteessa kunnolla, mutta käynnistäminen ontui. Säädettiin, kunnes tässä viikko-pari sitten huomasin että tiputtaa käynnistelyn jälkeen takimmaisesta bensat kuumalle pakosarjalle, kohokammion venttiilistä. Henkl. koht. en ilahtunut.

Sitten otettiin kaasuttimet pöydälle; takimmaisen purku ja osien & tiivisteiden vaihto; kokoaminen. Asennus: auto käynnistyy todella upeasti, mutta tyhjäkäynti taivaissa. Säätämistä, jossa itse en ollut mukana, mitä ilmeisemmin toisikurkun läpän ilmarako kuntoon.

Sitten oltiin siinä tilanteessa, että auto käynnistyi huonosti ja ei pysynyt käynnissä vaihde kytkettäessä. Epätoivo hiipi jo puseroon.

Makkarajoen Vehon kanssa otettiin avuksi Mersun kaasutinhuoltokirjanen ja palattiin perusasioihin: ryyppy kuntoon ja käynnistyminen on nyt hienosti toimivaa. Käy tarpeeksi rikkaalla, että pysyy päällä vaihde kytkettäessä. Mutta: yksi tai kaksi sylinteriä (5 ja 6) käy huonosti, joten tyhjäkäynnin joutuu nostamaan tarpeettoman korkealle ja joutuu hieman rikkaalla käyttämään, että pysyy käynnissä vaihde kytkettäessä. Samoin kaasua joutuu käyttämään tarpeettoman paljon kiihdyttämiseen. Nyt käy kyllä molemmilla kaasuttimilla, mutta jotta käy nätisti on tyhjäkäynti korkeahkoa:

http://www.kamera-petteri.fi/M108_elokuu.MOV

Oivoi.

Tästä on vielä lisäksi seurauksena huonompi vaihdelaatikon toiminta; nyt kolauttaa myös kakkoselle vaihdon lisäksi alaspäin vaihtaessa hiljentäessä esim. risteykseen. Lienee kovemman tyhjäkäynnin tai tsäpäkämmän alipaineen seurausta.

Vähän epäilen, että kaasuttimia runkkaamalla ei tätä ongelmaa taideta ratkaista. Epäilen, että vikaa löytyy enämpi tuolta huonosti käyvästä sylinteristä, olisiko männänrengasta jumissa pitkän seisonnan jälkeen?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Haen perjantaiksi siirtokilvet, jotta saan kotipihaan niin ei tarvitse rampata. Perjantaina suoritamme myös puristuspaine-/ohivuotomittauksen, jotta saamme hieman osviittaa mikä mahtaa olla käyntiongelman taustalla. Jos ilmenee jotain traagillista, niin sitten käy tie Homo-Kantaselle. Jos ei, niin sitten kokeilen Forte-käsittelyä kotipihassa ja vaihdan öljyt ja suodattimet.

Ihmeellistä moottorin kanssa. Kun auto ainakaan 1. kerran tuli minulle, oli lohkoltaan puhdas ja öljyyntymätön moottori kuin eri paria aivan räjähtäneitten kaasuttimien kanssa. Moottorin saaminen helpolla käyntikuntoiseksi ilman kilinöitä ja kalinoita nostatti toiveita sen olevan kunnostettu, mutta voi olla tuo pitkä seisonta tehnyt hallaa männänrenkaille..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos moottori on väljä niin se huohottaa runsaasti. Käyttämällä huohotinputki irti ilmansuodattimen kotelosta näkee kuinka paljon sieltä puhaltaa ja paraneeko käynti.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Huohottaa kyllä, muttei savuta YHTÄÄN, mikä on aika ällistyttävää..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1453
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Olisko ne renkaat vaan jumiutuneet?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ekaa kertaa tien päällä 31 vuoteen ja vihdoin kotipihassa. Jumppaa on koneen, kaasareitten, sisustan ja automaattilootankin kanssa vielä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

On se tyylikäs tuo valkoinen ratti. Classic Mercedes lehdessä oli muutama vuosi juttua Los Angelesissa toimivasta 123-sarjan mersuihin erikoistuneesta autojobbarista. Hän oli laittanut tuollaisen valkean ratin 123 farkkuun, jolla itse ajeli.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Satakasin venttiileitä säätelen. Yks hieman kireä ja ehkä kanittava pakoventtiili on niin saatann tiukassa, että säätö OM61x -työkalulla ei onnistu, kun on pahassa paikassa kaasuttimien kainalossa.

Taidan tilata tuollaisen 14 mm. modata ja kokeilla löysäämistä kun kaasuttimet vielä puran pöydälle:
https://www.tooloutlet.fi/product/38311 ... 5IQAvD_BwE
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Täytyy ostaa akkukäyttöinen rasvaprässi. Voi valtava tuota rasvanippojen määrää!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Hieno on mersu ja katos myös. Onko ihan mersua varten tehty. Äkkiseltään kun katsoin kävi mielessä, mitenkähän kestää myrskyt ja lumen.
Tosin tänä päivänä niitä revataan suuntaan, jos toiseenkin ja reilusti.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Vahvistan talven tuiskuja varten ylhäältä alas kulkevilla 50x50 L-raudoilla läpipultattuina pystypuihin, jotka otan kesäks pois.

Maksaruohoa kasvaa päälle.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jep.
Hienon näköinen kokonaisuus.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hazetin 14 mm. venttiilityökalun kopiota M108 -koneelle ei saa mistään, markkinoilla on vaan myöhempiin käypää 17 mm. kokoista.

Kolmen vaiheilla, tilata tuollainen kukonjalka-avain ja nipsaista pikkuisen rälläkällä tuosta kynnestä, että menee venttiilin säätömutteriin nätisti:

https://www.tooloutlet.fi/product/10717 ... gs-1756-14

..paremman muotoinen 1/2 tuhdilla vääntiöllä:

https://www.tooloutlet.fi/product/39629 ... 19mm--8450

..vai originaali kohtuullisen arvokas:

https://www.ebay.de/itm/126601326521?ep ... R_SsgJ2jZA
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Päädyn venttiilinsäätötyökaluasiassa tilaamaan kolmellakympillä Gedoren kynsiavaimen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Venttiilien säädön ongelma selvisi kun on kone ja kansi levällään; niiden ruuvien säätövara on lopussa, kun on joskus aiemminkin tehty kansiremppaa ja kansi ohentunut.

Simmilevyjä ei kuitenkaan ole vaihdettu ohuempiin. Edessä on siis joko venttiilinsäätöruuvin sorvaaminen tai ohuempien simmilevyjen hankinta. Saakohan noita kotomaasta, Saksasta vai pitääkö ihan Amerikasta saakka:
https://epsparts.com/products/new-merce ... 0e8c&_ss=r
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Itselläni juuri menossa W109 300 SEL:n venttiilisäädöt koneistusten jälkeen. Kolmesta venttiilistä säätövarat loppu. Vakiosimmit 3,5mm, korjauskokoa 2,5mm saa vielä Vehon kautta tilattua hintaan 62 euroa kappale. Netistä jotkin verkkokaupat myyvät 30-40 euroa kappale. Siihen rahdit päälle, niin aika samoihin menee.

Korjauskoon simmin varaosanumero on 180 053 21 52
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onko vakiokoko tosiaan nuin ohut? Niemöller myy samalla varaosanumerolla M108siin viismillistä korjauskokoa:

https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... rep-size-2
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kokoja on monia. Tässä yksilössä tarvitaan tuo 2,5 milliä paksumpien tilalle. Eihän näitä taulukoiden mukaan osteta, vaan mitat otetaan tarpeen mukaan. Pointti oli, että saa ihan Vehosta, ja että mitä maksaa. Käypä vaihtoehto on pistää penkkiin kiinni ja hioa nätisti pois tarvittava määrä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hioin ja petsasin Satakasin puuosat kongolaisen plikan hipiä mielessäni. :wtf: Huomenna pulituuria pintaan. Sitä täytyy varmaan sellaiset sata kerrosta hipaista.

https://www.colornova.fi/tuotteet/liberon-sellakka/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
300E W124 1987
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

No jo on. Lankapuhelin. Harvemmin näkee.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: BFO-99 uhkaa palata tien päälle 30 vuoden jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kylppärissäni tuoksuu ihanasti viina ja Cerria lakka -hyönteisnaaraan erite. Enää 98 kerrosta pulituuria. Viinakaapissa olis kolmea sorttia calvadosta.. :problem:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin