Dieselin lisäaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Dieselin sekaan kaadettavat lisäaineet tuntuu olevan monilla käytössä, varsinkin talvella.

Tuttava käyttänyt ja itsekin viime talvena laitoin koemielessä X-1r Diesel Booster lisäainetta. Ainut jota uskon että laittaessani tätä ennen katsastusta, päästöarvo laski vähän. Muuta hyötyä en ole huomannut. Hinta noin 40€ 1l pullo. Mielestäni DPF ei polttanut tiheämpään, kuin ilman tätä.

Euro Car DFT Diesel Fuel Treatment, näyttäisi olevan X-1r:ää sisältävä "kopio" aidosta X-1r tuotteesta. Hinnaltaan on selvästi halvempi, vähän yli 13€ 1l pullo. Halpaa hintaa selittää varmaankin kerosiini pohja, muuten sisältö lähes X-1r kaltainen?

Mannol Diesel Ester lisäaine MN9930. Tätä tuntuu nyt tulleen ainakin paikalliseen, ja muutama tuttu tätä käyttää. Aikalailla samantyylinen myös kuin aiemmat. Hinnaltaan myös halpaa, noin 13€ 1l pullo. Saksalaisilta sivuilta luin että joillain ollut DPF polttoja tiheämpään, ja esteri paisuttaisi kumitiivisteitä.

Onko täällä millaisia kokemuksia näistä tai vastaavista, jos ollenkaan...? Meneekö rahat hukkaan :think:
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 644
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ilman isompaa vinoilua kysyn, minkälaisia kokemuksia ajattelit saada? Auto pysyi ehjänä/hajosi ja se johtui/ei johtunut lisäaineesta? Mitä tulee Mersujen DPF:iin, nehän kestää todella pitkään jos ei ajella viat päällä. Disabloi EGR:n niin polttaa harvemmin pönttöä. Jos aine olisi välttämätön tai edes hyödyllinen, kai tarve olisi Stuttgartissa huomattu?

Dieselin savuarvon saa alas kun käy polkemassa autoa kunnolla ennen katsastusta. Minun autossa tuli nollat pari viikkoa sitten. Sain nollat myös OM648:lla ilman DPF:ää.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jusi kirjoitti: Ma 23.12.2024 00:37 Ilman isompaa vinoilua kysyn, minkälaisia kokemuksia ajattelit saada? Auto pysyi ehjänä/hajosi ja se johtui/ei johtunut lisäaineesta? Mitä tulee Mersujen DPF:iin, nehän kestää todella pitkään jos ei ajella viat päällä. Disabloi EGR:n niin polttaa harvemmin pönttöä. Jos aine olisi välttämätön tai edes hyödyllinen, kai tarve olisi Stuttgartissa huomattu?

Dieselin savuarvon saa alas kun käy polkemassa autoa kunnolla ennen katsastusta. Minun autossa tuli nollat pari viikkoa sitten. Sain nollat myös OM648:lla ilman DPF:ää.
Sellainen kokemus käyttämättömyydestä on, että K-arvo Euro3 -moottorille (raja 3.0) oli 0,4 mutta siitä huolimatta katsastusäijä tarjosi vielä ostettavaksi suuttimien puhdistusainetta. En ostanut.

Vaikea kuvitella mitään hyötyä tuollaisista aineista kun Suomessa myytävän dieselin laatu on hyvä ja se on puhdasta. Polttoainetta kuluu vuodessa täällä parissa autossa vajaat 2000 litraa ja jokunen litra jotakin lisäainetta on aika vähän.

Lisäaineita tärkeämpänä pidän polttoainesuodattimen tiheää vaihtoväliä, tiheämpää kuin valmistaja suosittelee. Ihan siksi, että vaikka diesel on puhdasta niin vettä voi kulkeutua jakelutankkeihin ja sieltä edelleen ruosteena pa-järjestelmään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vehon huoltoneuvoja suositteli aikoinaan mersun dieseleihin mystisten (ajoittaisia, ei vikakoodeja) käynti- ja käynnistysongelmien korjaamiseksi tekemään polttoainejärjestelmän puhdistuksen Forte Diesel Fuel Cleanerilla niin, että täyttää uuden polttoainesuodattimen sillä ja sitten käyttää moottoria noin minuutin jonka jälkeen antaa sen seistä sammutettuna vähintään tunnin ajan.
wiimax.fi
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 582
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Tota Vehon kikkaa on kokeiltu käytännössä muutman kerranm mutta ei voi sanoa varmaksi oliko mitään
hyötyä suuntaan tai toiseen.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Puolitoista vuotta ajellut tuommosella W211 OM642, jolla vajaa 500 tkm taulussa. Auto lähteny Sindefingenistä ilman DPF ja on tietenkin Tuikkalaa ladattu sisään, niin savut 0,03 päästötestissä. Välillä tulee ostettua Motonetistä niiden oman brändin diesel system cleaneriä pullo. Ei tietoa mitä tekee, mutta mukavahan tuo on kuvitella kaikenlaisia hyötyjä ja autohan pelaa, pelais varmaan ilman lisäaineitakin.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

dealer kirjoitti: Ma 23.12.2024 07:08 Vehon huoltoneuvoja suositteli aikoinaan mersun dieseleihin mystisten (ajoittaisia, ei vikakoodeja) käynti- ja käynnistysongelmien korjaamiseksi tekemään polttoainejärjestelmän puhdistuksen Forte Diesel Fuel Cleanerilla niin, että täyttää uuden polttoainesuodattimen sillä ja sitten käyttää moottoria noin minuutin jonka jälkeen antaa sen seistä sammutettuna vähintään tunnin ajan.
Joo, tuon ideahan on se, että mahdollinen suuttimiin jne kertynyt vielä kohtuullisen maltillinen kökkö liukenisi pois. Kokeilemisen arvoinen kyllä mahdollisissa pienissä häiriöissä.

Vuosia sitten itselläni ollut diesel-Monde, käyttöikänsä loppupuolella olevilla Delphin suuttimilla pysyi viattomana, kun aina parin kuukauden välein kaatoi tankkiin pullollilsen suutinputsia. Saattohoitoahan se oli, mutta toimi.

DPF-apuliemissä puolestaan on ihan oikeakin syy, miksi toimivat. Kannattaa tutustua PSA-konsernin käyttämään Eolys-järjestelmään, jolla seriiniliuos madaltaa regenerointilämpötilaa.

Muuten nuo putsit onkin sellaista henkimaailman homma. Saattaa ennalta-auttaa suutinten likaantumista vastaan, mutta onko tarpeen, kun polttoaine on sekin meillä hyvää? Lisäksi aineita on kovinkin montaa eri kemiaa, vaikka suurin osa perustuukin siihen, että iso osa pullon sisällöstä on samaa "lamppuöljyä". Ja kannattaa lukea Käyttöturvatiedote, se kertoo sisällön, etenkin jos vertailee pulloja, ja epäilee samansisältöisisksi.

Yksi mielenkiintoinen asia on se, että VAG, Opel ja BMW käyttävät lisäaineita, myyvät moisia OE-pulloissaan, ja niille on ihan oikeat hyväksynnätkin. Liqui Molyn sivuilta löytyy lisää.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: Ma 23.12.2024 07:08 Vehon huoltoneuvoja suositteli aikoinaan mersun dieseleihin mystisten (ajoittaisia, ei vikakoodeja) käynti- ja käynnistysongelmien korjaamiseksi tekemään polttoainejärjestelmän puhdistuksen Forte Diesel Fuel Cleanerilla niin, että täyttää uuden polttoainesuodattimen sillä ja sitten käyttää moottoria noin minuutin jonka jälkeen antaa sen seistä sammutettuna vähintään tunnin ajan.
AIne varmasti liuottaa jotakin jos sellaista liuotettavaa on. Siitä mekanismista millä aine toimii, epäilyttää voitelun riittävyys suuttimissa kun välykset ovat pienet ja paineet kovat.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itseä lähinnä huvittaa noi mönjät, suuri osa aineesta pelkkää kerosiinia ja jotain määriä voiteluainetta monissa.
Nyky dieselin suodattimet ovat viimeiseltä elementiltään luokkaa 2-3 mikronia, mitkään sen suuremmat partikkelit ei mene läpi.
Mitähän "paskaa" sieltä sitten pestään pois niillä käärmeöljyillä?

Ainoa mitä ne oikeasti poistaa on rahaa lompakosta.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MJPfin kirjoitti: Ma 23.12.2024 11:24 Itseä lähinnä huvittaa noi mönjät, suuri osa aineesta pelkkää kerosiinia ja jotain määriä voiteluainetta monissa.
Nyky dieselin suodattimet ovat viimeiseltä elementiltään luokkaa 2-3 mikronia, mitkään sen suuremmat partikkelit ei mene läpi.
Mitähän "paskaa" sieltä sitten pestään pois niillä käärmeöljyillä?

Ainoa mitä ne oikeasti poistaa on rahaa lompakosta.
Tuosta syystä vaihdan pa-suodattimen joka kerta öljynvaihdon yhteydessä, 10tkm.

Saattaa tulla tarpeetonta kustannusta mutta oem-suodattimet suodattavat tosiaan tuon 2-3 mikronia ja jos siellä suodattimessa on partikkeleita suodatinmateriaalia vasten paineessa vuosikausia niin on olemassa vaara ettei se suodatin loputtomiin niitä siellä pidä.
Suodattimet ovat halpoja verrattuna kp-järjestelmän vikoihin.

Joskus aikanaan Lensitil-liuottimen sisällysluettelossa oli suoraan mainittu "kerosiini, täsmentämätön" ja jonkinlaista sakkaa pohjalla eli varmaankin kerosiinisysteemin huuhteluainetta.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Minä itse en usko, vaan tiedän oman kokemukseni pohjalta, että noista puhdistusaineista on apua moneen vaivaan. Olen täälläkin monessa topicissa kokemuksiani kertonut, mutta kerrotaan nyt täälläkin. Omia ja lähipiirin useita "pikkuvikoja" on korjattu näillä aineilla. Lähinnä pieneen savutukseen liittyviä ongelmia ja välillä vähän isompaankin savutukseen. Otetaan nyt kuitenkin esimerkiksi oman mersuni tapaus.

Kun S211 -03 om648 moottorilla tuli minulle 10v sitten, sillä oli ajettu 418tkm. Auto pölläytti pienen sinisen pilven ilmoille kylmänä käynnistäessä. Uusi suodatin paikoilleen ja täyttö fortella. Pieni moottorin pyöräytys, jotta aine menee suuttimille ja auto seisoi sitten jonkun tovin ennen seuraavaa käynnistystä. Sinisen pölläytys katosi, eikä ole palannut.

Olen tuon jälkeen vuosittain vaihtanut polttoainesuodattimen ja täyttänyt sen halvalla motoxin litkulla. Autolla on nyt ajettu 602tkm, katsastuksen savuarvot ovat hyvät ja autossa on paikoillaan alkuperäiset suuttimet edelleen. Käynti on siistiä. En aja kovinkaan paljoa pitkää matkaa, vaan ajoni on pääasiallisesti 15km työmatkan ajoa, josta n. 10km motaria. Vuodessa kilometrejä tulee alle 20tkm, joten jatkuvan matka-ajon piikkiin ei autoni hyvää toimintaa voi laittaa. Talvessa saattaa helpostikin auto lämmetä normaaliin käyntilämpötilaan vain kerran kuussa. Öljyt vaihdan 15-20tkm välein.

Nyt oli poikkeuksellisesti vuoden väli suodattimen vaihdossa, jolloin suodattimelle kertyi siis reilu 30tkm ja 2v. Suodattimen vaihto ja motoxit suodattimeen, niin tyhjäkäynti pehmeni selkeästi.

Suosittelen ennakkoluulottomasti kokeilemaan noita aineita etenkin silloin jos oireina on lievää savutusta, epätasaista käyntiä ja pientä nykimistä ajaessa. Toimii myös lievästi savuttavan webaston tapauksessa.

Kun mennään ajassa 20v taakse päin, nämä aineet olivat humpuukia.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No itse en moisiin usko, enkä käytä.
Käytän suuttimien putsaamiseen ultraäänipesuria, uusia kärkiä ja suutinpenkkiä.
Jos dieseli käy pehmeästi tyhjäkäyntiä on kärjet loppu ja ruiskutus kuvio metsässä.

Ei ne kärjet loputtomia kestä, se käynti muuttuu uskomattoman paljon uusilla osilla eikä vanhoilla loppuun ajetuilla käärmeöljyillä voidelluilla kamoilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18098
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaikka en itsekään ole varsinaisesti "lisäaineuskovainen", en lisäile omien romujen tankkiin tai öljyn sekaan mitään lisäaineita jotka pienentävät kulutusta, vähentävät kitkaa, pidentävät moottorin ja vaihteiston ikää tms. niin olen kuitenkin nähnyt miten uskomattoman puhdas on sisältä moottori joka on vähän ennen avaamista pesty sekä polttoaineen että öljyn sekaan laitetulla puhdistusaineella, oli kyllä vaikuttava kokemus.
Venttiilivikaa ei lisäaineet kuitenkaan korjanneet :D

Fordin ja Mazdan eräät 90-luvun moottorit oli helppo korjata Fortella kun nostimet alkoivat naputtaa. Tietysti vaihtoehto olisi ollut myös vaihtaa uudet nostimet ja rassata mikrokokoisella pulloharjalla millä lie liian pienet öljykanavat puhtaiksi, mutta melkoista idiotismia tehdä kallista remonttia jos ongelman saa poistettua paljon helpomminkin. Ei kai autoakaan vaihdeta uuteen likaisuuden takia, jos vanhan voi vielä pestä.
wiimax.fi
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja oho »

Sitä itse mietin, että miksi noita diesel lisäainepurkkeja ostaa kun about joka viidenneltä asemalta saa perus dieseliä parempaa HVO dieseliä, jolla saa tutkitusti niitä etuja joita noilla lisäainepurkeilla väitetysti saa?

Setaanilukuhan vaikuttaa aika merkittävästi diesel koneen käyntiin.
Motulin lisäaine väittää nostavansa setaanilukua viidellä. Orapi Diesel Booster väittää nostavansa lukua kolmella.
Neste My setaaniluku on yli 70, tavallisen Neste Futuran setaaniluku on 51, joten eroa näiden välillä on 19 yksikköä.
ABCn Smart Dieselin (perus diesel) ja Nero Dieselin (HVO) välinen ero on 10 yksikköä, perus 60 ja HVO +70.

Mutta tuossa ABCin perus dieselissä hyvä huomata settä se sisältää FAMEa, eli sitä mikrobikasvustolle sopivaa tavaraa, kun HVOssa sitä ei ole.
Juuri hiljattain BMW tiedotti alkavansa tankata HVOta diesel bemareihin jo tehtaalla, yhtenä monista syistä tuossa mainitaankin että kestää paremmin mikrobikasvustoa vastaan.

Myös karstan muodostumisesta ja nokipäästöistä ym. löytyy googlaamalla ihan tutkittua dataa.
Noista lisäaineista ei taida monesti löytyä kuin korkeintaan jonkun Youtubettajan testitulos.

Nuo lisäainepurkit ei kovin halpojakaan ole, ellei ota jotain Bilteman tai Motoxin purkkia. Joten kyllä siitä jonkilainen menoerä koituu jos X1R, Liqui Moly tms. lisäainetta säännöllisesti käyttää.
Jos vuodessa käyttää 700L polttoainetta niin HVOlla ja perus dieselillä hintaeroa koituu noin satanen vuodessa.

Tosiaan pointtini vain se että tuosta asemalta kun voi pistoolista tankata tavaraa jolla varmasti pääsee käsiksi noihin etuihin niin on ainakin nämä dieselin lisäaineet siksi mielestäni melko turhia.
cdikuski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 01.11.2024 09:29

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja cdikuski »

itse tankkaan aina my diseliä vaikka kalliimpaa mutta eron huomaa jo hajussa ja tehoissa ja käyntiäänessä täytee tankkii Red Line 85 Diesel plus

alkaa se diiseli pysyy puhtaana ja suuttimet ja pumppu tykkää
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Mitä tulee hintakysymykseen, niin motoxin purkki maksaa alle kympin ja jos sellaisen käyttää kerran vuodessa suodattimen vaihdon yhteydessä, ei kyse ole suuresta kuluerästä. En tiedä, kuinka motox toimii vakavempiin savutusongelmiin, mutta kalliimmat aineet, kuten forte ainakin pelaa. Kaverin jakajapumpullinen 1,9tdi lähti kylmänä käymään kahdella sylinterillä valtavan savupilven kera. Joku kalliimpi aine uuteen suodattimeen ja samat kikat, niin ongelma hävisi kokonaan. Siis aiemmin kahdella sylinterillä ja savupilvellä käynnistynyt auto lähti tämän jälkeen käyntiin normaalisti ja ilman savua. Jos en väärin muista, niin aine oli jokin pikkuisen arvokkaampi Liqui Moly. Toisen tuttavan webasto savutti pyöriessään. Kaupan halvin mahdollinen STP:n puhdistusaine lopetti savutuksen.

Mitä ne puhdistusaineet tarkemmin tekee, niin siihen en osaa vastata. Putsaako ne jotain suuttimen sisältä vai karstaa palotilan puolelta suuttimen kärjestä? En tiedä, mutta väliäkö tuolla kun toimii pikkuongelmiin.

Pidin ennen noita öljyn sekaan tulevia puhdistusaineita humpuukina, mutta kun on kuunnellut mitä kaikkea tuttu(pitkän linjan autoharrastaja) on saanut niillä aikaan, niin pakko kai se on alkaa uskomaan. Esimerkiksi reipas öljynsyönti on joissain tapauksissa loppunut kokonaan. Puhun nyt nimenomaan sellaisista puhdistusaineista, jotka kaadetaan vanhan öljyn sekaan ja autolla ajellaan ihan jonkun aikaa, ennen kuin öljy vaihdetaan uuteen. Jos se aine kykenee putsaamaan karstaa männänrenkaiden ympäristöstä ja öljynsyönti on johtunut jumissa olevasta öljyrenkaasta, niin mikäpä ettei ei toimisi.

Omalla autollani katsastuksen savuarvo on viimeisen 10v aikana ollut 0,06-0,7 välillä. Muutamat viime vuodet on arvot pyörineet tasaisesti 0,2-0,3 välillä. Kyseessä siis om648 ilman DPF:ää, jolla ajettu 602tkm ja suuttimet ovat alkuperäiset. En toki väitä, että suuttimet olisi missään uuden veroisessa kunnossa, mutta kovin ihmetyttää, kun joissakin samalla moottorilla olevissa autoissa tuntuu olevan 300tkm ajettuna vakavia suutinongelmia.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1474
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

dealer kirjoitti: Ma 23.12.2024 13:13 Vaikka en itsekään ole varsinaisesti "lisäaineuskovainen", en lisäile omien romujen tankkiin tai öljyn sekaan mitään lisäaineita jotka pienentävät kulutusta, vähentävät kitkaa, pidentävät moottorin ja vaihteiston ikää tms. niin olen kuitenkin nähnyt miten uskomattoman puhdas on sisältä moottori joka on vähän ennen avaamista pesty sekä polttoaineen että öljyn sekaan laitetulla puhdistusaineella, oli kyllä vaikuttava kokemus.
Venttiilivikaa ei lisäaineet kuitenkaan korjanneet :D

Fordin ja Mazdan eräät 90-luvun moottorit oli helppo korjata Fortella kun nostimet alkoivat naputtaa. Tietysti vaihtoehto olisi ollut myös vaihtaa uudet nostimet ja rassata mikrokokoisella pulloharjalla millä lie liian pienet öljykanavat puhtaiksi, mutta melkoista idiotismia tehdä kallista remonttia jos ongelman saa poistettua paljon helpomminkin. Ei kai autoakaan vaihdeta uuteen likaisuuden takia, jos vanhan voi vielä pestä.
Ai niin, tulihan sitä saatua yksi M102 nostrin hiljaiseksi nostinlisäaineella. Oli helppo ja ahlpa kokeilu, toimikin vielä!
Noita öljy- ja jäähdytysjärjestelmien puhdistusaineita en laske lisäaineiksi, kuten en autoshampootakaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Original Nasaa tuli pari litraa ostettua, kun hyvällä tarjouksella sai. Jospa apsin kurasmartdiesel (suomessa myytävä laatudiesel) ei kohmettuisi webaston putkeen tänä talvena, ja fame mönjä kasvaisi levää tankkiin. Vielä jos voitelisi pumppua ja suuttimia paremmin, talvidiesel kautena. Ne ajatuksissa.
Eipä näitä uudempia automaatteja enää "poljeta" kuin paikallaan, neuvokas loota kun hoksaa itse vaihtaa isommalle kierroksien noustessa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No ei nyt dieselin lisäaineesta tämä, mutta totesin, että näillä öljyillähän on nyt sitten ajettu 34 tkm, näkyy olevan leo ultralonglifet, vaihdanpa heti. Tämä on siis uusi ostos. Laitoin ennen vaihtoa Liqui Molyn Motor Cleanin ja pidin sitä ohjeen vastaisesti 10 min sijasta 20 min.

Sellainen välittömästi havaittava vaikutus oli, että en ole koskaan ennen öljynsuodatinta vaihtaessa OM642:en nähnyt vastaavaa. Normaalisti se suodatinkotelon sisäpinta on mustan jäteöljyn peitossa, eikä siitä muutu, ellen pyyhi sitä. Nytpä se alkoi pisaroitua ja valua noroina alas jättäen puhtaan alumiinipinnan. Vaikuttaa kyllä toimivalta tämä ainakin.

Vaikuttaa vähän, että kone huohottaa liikaa, pari kertaa huomannut öljytikun nousseen ylös. Siksi mietin, että voisi olla männänrenkaat aika jumissa. Enkä oikeastaan ihmettelis.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuista LongLife öljynvaihtovälien negatiivisista vaikutuksista alkaa olla paljon juttua. Tai ainakin sen aiheuttamina on pidetty esim, ö-pumpun sihtien tukkeutumisia sekä siitä aiheutuvia laakerivaurioita. Samoin ennenaikaiset ketjujen venymiset sekä sen aihuttamat rattaitten kulumiset. Ja onhan niitä muitakin seurauksia liitetty 30tkm ja jopa pidempiin moottoriöljyvaihtoväleihin. Toki osaan em "vioista" varmaan kehnolla suunnittelullakin on oma osansa.

Se että tuonsuuntaisia lausuntoja alkaa kuulua myös autokorjaamoilta tukee yksittäisien autoilijoiden kokemuksia aiheesta. Lisäaineistamalla öljyjä voinee saavuttaa etuja LL huolto-ohjelmaa noudatavia mutta samalla lisäaineitten hinta on sellainen et olisiko sittenkin järkevämpää vaihtaa öljyt tiheämmin? Käytännössä kait tarkoittaa sitä että ennen kun moottoriöljy menettää puhtaanapito-ominaisuutensa?

Itte olen senverran "vainoharhainen" että jos olisin ostamassa käytettyä autoa ja huomaan et m-öljyvaihtoväli on poikkeuksetta ollut tyyliin 30tkm niin jättäisin sen kulkineen ostamatta riippumatta siitä oliko tuo vaihtoväli ko merkin suositus tai ei.

Itte olen käyttäny moottoriöljyissä lisäaineita vaikka vaihdan m-öljyt sekä suodattimen 10t välein omiin sekä tyttärien autoihin. Olen ajatellu niin että jos tyyliin 100€/vuosi sijoituksella voi jonkin moottorirempan tulevaisuudessa välttää niin siinä on riittävästi perustetta minulle. Järkevää?? No en tiedä onko mutta ainakin on koittanu tehdä aiheen eteen sen mitä omasta mielestään voi. Kun se kuitenkin on niin että avasipa minkä automosan tahansa niin siihen ei toimintatonni riitä ittetehtynäkään jos homman tekee kuten se kuuluisi tehdä.

X1R:ää sekä RVS:ää olen kumpaakin käyttäny. Nuilla tuntuisi olevan vaikutusta p-aineen kulutukseen ja vähän muuhunkin. Toki näkemys tuosta "muusta" on sujektiivinen koskapa näitten aineitten jäljiltä en ole yhtään mosaa avannu mutta kulutus kyllä pienenee sen voin todeta.

Mainitaan nyt kuitenkin yksi eli ton Diesel Matikin ahdin olisi pitänyt hajota jo kauan aikaa sitten. Nyt syksyllä irroitin ahtimen pakosarjassa olleen halkeamakorjauksen takia ja mittasin ahtimen päittäisvälyksen. Se on nyt ahtimen valmistajan ylätoleranssissa eli uutta keskiötä se kaipaisi. Ahtimella on nyt menty puolta pidempi pätkä verrattuna ahtimen valmistajan antamaan kestoikään verrattuna. Lisäaineitten vaikutuksesta vaiko sattumaa ni sitäpä sitä ei tiedä? Vaunua autolla kuitenkin on vedetty ihan hyvä pätkä joten töissäkin tuo on joutunu olemaan
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli tuossa olisi ollut 25tkm, joka on pitkä sekin, mutta viimeinen veto vaikuttaa että autosta oli jo tehty päätös vaihtaa ja sen vuoksi ei ole viitsitty tehdä enää mitään.

Tänään 500 km työajoa, normi päivä ja kappas, öljytikku pysyi pesässään.

Taidan pitää aika lyhyen vaihtovälin nyt alkuun ja käyttää pyhdistusaineen vielä toisenkin kerran. Tässä on nyt lisäksi vielä toinenkin "käärmeöljykokeilu", mutta en puhu siitä mitään vielä, ennenkuin olen varma siitä miltä se nyt näyttää.

Minä olen myös huomannut RVS:n edullisen vaikutuksen polttoaineen kulutukseen, sitä tullut käytettyä.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja mpower »

Katselin piruuttaan Motonetistä RVS dieselin lisäainetta. Melko kallista, 6-9 litran öljytilavuuteen olisi 119 euroa! Jos diesel nyt yleisesti ottaen 1,7€ litra, niin sillä purkin hinnalla saa jo 70 litraa dieseliä! Miten kauan tuo RVS toimii, ja paljonko kulutus pienenee kokemuksen mukaan prosenteissa? Ja yksi purkki vaan suojaa, kaksi purkkia kunnostaa, ja kolmas purkki.....!? :)
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja mpower »

Eiku hetkinen, onko nyt kyseessä dieselpolttoaineen lisäaine , vaiko dieselmoottorin öljyn lisäaine!? Vai molemmista ketjun aihe!? :roll:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Öljyn lisäaineesta on kysymys. Molemmat nyt vähän niputettu yhteen. Prosenteista en osaa tarkkaan sanoa, eikä ole mitään tieteellisen tarkkaa kirjanpitoakaan, mutta sanotaan nyt suunnilleen. Itselläni oli W220, jonka alkuperäinen kulutus oli luokkaa 7.5-8 l/100. RVS käsittelyn jälkeen se ensin vähän nousee, kuten käyttöohje kertookin, sitten putoaa. Meni jonnekin 6.8 luokkaan. Seuraava käsittely ja noin 6.3. Enkä viitsi täällä sitä enää sen enempää avatakaan, sama mitä sanon, ei siihen uskota kuitenkaan.

Kun meikäläisen hommissa tulee ajokilometreja sellainen 45-50 tkm/a, niin siitä voi jotain laskeskella. Muistaakseni 80 tkm pitäisi käsittelyn kestää.

Ehkä aiheen voisi ymmärtää enempi tavalla dieselkäyttöisen lisäaineet, siihen suuntaan ainakin keskustelu on mennyt, joten olen sitten syyllistynyt itsekin.
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

N.20v käyttänyt X1R lisäainetta öljyjen seassa ja RL2 dieselin lisäaineena aina muistaissa. Hyvistä kokemuksista johtuen ei merkit oo vaihtunut.
Neste my dieselistä samat kokemukset kuin jollain muullakin, ei kitkua ja polttoväli harveni huomattavasti. Harmi vaan että lähin asema lopetti sen myynnin..
LL-öljyt on yks typerimpiä keksintöjä vuosikymmeniin. Niin köyhää autoilijaa ei ole etteikö öljyjä vois vaihtaa 10-15tkm välein.

Asenneongelmaa näitä lisäaineita kohtaan ei myyntipuheilla pysty korjaamaan, mutta kannattaa kokeilla toisten huomaamatta vaikka aluksi😉
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

mpower kirjoitti: Pe 27.12.2024 19:07 Eiku hetkinen, onko nyt kyseessä dieselpolttoaineen lisäaine , vaiko dieselmoottorin öljyn lisäaine!? Vai molemmista ketjun aihe!? :roll:
Alkuperäisesti dieselin eli dieselöljyn lisäaineista ketju, mutta eipä haittaa toki moottoriöljyjen lisäaineistakaan keskustella. Samoilta valmistajilta kun pitkälti tulevat ja samat liukasteet niissä pääaineina.

Itse käytän X-1r öljynlisäainetta autoissa, traktoreissa ja jopa ajettavassa ruohonleikkurissa.
Mersun tankkiin olen X-1r diesel booster lisäainetta nyt talvikautena laittanut, ja tuskin olisi huonoa traktoreissakaan. Kun tuli juuri ostettua lisää.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja mpower »

Eeemeli kirjoitti: Pe 27.12.2024 19:40 N.20v käyttänyt X1R lisäainetta öljyjen seassa ja RL2 dieselin lisäaineena aina muistaissa. Hyvistä kokemuksista johtuen ei merkit oo vaihtunut.
Neste my dieselistä samat kokemukset kuin jollain muullakin, ei kitkua ja polttoväli harveni huomattavasti. Harmi vaan että lähin asema lopetti sen myynnin..
LL-öljyt on yks typerimpiä keksintöjä vuosikymmeniin. Niin köyhää autoilijaa ei ole etteikö öljyjä vois vaihtaa 10-15tkm välein.

Asenneongelmaa näitä lisäaineita kohtaan ei myyntipuheilla pysty korjaamaan, mutta kannattaa kokeilla toisten huomaamatta vaikka aluksi😉
Mutta eihän LL-öljy estä vaihtamasta useamminkin. Nykyään vaihdan kerran vuodessa syksyllä, 229.51 speksien mukaiset, ajot noin 5 tkm vuodessa! Kustannus noin 60 euroa! Moottori sitten kiittää ja kehrää kuin kollikissa uuninpankolla! :lol:
Viimeksi muokannut mpower, Pe 27.12.2024 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tinatähti kirjoitti: Pe 27.12.2024 19:50 Alkuperäisesti dieselin eli dieselöljyn lisäaineista ketju, mutta eipä haittaa toki moottoriöljyjen lisäaineistakaan keskustella. Samoilta valmistajilta kun pitkälti tulevat ja samat liukasteet niissä pääaineina.

Itse käytän X-1r öljynlisäainetta autoissa, traktoreissa ja jopa ajettavassa ruohonleikkurissa.
Mersun tankkiin olen X-1r diesel booster lisäainetta nyt talvikautena laittanut, ja tuskin olisi huonoa traktoreissakaan. Kun tuli juuri ostettua lisää.
No minä en käytä polttoaineen lisäaineita itse ja jos nyt vertaillaan, niin Nesteen mydiesel kyllä maksaa sen verran reippaasti tavallista enemmän, että näillä ajoilla saisi ostaa lisäainetta kympin kannuissa...

Eipä sillä, se on kyllä ihan kemialliselta puoleltakin todella hyvä polttoaine, mutta on se hintaero aika karmea. Riippuu ajomääristä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

mpower kirjoitti: Pe 27.12.2024 19:57 Mutta eihän LL-öljy estä vaihtamasta useamminkin. Nykyään vaihdan kerran vuodessa syksyllä, 229.51 speksien mukaiset, ajot noin 5 tkm vuodessa! Kustannus noin 60 euroa! Moottori kiittää ja kehrää kuin kollikissa uuninpankolla! :lol:
Toiset meistä ajaa sitten 10 x matkan. Ei siltikään mitään LL.
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: Dieselin lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

Olis pitäny tarkentaa, eli ll-öljynvaihtoväliä kritisoin, toki miksi maksaa lisähintaa moisista öljyistä jos tiheämpi vaihtoväli.
Vastaa Viestiin