Ovien lukkopesät rupes jumittamaan
- Luukkonennnn
- Sisäänajossa
Ovien lukkopesät rupes jumittamaan
Nyt yksi lukko kerrallaan rupes jumittamaan. Avain kääntyy vähän. Voisko olla kulunut avain vai mitä?
Re: Ovien lukkopesät rupes jumittamaan
auttaa paljon kun kertoo auton mallin ja iän.
Perinteisissä lukoissa esim. W124/W201 jos tuollain käy niin siellä voi olla jäätä. Jos kummenee hetkeksi perinteisellä lämminpussi-sulatuskikalla niin voi olla aiheellista sulatella lukkoja joko irroittamalla sisälle sulamaan + voitelu tai lukon luukku auki ja kuumailmapuhallinta. Olen joutunut kerran jo tälle talvea itsekin moisen tempun tekemään, tosin sen takia että avain ei mene kohtuullista voimaa käyttäen sisälle.
Avaimen kuluneisuuden näet sen "liukuradoista" että onko terävän muotoiset vai jo pyöristyneet, ei toki haittaa jos on vara-avain millä testata. Jos jokin kohta avaimessa ei nosta haittaa tarpeeksi tai yksittäisen haitta on kulunut niin siinä ei voitelut enää pelkästään auta. Jälkimmäisessä tapauksessa lukon purku ja haitan vaihto/viilaus sopivaksi.
Mutta olipa sitten tuoreempikin mersu kyseessä niin aseöljyä/lukko-öljyä sinne ja eestaas nitkuttelua, siitä on hyvä aloittaa. Älä missään nimessä käytä lukkosulaa, siitä kun ne sulattavat ainesosat haihtuvat niin loput tavarat mitä lukkoon jää niin kovettuvat haittaamaan pyörimistä. Semmoiseksi kuivuneeksi hammastahnaksi jäävät ja on pari semmoista lukkoa tullut purettua
Perinteisissä lukoissa esim. W124/W201 jos tuollain käy niin siellä voi olla jäätä. Jos kummenee hetkeksi perinteisellä lämminpussi-sulatuskikalla niin voi olla aiheellista sulatella lukkoja joko irroittamalla sisälle sulamaan + voitelu tai lukon luukku auki ja kuumailmapuhallinta. Olen joutunut kerran jo tälle talvea itsekin moisen tempun tekemään, tosin sen takia että avain ei mene kohtuullista voimaa käyttäen sisälle.
Avaimen kuluneisuuden näet sen "liukuradoista" että onko terävän muotoiset vai jo pyöristyneet, ei toki haittaa jos on vara-avain millä testata. Jos jokin kohta avaimessa ei nosta haittaa tarpeeksi tai yksittäisen haitta on kulunut niin siinä ei voitelut enää pelkästään auta. Jälkimmäisessä tapauksessa lukon purku ja haitan vaihto/viilaus sopivaksi.
Mutta olipa sitten tuoreempikin mersu kyseessä niin aseöljyä/lukko-öljyä sinne ja eestaas nitkuttelua, siitä on hyvä aloittaa. Älä missään nimessä käytä lukkosulaa, siitä kun ne sulattavat ainesosat haihtuvat niin loput tavarat mitä lukkoon jää niin kovettuvat haittaamaan pyörimistä. Semmoiseksi kuivuneeksi hammastahnaksi jäävät ja on pari semmoista lukkoa tullut purettua

- Luukkonennnn
- Sisäänajossa
Joo sori olin kirjoittanut viestin nopeasti, w124 kyseessä. Jäässä se ei voi olla, todnäk avain kulunut,
Miten sen lukon saa purettua kun avainta ei saa käännettyä
Itse lukkosylinterin purkuun täältä löytyy hyvin ohjeita. Taas vuosimalleissa on eroa miten nätisti lähtee itse lukkosylinteri ovesta. Muistaakseni -89 vuoteen asti olevat vaativat avaimen käännön irroitusta varten koska lukkosylinterin päässä oleva muoto ei tule saranalukon muoviosasta läpi ilman kääntöä. -89 uudemmat vaativat vain hieman avaimen kääntöä jotta tulee irti. Nimittäin jumissa olleen vm -92 ovilukon on saanut irti nätisti.Luukkonennnn kirjoitti: ↑To 26.12.2024 17:48 Joo sori olin kirjoittanut viestin nopeasti, w124 kyseessä. Jäässä se ei voi olla, todnäk avain kulunut,
Eli ovi auki ja oven sisäpuolella on niitä muovitulppia. Pienen muovitulpan kampeat meisselillä ja siellä valolla katsoessa on kuusiokolo-ruuvi jonka aukaiset, älä auo ruuvia irti asti! Riittää kun aukaisee kierroksen parin ettei ahdista lukkosylinterin ulokkeeseen pois vedettäessä.
Sitten se kaikessa yksinkertaisuudessa lähtee vain vetämällä avaimen ollessa lukkopesässä, vuosimallista riippuu vaatiiko avaimen käännön taikka ei.
Itse lukon purkuhan vaatii avaimen kääntöä vaaka-asentoon asti että jos tuntuu että ei jaksa/saa renkutettua sitä enemmän liikkumaan niin voi olla aiheellista katsella ehjempää lukkoa tilalle.
Avainhomma on vähän huono jos ei ole vara-avainta. Suutarihan tekee kopion vanhasta avaimesta yleensä eli kuluneesta avaimesta saat samanlaisen kopion vain. Sen takia ei haittaa jos olisi käyttämätön avain malliksi aina kun teetättää uuden avaimen.
Jos on auton alkuperäinen avain niin maahantuojaltahan saa runkonumeron perusteella uuden tilattua (43e maksoi 4-5 vuotta sitten)

Lisätään vielä, että ellei lukkopesä käänny ja lukko on tuota mallia ettei lähde ellei käänny, niin oviverhoilu irti ja rautasahan terällä tapin päästä haitta pois. Ei ainakaan hajoa mitään merkityksellistä.
wiimax.fi
- Luukkonennnn
- Sisäänajossa
Joo tässä on joku keräily erä lukot eli siis kuskin ovessa uus, vänkärillä vanha eli siis lukot irti mutta avain ei käänny kummassakaan( aikasemmin toimi kuskin ovessa) oisin hallunnut lukko patruunan pois että kuluuneet lukko haitat pois tai jotenkin näinsawyer kirjoitti: ↑To 26.12.2024 18:16Itse lukkosylinterin purkuun täältä löytyy hyvin ohjeita. Taas vuosimalleissa on eroa miten nätisti lähtee itse lukkosylinteri ovesta. Muistaakseni -89 vuoteen asti olevat vaativat avaimen käännön irroitusta varten koska lukkosylinterin päässä oleva muoto ei tule saranalukon muoviosasta läpi ilman kääntöä. -89 uudemmat vaativat vain hieman avaimen kääntöä jotta tulee irti. Nimittäin jumissa olleen vm -92 ovilukon on saanut irti nätisti.Luukkonennnn kirjoitti: ↑To 26.12.2024 17:48 Joo sori olin kirjoittanut viestin nopeasti, w124 kyseessä. Jäässä se ei voi olla, todnäk avain kulunut,
Eli ovi auki ja oven sisäpuolella on niitä muovitulppia. Pienen muovitulpan kampeat meisselillä ja siellä valolla katsoessa on kuusiokolo-ruuvi jonka aukaiset, älä auo ruuvia irti asti! Riittää kun aukaisee kierroksen parin ettei ahdista lukkosylinterin ulokkeeseen pois vedettäessä.
Sitten se kaikessa yksinkertaisuudessa lähtee vain vetämällä avaimen ollessa lukkopesässä, vuosimallista riippuu vaatiiko avaimen käännön taikka ei.
Itse lukon purkuhan vaatii avaimen kääntöä vaaka-asentoon asti että jos tuntuu että ei jaksa/saa renkutettua sitä enemmän liikkumaan niin voi olla aiheellista katsella ehjempää lukkoa tilalle.
Avainhomma on vähän huono jos ei ole vara-avainta. Suutarihan tekee kopion vanhasta avaimesta yleensä eli kuluneesta avaimesta saat samanlaisen kopion vain. Sen takia ei haittaa jos olisi käyttämätön avain malliksi aina kun teetättää uuden avaimen.
Jos on auton alkuperäinen avain niin maahantuojaltahan saa runkonumeron perusteella uuden tilattua (43e maksoi 4-5 vuotta sitten)
Tässä kuvaa mitä meinaan, vanhemmanmallisessa on tuo uloke tuon tangon päässä eli tuo vasemmanpuoleinen ja uudemmanmallinen on oikeanpuoleinen mistä se taas puuttuu