Hei, noin 30km olin kerennyt ajaa kun autosta katosi tehot ja aivan kuin turbo olisi lopettanut toiminnan. Painellessa kaasua kuului vähän kuin hankaava ääni turbolta. Kun antaa auton jäähtyä 30min voi taas ajaa sen 30km kunnes tehot katoaa. Turbo tuon näköinen ja imu Y haara aivan öljyssä. Mistähän tätä alkaisi korjailemaan?
Yst terv väsynyt mersumies.
OM642 turbon? ongelmia
OM642 turbon? ongelmia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM642 turbon? ongelmia
Lisäyksenä että molemmat ilmansuodattimet oli aivan tukossa. En tiedä vaikuttaako mitenkään 
Re: OM642 turbon? ongelmia
Autosi on mennyt vikatilaan ja sen vuoksi tehot häviää uudelleenkäynnistykseen asti. Täytyisi lukea testerillä vikakoodit, niin näkisi mikä vikatilan saa aikaan.
Ilmansuodattimet ovat siis selkeästi uusintakunnossa. Tuohon moottoriin saa vaihdella niitä paljon useammin, kuin mitä huolto-ohjelma on mieltä. Koska ne joutuu uusimaan joka tapauksessa, niin uusi ensin ne. Jos auto menee edelleen vikatilaan, niin sitten koodien luku starilla.
Ilmansuodattimet ovat siis selkeästi uusintakunnossa. Tuohon moottoriin saa vaihdella niitä paljon useammin, kuin mitä huolto-ohjelma on mieltä. Koska ne joutuu uusimaan joka tapauksessa, niin uusi ensin ne. Jos auto menee edelleen vikatilaan, niin sitten koodien luku starilla.
Re: OM642 turbon? ongelmia
Ihan öljyssä? No on se ulkoa, mutta harvinaisen vähän sitä tuolla turbon imuputkessa on. Yleensä siellä on ihan selvä vana alaosassa. Kaikki nämä syö öljyä tuolta, yhtään kunnolla toimivaa huohotinventtiiliä en ole nähnyt, enkä yhtään toimivaa imuputken tiivistystä.
Ilmansuodattimia kannattaa vaihtaa tässä koneessa aika taajaan, ei koskaan mene hukkaan. Oranssit tiivisteet kannattaa vaihtaa, ehkä, tuskin ne silti pitää. Näyttää olevan vanhempi OM642 versio, 320cdi. Näihin on rakenneltu silikoniletkuilla vähän parempia liitoksia, itsellänikin on. Siitä löytyy täältä haulla kyllä aika paljonkin tarinaa.
Ahtopainesäätimen vika ei sytytä moottorivaloa, vaikka limppiin meneekin. Ei heti. Kyllä se sieltä tulee sekin, kun tarpeeksi monta kertaa menee. Siihen saakka se poistuu vain sammuttamalla, ei tarvitse odotella, heti vaan käyntiin ja kulkee taas aikansa.
Kun moottorivalo syttyy, pitää vikakoodi nollata testerillä. Syitä vikaan on muutamia. Ensinnäkin, tässä konemallissa on mahdollista, että pakosarjasta on irronnut metallimuruja, jotka sitten menevät läpi ahtimen turbiinista vahingoittaen sekä pakosiipeä, että vnt-johdinsiipiä. Toiseksi, ahtopainesäätimen, sen Hellan mustan boksin sisällä turbon kyljessä on ohuet langat, jotka menevät piirikortille. Niitä saattaa olla poikki tai irti juotoksesta. Se on avattavissa, ne voi tarkistaa vähän nyppäämällä sitä lenkkiä, kaikkia niistä. Jos poikki tai irti, voi korvata uudella langalla, tai juottamalla uudestaan. Tai sitten vaihtamalla säätimen.
Starilla voi tehdä ahtopainesäätimen testin ja katsoa liikkuuko se vipu, ja irrottamalla sen toisestä päästään tarkistaa ihan käsin liikkuuko se kevyesti, vai tökkiikö. Sitä pientä lukkorengasta ei sitten kannata pudotaa sinne jonnekin...
Sitten, jos on ohjelmoitu, voi olla että väsähtänyt turbo ei enää pysty vastaamaan pyyntöön. Varsinkaan jos ilmansuodattimet on tukossa.
Ilmansuodattimia kannattaa vaihtaa tässä koneessa aika taajaan, ei koskaan mene hukkaan. Oranssit tiivisteet kannattaa vaihtaa, ehkä, tuskin ne silti pitää. Näyttää olevan vanhempi OM642 versio, 320cdi. Näihin on rakenneltu silikoniletkuilla vähän parempia liitoksia, itsellänikin on. Siitä löytyy täältä haulla kyllä aika paljonkin tarinaa.
Ahtopainesäätimen vika ei sytytä moottorivaloa, vaikka limppiin meneekin. Ei heti. Kyllä se sieltä tulee sekin, kun tarpeeksi monta kertaa menee. Siihen saakka se poistuu vain sammuttamalla, ei tarvitse odotella, heti vaan käyntiin ja kulkee taas aikansa.
Kun moottorivalo syttyy, pitää vikakoodi nollata testerillä. Syitä vikaan on muutamia. Ensinnäkin, tässä konemallissa on mahdollista, että pakosarjasta on irronnut metallimuruja, jotka sitten menevät läpi ahtimen turbiinista vahingoittaen sekä pakosiipeä, että vnt-johdinsiipiä. Toiseksi, ahtopainesäätimen, sen Hellan mustan boksin sisällä turbon kyljessä on ohuet langat, jotka menevät piirikortille. Niitä saattaa olla poikki tai irti juotoksesta. Se on avattavissa, ne voi tarkistaa vähän nyppäämällä sitä lenkkiä, kaikkia niistä. Jos poikki tai irti, voi korvata uudella langalla, tai juottamalla uudestaan. Tai sitten vaihtamalla säätimen.
Starilla voi tehdä ahtopainesäätimen testin ja katsoa liikkuuko se vipu, ja irrottamalla sen toisestä päästään tarkistaa ihan käsin liikkuuko se kevyesti, vai tökkiikö. Sitä pientä lukkorengasta ei sitten kannata pudotaa sinne jonnekin...
Sitten, jos on ohjelmoitu, voi olla että väsähtänyt turbo ei enää pysty vastaamaan pyyntöön. Varsinkaan jos ilmansuodattimet on tukossa.
Viimeksi muokannut TPLtre, To 26.12.2024 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 turbon? ongelmia
Ja imusarjanläppien säädinhän kuolee siihen öljykylpyyn viimein, vastus tilalle vaan.
Jos ei staria ole käytettävissä niin visuaalinen tarkastus ahtopaineensäätimelle, virrat kun vääntää päälle niin liikkuu ja silloin syyllinen useimmiten läppiensäädin. Boschin testeri taitaa tarjota viaksi ahtopaineensäädintä kumpaankin vaivaan
Jos ei staria ole käytettävissä niin visuaalinen tarkastus ahtopaineensäätimelle, virrat kun vääntää päälle niin liikkuu ja silloin syyllinen useimmiten läppiensäädin. Boschin testeri taitaa tarjota viaksi ahtopaineensäädintä kumpaankin vaivaan
Re: OM642 turbon? ongelmia
Kiitoksia vastanneille. Toistaiseksi ongelma näyttää korjaantuneen ilmansuodattimien vaihdolla. Hyviä Jouluja
Re: OM642 turbon? ongelmia
Joulun jatkoja vaan ja hyvä että vaikuttaa korjaantuneen. Tuohon ilmansuodatinasiaan yksi kuva, kun kaikkihan me kai kuvista tykkäämme. OM642:n ilmansuodatin viime syksyltä, vasen puoliko se oli, missä on tuo reikälevy:

Ampiaiset ovat tuumineet, että tämähän se on hyvä pesäpaikka, kolotkin valmiina. Siinä ne on perseet pystyssä, pesintä ei vaikuta kovin onnistuneelta.

Ampiaiset ovat tuumineet, että tämähän se on hyvä pesäpaikka, kolotkin valmiina. Siinä ne on perseet pystyssä, pesintä ei vaikuta kovin onnistuneelta.