Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Moottori OM642 2013.
Sattuneesta syystä autoon vaihdettiin jotain osaa, mukaanlukien suuttimien paluuletkut.

n. 300 km ajoa ja auto sammuu. iCarsoft lukijalla koodit:
-11B800, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-11B900, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-11BE00, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-164100, The difference between the specified and actual at the fuel pump is too large

Auto merkkikrjaamolle ja suuttimet valtuutettuun Bosch-holtoon.
Yhdestäkään suuttimesta (6 kpl) ei tule ainetta läpi. Pietsot pitää ääntä ja neulat liikkuu.
Saan selitykseksi, että suuttimissa olevat "hydraulivahvistimet" (hydraulic amplifiers) ovat jotenkin saaneet siipeensä tai niissä on ilmaa. Ei kuulemma korjata. Ongelma kuulemma ilmenee, jos paluupuolella ei ole vastapainetta. Tässä vehkeessä paluuletkut menee polttoainesuodattimen lähelle jommalle kummalle puolelle suodatinta, en muista kummalle. Eli vastapaine on tällöin siirtopumpun tekemä.

Voiko nämä kalliit suuttiet olla näin vikaherkkiä. Onko kellään kokemuksia kuolleiden suuttimien henkiin herättämisestä (noiden hydr. vahvistimien pukaloinnista)?

Jos ymmärtää puolaaa (kieltä), niin tuolla aaiheesta
https://youtu.be/U8oleeMOoMs?t=470

ja jotain lisää
https://youtu.be/cmfM2DCDc8Q?t=181
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Marjaleena kirjoitti: La 28.09.2024 14:11 Moottori OM642 2013.
Sattuneesta syystä autoon vaihdettiin jotain osaa, mukaanlukien suuttimien paluuletkut.

n. 300 km ajoa ja auto sammuu. iCarsoft lukijalla koodit:
-11B800, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-11B900, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-11BE00, The control deviation during rail pressure regulation via the quantity control valve is too high
-164100, The difference between the specified and actual at the fuel pump is too large

Auto merkkikrjaamolle ja suuttimet valtuutettuun Bosch-holtoon.
Yhdestäkään suuttimesta (6 kpl) ei tule ainetta läpi. Pietsot pitää ääntä ja neulat liikkuu.
Saan selitykseksi, että suuttimissa olevat "hydraulivahvistimet" (hydraulic amplifiers) ovat jotenkin saaneet siipeensä tai niissä on ilmaa. Ei kuulemma korjata. Ongelma kuulemma ilmenee, jos paluupuolella ei ole vastapainetta. Tässä vehkeessä paluuletkut menee polttoainesuodattimen lähelle jommalle kummalle puolelle suodatinta, en muista kummalle. Eli vastapaine on tällöin siirtopumpun tekemä.

Voiko nämä kalliit suuttiet olla näin vikaherkkiä. Onko kellään kokemuksia kuolleiden suuttimien henkiin herättämisestä (noiden hydr. vahvistimien pukaloinnista)?

Jos ymmärtää puolaaa (kieltä), niin tuolla aaiheesta
https://youtu.be/U8oleeMOoMs?t=470

ja jotain lisää
https://youtu.be/cmfM2DCDc8Q?t=181
Ilmaa vaivoihin on toisinaan auttanut sitkeä ilmaaminen testerillä,
(siis usempaan kertaan tehtynä)

JA sitten jos se "vahvistin" vaati uusintaa/latusta eikä huvita itse askarella, ostaa uusia suutimia niin kys tuolta puolasta tarjous, näytti olevan osia ja hieno testi penkki
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4564
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ainoa oikeasti rikkoutuva osa siellä sisällä on itse piezo kristalli pino ja 3 tie paineventtiili.
Sekä tietysti itse kärki mikä on se paketin eniten kuluva osa.

Piezo pino laajenee jänniteisenä ja työntää hydrauliyksikköä joka taasen nostaa neulaa.
Hydrauli pakettiin jää joskus ilmaa jumiin joka oikeastaan poistuu sieltä vain paineella, suutin aktivoidaan testerillä pitkällä aukiololla ja 1000-1800bar suuttimesta läpi.

Jos kärki ei ole hajalla ja suutin ei muuten ole liian kulunut niin yleensä riittää ilmaus penkissä.
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Ei tule ilmeisesti valtuutetulla bosch huollolla kuntoon. Luulisi niiden tietävän mitä tehdä. Ja autolla sentään ajettiin jonni verran ja sitten meno hyyty.
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Olen yrittänyt päästä johonkin selvyyteen tuosta pietsosuuttien yksityiskohtaisesta toiminnasta kuitenkaan täysin onnistumatta siinä.
https://youtu.be/a1j9IOHi9VU
1. Kuinka tuonne paluupuolelle pääsee ohivuotanut nafta?
2. Mikä paluupuolella olevan paineen vaikutus on tuohon hydrauliyksikköön?
3. Mista hydauliyksikköön pääsee ilmaa jos paluupuolella ei ole painetta?
4. Kuinka ilma poistuu hydrauliyksiköstä ilman sen ilmaamista netistä löytyvien ohjeiden mukaan?
5. Pitääkö koko suutin kasata upotettuna naftaan, ettei tuonne hydrauliyksikön "pesään" pääse missään vaiheessa ilmaa (joka sitten voi joutua tuonne itse hydrauliyksikön sisäään)?

Ja vielä, onko OM642 moottoreissa käytetetyissä suuttimissa eroja ja minkälaisia mahdollisesti. Joku vaittää että ne on samoja, ja toisaalta esim. valtuutettu Bosch-huolto sanoo, että jossais suihkukulmissa tai painearvoissa voi olla eroja. Ja miksi muuten suuttimia olisi niin monilla eri koodeilla.

Ja sitten vielä, toiset sanoo, että suuttimien ohjelmoinnilla ei ole merkitystä ja toiset väittää että on. Että mitenkä on?

Sanottakoon vielä, että tätä projektia varten hommasin sellaisen käsikäyttöisen korkeapaine pumpun ja pietson ohjainlaitteen suuttimien testaukseen. Saa tutkia onnistuiko hydrauliyksikön ilmais vai ei. Pitäis vaan saada varmuus, onko paluupuolella oltava paine vai ei ja mikä sen paineen funktio on. Ja sitten pitää keksiö millä tuonne saa jatkuvan n. 10 barin paineen. (tarvittava paine autossa kai tehdään siirtopumpulla, eikä siellä ole varsinaista paineventtiiliä paluupuolella)
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Ja täältä löytyikin ilmeisesti vastaus tuohon paluupuolen kytkentään liittyen:
https://www.youtube.com/shorts/pdI5GuthPuE

Eli riittänee jos tuohon rakentaa jonkun ylipaineventtiilin.
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Lopputuloksena uudet suuttimet autoon.

Herkkiä näyttää olevan nämä Bosching pietsot. Ja aika lailla korjaamattomissa, ellei sitten jos sattuu löytämään jostain alibabasta uudet sisuskalut. Millään ilmaamisella näitä ei ainakaan pysyvästi saa kuntoon. Hetkeksi saa toimimaan, mutta ilmeisesti piakkoin nuo patruunat tyhjenevät eivätkä enää suostu täyttymään. Aika merkillisiä ovat.

Tulipahan nyt hankittua suuttimien ohjainlaite ja pumppu että pääsee näitä tutkimaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4564
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Piezo suuttimet (Bosch) ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mielenkiintoista, muissa piezoissa ei vastaavia ongelmia ole tullut vastaan. Tosin lähinnä delpiläisten kanssa on tullut touhuttua.

Kaikki ne on penkissä ilmaamisella tullut kuntoon.
Osa on vaatinut aika paljon painetta ja pitkää aktivointi aikaa mutta silti ne on kaikki pelannut.
Vastaa Viestiin