Tuulilasinpyyhkimien toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tuulilasinpyyhkimien toiminta

Viesti Kirjoittaja Timope »

Lieneekö muilla vastaavia kokemuksia tuulilasinpyyhkimien sadetunnistimen käyttäytymisestä. Auto on 212 E mersu, jossa on sadetunnistin. Tämä on itselläni jo kolmas mersu, jossa ko. toiminto on ärdyttävä. Eli ns. tihkuasentoon kun laitat pyyhkimet, ensimmäiset minuutit sujuvat hyvin. Mutta sitten pyyhkimien toiminta nopeutuu, vaikka tihkusateen määrä ei kasva lainkaan. Välillä heiluvat kuin heinämies. Olen koittanut putsata sulkia ja pestää tuulilasia, mutta lopputulos on melkein aina tuo. Kysymys kuuluukin: Voisiko auton pyyhinasetuksiin saada vaikka sellaisen tihkutoiminnon, jossa pyyhkimet heiluisivat esim. 10 sekunnin välein. Tuo sadetunnistin on kyllä mielestäni aika toimimaton innovaatio. Eilenkin tihutti vettä ja väänsin viiksikytkimestä kymmeniä kertoja päälle ja pois, Taisi olla just 10-20 sekunnin välein. :x
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Tuulilasinpyyhkimien toiminta

Viesti Kirjoittaja jamo »

Tätä samaa olen miettinyt että pystyykö ohjelmoimaan tuota tihku toimintoa jotenkin ettei pyyhin huitele jatkuvasti täydellä nopeudella.
W164 sama ja taitaa olla että nopeuden noustessa pyyhkii nopeammin, todella surkea tuo tihku toiminto.
Itse naputtelen viiksen päästä jos sataa vähemmän vettä ettei tarvitse kahtoa täydellä nopeudella heiluvaa pyyhintä mikä pyyhkii melkein kuivaa lasia.
Pitäisi olla sama systeemi kuin vaikka vanhemmissa toyotissa oli et saa viiksen päästä säätää tihku ajan
MJPfin
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

S212 ja S205 molemmissa sadetunnistin toimii ihan oikein.
Onko lasi mahdollisesti vaihdettu ja jotakin pielessä?
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Itseäni ärsyttää myös tuo automatiikan toiminta, kuten edellä tarinoitua, niin minulla samanlaista vaivaa, muutama ekapyyhkäisy menee hienosti
, mutta sitten alkaa pienelläkin tihkulla veivata niin että tuntuu että sulat irtoo.

Olen asiaa täältä yrittänyt lueskella, ja jossain letkussa tais olla maininta, että myös kulunut ja hiekkapesty tuulilasi voi aiheuttaa
sadetunnistimen oudohkoa toimintaa ? Nyt odottelen riittävän isoa kiveä tai nopeaa nastaa, että sais tuulilasin vaihdatettua , niin vois katsoa
että auttaako uusi ruutu asiaa.
MB W203 200CDI A 2006
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla vaihdettiin tuulilasi pari vuotta sitten, mutta ei ole tullut mitään eroa vanhaan.Kyllä se vanha tihkukytkin tsydeemi voittaa tämän uuden mennen tullen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tänään taas tuli ajeltua tihkussa ja sateessa. Ei mitään valittamista, ei pyyhi turhaan kuivaa lasia. Pyyhkii justiin sopivasti. Kamerat ym kalibroitu edellisen lasin vaihdon jäljiltä viime keväänä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Timope kirjoitti: Ti 03.12.2024 14:39 Mulla vaihdettiin tuulilasi pari vuotta sitten, mutta ei ole tullut mitään eroa vanhaan.Kyllä se vanha tihkukytkin tsydeemi voittaa tämän uuden mennen tullen.
Siis anturi oli viallinen tai väärin kalibroitu jo ennen tuulilasin vaihtoa. Ei se tuulilasin vaihdosta tokene paitsi jos oli aiemmin kalibroinnista kyse ja uuden lasin asentaja hoitaa sen oikein.

Siinä kun vastaantuleva kuorma-auto heittää lätäkön vedet silmille niin paljon mukavampi kun automaatti reagoi välittömästi eikä tarvitse pyyhkimen vipua hapuilla. Vaihtelevassa sateessa enemmän pelkästään mukavuusasia.
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jamo »

Eli voiko tämän anturin kalibroinnilla vaikuttaa siihen et miten paljon lasiin voi tulla vettä ennenkuin lähtee pyyhkimään?
Vaikka et just näkee veden läpi heikosti ja sit pyyhkii kerran lasin eikä jää vatkaa ensin nopeaa ja sit vähän ajan päästä hitaammin ja hetken päästä taas täydellä nopeudella kun lasissa muutamia pisaroita
Eli sen voisi saada mahdollisesti toimimaan tihkusateella niin et pyyhkii vain kerran vaikka 5sek välein?
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Kyllä mulla ainakin 212 tihkukytkin toimii oikein hienosti. Naarmuisella vanhalla lasilla oli sitä ongelmaa että ei oikein tahtonut pyyhkiä vaikkei mitään nähnytkään läpi. Ei se koskaan vatkannut. Mulla toiminta parani huomattavasti kun merkkiliikkeessä vaihtoivat lasin ja kalibroivat tunnistimen.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
multiviri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Hyvät sulat ja hyväkuntoinen lasi niin ei mitään ongelmaa. Itsellä koko ajan automaattiasennolla pyyhkijät, pesukoneeseen ajettaessa otan pois. Ja pakkasten tultua saa sammuttaa myös kun ei tarvi hangata lasia. Itsellä w212.

Onko lasi kalibroitu oikeaksi jne?
W212 E200 BlueTec 2016

Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Mulla samaa "vikaa" omassa S205:sessa. Omistuksen aikana vaihdettu lasikin Veholla kahteen kertaan ja käytän orkkis sulkia. Sateella en tihkua käytä, kun se pienen hetken päästä vispaa täysiä.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Mites toi mainittu kalibrointi tehdään ? Staarilla vai millä ?
MB W203 200CDI A 2006
Vastaa Viestiin