Meinasivat katsastuksessa, että tukilaakeri pitäsi uusia.
No tähän vehkeeseen ei laakeria näytä saavan, toisin kuin esim W164:ään. Kysymys kuuluukin, onko näiden laakereissa minkälaisia eroja?
W164 laakerin 6006 sisämitta on 30 mm. Olin mittaavinani sama tuosta W166:sta, mutta pystyykö joku vahvistamaan tämän?
Kiinnitysväli näyttäisi molemmissa olevan jotain 160 mm.
Netistä taitaa löytyä tasan 1 video laakerin vaihtamiseen (vastaava keppi kuin ML:ssä).
Moisen operaation takia pitää näköjään repiä koko keppi pois että saa äheltää katkaisun kanssa. Kyllä ristinivelten aikaan kaikki oli toisin.
W166 kardaanin tukilaakeri
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: W166 kardaanin tukilaakeri
En voi vahvistaa, mutta se käsitys on, että sama akseli kaikissa ML ja GL. Kiinalaista tukilaakeria saa ainakin W164, muuta ei saakaan, paitsi koko akselia.
Akselin saa irti irrottamatta pakoputkia, laskee niitä vaan vähän, takakiinnikkeet irti. Sitten akselille saa vähän lisää pituusvaraa kun irrottaa perän kiinnitykset ja kääntää sitä vähän alas.
Akselin saa irti irrottamatta pakoputkia, laskee niitä vaan vähän, takakiinnikkeet irti. Sitten akselille saa vähän lisää pituusvaraa kun irrottaa perän kiinnitykset ja kääntää sitä vähän alas.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: W166 kardaanin tukilaakeri
W164 kiinalaakeri laitettu tilaukseen. Tuosta se on pakko tehdä ellei se sitten sovi sellaisenaan.
Etuosa kardaanista on noitten alumiinisuojien alla piilossa ja nuo alupaneelien kiinnitysruuvit on aina niin ruosteessa, ettei niitä saa ehjänä millään irti. Jos suojien irrottaminen onnistuis niin kardaanin keskilaakerin irrottamalla keppi lyhentyisi niin, ettei perään tarvitsisi koskea. Ei edes pakoputkeen tarttisi kajota.
Toinen vaihtoehto on ottaa keppi perästä irti (ja joka paikasta) ja vetää taaksepäiin jolloin etuosa kepistä tulisi "alumiinisuojatunnelia" pitkin. Tällöin saattaa tulla ahdasta kun tukilaakeri ottaa pakoputkeen.
Etuosa kardaanista on noitten alumiinisuojien alla piilossa ja nuo alupaneelien kiinnitysruuvit on aina niin ruosteessa, ettei niitä saa ehjänä millään irti. Jos suojien irrottaminen onnistuis niin kardaanin keskilaakerin irrottamalla keppi lyhentyisi niin, ettei perään tarvitsisi koskea. Ei edes pakoputkeen tarttisi kajota.
Toinen vaihtoehto on ottaa keppi perästä irti (ja joka paikasta) ja vetää taaksepäiin jolloin etuosa kepistä tulisi "alumiinisuojatunnelia" pitkin. Tällöin saattaa tulla ahdasta kun tukilaakeri ottaa pakoputkeen.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W166 kardaanin tukilaakeri
ML 164Marjaleena kirjoitti: ↑Pe 13.12.2024 09:38 W164 kiinalaakeri laitettu tilaukseen. Tuosta se on pakko tehdä ellei se sitten sovi sellaisenaan.
Etuosa kardaanista on noitten alumiinisuojien alla piilossa ja nuo alupaneelien kiinnitysruuvit on aina niin ruosteessa, ettei niitä saa ehjänä millään irti. Jos suojien irrottaminen onnistuis niin kardaanin keskilaakerin irrottamalla keppi lyhentyisi niin, ettei perään tarvitsisi koskea. Ei edes pakoputkeen tarttisi kajota.
Toinen vaihtoehto on ottaa keppi perästä irti (ja joka paikasta) ja vetää taaksepäiin jolloin etuosa kepistä tulisi "alumiinisuojatunnelia" pitkin. Tällöin saattaa tulla ahdasta kun tukilaakeri ottaa pakoputkeen.
Alu pellit pois kardanin kohdilta, vinkuvonku laakerin kanattn irti
Kardanin kumilimput irti perästä ja laatikosta sekä kardanista, laatikon kanaatin irti,
niin sen jälkee mahtuu koko kardani tuleema sopivasti pyöritellen välistä
ilman perän kallistellu/irrotamista
Ainakin ML 164
eroja kardaneissa on pituuktsissa tai sitten myyvät firmat ilmoitelle mitä lie
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: W166 kardaanin tukilaakeri
No tuli tuokin homma tehtyä.
W164 kannatinlaakeri sopii W166 ja todennäköisesti moniin muihinkin jossa on tällainen paskasti ja kertakäyttöiseksi suunniteltu Kardaaniaksila. Lähellä oli ettei päätynyt Cardaanijärveen. Laakeri ehjä, mutta kumi puoleksi revennyt, jonka katsastusmies pongasi.
Tuosta linkatusta ohjevideosta sen verran, etten käsitä millä nuo paperiklipsit muka saisi tuonne poorien väliin. Ei noissa pooreissa ole sellaisia välyksiä että sinne saisi mitään tungettua. Olisi ainakin jollain kovametallivingulla pitänyt porata jonkinlaiset kolot siihen pallonivelen sisäosaan. Lukitusrenkaan urissa ei ole minkäänlaista helpotusta viistettynä, että pallonivelen sisäosan saisi kohtuudella prässättyä irti. Kasausta varten viiste on tehtynä pallonivelen sisäosaan.
Eli kardaani prässiin ja painetta sen verran (öpaut 20 t), että pooriakselin pää korkkaa. Akseliin jää näköjään riittävästi uraa, että lukkorengas pitää sen pallonivelen sisäosan paikoillaan. Olisi tuon voinut tietysti sorvata niin, että sinne olisi saanut normaalin rengassokan.
Sitten se pallonivelen takaisinkasaus palloineen olikin yhtä helvettiä yksin tehtynä ja s..tanan sotkuista kun oli rasvat laitettuna etukäteen. Mutta meni ne sinne lopulta. Nuo pallojen urat on jotenkin viistoon koneistettu, niin liekö tuolla vaikutusta tuon kasauksen haastavuuteen. Ei ole ihan samalainen rakenne kuin vetonivelet yleensä.
Säästin 1500 €, mutten hermoja.
W164 kannatinlaakeri sopii W166 ja todennäköisesti moniin muihinkin jossa on tällainen paskasti ja kertakäyttöiseksi suunniteltu Kardaaniaksila. Lähellä oli ettei päätynyt Cardaanijärveen. Laakeri ehjä, mutta kumi puoleksi revennyt, jonka katsastusmies pongasi.
Tuosta linkatusta ohjevideosta sen verran, etten käsitä millä nuo paperiklipsit muka saisi tuonne poorien väliin. Ei noissa pooreissa ole sellaisia välyksiä että sinne saisi mitään tungettua. Olisi ainakin jollain kovametallivingulla pitänyt porata jonkinlaiset kolot siihen pallonivelen sisäosaan. Lukitusrenkaan urissa ei ole minkäänlaista helpotusta viistettynä, että pallonivelen sisäosan saisi kohtuudella prässättyä irti. Kasausta varten viiste on tehtynä pallonivelen sisäosaan.
Eli kardaani prässiin ja painetta sen verran (öpaut 20 t), että pooriakselin pää korkkaa. Akseliin jää näköjään riittävästi uraa, että lukkorengas pitää sen pallonivelen sisäosan paikoillaan. Olisi tuon voinut tietysti sorvata niin, että sinne olisi saanut normaalin rengassokan.
Sitten se pallonivelen takaisinkasaus palloineen olikin yhtä helvettiä yksin tehtynä ja s..tanan sotkuista kun oli rasvat laitettuna etukäteen. Mutta meni ne sinne lopulta. Nuo pallojen urat on jotenkin viistoon koneistettu, niin liekö tuolla vaikutusta tuon kasauksen haastavuuteen. Ei ole ihan samalainen rakenne kuin vetonivelet yleensä.
Säästin 1500 €, mutten hermoja.
Re: W166 kardaanin tukilaakeri
Niinhän ne menee, harvemmin laakeri, mutta se kumi repeää. Ja se kannattaa kyllä korjata, itselläni ML:ssä aiheutti satunnaisesti sellaisen vatkauksen ja jyskytyksen, että luulin matkan loppuneen siihen. Sitten kun hiljensi alle 60, niin ei taas mitään, eikä isommassakaan vauhdissa. Mutta ei semmoisen kanssa uskalla mihinkään pitkälle lähteä.