Om651 moottoririkko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Jos kerta kiertokangen laakereiden ongelmat johtuvat tuosta paineensäätö asiasta, niin onko kukaan vaihtanut kk laakereita tulppauksen asentamisen jälkeen? Oma repalekkin on justiin 540 työnnetty, ja tulppaa tuskin on asennettu... Tarkoituksena olis ko tulppa asentaa, mutta kuitenkin jää kaivertamaan laakereiden kunto. Monesti helpommalla pääsee ennakkoon laakeroimalla. Toisaalta aijemminkin on koneistaja sanonut, että jos laakereissa ei ole vikaa, ei ehjiä kannata välttämättä uusiin edes vaihtaa 🤔
Köyhillä on kiire...
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:03
mh jkl kirjoitti: Ma 25.11.2024 19:41 millähän tuon näkisi onko emännän 2012 mallin b180cdi varustettu moisella niin tietäisi poistaa käytöstä
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
moro oispa mahtava jos voisit katsoa

WDD2462001J011080 tuommonen nro löytyy trafilta

ite yrittänyt ennaltaehkäistä ongelmia ja öljyt vaihtanut omaan kalustoon alle 10tkm välein eli yleensä keväisin ja syksyllä.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:03
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
Onnistuisko tuo samalla katsoa myös autoon WDB906637 1S 658707
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

mh jkl kirjoitti: Ti 26.11.2024 13:59
Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:03
mh jkl kirjoitti: Ma 25.11.2024 19:41 millähän tuon näkisi onko emännän 2012 mallin b180cdi varustettu moisella niin tietäisi poistaa käytöstä
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
moro oispa mahtava jos voisit katsoa

WDD2462001J011080 tuommonen nro löytyy trafilta

ite yrittänyt ennaltaehkäistä ongelmia ja öljyt vaihtanut omaan kalustoon alle 10tkm välein eli yleensä keväisin ja syksyllä.
Edit. Löysinkin nyt oikean kuvan... Löytyy tästä tuo venttiili.
Viimeksi muokannut Eemelicdi, Ti 26.11.2024 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

E200kompressor kirjoitti: Ti 26.11.2024 11:29
dealer kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:59 D4D moottorin murheiden jälkeen en Toyotaa nostaisi esille hyvänä autona, kun moottoriaiheisessa keskustelussa ollaan....[/i]
Ei se Toyota hyvä auto ole. Se on luotettava auto ..........
Seuraavalla kerralla yritän kertoa selkeämmin mitä tarkoitan, että kaikki ymmärtäisivät eikä tulisi naputeltua tulkinnanvaraisia sanoja joihin tarttua :idea:

Otsikon aiheeseen; aamulla klikkasin tilaukseen yhden OM651:n Tammer Dieseliltä.
wiimax.fi
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Hupsista
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

juhaoh kirjoitti: Ti 26.11.2024 14:19
Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 06:03
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
Onnistuisko tuo samalla katsoa myös autoon WDB906637 1S 658707
Pitäisi tästäkin löytyä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Mitä nyt noita katsellut niin aika monesta tuo näkyy löytyvän. 2009 on vaihtunut osanumero. En tiedä onko tehty jotain parannusta sitten.
Edit: Tuo ei olekkaan kaikkien mallien kohdalla varma tuo epc. Voi ehdottaa sekä tulppaa ja venttiiliä. Nuo mitkä katsoin niin ei ehdottanut tulppaa ollenkaan. Eli varmin tapa on tsekata auton alta.
Viimeksi muokannut Eemelicdi, Ti 26.11.2024 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 20:39 Mitä nyt noita katsellut niin aika monesta tuo näkyy löytyvän. 2009 on vaihtunut osanumero. En tiedä onko tehty jotain parannusta sitten.
kiitos

käytämpä seuraavassa öljynvaihdossa mb osalla eiköhän nuo ossaa siellä tulpan laittaa tilalle
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2589
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Ti 26.11.2024 19:38
Otsikon aiheeseen; aamulla klikkasin tilaukseen yhden OM651:n Tammer Dieseliltä.
Nykyään useilla autonvalmistajilla alkaa olla moottoreita joita ei ole tarkoituskaan peruskorjata. Käsitykseni mukaan OM651:n runkolaakereitakin on mennyt rikki/pyörähtänyt joten ilmeisesti sellainen lohko vaatii linjahoonauksen jotta kampiakselin runkolaakerilinja palautuu spekseihin?

Pelkät kiertokangethan saa helposti vaihdettua uusiin jos muuta vikaa ei ole.

Oliko muuten kallis?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 20:22
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
Onnistuisko tuo samalla katsoa myös autoon WDB906637 1S 658707
[/quote]
Pitäisi tästäkin löytyä.
[/quote]

kiitos!


Miten tuon solenoidiventtiilin ohjaus toimii, lasketaanko siinä sähköllä öljynpainetta vai nouseeko paine kun kytketään sähköohjaus? Tuntuisi ainakin voitelun varmistamisen vuoksi, että sähköohjauksella alennetaan paine. Jos näin niin onnistuisiko tuossa paineen nosto vaan, että nykäisee ne sähköpiuhat irti niin silloinhan se ei enää alentele painetta?? Vai onko tuossa hienompaa tekniikkaa?
Tuohan ei pitäisi kuitenkaan mittaristossa herjata vaikka johdot ei ole kytkettynä, jos olen oikein ymmärtänyt.
Viimeksi muokannut juhaoh, Ke 27.11.2024 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Siinä on mekaanistakin toimintaa. Mersu on ihan itse siihen tuon tulpan suunnitellut että suosittelen laittamaan sen jos ei tykkää vajailla paineilla ajella.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

E200kompressor kirjoitti: Ti 26.11.2024 21:16
dealer kirjoitti: Ti 26.11.2024 19:38
Otsikon aiheeseen; aamulla klikkasin tilaukseen yhden OM651:n Tammer Dieseliltä.
Nykyään useilla autonvalmistajilla alkaa olla moottoreita joita ei ole tarkoituskaan peruskorjata. Käsitykseni mukaan OM651:n runkolaakereitakin on mennyt rikki/pyörähtänyt joten ilmeisesti sellainen lohko vaatii linjahoonauksen jotta kampiakselin runkolaakerilinja palautuu spekseihin?

Pelkät kiertokangethan saa helposti vaihdettua uusiin jos muuta vikaa ei ole.

Oliko muuten kallis?
Aikoinaan noita korjasi yksi jos toinenkin taho ja menestys oli heikkoa, tahtoivat olla kovin lyhytikäisiä kunnostettuina. Me ei edes yritetty kun ehti niitä kokemuksia sivusta seurata. Rajaniemi Motorsport oli Tammer Dieselin lisäksi ainut tietooni tullut jolla homma onnistui ja joka oli todella perehtynyt muutenkin aiheeseen. Muistikuva - voi olla väärä - on se ettei Rajaniemi enää tekisi OM651:iä mutta voin olla väärässäkin...

Tässäkin koneessa oli reilusti metallia öljynsuodattimessa. Moottorista ensimmäinen tarjous oli 6450€. Vaikka kopalla on jo kilometrejä alla niin Euro 6 Sprinter on vaan laitettava kuntoon, linja-autona noita ei saa järkevästi käytettyinä. Uusia tulee toki jatkuvasti ajoon mutta se on aina 100000 euron menoerä, siihen kun vertaa niin ykköstonnit on pikkurahaa.
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2589
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Ke 27.11.2024 06:57
E200kompressor kirjoitti: Ti 26.11.2024 21:16
dealer kirjoitti: Ti 26.11.2024 19:38
Otsikon aiheeseen; aamulla klikkasin tilaukseen yhden OM651:n Tammer Dieseliltä.
Nykyään useilla autonvalmistajilla alkaa olla moottoreita joita ei ole tarkoituskaan peruskorjata. Käsitykseni mukaan OM651:n runkolaakereitakin on mennyt rikki/pyörähtänyt joten ilmeisesti sellainen lohko vaatii linjahoonauksen jotta kampiakselin runkolaakerilinja palautuu spekseihin?

Pelkät kiertokangethan saa helposti vaihdettua uusiin jos muuta vikaa ei ole.

Oliko muuten kallis?
Aikoinaan noita korjasi yksi jos toinenkin taho ja menestys oli heikkoa, tahtoivat olla kovin lyhytikäisiä kunnostettuina. Me ei edes yritetty kun ehti niitä kokemuksia sivusta seurata. Rajaniemi Motorsport oli Tammer Dieselin lisäksi ainut tietooni tullut jolla homma onnistui ja joka oli todella perehtynyt muutenkin aiheeseen. Muistikuva - voi olla väärä - on se ettei Rajaniemi enää tekisi OM651:iä mutta voin olla väärässäkin...

Tässäkin koneessa oli reilusti metallia öljynsuodattimessa. Moottorista ensimmäinen tarjous oli 6450€. Vaikka kopalla on jo kilometrejä alla niin Euro 6 Sprinter on vaan laitettava kuntoon, linja-autona noita ei saa järkevästi käytettyinä. Uusia tulee toki jatkuvasti ajoon mutta se on aina 100000 euron menoerä, siihen kun vertaa niin ykköstonnit on pikkurahaa.
Kiitos tiedoista. Kysyin kun olen ajoittan vilkuillut ebay Saksan versiota ja noita OM651:iä oli muistini mukaan yksittäisinä ainakin myytävänä tehdasuusina noin 6000€ hintaan mutta ei ole enää näkynyt.

Suhtaudun myös korjattuihin moottoreihin, merkistä riippumatta, epäluuloisesti kun niitä remppoja voi tehdä monella tavalla. Toki poikkeuksia on jos on pitkäaikainen toimija joka vastaa myymistään koneista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tammer Diesel antoi muistaakseni moottorille takuuta 1 vuosi / 100000 kilometriä, joka tietysti on ammattikäytössä olevan auton moottorille ihan kelpo takuu, koska tuo satatuhatta saadaan vuodessa ajettua.
Nyt tulleessa moottorissa oli paikallaan öljynpainemittarikin valmiiksi, en tiedä onko vielä papereita lukeneet pajalla että mitä siellä sanotaan mutta ajattelin että olisiko siirrytty sellaiseen toimintamalliin että aiemminkin takuuehdoissa pakolliseksi mainittuun öljynpaineen mittaukseen asennuksen jälkeen on annettu suoraan mittari mukaan. Sinänsä fiksu veto, siinähän tuo vaihtomoottorin mukana palautuu sitten.
wiimax.fi
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tammerdiesel ei kyllä vakuuttanut sähköpostivastauksissaan kun kysyin moottorin putkittamisesta.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

MouTine kirjoitti: To 28.11.2024 13:17 Tammerdiesel ei kyllä vakuuttanut sähköpostivastauksissaan kun kysyin moottorin putkittamisesta.
Pysyisin kaukana siitä lafkasta. Aikoinaan ne jotain osasi, ei enään.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1635
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Jasu80 kirjoitti: To 28.11.2024 17:56
MouTine kirjoitti: To 28.11.2024 13:17 Tammerdiesel ei kyllä vakuuttanut sähköpostivastauksissaan kun kysyin moottorin putkittamisesta.
Pysyisin kaukana siitä lafkasta. Aikoinaan ne jotain osasi, ei enään.
Mulle tuli ihan just sama fiilis. Yli 20 vuotta sitten teetin heillä Cossu Caprin kardanin tasapainotuksen ja lopputulos sekä ennenkaikkea kommunikointi oli huippuluokkaa. Sama mies vastasi puhelimeen joka suoritti työn.
Nyt pelkästään kun avaa nettisivutkin niin tulee liian kliininen fiilis. Henkilö, jonka kanssa vaihdoin spostia, tuskin edes ymmärsi mitä tiedustelin. Lyön vetoa, että kaiffari konsultoi toista kolleegaa, jotta sai mulle räntättyä jonkun vastauksen. Lopulta eivät viitsineet edes vastata tarkentavaan kysymykseen, niin en jaksanut jatkaa yrittämistä. Valitsin kilpailijan.

Tämä ei nyt liity välttämättä TD:hen mitenkään, mutta onko noi vaihtomoottorit todella korjattuja? Kiinasta saa myös kokonaisia moottoreita.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18036
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse en tunne yritystä yhtään tarkemmin.
Muutaman sieltä hankitun vaihtokoneen tiedän toimineen ja kestäneen kiitettävän hyvin, siinä oikeastaan kaikki mitä itse osaan kertoa.
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2589
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MouTine kirjoitti: To 28.11.2024 20:13
Jasu80 kirjoitti: To 28.11.2024 17:56
MouTine kirjoitti: To 28.11.2024 13:17 Tammerdiesel ei kyllä vakuuttanut sähköpostivastauksissaan kun kysyin moottorin putkittamisesta.
Pysyisin kaukana siitä lafkasta. Aikoinaan ne jotain osasi, ei enään.
Mulle tuli ihan just sama fiilis. Yli 20 vuotta sitten teetin heillä Cossu Caprin kardanin tasapainotuksen ja lopputulos sekä ennenkaikkea kommunikointi oli huippuluokkaa. Sama mies vastasi puhelimeen joka suoritti työn.
Nyt pelkästään kun avaa nettisivutkin niin tulee liian kliininen fiilis. Henkilö, jonka kanssa vaihdoin spostia, tuskin edes ymmärsi mitä tiedustelin. Lyön vetoa, että kaiffari konsultoi toista kolleegaa, jotta sai mulle räntättyä jonkun vastauksen. Lopulta eivät viitsineet edes vastata tarkentavaan kysymykseen, niin en jaksanut jatkaa yrittämistä. Valitsin kilpailijan.

Tämä ei nyt liity välttämättä TD:hen mitenkään, mutta onko noi vaihtomoottorit todella korjattuja? Kiinasta saa myös kokonaisia moottoreita.
Muutama vuosi sitten tiedustelin erään dieselin kannentiivisteen vaihtoa ja silloin opin uuden termin: "korjaus tehdään autoon päin". Tarkennettuna tuo tarkoitti kannen irroitusta moottori paikallaan.
Työsuoritus (2000€+) jäi tilaamatta koska kerrosmetallitiiviste on tarkka molempien tiivistepintojen tasaisuudesta. Sinänsä tarjous oli asiallinen.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja hentar »

juhaoh kirjoitti: Ti 26.11.2024 21:46
Eemelicdi kirjoitti: Ti 26.11.2024 20:22
Sen pystyy varaosaohjelmalla katsomaan esimerkiksi.
Laita alustanumero niin voin illalla sen katsoa.
Onnistuisko tuo samalla katsoa myös autoon WDB906637 1S 658707
Pitäisi tästäkin löytyä.
[/quote]

kiitos!


Miten tuon solenoidiventtiilin ohjaus toimii, lasketaanko siinä sähköllä öljynpainetta vai nouseeko paine kun kytketään sähköohjaus? Tuntuisi ainakin voitelun varmistamisen vuoksi, että sähköohjauksella alennetaan paine. Jos näin niin onnistuisiko tuossa paineen nosto vaan, että nykäisee ne sähköpiuhat irti niin silloinhan se ei enää alentele painetta?? Vai onko tuossa hienompaa tekniikkaa?
Tuohan ei pitäisi kuitenkaan mittaristossa herjata vaikka johdot ei ole kytkettynä, jos olen oikein ymmärtänyt.
[/quote] Muistan nähneeni jonkin kaavion. Alennetaan jännitteisenä jolloin paineensäätö on pumpun säätörenkaan jousen varassa, jännitteettömänä jousen+öljynpaineen varassa. Jäisikö vikatilanteessa venttiilin kara puolitiehen jolloin osa öljykanavan öljystä karkaa öljypohjaan? Vai mikä romahduttaa?
rikonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 13.10.2011 18:02

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja rikonen »

Ajattelin itsekin ottaa osaa keskusteluun kun minuakin on mietittyttänyt että miksi näitä hajoaa niin paljon. Oma OM651 leipoi kiinni katsastusta varten tehdyssä toisessa alle minutin kestäneessä vedätyksessä. Syyksi ilmeni kiinni leikanneet ykkösen kiertokanki- ja runkolaakerit.

Moottorikoneistamon mukaan vikoja on esiintynyt OM651:ssä enemmän kampiakselin keskilaakereissa. Öljypumpun vaihtoa suosittelivat myös, sen lamelit tuppaavat kulumaan ja siten heikentämään pumpun kykyä toimia.

Ilmeinen juurisyy on moottoriöljyn voitelukyvyn menettäminen. Se, mitkä syyt voivat johtaa voitelukyvyn menettämiseen, selviää hyvin Nesteen Ajoneuvojen voiteluaineet -oppaasta. Tällaisia syitä ovat mm:
- liian ohut tai väärälaatuinen öljy, öljykalvo ohenee liikaa
- puuttuvat kulumisenestoaineet (ns. rajavoitelun puute)
- toimimattomat puhdistusaineet karsta- ja lietekerrostumien poistossa
- öljy ei ole ajoneuvovalmistajan hyväksymä (huom. täyttää ei ole sama asia kuin hyväksytty)

Voitelukyvyn menettämiseen vaikuttaa aiemmin mainittu paineenalennusventtiili (tulppaus) ja öljypumpun kunto, sekä kuinka paljon noki, karsta ja liete ovat tukinneet öljykanavia ja suodatinta, sekä heikentäneet öljynlauhduttimen toimintaa. Öljynpainetta laskee männille tehtävä jäähdytysöljyn suihkuttaminen, se tapahtuu kovalla kuormituksella ykkössylinterin kohdilta ja alentaa eniten sen saamaa painetta. Keskilaakerien kohdilla on oletettavasti korkeimmat lämpötilat, liiallinen kuumeneminen ohentaa öljyä voimakkaasti, jolloin on mahdollista, että laakerit korkaavat sieltä myös.

Öljyongelmiin viittaa myös nokka-akselin naarmuhavainnot. Ilmeisesti kaikki ihmisten käyttämät öljyt eivät ole MB 229.51 -hyväksyttyjä. Hyväksytyt ja toimiviksi todetut öljyt kannattaa tarkastaa alla olevasta linkistä. Nesteen opas: ”Kulumisenestolisäaineistuksella voidaan vahvistaa voitelukalvoa kovasti kuormitettujen osien välissä. Tällaisia osia on mm. venttiilikoneistossa, jossa pintapaineet voivat olla jopa 1500 MPa (15.000 bar.). Vaikka öljykalvo ei näissä olosuhteissa kestäisikään, estää kulumisenestolisäaine vaurion.” viewtopic.php?t=203233

OM651 on selvästi tarkka öljystään, ja tässä ketjussa ensimäisellä sivulla minua pisti silmään nimimerkin -230- Mobil 1 ESP 5W-30 -käyttökokemuskommentti. Se tukee näkemystä siitä että ongelmat voidaan pitkälti välttää hyväksytyllä MB -öljyllä ja järkevillä huoltoväleillä.

Itse sain karvaan muistutuksen, että öljyt kannattaa vaihtaa heti kun auton ostaa, ei voi luottaa myyjään eikä huoltovälimittariin.

Ajoneuvojen voiteluaineet -opas: https://www.neste.fi/sites/neste.fi/fil ... as_WEB.pdf

Lista MB-hyväksytyistä öljyistä 229.51 Low SPAsh Multigrade Service Engine Oils
jkkk
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.09.2024 12:33

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja jkkk »

Onko tuosta paineenalennusventtiilin tulppauksesta kertoa pitempi aikasia kokemuksia? Haittavaikutuksia, lämpiääkö nopeammin kone yms.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4568
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se ei ole ainoa mistä puhuvat paskaa, 5l kulutus kaupungissa on aivan utopiaa tolla koneella ja autolla.

Ja asiaa hieman, öljynpaineventtiilin ainoa tehtävä on viherpesu, pienentämällä ö painetta saadaan marginaalinen säästö.
Enemmän öljynpainetta ei todellakaan riko konetta eikä vaikuta muutenkaan negatiivisesti muuta kuin kulutukseen marginaalisesti.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5802
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jkkk kirjoitti: To 05.12.2024 15:35 Onko tuosta paineenalennusventtiilin tulppauksesta kertoa pitempi aikasia kokemuksia? Haittavaikutuksia, lämpiääkö nopeammin kone yms.
Sivu vaikutuksena kone voi kestää muutamn satatuhatta pitempään
ja sitä kautta todelisuudessa pienettä lunnon kuormitumista kun ei tarvitse tehdä niin paljon
uusia moottoreita
Mökkillä
'
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Kiva olisi tietää onko ilman ventttiiliä olevia koneita hajonnut.
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2985
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

täällä ainakin ilman venttiiliä hajonnut kone tallissa.. 204 -10 277tkm
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Sen vaurion syntyminenhän alkaa aika monessa tapauksessa(tai kaikissa) ennen tulpan asennusta. Siinä mielessä pitäisi huomioida tälläisessä vertailussa vain moottorit, jotka olleet tulpattuna uudesta lähtien.
jamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 17.03.2004 21:58
Paikkakunta: keski-suomi

Re: Om651 moottoririkko

Viesti Kirjoittaja jamo »

Ja tulpattuna vaikuttaa myös se öljy miten paljon ajetaan enne kuin vaihdetaan, varsinkin jos öljyn sekaan on päässyt polttoainetta ja katsotaan tikusta kun ei syö yhtään öljyä vaikka öljyä on syönyt ja samalla mennyt öljyn sekaan polttoainetta ni tikku näyttää et rasvaa on
Vastaa Viestiin