W211 Jäähdytysneste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Eikös se Bevo kerro suoraan mitä nestettä sinne on suositeltavaa laittaa?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja amatoori »

om646CDI kirjoitti: La 09.12.2023 21:46 joo no taidan tehdä niin että kun vaihdan termarin otan talteen astiana mitä liruja sieltä valuu ku ylävesiletkun irrottaa puristan sen kiinni ja jos desi kaks tippuu laitan sitte vettä tuskin on vaikutusta 10litran järjestelmässä ku ens kuussa vaihatan sitte muitakin nesteitä. Nyt vaa pakko saada termari vaihettua on jumittunu auki asentoo ei lämpee sitte millää noin 40 asteeseen.
Mitäs siinä ihmeellistä, jos se sinivihreetä mitä siellä luultavasti on, niin käyt hakee mätänetistä G48:ia ja pistät siihen puolet akkuvettä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko edelliselle sivulle laittamani kuva siis ainoa koko foorumin kirjoittajakunnan tiedossa oleva vaurio mersun moottoreissa, joka saattaisi johtua siitä, että jäähdytysjärjestelmässä on ollut väärää ainetta ? Niitä käytännön kokemuksia odottelen muiltakin.

Tuo oli oman kolmattakymmentä vuotta mercedes-korjaamoissa mekaanikkona ja työnjohtajana kulutetun ajan ainoa tapaus, jolloin on ilmennyt jotain jäähdytysjärjestelmässä olleesta väärästä aineesta (omasta mielestäni varmasti näin) johtuvaa konkreettista vikaa autossa.

Se on kyllä tiedossa että aikoinaan vihreän ja punaisen nesteen sekoittamisesta syntyi systeemiin kökköä, joka haittasi jäähdytystä ja sisätilojen lämpenemistä. (ennen kuin joku nyt tästä möyryyn nousee, niin varmistan vielä että kyllä vaan, niin se oli että se tieto riitti että punaista ja vihreää ei kannata sekoittaa, väri kertoi asian, ja kyllä, niitä huuhdeltiin sitten)

Uusimpiin malleihin ja mahdollisiin vääränlaisen jäähdytysnesteen aiheuttamiin ongelmiin niissä en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta.

Mersuissahan ei juuri ole jäähdytysjärjestelmän ongelmia joita voisi laittaa nesteen syyksi. Lämmityslaitteen kennoja tai jäähdyttimiä ei kovin paljon vaihdeta, eikä ongelmia aiheuttavia syöpymiä missään osissa tule mieleen.
OM651 polttoainesuodattimen jalan nestevuoto on tyyppivika ja johtuu rakenteesta. Joidenkin mallien lämmityslaitteen kennon tukkeutuminen taas paisuntasäiliössä olevan silikaattipussin rikkoutumisesta. Voisiko pussin rikkoutuminen johtua jostain jäähdytysnesteen ominaisuudesta ? En tiedä, tuskin.

Kuvassani lähes olemattomiin syöpynyt vesipumpun juoksupyörä on rautaa. Tai peltiä, niin.
Jos luokituksen vastainen pakkasneste on tuon vaurion aiheuttanut, niin suosittelen kyllä tosi tarkkaan perehtymään mitä paisuntasäiliöönsä kaataa. Onneksi vasta yksi autoilija on erehtynyt.

Sitä on tosiaan tiedä, mikä juoksupyörän oli syönyt. Auton huoltokirjan mukaan 3 vuotta aiemmin vaihdettu tuo pumppu, eikä omistajalla ollut tietoa mistään erikoisesta jutusta jäähdytysjärjestelmään liittyen, sitä en enää muista oliko auto ollut hänellä minkä aikaa.
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Su 10.12.2023 10:55 Onko edelliselle sivulle laittamani kuva siis ainoa koko foorumin kirjoittajakunnan tiedossa oleva vaurio mersun moottoreissa, joka saattaisi johtua siitä, että jäähdytysjärjestelmässä on ollut väärää ainetta ? Niitä käytännön kokemuksia odottelen muiltakin.

Tuo oli oman kolmattakymmentä vuotta mercedes-korjaamoissa mekaanikkona ja työnjohtajana kulutetun ajan ainoa tapaus, jolloin on ilmennyt jotain jäähdytysjärjestelmässä olleesta väärästä aineesta (omasta mielestäni varmasti näin) johtuvaa konkreettista vikaa autossa.

Mersuun olen kerran vaihtanut Febin oikeanvärisen ja -luokituksen nesteen mutta vääristä valinnoista tulee mieleen yksi kun laitoin aikanaan japsiin perinteisen halvan vihreän kun silloin värillä oli vielä väliä.

Parin vuoden kuluttua paisuntasäiliön pohjalle oli kertynyt vaaleaa sakkaa joka ilmeisesti oli jonkinlaista alumiinioksidia moottorin alumiinikannesta. Joka puolestaan kertoi ettei silloinen jäähdytysneste suojannut ko. moottorin alumiiniosia.

Ihan hyvä suositus on laittaa sitä mitä valmistaja suosittelee. Pelkästään sitä samaa eikä sekoittele. Jos ei ole sellaista saatavilla niin laittaa vasta sitten kun on.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

dealer kirjoitti: Su 10.12.2023 10:55 Onko edelliselle sivulle laittamani kuva siis ainoa koko foorumin kirjoittajakunnan tiedossa oleva vaurio mersun moottoreissa, joka saattaisi johtua siitä, että jäähdytysjärjestelmässä on ollut väärää ainetta ? Niitä käytännön kokemuksia odottelen muiltakin.

Tuo oli oman kolmattakymmentä vuotta mercedes-korjaamoissa mekaanikkona ja työnjohtajana kulutetun ajan ainoa tapaus, jolloin on ilmennyt jotain jäähdytysjärjestelmässä olleesta väärästä aineesta (omasta mielestäni varmasti näin) johtuvaa konkreettista vikaa autossa.

Se on kyllä tiedossa että aikoinaan vihreän ja punaisen nesteen sekoittamisesta syntyi systeemiin kökköä, joka haittasi jäähdytystä ja sisätilojen lämpenemistä. (ennen kuin joku nyt tästä möyryyn nousee, niin varmistan vielä että kyllä vaan, niin se oli että se tieto riitti että punaista ja vihreää ei kannata sekoittaa, väri kertoi asian, ja kyllä, niitä huuhdeltiin sitten)

Uusimpiin malleihin ja mahdollisiin vääränlaisen jäähdytysnesteen aiheuttamiin ongelmiin niissä en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta.

Mersuissahan ei juuri ole jäähdytysjärjestelmän ongelmia joita voisi laittaa nesteen syyksi. Lämmityslaitteen kennoja tai jäähdyttimiä ei kovin paljon vaihdeta, eikä ongelmia aiheuttavia syöpymiä missään osissa tule mieleen.
OM651 polttoainesuodattimen jalan nestevuoto on tyyppivika ja johtuu rakenteesta. Joidenkin mallien lämmityslaitteen kennon tukkeutuminen taas paisuntasäiliössä olevan silikaattipussin rikkoutumisesta. Voisiko pussin rikkoutuminen johtua jostain jäähdytysnesteen ominaisuudesta ? En tiedä, tuskin.

Kuvassani lähes olemattomiin syöpynyt vesipumpun juoksupyörä on rautaa. Tai peltiä, niin.
Jos luokituksen vastainen pakkasneste on tuon vaurion aiheuttanut, niin suosittelen kyllä tosi tarkkaan perehtymään mitä paisuntasäiliöönsä kaataa. Onneksi vasta yksi autoilija on erehtynyt.

Sitä on tosiaan tiedä, mikä juoksupyörän oli syönyt. Auton huoltokirjan mukaan 3 vuotta aiemmin vaihdettu tuo pumppu, eikä omistajalla ollut tietoa mistään erikoisesta jutusta jäähdytysjärjestelmään liittyen, sitä en enää muista oliko auto ollut hänellä minkä aikaa.
Tosiaan tuolla toisessa topicissa olikin jo puhetta, että jos meinaa huuhdella järjestelmään hapoilla tai emäksillä, niin kannattaa järjestelmä huuhdella tosi huolellisesti. Kaverille tosiaan kävi vähän köpelösti.

Kaveri teki tuossa jokunen vuosi sitten rautalohkoiseen moottoriin sitruunahappokäsittelyn, koska neste oli aina ruosteen väristä huuhtelipa miten ahkerasti vaan. Teki tämän syksyllä ja loppujen lopuksi vain tyhjäsi järjestelmän propusta ja vaihtoi tuoreet nesteet sisään ja auto jäi talviseisontaan. Keväällä jo pelkkä syylärin korkin avaaminen paljasti karun totuuden, koko järjestelmä oli täynnä keltaista sakkaa. Saman sävyistä keltaista, jota tuossa kuvankin pumpun tienoilla näkyy. Termarikin oli jumissa sen samaisen sakan takia. Pääteltiin maalaisjärjellä, että järjestelmän pH jäi tosi alas ja se olisi pitänyt huuhdella kunnolla, eikä vain vaihtaa nesteitä. Siksi epäilen, että tuon vesipumpun kuvan tapauksessa järjestelmässä on pyörinyt todella hapan litku, eli olisiko voinut käydä sama kämmi? Jälki on juuri samanlaista, mitä happo raudalle tekee.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

T-Row kirjoitti: Su 10.12.2023 15:46
Tosiaan tuolla toisessa topicissa olikin jo puhetta, että jos meinaa huuhdella järjestelmään hapoilla tai emäksillä, niin kannattaa järjestelmä huuhdella tosi huolellisesti. Kaverille tosiaan kävi vähän köpelösti.

Kaveri teki tuossa jokunen vuosi sitten rautalohkoiseen moottoriin sitruunahappokäsittelyn, koska neste oli aina ruosteen väristä huuhtelipa miten ahkerasti vaan. Teki tämän syksyllä ja loppujen lopuksi vain tyhjäsi järjestelmän propusta ja vaihtoi tuoreet nesteet sisään ja auto jäi talviseisontaan. Keväällä jo pelkkä syylärin korkin avaaminen paljasti karun totuuden, koko järjestelmä oli täynnä keltaista sakkaa. Saman sävyistä keltaista, jota tuossa kuvankin pumpun tienoilla näkyy. Termarikin oli jumissa sen samaisen sakan takia. Pääteltiin maalaisjärjellä, että järjestelmän pH jäi tosi alas ja se olisi pitänyt huuhdella kunnolla, eikä vain vaihtaa nesteitä. Siksi epäilen, että tuon vesipumpun kuvan tapauksessa järjestelmässä on pyörinyt todella hapan litku, eli olisiko voinut käydä sama kämmi? Jälki on juuri samanlaista, mitä happo raudalle tekee.
Olen kerran pessyt dieselin jäähdytysjärjestelmän voimakkaasti emäksisellä vesiliukoisella liuotinpesuaineseoksella kun moottorissa oli kannentiivistevaurio jonka vuoksi nokista sekä rasvaista likaa koko järjestelmässä paisuntasäiliöineen.

Laitoin pesuliuoksen järjestelmään, käytin lämpöiseksi (ei kuumaksi) ja huuhtelin proppu auki lähemmäs puoli tuntia kone käynnissä niin, että letkulla puhdasta vettä koko ajan kiertoon ja ulostuleva oli haalean lämpöistä.

Järjestelmä puhdistui, kone niin osiksi kuin sai ja tasohiontojen jälkeen pesut/puhdistukset ja kasaan uusilla huolto-osilla. Jälkeenpäin todettuna systeemi puhdistui eikä mikään ollut syöpynyt ainakaan ensimmäisen 50 000km aikana.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Juu kyllä emäksellä varmasti hyvin öljypaska lähtee. Alumiini syöpyy tosi äkkiä vahvoilla emäksillä, joten överiksi ei kannata tuollaistakaan toimenpidettä vetää, jos alumiinia moottorissa. Ei kyllä tosin itellä mitään hajua minkälaisilla seoksilla kannattaisi lähteä tuollaiseen operaatioon.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tossa M113 -03 myllyssä on vaihdettu 7 vuotta sitten nesteet kun tuli japsista. Pistin BASF G48 ja hain sen veholta. Eli myivät sitä vuoden 2014 jälkeenkin. Nyt olisi tarvinnut pikkuisen lisää kun kylminä aamuina sytyttelee syylärin kuvaa mittaristoon kunnes alkaa nesteet lämmitä ja laajentua. En nyt mitään isompaa vuotoa missään ole nähnyt. Veholla myyjä oli sitä mieltä että autoon kuuluu punainen neste vaikka halusin G48 ja sanoin että siellä on sitä ennestään ja en rupea vaihtamaan kaikkea nyt. Totesin lopuksi vaikka myyjä väänsi vastaan punaista tarjoten että ei laiteta sitä kun siellä on G48. Kaveri osasi siis lukea wissiä, mutta muuten ei älynnyt sanoa että valitettavasti meillä on vain pinkkiä uudempaa emmekä pysty myymään haluamaanne G48. Sanoi että voi sekoittaa vanhan kanssa. No, sekoittamiset on nähty. Ja tässäkin topikissa oli jotain mainintaa pinkin lisäämisestä että ei hyvä.

G48 jotenkin kielletty eeuussa jonkin ainesosan takia, mutta näkyisi saavan IKH:sta vielä aitona glysantin basf g48, mutta vain 20L purkeissa ja en kyllä maksa 190eur moisesta. Pistin puoli litraa bilteman akkuvettä paisariin niin taas mennään. Motonetista saisi COMMA "glysantin" "G48" mutta kommat saa jäädä sinne olipa mitä tahansa pullotettua petosta.

Niistä dealerin kyselemistä pulmista mersuissa niin oli mulla s202 lintta jossa nelosvaparidieseli ja siinä piti lisätä vähän nestettä ja koska se oli jo puoli miljoonaa mittarissa niin ihan sama mitä sinne laittoi kun oli jo s600 tulossa japanista. Vihreetä/vihersinistä kai siellä ois pitänyt olla mutta väri oli kyllä paljon epämääräisempi ja pistin jotain motox vihreetä ja sehän meni huonoksi vaaleanpunaiseksi marjavelliksi... Ei siis mitään syövyttänyt mutta reagoi kyllä.

Paljon on veden laadusta ollut myös vääntöä - täälläkin. Voi sinne laittaa kraanavettä, mutta sitten se kraanavesi saattaa pahimmillaan syödä ne jäähynesteen syöpymisenestoaineet ja jää haaveeksi se 15v vaihtoväli. Tässä mielessä tislattu tai akkuvesi parempaa. Akkuvettä käytettäessä ei ole ollut ongelmia G48 kanssa.

Mersujen kanssa on opittu ettei w201 tehostajaan kannata laittaa kuin suositeltua öljyä muuten alkaa ääntää. 5w50 mobil 1 on liian litkua m102 ja nokka-akseli vaihtoon. Comma öljy 5 vaihteisessa automaatissa rikkoo sen. Kun pysyttelee juuri siinä mitä auton valmistusajankohtana on suositeltu se toimii varmasti. Edit: s202 syöpyi lämppärin kennon putki, se oli semmoinen väliaikaisratkaisukulkuväline ja siihen en tainnut vaihtaa jähynesteitä itse - siksi se varmaan syöpyikin kun oli varmaan jähynesteetkin hoideltu kuten koko muu auto. En osta enää ikinä mersua jolla on ajettu valtakunnan salin pihaan.

Se että veho logistisista ja eu säännöistä johtuen ei enää myy 5 vaihteisiin alkuperäistä öljyä tai 2014 jälkeen g48 niin se ei tee korvaavista mitenkään automaattisesti parempia.

Hyvänä esimerkkinä maalinpoistoaine nitromors. Parikymmentä vuotta vanha ruosteinen purkki josta ottaa loput aineet on monta kertaa tehokkaampaa kuin uusi täysi avaamaton nitromorspurkki.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Onko kukaan käyttänyt kraana- tai akkuveden sijasta kuivausrummun vettä?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W211 Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Hanavesi olisi muuten OK, mutta se ei ole kaikkialla riittävän kalkitonta (kovaa), ja esim saaristossa on muita ongelmia (kuten mineraaleja), plus mahdolliset putkistosta irronneet aineet. Mutta 50/50 akku/hanavesi olisi optimimpi pH:
Akkuvesi 7,0 ja pakkasneste 10,5 = seos 8,75
Hanavesi 8,5 ja pakkasneste 10,5 = seos 9,5
Emäksisyys olisi sitten etu sikäli, että se auttaa nestettä pysymään pidempään kemiallisesti oikeana.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Vastaa Viestiin