Vitossa (115 4x4 vm. 2007) syttyi ajon aikana polttimovikavalo, tsekkasin pihassa polttimot ja kaikki toimii. Käänsin päävalokatkaisijan automatiikalta parkeille, niin ajovalot ei sammuneetkaan. Käänsin edelleen 'oikeille' ajovaloille, ajovalot pysyi päällä, mutta pitkät ei syty. Kaukovalovilkku toimii kyllä, joten viiksessä tuskin on vikaa. Auto sammuksissa ei saa parkkeja päälle, ajovaloasennossa syttyy sitten kyllä niin ajovalot kuin parkitkin. Sumarit pelaa edessä, muttei takana.
Mikähän lienee vikana vai päävalokytkin? Sekin vaan maksaa mansikoita, niin ei viittis kokeilun takia ostaa...
edittiä:
Äsken kävin ihmettelemässä tuota vaivaa lisää. Nappasin kapineen käymään, polttimovikavalo ei syttynyt. Ajoin tallille (n. 100m) ja auton sisälle, sisällä käänsin valokatkaisijan parkeille, toimi ihan normaalisti, sitten käänsin ajovaloille, ajovalot syttyi ja samalla polttimovikavalo. Takaisin parkeille, ei tapahdu mitään, edelleen automatiikalle, ei mitään. Sammutin auton, valot sammui normaalisti. Sitten känsin virrat päälle, niin ajovalot syttyi (yleensähän ne syttyy vasta koneen käynnistyttyä). Sitten pidin hetken aikaa virtoja pois, niin taas pelaa normaalisti. Sähkökeskuksessa oli kaikki ok (ainakin päällisin puolin).
Minkähänlainen tuo valojen käyttö väylän perästä on? Kai siellä jossain joku kontaktori/rele/muu systeemi on, mitä väylä ohjaa. Releen napsahdusta ei kuulunut valojen toimiessakaan, vaikka oli pelti ja sähköboksi auki. Niistä sähköboksissa olevista releistäkään kun ei ole mitään selitystä kirjassakaan.
Vito W639 valo-ongelma
Re: Vito W639 valo-ongelma
pönttö kirjoitti:Vitossa (115 4x4 vm. 2007) syttyi ajon aikana polttimovikavalo, tsekkasin pihassa polttimot ja kaikki toimii. Käänsin päävalokatkaisijan automatiikalta parkeille, niin ajovalot ei sammuneetkaan. Käänsin edelleen 'oikeille' ajovaloille, ajovalot pysyi päällä, mutta pitkät ei syty. Kaukovalovilkku toimii kyllä, joten viiksessä tuskin on vikaa. Auto sammuksissa ei saa parkkeja päälle, ajovaloasennossa syttyy sitten kyllä niin ajovalot kuin parkitkin. Sumarit pelaa edessä, muttei takana.
Mikähän lienee vikana vai päävalokytkin? Sekin vaan maksaa mansikoita, niin ei viittis kokeilun takia ostaa...
edittiä:
Äsken kävin ihmettelemässä tuota vaivaa lisää. Nappasin
kapineen käymään, polttimovikavalo ei syttynyt. Ajoin tallille (n. 100m) ja auton sisälle, sisällä käänsin valokatkaisijan parkeille, toimi ihan normaalisti, sitten käänsin ajovaloille, ajovalot syttyi ja samalla polttimovikavalo. Takaisin parkeille, ei tapahdu mitään, edelleen automatiikalle, ei mitään. Sammutin auton, valot sammui normaalisti. Sitten känsin virrat päälle, niin ajovalot syttyi (yleensähän ne syttyy vasta koneen käynnistyttyä). Sitten pidin hetken aikaa virtoja pois, niin taas pelaa normaalisti. Sähkökeskuksessa oli kaikki ok (ainakin päällisin puolin).
Minkähänlainen tuo valojen käyttö väylän perästä on? Kai siellä jossain joku kontaktori/rele/muu systeemi on, mitä väylä ohjaa. Releen napsahdusta ei kuulunut valojen toimiessakaan, vaikka oli pelti ja sähköboksi auki. Niistä sähköboksissa olevista releistäkään kun ei ole mitään selitystä kirjassakaan.
Löytyikö tähän vika? Itselläni on kyseinen vika autossa.
Re: Vito W639 valo-ongelma
Tunteeko joku käyttäjän "pönttö" tarviis saada tavoitettua? Löytyis ehkä syy viton valo ongelmaan.
Re: Vito W639 valo-ongelma
Löytyikö tähän ratkaisua? Olisi sama ongelma päällä kaverin autossa (111 -07). Valot toimi aiemmin, sitten vaihdettiin polttimot ja itsellä sattui olemaan tallissa motonetin H7 hakkuri-boosterit. Laitettiin nuo kiinni ja pitkät hävisi. Otettiin pois ja edelleen pitkät puuttuu. Vilkkutoiminto toimii. Koitin myös vanhoilla polttimoilla ja vika päällä. Herjaa myös palanutta polttimoa, vaikka kaikki ehjiä. Välillä tuo polttimoherja häviää ja silloin pitkät toimivat normaalisti. Liittimiä käyty läpi, maapisteet putsattu, akunkenkää pidetty irti jonkin aikaa, vaan ei auta mitään. Tekee juuri tuota samaa, eli kun auton käynnistää, niin 0-asennossa lyhyet palaa, parkkiasennossa parkit, kun kääntää ajovaloille, niin polttimoherja syttyy ja pitkät ei toimi. Kun kääntää takaisin parkeille, niin lyhyet palaa edelleen. Pitää käyttää 0-asennosta pari naksua vastapäivään, niin lyhyet sammuu jne. Kun auton sammuttaa 0-asennossa, niin pimputtaa valoista, kun käyttää siellä klo 10:ssä, niin herja loppuu ja sit voi kääntää takaisin nollalle. Mikä ihmeen logiikka tuossa on, että jos kuvittelee jonkin polttimon olevan pimeänä, niin ei anna käyttää pitkiä? Aiemmin kun oli toinen etuparkki pimeänä, niin silloin kyllä poltti tuota vikavaloa, mutta valot toimivat muuten normaalisti. Tuo korjaantui ihan polttimon vaihdolla.
Kun polttimovikavalo häviää, niin silloin toimii normaalisti. Polttimot ihan perustavaraa, vanhat oli Osramit ja uudet Boschia.
Kun polttimovikavalo häviää, niin silloin toimii normaalisti. Polttimot ihan perustavaraa, vanhat oli Osramit ja uudet Boschia.
Jengi luulee et mullon BMW, oikeesti mulla on vain ämbeedee ja sekin aina vähän oikuttelee.
Re: Vito W639 valo-ongelma
pönttöö ei oo maaliskuun jälkeen foorumilla näkynyt...
tarinan opetus, älä kokeile ihmehimmelitä marsun valoissa... no oikeesti, valokytkimiä näistä helnkilömalleista on ainakin mennyt, mutta en kyllä osaa sanoa hajoavatko noin. Vikadiagnostiikka kun havaitsee mielestään viallisen polttimon niin ei lähetä sinne jänitettä ollenkaan. Eli siellä suunnalla edelleen voisi vika majailla... väkee väärän vastuksen/virran
tarinan opetus, älä kokeile ihmehimmelitä marsun valoissa... no oikeesti, valokytkimiä näistä helnkilömalleista on ainakin mennyt, mutta en kyllä osaa sanoa hajoavatko noin. Vikadiagnostiikka kun havaitsee mielestään viallisen polttimon niin ei lähetä sinne jänitettä ollenkaan. Eli siellä suunnalla edelleen voisi vika majailla... väkee väärän vastuksen/virran
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vito W639 valo-ongelma
En oikein ymmärrä miten nuo boosterit olisi voineet tuohon vaikuttaa. Viton valot vaan eivät vakiona ole kovin häävit.. Se oli odotettavissa, että polttimovalo palaisi kun orkkisjohdoista tulee vain ohjaus, mutta että halvaannuttaa pitkät, joiden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä, on aika ihmeellistä. Kuitenkin pitkät tosiaan toimii viiksestä vetämällä, mutta tökkäämällä eivät ja sitten kun vika on päällä, niin kiertokytkinkin elää ihan omaa elämäänsä. Itsellä ensimmäinen ajatus oli, että kun piuhoja roplattiin, niin olisi joku kosketushäiriö tullut, mutta ei oikein siltä vaikuta. Valot palavat kirkkaasti, eikä liitoksista oikein mitään löytynytkään. Ja tosiaan lyhyethän kyllä paloi hienosti noilla boostereillakin. Melko hämärää logiikkaa jos kuvittelee lyhyen valon olevan palanut, niin ei anna käyttää pitkiäkään
Tosiaan kun auton käynnistää, niin 0-asennossa palaa lyhyet ja parkkiasennossa parkit kuten pitääkin, kun kääntää ajovaloille, niin valot syttyvät 2-3 s viiveellä ja samalla tulee tuo polttimoherja ja sitten kiertokytkin muuttaa toimintaansa. Kun kääntää takaisin parkeille, niin lyhyet palavat edelleen jne.
Tuossa on kyllä liki yksi varaosavito, josta voisi lähteä osia koittamaan. Ehkä se kiertokytkin voisi olla ensimmäinen, on ainakin helppo koittaa.
Mikä näissä noita valoja ohjaa kun en edes sulakkeita löytänyt? Joku väylämokkula siellä lie on jossain?
Edit: Näkeekö Starilla mistä piiristä polttimoherja tulee?

Tosiaan kun auton käynnistää, niin 0-asennossa palaa lyhyet ja parkkiasennossa parkit kuten pitääkin, kun kääntää ajovaloille, niin valot syttyvät 2-3 s viiveellä ja samalla tulee tuo polttimoherja ja sitten kiertokytkin muuttaa toimintaansa. Kun kääntää takaisin parkeille, niin lyhyet palavat edelleen jne.
Tuossa on kyllä liki yksi varaosavito, josta voisi lähteä osia koittamaan. Ehkä se kiertokytkin voisi olla ensimmäinen, on ainakin helppo koittaa.
Mikä näissä noita valoja ohjaa kun en edes sulakkeita löytänyt? Joku väylämokkula siellä lie on jossain?
Edit: Näkeekö Starilla mistä piiristä polttimoherja tulee?
Jengi luulee et mullon BMW, oikeesti mulla on vain ämbeedee ja sekin aina vähän oikuttelee.
Re: Vito W639 valo-ongelma
ECU/SAM ohjaa suoraan, ei oo enää sulakkeita. Juu näkee polttimoherjqn.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 valo-ongelma
Ja polttimo herjan voi koodat pois,
jos autossa on jotain jälkiasenuksi radio tms niin kantta tarkistta myös sen kytkenät
yhdessä oli otettu ryöstäjällä jotain valokatkaisimelta (ollut/toiminut niin ties kuinka pitkään) ja sitten alkoi valot sekoilemaan, yliimärräset johdot sivuleikureilla poikki, jälkiasenus popit olan yli roska lavalle ja kas valot toimii kuten pitää
jos autossa on jotain jälkiasenuksi radio tms niin kantta tarkistta myös sen kytkenät
yhdessä oli otettu ryöstäjällä jotain valokatkaisimelta (ollut/toiminut niin ties kuinka pitkään) ja sitten alkoi valot sekoilemaan, yliimärräset johdot sivuleikureilla poikki, jälkiasenus popit olan yli roska lavalle ja kas valot toimii kuten pitää
Mökkillä
'
'