W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Eli ongelma on seuraavanlainen, sprintteri sammuu loivassa ylämäessä noin 100km/h vauhdista, sekä kiihdytyskaistalla jos on nousua. Sen jälkeen todella pitkä starttaus että käynnistyy uudestaan. Tasaisella saa kenkiä vaikka kuinka ja ei sammu. Kaupunki ajossa ei mitään ongelmaa ja lähtee käyntiin hyvin vaikka olisi seisonut pari päivää. Vikakoodeja on monta kymmentä aina kun sammuu lennosta. Muutaman kerran tehnyt sellain, että moottori jää tyhjäkäynnille kun ökähtää mäessä eikä reagoi kaasuun millään tavalla kun auto on vielä liikkeessä. Tien sivussa jäänyt vielä käyntiin, mutta kiertää vain 2000rpm. Sammutus, käynnistyy hyvin sen jälkeen ja taas toimii normaalisti.
Onko muilla ollut mitään vastaavaa?
Olisiko Lappeenrannan alueella kenelläkään Staria ja tuntemusta?
Auto siis Spintteri w906 vm-13, ajettu 350tkm ja OM642 koneella.
Onko muilla ollut mitään vastaavaa?
Olisiko Lappeenrannan alueella kenelläkään Staria ja tuntemusta?
Auto siis Spintteri w906 vm-13, ajettu 350tkm ja OM642 koneella.
Viimeksi muokannut Backki, Ti 10.12.2024 13:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta
Mitenkä vaiva tuli jotain remontia, viritämistä tms lähi aikoina,Backki kirjoitti: ↑To 21.11.2024 17:54 Eli ongelma on seuraavanlainen, sprintteri sammuu loivassa ylämäessä noin 100km/h vauhdista, sekä kiihdytyskaistalla jos on nousua. Sen jälkeen todella pitkä starttaus että käynnistyy uudestaan. Tasaisella saa kenkiä vaikka kuinka ja ei sammu. Kaupunki ajossa ei mitään ongelmaa ja lähtee käyntiin hyvin vaikka olisi seisonut pari päivää. Vikakoodeja on monta kymmentä aina kun sammuu lennosta. Muutaman kerran tehnyt sellain, että moottori jää tyhjäkäynnille kun ökähtää mäessä eikä reagoi kaasuun millään tavalla kun auto on vielä liikkeessä. Tien sivussa jäänyt vielä käyntiin, mutta kiertää vain 2000rpm. Sammutus, käynnistyy hyvin sen jälkeen ja taas toimii normaalisti.
Onko muilla ollut mitään vastaavaa?
Olisiko Lappeenrannan alueella kenelläkään Staria ja tuntemusta?
Auto siis Spintteri w906 vm-13, ajettu 350tkm ja OM642 koneella.
mitä ne koodit, niiden selite texti on ja tuleeko aina samata ?
Tarkistettua että
Releet ja johdot kunnolla kiinni
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta
Vaiva alkoi aivan yllättäen Saksan moottoritiellä, 120km/h cruise päällä, loivassa ylämäessä sammutti moottorin ja ilmoitti mittaristossa Esp vikaa ja että moottori on ylikuuma. Lähti tien varresta samantien käyntiin ja päästiin seuraavat 800km ilman ongelmia, kunnes Latviassa yhdessä kiihdytyksessä taas sammui. Ei nykimistä, pätkimistä tai muutakaan.. se vaan sammuu. Alkuperäistä vikakoodia en muistanut ottaa ylös. P12BC-04 ja P131E-08 antoi viimeeksi: Generic communication fault code. Välillä ei ole mitään koodeja ja välillä muita vastaavia, yhteys ongelmia. Moottori on ohjelmoitu vuosia sitten ja mitään ongelmia ei ole aiemmin ollut.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta
Saman tyylinen ongelma oli toisenmerkkisessä pakussa. Ylämäessä ja voimakkaassa kiihdytyksesdä varsinkin 5 ja 6 vaihteella hyytyi ja mení víkatilaan. Korjaantui suuttimen vaihdolla.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta
Vika selvisi! Kaikki johdot ja liittimet kävin läpi sekä maadoituspisteet. Kaikki ok siellä. Ajattelin että vaihdan polttoainepumpun ja äänimerkin releet ristiin, kun ovat samanlaiset. Ei sammu enään, äänimerkki tosiaan pätkii nyt jos painaa pitkään. Eli viallisella releellä onneksi tästä selvisin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta
Hyvin etsitty, ei olisi tullut ihan äkkiä mieleen.Backki kirjoitti: ↑Su 01.12.2024 15:52 Vika selvisi! Kaikki johdot ja liittimet kävin läpi sekä maadoituspisteet. Kaikki ok siellä. Ajattelin että vaihdan polttoainepumpun ja äänimerkin releet ristiin, kun ovat samanlaiset. Ei sammu enään, äänimerkki tosiaan pätkii nyt jos painaa pitkään. Eli viallisella releellä onneksi tästä selvisin.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika selvinnyt)
No eipä tämä toimi vieläkään. Vakkari päällä voi kiihdytellä vaikka kuinka ja toimii ku junan vessa, myös mäessä traileri perässä. Jalalla kun painat kaasua yhtään reippaammin niin sammuu, välillä jää limp modeen ja jää käyntii. Silloin max kierrokset 2000rpm.
Nyt alkanut antamaan vikakoodia: U0100 ja U110B
Star apua kaipaisin täällä Lappeenrannan seudulla.
Nyt alkanut antamaan vikakoodia: U0100 ja U110B
Star apua kaipaisin täällä Lappeenrannan seudulla.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (vika jatkuu)
Backki kirjoitti: ↑To 21.11.2024 17:54 Eli ongelma on seuraavanlainen, sprintteri sammuu loivassa ylämäessä noin 100km/h vauhdista, sekä kiihdytyskaistalla jos on nousua. Sen jälkeen todella pitkä starttaus että käynnistyy uudestaan. Tasaisella saa kenkiä vaikka kuinka ja ei sammu. Kaupunki ajossa ei mitään ongelmaa ja lähtee käyntiin hyvin vaikka olisi seisonut pari päivää. Vikakoodeja on monta kymmentä aina kun sammuu lennosta. Muutaman kerran tehnyt sellain, että moottori jää tyhjäkäynnille kun ökähtää mäessä eikä reagoi kaasuun millään tavalla kun auto on vielä liikkeessä. Tien sivussa jäänyt vielä käyntiin, mutta kiertää vain 2000rpm. Sammutus, käynnistyy hyvin sen jälkeen ja taas toimii normaalisti.
Onko muilla ollut mitään vastaavaa?
Olisiko Lappeenrannan alueella kenelläkään Staria ja tuntemusta?
Auto siis Spintteri w906 vm-13, ajettu 350tkm ja OM642 koneella.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu))
Backki kirjoitti: ↑To 21.11.2024 17:54 Eli ongelma on seuraavanlainen, sprintteri sammuu loivassa ylämäessä noin 100km/h vauhdista, sekä kiihdytyskaistalla jos on nousua. Sen jälkeen todella pitkä starttaus että käynnistyy uudestaan. Tasaisella saa kenkiä vaikka kuinka ja ei sammu. Kaupunki ajossa ei mitään ongelmaa ja lähtee käyntiin hyvin vaikka olisi seisonut pari päivää. Vikakoodeja on monta kymmentä aina kun sammuu lennosta. Muutaman kerran tehnyt sellain, että moottori jää tyhjäkäynnille kun ökähtää mäessä eikä reagoi kaasuun millään tavalla kun auto on vielä liikkeessä. Tien sivussa jäänyt vielä käyntiin, mutta kiertää vain 2000rpm. Sammutus, käynnistyy hyvin sen jälkeen ja taas toimii normaalisti.
Onko muilla ollut mitään vastaavaa?
Olisiko Lappeenrannan alueella kenelläkään Staria ja tuntemusta?
Auto siis Spintteri w906 vm-13, ajettu 350tkm ja OM642 koneella.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika selvinnyt)
Näkeekö sillä mikä nuo koodit antoi kaasupolkimen prosentit,Backki kirjoitti: ↑Ti 10.12.2024 13:26 No eipä tämä toimi vieläkään. Vakkari päällä voi kiihdytellä vaikka kuinka ja toimii ku junan vessa, myös mäessä traileri perässä. Jalalla kun painat kaasua yhtään reippaammin niin sammuu, välillä jää limp modeen ja jää käyntii. Silloin max kierrokset 2000rpm.
Nyt alkanut antamaan vikakoodia: U0100 ja U110B
Star apua kaipaisin täällä Lappeenrannan seudulla.
koodit vois olla vaikka tiedonsiirton liityviä
vielä kun auto likkuu niin ajella vaikka
marmoritiskille koodin lukkuun jos ei kunno testeriä mutten löydy
siläkään niin paljoa maksa niin saa tarkmpaa suuntaa
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika selvinnyt)
Liittenä kuva minkä anto kaasupolkimen prosenteista tyhjäkäynnillä. Keltasella merkityt nousee normaalisti kaasua painaessa tyhjäkäynnillä. Punaisella merkityt pysyy melkein kokoajan 90% molemminpuolin välillä vilahti 40% tai jossain niillä paikkeilla.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 10.12.2024 13:38Näkeekö sillä mikä nuo koodit antoi kaasupolkimen prosentit,Backki kirjoitti: ↑Ti 10.12.2024 13:26 No eipä tämä toimi vieläkään. Vakkari päällä voi kiihdytellä vaikka kuinka ja toimii ku junan vessa, myös mäessä traileri perässä. Jalalla kun painat kaasua yhtään reippaammin niin sammuu, välillä jää limp modeen ja jää käyntii. Silloin max kierrokset 2000rpm.
Nyt alkanut antamaan vikakoodia: U0100 ja U110B
Star apua kaipaisin täällä Lappeenrannan seudulla.
koodit vois olla vaikka tiedonsiirton liityviä
vielä kun auto likkuu niin ajella vaikka
marmoritiskille koodin lukkuun jos ei kunno testeriä mutten löydy
siläkään niin paljoa maksa niin saa tarkmpaa suuntaa
Eilen ajelin vakkarilla 85km/h yritin lähteä ohi toisesta autosta painamalla kaasua, niin sammui samantien. Seuraavaksi vakkarista lisää kaasua ja ei ongelmaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika selvinnyt)
Kovin on monet prosentit mitkä liennee oikeat noistaBackki kirjoitti: ↑Ke 11.12.2024 14:51Liittenä kuva minkä anto kaasupolkimen prosenteista tyhjäkäynnillä. Keltasella merkityt nousee normaalisti kaasua painaessa tyhjäkäynnillä. Punaisella merkityt pysyy melkein kokoajan 90% molemminpuolin välillä vilahti 40% tai jossain niillä paikkeilla.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 10.12.2024 13:38Näkeekö sillä mikä nuo koodit antoi kaasupolkimen prosentit,Backki kirjoitti: ↑Ti 10.12.2024 13:26 No eipä tämä toimi vieläkään. Vakkari päällä voi kiihdytellä vaikka kuinka ja toimii ku junan vessa, myös mäessä traileri perässä. Jalalla kun painat kaasua yhtään reippaammin niin sammuu, välillä jää limp modeen ja jää käyntii. Silloin max kierrokset 2000rpm.
Nyt alkanut antamaan vikakoodia: U0100 ja U110B
Star apua kaipaisin täällä Lappeenrannan seudulla.
koodit vois olla vaikka tiedonsiirton liityviä
vielä kun auto likkuu niin ajella vaikka
marmoritiskille koodin lukkuun jos ei kunno testeriä mutten löydy
siläkään niin paljoa maksa niin saa tarkmpaa suuntaa
Eilen ajelin vakkarilla 85km/h yritin lähteä ohi toisesta autosta painamalla kaasua, niin sammui samantien. Seuraavaksi vakkarista lisää kaasua ja ei ongelmaa.
muistin mukaan polkimen asenolle on vain 2 anturi ja poljinta painellassa toisen
voltit(prosenti) nousee toisen laskee samassa suhtessa tasisestia,
mutta jos siellä jotain vilahtelee tasaisella rauhalisella likkellä painessa eikä lukemat muutu samaan tahtiin niin jotain on, voi katsella myös auto samuksissa virrat päällä joskus helpottaa tutkimista
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Pedal positionien % noiden keltasten arvot muuttuu kaasua painaessa ihan normaalisti. Punaset arvot ei reagoi mihinkään.
Pihalla on toimiva Vito, niin siinä muuttuu normaalisti kaikki arvot.
Tässä varmaan on kaasuläpällä joku anturi mikä voisi olla osittain mykkä?
Pihalla on toimiva Vito, niin siinä muuttuu normaalisti kaikki arvot.
Tässä varmaan on kaasuläpällä joku anturi mikä voisi olla osittain mykkä?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Kuten jo tuolla aimeiin muistelin niinBackki kirjoitti: ↑To 12.12.2024 13:59 Pedal positionien % noiden keltasten arvot muuttuu kaasua painaessa ihan normaalisti. Punaset arvot ei reagoi mihinkään.
Pihalla on toimiva Vito, niin siinä muuttuu normaalisti kaikki arvot.
Tässä varmaan on kaasuläpällä joku anturi mikä voisi olla osittain mykkä?
Polkimella on usein 2anturi ja jos ne
ei käyttydy kuten suuniteltu tiltti tulle
veikkaus eneminkin polkimen antureille(siis jos ylipäätän vika on siinä systeemissä) koska
jos olis läpän anturista kyse niin sama vika pitäisi tulla myös
vakkarilla, vaikutta samalla tavalla läpään
(oikestaan läppä on turha mutta olatava kun on sinne laitettu tai sitten pitäis ohjelmakin ronkkia)
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
No kaasuläppä kyllä sulkeutuu kun moottorin sammuttaa, joten toisinkin päin tietysti tapahtuisi. Sitä ei starilla edes näe moottorin sammutuksessa, koska se lakkaa tallentamasta kun virran katkaisee. Mutta olen seurannut arvoja CAN-blokkerilla, se jatkaa tallentamista kunnes CAN-väylä sammuu. Imusarjan paine menee alipaineen puolelle sellaisen muistaakseni 600-700 hPa, kunnes moottori on pysähtynyt.
Kaasuläpällehän oli kaiketi starissa oma testinsä? En muista kun en ole sitä koskaan tehnyt, ei ole ollut tarvetta. En ole myöskään suoraan CAN-blokannut kaasuläpän asentoa, mutta ei sitä imupainetta mikään muu voi alipaineelle vetää, kuin kaasuläppä, joka tukkii röörin.
Poljinanturit toimivat samaan tahtiin, joku pieni ero havaittavissa. Sille on softassa joku raja, paljonko ero saa olla. Ja koska vikailmoitus on ESP:stä, minustakin se viittaa ennemmin poljinantureihin, kuin kaasuläppään. Sehän on varmistus, jos ei olla varmoja mitä kuski haluaa kaasupolkimella auton tekevän, niin peli seis. Ihan kohtuullinen valvonta.
Myös koska vakkari pelaa, liittyy mielestäni poljinpyyntöön. Sama momenttipyyntö sieltä tulee, mutta eri toimilaitteesta.
Nämä tiedot myös OM642:sta, mutta W164:ssa.
Ja kysymys: onko ollut alijännitteestä herjaa miltään ohjainlaitteelta? Toki pitäisi olla starin tieto. Mitään medialaitteiden/vetokoukun/lisävalojen tms. asennuksia, jotka liittyvät CAN-väylään?
Kaasuläpällehän oli kaiketi starissa oma testinsä? En muista kun en ole sitä koskaan tehnyt, ei ole ollut tarvetta. En ole myöskään suoraan CAN-blokannut kaasuläpän asentoa, mutta ei sitä imupainetta mikään muu voi alipaineelle vetää, kuin kaasuläppä, joka tukkii röörin.
Poljinanturit toimivat samaan tahtiin, joku pieni ero havaittavissa. Sille on softassa joku raja, paljonko ero saa olla. Ja koska vikailmoitus on ESP:stä, minustakin se viittaa ennemmin poljinantureihin, kuin kaasuläppään. Sehän on varmistus, jos ei olla varmoja mitä kuski haluaa kaasupolkimella auton tekevän, niin peli seis. Ihan kohtuullinen valvonta.
Myös koska vakkari pelaa, liittyy mielestäni poljinpyyntöön. Sama momenttipyyntö sieltä tulee, mutta eri toimilaitteesta.
Nämä tiedot myös OM642:sta, mutta W164:ssa.
Ja kysymys: onko ollut alijännitteestä herjaa miltään ohjainlaitteelta? Toki pitäisi olla starin tieto. Mitään medialaitteiden/vetokoukun/lisävalojen tms. asennuksia, jotka liittyvät CAN-väylään?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Juu läpälle on testi ja ainkin josakin myös perusasetus testerissä,
sammuttus varmistushan se läppä on ja saaste juttuja varteen
oikeen muuta virkaa sillä ei ole(eli turha) läpän touhut samutuksessa myös tuntee ja näkee jos putki on irti
mutta kuten jo pariin kertaan todettu niin tuskin on läppä vika,
joko oikeaan testriin tai sitten kokeilemaan ehjällä polkimella,
anturin välinen sallitu poikeama onpieni ja jos siellä käy jotain 40% eroa olevia piikejä niin on ainakin likaa
katsois sitä sitten millä vain testerillä/logerrilla
sammuttus varmistushan se läppä on ja saaste juttuja varteen
oikeen muuta virkaa sillä ei ole(eli turha) läpän touhut samutuksessa myös tuntee ja näkee jos putki on irti
mutta kuten jo pariin kertaan todettu niin tuskin on läppä vika,
joko oikeaan testriin tai sitten kokeilemaan ehjällä polkimella,
anturin välinen sallitu poikeama onpieni ja jos siellä käy jotain 40% eroa olevia piikejä niin on ainakin likaa
katsois sitä sitten millä vain testerillä/logerrilla
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Itse itseäni korjaten, CAN-loggerista siis oli kyse, ei bloggerista.
Joko poljinanturi, tai tiedonsiirtovika sen ohjainlaitteen ja ESP:n välillä, arvelen. En muista minkä ohjainlaitteen takana poljintieto on. Pitäisi katsoa CAN topologia. Vai onko se nyt K-väylässä, W164 ei sitä edes ole.

Joko poljinanturi, tai tiedonsiirtovika sen ohjainlaitteen ja ESP:n välillä, arvelen. En muista minkä ohjainlaitteen takana poljintieto on. Pitäisi katsoa CAN topologia. Vai onko se nyt K-väylässä, W164 ei sitä edes ole.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Vaihdoin nyt uuden kaasupolkimen, ei vaikutusta. Hetken aikaa tulee polkimelta oikea tieto ja sit alkaa sekoilu ja jämähtää relative throttle position ja commanded throttle actuator 97% paikkeille. Pedal position toimii normaalisti.
Vakkuri päällä relative throttle position ja commanded throttle actuator arvot liikkuu normaalisti, kun kytken vakkarin pois ja siirryn jalkakaasulle niin arvot pysyy noin 97% luokassa. Vaikuttas että kaikki tieto ei nyt kulje Ecu:lle asti polkimelta tai sit kulkee, mutta Ecu ei ymmärrä sitä.
Vakkuri päällä relative throttle position ja commanded throttle actuator arvot liikkuu normaalisti, kun kytken vakkarin pois ja siirryn jalkakaasulle niin arvot pysyy noin 97% luokassa. Vaikuttas että kaikki tieto ei nyt kulje Ecu:lle asti polkimelta tai sit kulkee, mutta Ecu ei ymmärrä sitä.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Väylävika tai ECU:n vika. Vaikuttaa huonolta liitokselta jossain. Älä kysy missä, nämä on hankalia hakea.
Joku kylmäjuotos ECU:ssa myös mahdollinen. Tai liitinvika.
Joku kylmäjuotos ECU:ssa myös mahdollinen. Tai liitinvika.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Samaa tässä vähän itsekkin mietin. Kokemuksesta voin jo todeta, että ei ole halpaa lystiä. No pitää vielä hetki tutkia josko löytyisi vika.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
https://www.youtube.com/watch?v=eeyJWuf ... =HubonAuto katoppas toi,kaasupolkimen kanssa on samassa virtalähteessä kaikki moottorin anturit,jos niistä joku pimeenä ja vaikuttaa kaasupolkimen toiseen anturiarvoon.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Kiitos, tämä pitääkin tarkistaa huomenna. Aika hyvä video noin muutenkin.-230k- kirjoitti: ↑To 19.12.2024 01:12 https://www.youtube.com/watch?v=eeyJWuf ... =HubonAuto katoppas toi,kaasupolkimen kanssa on samassa virtalähteessä kaikki moottorin anturit,jos niistä joku pimeenä ja vaikuttaa kaasupolkimen toiseen anturiarvoon.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
No tässä oikein hyvä esimerkki siitä, että diagnostiikkatesteri on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitää myös ajatella itse.
Yksi esimerkki: Veholla tutkittiin auto ja todettiin, että yksi sulake on palanut, se on vaihdettu, mutta turbo pitää vaihtaa, hinta-arvio 10000. No minä tutkin sen myös, toki oli ihan jokainen mahdollinen vikailmoitus turbosta. Ei siis mitään aivotoimintaa siinäkään vaiheessa, että hetkinen, siis jokainen mahdollinen ilmoitus kerralla? No, ahtopainesäädin sattuu olemaan saman sulakkeen takana, kuin imusarjan läppämoottori. 20c vastus korjasi asian.
Yksi esimerkki: Veholla tutkittiin auto ja todettiin, että yksi sulake on palanut, se on vaihdettu, mutta turbo pitää vaihtaa, hinta-arvio 10000. No minä tutkin sen myös, toki oli ihan jokainen mahdollinen vikailmoitus turbosta. Ei siis mitään aivotoimintaa siinäkään vaiheessa, että hetkinen, siis jokainen mahdollinen ilmoitus kerralla? No, ahtopainesäädin sattuu olemaan saman sulakkeen takana, kuin imusarjan läppämoottori. 20c vastus korjasi asian.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Vaan pitäsi sitten siitä jostakin toisesta tulla myös vikakoodi tai vähintääkin väärä arvo-230k- kirjoitti: ↑To 19.12.2024 01:12 https://www.youtube.com/watch?v=eeyJWuf ... =HubonAuto katoppas toi,kaasupolkimen kanssa on samassa virtalähteessä kaikki moottorin anturit,jos niistä joku pimeenä ja vaikuttaa kaasupolkimen toiseen anturiarvoon.
Melko kallis turbon vaihto arvio ollutTPLtre kirjoitti: ↑To 19.12.2024 17:03 No tässä oikein hyvä esimerkki siitä, että diagnostiikkatesteri on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitää myös ajatella itse.
Yksi esimerkki: Veholla tutkittiin auto ja todettiin, että yksi sulake on palanut, se on vaihdettu, mutta turbo pitää vaihtaa, hinta-arvio 10000. No minä tutkin sen myös, toki oli ihan jokainen mahdollinen vikailmoitus turbosta. Ei siis mitään aivotoimintaa siinäkään vaiheessa, että hetkinen, siis jokainen mahdollinen ilmoitus kerralla? No, ahtopainesäädin sattuu olemaan saman sulakkeen takana, kuin imusarjan läppämoottori. 20c vastus korjasi asian.

Sekin mitä asentajien pitäis tehdä ajatelmisen lisäksi
(seurat organisaation tässä siis mersun omia ohjeita ja niitä mitä testeri antaa)
on tehdä ohjattu testi
siltähän tulee ko vian yhteydessä että jos useita vikakoodeja
tarkista johdot pistokeet, sähkön saanti jne,
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
No niin minustakin, kun kyseisen Garretin saa uutena 2700-3000. Mutta väittivät, että pelkästään uusi turbo tehtaalta maksaa yli 6000. Ja se tutkimus maksoi useita satoja ja perustelu oli, että oli niin paljon tutkimista ja sulakekin piti löytää. Totesin, että siinä onkin muuten vaivaa, konetilan etuosassa rasia, 2 klipsua auki.
Ehkä arvioon vaikutti se, että oli vähän vanhempi rouvashenkilö sitä huoltoon viemässä, jos olisi ollut johtajan rouvan sijaan johtaja, niin veikkaan, että asiakaspalaute olisi ollut välitön ja ennenkaikkea vilpitön.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 19.12.2024 19:07Vaan pitäsi sitten siitä jostakin toisesta tulla myös vikakoodi tai vähintääkin väärä arvo-230k- kirjoitti: ↑To 19.12.2024 01:12 https://www.youtube.com/watch?v=eeyJWuf ... =HubonAuto katoppas toi,kaasupolkimen kanssa on samassa virtalähteessä kaikki moottorin anturit,jos niistä joku pimeenä ja vaikuttaa kaasupolkimen toiseen anturiarvoon.
Melko kallis turbon vaihto arvio ollutTPLtre kirjoitti: ↑To 19.12.2024 17:03 No tässä oikein hyvä esimerkki siitä, että diagnostiikkatesteri on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitää myös ajatella itse.
Yksi esimerkki: Veholla tutkittiin auto ja todettiin, että yksi sulake on palanut, se on vaihdettu, mutta turbo pitää vaihtaa, hinta-arvio 10000. No minä tutkin sen myös, toki oli ihan jokainen mahdollinen vikailmoitus turbosta. Ei siis mitään aivotoimintaa siinäkään vaiheessa, että hetkinen, siis jokainen mahdollinen ilmoitus kerralla? No, ahtopainesäädin sattuu olemaan saman sulakkeen takana, kuin imusarjan läppämoottori. 20c vastus korjasi asian.![]()
Sekin mitä asentajien pitäis tehdä ajatelmisen lisäksi
(seurat organisaation tässä siis mersun omia ohjeita ja niitä mitä testeri antaa)
on tehdä ohjattu testi
siltähän tulee ko vian yhteydessä että jos useita vikakoodeja
tarkista johdot pistokeet, sähkön saanti jne,
Ja lisäyksenä tuohon vian etsintään: Varmista onko autossa jonkin kolmannen osapuolen varusteita asennettuna.
Ne voivat vikaantuessaan aiheuttaa ihmeellisiä oireita muiden laitteiden toimintaan joiden tutkinta aiheuttaa turhaa työtä...
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Vikakoodeja ei tule mistään kun ajelee vakkarilla, pitääkin katsoa kaikki muut arvot myös. Niin keskittyny tohon kaasupolkimen arvoihin, hetken arvot näyttää normaalilta ja toimii kuten kuuluukin kun painaa kaasua. Seuraavassa hetkessä käyrät näyttää taas pelkkää viivaa.Jürgen kirjoitti: ↑To 19.12.2024 20:09FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 19.12.2024 19:07Vaan pitäsi sitten siitä jostakin toisesta tulla myös vikakoodi tai vähintääkin väärä arvo-230k- kirjoitti: ↑To 19.12.2024 01:12 https://www.youtube.com/watch?v=eeyJWuf ... =HubonAuto katoppas toi,kaasupolkimen kanssa on samassa virtalähteessä kaikki moottorin anturit,jos niistä joku pimeenä ja vaikuttaa kaasupolkimen toiseen anturiarvoon.
Melko kallis turbon vaihto arvio ollutTPLtre kirjoitti: ↑To 19.12.2024 17:03 No tässä oikein hyvä esimerkki siitä, että diagnostiikkatesteri on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pitää myös ajatella itse.
Yksi esimerkki: Veholla tutkittiin auto ja todettiin, että yksi sulake on palanut, se on vaihdettu, mutta turbo pitää vaihtaa, hinta-arvio 10000. No minä tutkin sen myös, toki oli ihan jokainen mahdollinen vikailmoitus turbosta. Ei siis mitään aivotoimintaa siinäkään vaiheessa, että hetkinen, siis jokainen mahdollinen ilmoitus kerralla? No, ahtopainesäädin sattuu olemaan saman sulakkeen takana, kuin imusarjan läppämoottori. 20c vastus korjasi asian.![]()
Sekin mitä asentajien pitäis tehdä ajatelmisen lisäksi
(seurat organisaation tässä siis mersun omia ohjeita ja niitä mitä testeri antaa)
on tehdä ohjattu testi
siltähän tulee ko vian yhteydessä että jos useita vikakoodeja
tarkista johdot pistokeet, sähkön saanti jne,
Ja lisäyksenä tuohon vian etsintään: Varmista onko autossa jonkin kolmannen osapuolen varusteita asennettuna.
Ne voivat vikaantuessaan aiheuttaa ihmeellisiä oireita muiden laitteiden toimintaan joiden tutkinta aiheuttaa turhaa työtä...
Kolmannen osapuolen varusteita ei ole asennettu auton omaan järjestelmään. Kaikki ylimääräinen mitä tohon jatko-ohjaamoon on asennettu, niin tulee hupiakun kautta.
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
No tuon videon mukaan, mittaa polkimelta tuleeko syöttöjännite molemmille potikoille ja 0, eli maa kansankielessä. Sitten lähteekö sieltä mittarilla polkimen asennosta riippuva jännite molemmilta potikoilta. Sitten sähkökaaviosta mihin nastoihin ne potikoilta lähtevät johdot tulevat ECU:lla, muuttuuko sielläkin jännite kuten polkimella. Vianhaun selittäminen viestillä on aika hankalaa.
Testeri kertoo varmaan ihan oikein, poljintieto ei ole ok. Mutta syitä voi olla monia.
Yksi tapa mitata johdon eheyttä on, että mittari kiinni päähän 1 ja toinen mittarin johto kiinni päähän 2. Kun siinä välissä pitäisi olla suora liitos, niin jännitettä ei saisi olla, tai ainakin sen pitäisi olla hyvin pieni. Jos sitten onkin isompi jännite, niin se johto liitoksineen ei johda tarpeeksi.
Testeri kertoo varmaan ihan oikein, poljintieto ei ole ok. Mutta syitä voi olla monia.
Yksi tapa mitata johdon eheyttä on, että mittari kiinni päähän 1 ja toinen mittarin johto kiinni päähän 2. Kun siinä välissä pitäisi olla suora liitos, niin jännitettä ei saisi olla, tai ainakin sen pitäisi olla hyvin pieni. Jos sitten onkin isompi jännite, niin se johto liitoksineen ei johda tarpeeksi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Semoistakkan vian hakua ei pidä täysin unohtaa että
yritää tehdä sen siihen autoon tarkoiteulla testerillä,
noudatean sen antemia ohjeita,
hyvin usein jo pelkkä tarkistus selaisella testerillä
kertoo suorran missä vika vaikka joku kännykkä/yleistesteri ei sitä ole tehnnyt
lisänä aikaa/vaivaa/rahaa kuluu yleensä paljon vähemmä
yritää tehdä sen siihen autoon tarkoiteulla testerillä,
noudatean sen antemia ohjeita,
hyvin usein jo pelkkä tarkistus selaisella testerillä
kertoo suorran missä vika vaikka joku kännykkä/yleistesteri ei sitä ole tehnnyt
lisänä aikaa/vaivaa/rahaa kuluu yleensä paljon vähemmä
Mökkillä
'
'
Re: W906 Sprinter OM642 sammuu ajosta (Vika jatkuu)
Täytyy saada star käsiin jostain. Tilanne muuttunut nyt sellain, että nykyisillä härveleillä ei löydy enää yhtään ohjainlaitetta tai sitten mitään vikakoodeja. Näitäkin on muutama varmuudella nyt
Live datan sentään nään vielä. Alkaa epäilys kohdistumaan että moottorinohjaus ecu on sökönä.