Luotettava S211?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jorgoborgo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Luotettava S211?

Viesti Kirjoittaja Jorgoborgo »

Moro,

Tarkotus ois hommata seuraavaksi auto suoraan käsirahalla että pääsee nuista rahoitusmaksuista eroon ja itseäni ei niin miellyttävistä uudemmista autoista. Isoin syy auton vaihdolle on farmarin tarve sillä olen viimeiset 2.5 vuotta ajellut sedanilla koiran kanssa, jonka takapenkkejä ei ole kiva pitää karvaisina.

Silmät olen lukittanut E -mersun S211 -mallin facelift vuosimalleihin ja haluaisin siitä hieman saada mielipiteitä. Lähinnä mietin että onko yleisesti tämä malli järkevä henkilölle joka ei ole fanaatikko tai muutenkaan aktiivinen autojen näpertäjä. Kiinnostusta on kyllä opetella pienet hommat ja tehdä ne itse, mutta jos maine kyseisellä mallilla on syödä monta tonnia vuodessa huoltoihin ja istua pajalla suurimman osan ajasta niin sitten mieluummin mietin jo jotain toista vaihtoehtoa, ainakin informaation perusteella mitä lukenut niin huollettuna pitäisi olla ihan sujuva peli.

Ehkä isoin kysymykseni liittyy tarjolla oleviin moottoreihin, tähän asti kilometrejä vuoteen on tullut minimissään 10 000, mutta ajot tulevat todennäköisesti nyt ensi vuonna nousemaan lähemmäs 15 000. Minkälaisia eroja on Diesel ja bensa -moottoreilla? Ainakin tuota 1.8 200t bensaa näyttää olevan myynnissä, mutta jos jokin Diesel -moottoreista on paljonkin luotettavampi kuin bensat niin omasta mielestä järkevämpää on maksaa käyttövoimavero huolettomista kilometreistä, vaikka se ei polttoainekulujen myötä noilla kilsoilla taloudellisempaa olisikaan.

E -luokka ei myöskään ole kiveen hakattu, en varsinaisesti pakolla tarvitse juuri E:tä vaan myös C:llä todennäköisesti pärjäisin. Voi myös siis ehdotella hyviä C-luokan mersuja tuohon hintaluokkaan.

Kitos!
ola94
Mersumies
Mersumies

Re: Luotettava S211?

Viesti Kirjoittaja ola94 »

E200 kompressori on surullisen kuuluisa M271 moottori missä on jakoketju vikoja ja hammas rattaat menee . Mersun huonoin bensiini moottori. Suosittelen 280cdi tai 320cdi ,molemmat moottorit on samat vain eri ohjelmointi , eli 3.0v6cdi Om642. Tuossakin moottorissa on öljy lauhduttimen tiivisteet tyyppivika, tai sitten hommaa sellaisen mihin se on jo tehty . Todella mukava auto ajaa E Mersu 3.0 V6 cdi moottorilla ,pääsee hyvin ohi ja ei jää jalkoihin. Mielestäni ainoa oikea moottori E mersuun koska aika iso auto. Kannattaa myös katsoa että moottori öljyt olisi vaihdeltu10-20 t välein ja automaatti laatikko öljyt 60-100t välein. Vanhemmat autot alkaa olemaan jo yksilöitä jos löytyy alta 300tkm ajettu niin kannattaa ostaa tai sitten jos löytyy enemmän ajettu mihin tehty paljon remonttia.
W211 320CDI A-07
EX:W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

M271 on oikein hyvä moottori, mutta jakopään ketjun vaihto pitää huolehtia aina ajallaan.
Facelift-211 huolettomin moottori taitaa olla nelisylinterinen OM646 diesel.
Itse hankkisin noista ajatelluista facelift 203 farkun (n.v.2004-2007) joko M271 tai OM646, sillä tavalla ettei niistä kahden tonnin autoista vaan sellaisen jossa kori on siisti ja kilometrit kohtuudessa, ja huolto- ja korjaushistoria tiedossa. Yksityiseltä pidempiaikaiselta omistajalta on aina hyvä ostaa.
wiimax.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

En suosittele itse s211 mallia sellaiselle, joka ei suhtaudu käyttöautoiluun harrastuksen kautta. Etenkin CDI-moottorit ovat kaikki tässä kopassa ihan hyviä, ja mitään törkykalliita remontteja näihin autoihin ei yleensä tarvitse tehdä, mutta kaikkea pienempää remonttia senkin edestä. 10v olen tuollaisen omistanut ja auto on palvellut kilometreihinsa nähden hyvin, mutta ilman hallia ja nosturia olisi kyllä ollut tämän auton omistaminen melko kallista ja hankalaa. Pientä remonttia ja ylläpitotyötä saa olla tekemässä ihan koko ajan.

Jos välttämättä tälläisen haluaa ja aikoo päästä remonttien suhteen mahdollisimman vähällä, niin ehken joku loppupään vähän ajettu facelift CDI:llä voisi olla ainoa järkevä vaihtoehto. Jos kilometrejä kertyy yli 10tkm vuodessa, niin mielestäni taloudellisuusasioiden ajattelu pelkän kulutuksen ja veron kautta tässä tapauksessa melko turhaa. OM646 tuskin mitenkään voi tulla kalliimmaksi ylläpidettäväksi kaikkine kuluineen verrattuna M271.
Jorgoborgo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja Jorgoborgo »

Kiitos vastauksista, eiköhän näillä pääse eteenpäin, voihan tuollaisen eemelin ainakin käydä koeajamassa jos ei muuta. Kiire ei vaihdolla ole niin kyllä tässä ehtii vielä punnitsemaan päätöstä
Raumalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Loppupään om 646 (cdi diesel) ja manuaalilla että pysyy kulut pienenä. Vieläkun mahdollisimman vähillä kilometreillä, sekä vähemmän ruostuttavalta alueelta katsot.
Silloin perustekniikka suht luotettava, tosin niitä pieniä kohteita siltikin löytyy mitkä vaatii hyvän mersukorjaamon.
08 Clk 220
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Itse olen kohta kuusi vuotta ajellut S211:llä päivittäiset ajot. Vuosimalli 2009, OM646 moottori ja automaattivaihteisto, kilometrejä tällä hetkellä reilu 350 000, joista mun ajamia reilu 100 000. Moottoriin olen huolto-osien lisäksi vaihtanut polttoainepumpun tiivisteitä (mikä ei ihan täysin korjannut öljyvuotoa), termostaatin sekä vesipumpun, moniurahihnan ja siihen liittyviä rullia ja kiristimen.

Vaihteistoon olen pari kertaa vaihtanut öljyt ja niistä ensimmäisellä kerralla myös johdinlevyn ja küb -solenoidin. Korjaamolla on käyty muistaakseni kolme kertaa: kerran pyöränkulmien säädössä, kerran ilmastoinnin huollossa ja kerran vaihdatin taakse käytännössä kaikki jarruosat, mukaan lukien ennakoivasti jarruputkien takaosat, jotka ennen pitkää kuitenkn olisivat ruostuneet rikki. Etujarruihin laitoin itse samoihin aikoihin uudet levyt ja palat. Takapään ilmajouset on vaihdettu silloin vähän vajaa 6 vuotta sitten, eikä jousituksen kanssa ole ollut ongelmia sittemmin. Jousituksen kompressoria olen kuitenkin tsekkaillut vähintään kerran vuodessa ja välillä varmistanut, ettei siellä kuivausryynit ole märkiä. Kompressorin imuletkujen ehjänä oleminen on tärkeää kompressorin säilymiselle, sitä on syytä seurata. Uudet letkut eivät maksa paljon mitään ja kestävät useamman vuoden, joten kannattaa vaihtaa silloin, kun alkavat näyttää aikansa eläneiltä, mutta eivät vielä ole halki tai poikki.

Kori on kaivannut aina välillä pohjan ja helmojen muovien poistamista ja puhdistamista, ruosteenestokäsitteyn täydennystä ja jonkun verran paikkamaalausta. Ja lämmityslaitteen puhallinmoottorin olen vaihtanut kahdesti, kun uusi muka hyvän valmistajan tekemä moottori kesti sen kaksi vuotta. Sekin on varsin helppo homma. Takaluukun lukkomoottorin olen kanssa vaihtanut, taitaa olla yleinen vika, kun ikää tulee tarpeeksi. Ja parkkitutkan anturit vaihdoin, osan niistäkin ennakoivasti, kun muutamassa oli vikaa.

Mitä vielä on odotettavissa, jos tällä pitempään ajaa, niin melko varmasti ennen pitkää polttoaineen ruiskutussuuttimet menevät vaihtoon, kuluvia osia kun ovat. Tunnettu riski on myös se, että ne alkavat vuotaa niin, että sylinteripainetta (ja nokea) pääsee suuttimen välistä pihalle. Sekin on ammattilaiselle helppo korjattava, kunhan riittävän ajoissa tehdään. Niin ja polttoainepumpun määränsäätöventtiili pitäisi vaihtaa, en ole nyt saanut aikaiseksi, kun on viime aikoina toiminut ongelmitta.

No, pitää muistaa, että nämä uusimmatkin ovat jo yli 15 vuotta vanhoja, ja sen myötä jotain vikaa väkisinkin niissä alkaa olla aina silloin tällöin. Itselle ei tulisi mieleenkään ostaa tällaista manuaalilaatikolla. Se on toki totta, että automaatin ylläpito on kalliimpaa, kun se vaatii enemmän öljyä ja huolto-osia vaihdon yhteydessä, mutta sen noin 300€ itse laadukkaalla öljyllä ja hyvillä huolto-osilla tehtynä 60 000km välein on itselle ihan siedettävä sijoitus siihen, että saa automaatin, jolla ajo on huomattavasti miellyttävämäpää, mikä on tietysti makuasia sekin. Loppupään 220 CDI liikkuu kyllä ihan riittävän rivakasti ja jos siihen teettää softapäivityksen (mikä ei tosin tieliikenteessä ole sallittua), niin se kulkee vielä reippaammin ja softattuna 200 CDI kulkee yhtä lailla kuin sofattu 220 CDI, kun mekaniikaltaan ovat samaa tavaraa molemmat.

Mitä käytettävyyteen tulee, niin itselle tämä on korkeasta iästään huolimatta oikein mukava auto. Kulkee mukavasti ja aika hiljaisesti, polttoainetta kuluu siedettävästi, istuimet ovat mukavat ja pitkäkään päivämatka ei kummemmin rasita. Kaupunkipyörittelyssä tämä ei tunnu isolta tai kankealta. Liukkaalla kelillä pääsee ihan hyvin pelkästä takavedosta huolimatta ja tavaraa mahtuu kyytiin paljon. Ja takapäässä ilmajousitus pitää korkeuden sopivana kuorman määrästä riippumatta. Tosi monilta ominaisuuksiltaan tämä auto on ihan antiikkisen tuntuinen uusiin verrattuna, mutta toisaalta siitä puuttuu sitten monenlaisia uusiin autoihin liittyviä negatiivisia juttuja.

Pitkän höpinän yhteenvetona voisi todeta, että OM646 on tunnettu varsin luotettavana moottorina, sen jatkona 5-vaihteinen automaatti on huollettuna myös hyvin kestävä, ja oman kokemuksen perusteella en pidä loppupään S211:stä mitenkään epäluotettavana autona tai muutenkaan sellaisena, joka poikkeuksellisen paljon joutuisi viettämään aikaansa korjaamoilla. No, tässä iässä varsinkin nämä ovat hyvin yksilöitä, joiden toimivuus on paljon kiinni siitä, miten aiemmat omistajat ovat niittä käyttäneet ja miten niistä on huolehdittu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MouTine
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Onko porukka vieläkin vuodenvaihteesta sekaisin? Kauheesti on lauseita tuotettu mutta vailla asiaa. Jos vanhaan 211:hen haluaa kestävän bensa-moottorin, se on M113. Fakta!
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Me kaikki luotamme kuin vuoreen, että MouTine muistuttaa kasin paremmuudesta joka tapauksessa, siksi sitä vaihtoehtoa ei ole nostettu esille 8)
wiimax.fi
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ei M113 hajoa ainakaan siksi että olisi liikaa tehoja otettu irti.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
MouTine
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MouTine »

dealer kirjoitti: Ke 01.01.2025 19:37 Me kaikki luotamme kuin vuoreen, että MouTine muistuttaa kasin paremmuudesta joka tapauksessa, siksi sitä vaihtoehtoa ei ole nostettu esille 8)
Otan tämän kohteliaisuutena. :D
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Viissatasia vähän tarjolla, halvimmat ihan paskoja ja vähän paremmissakin puolet liikaa hintaa. Eroon ei pääse kuin lahjoittamalla pois. Ja se kulutus.
S124 300TE
W124 300D
jukkis.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kasin kulutusta ei aina tarvitse pelätä. Joskus voi yllättyä, mulla on kesä autona w208 clk 430, kuluttaa 10l, täydestä tankista bensavaloon pääsee 550km.
Talvi autona mulla sitten on w208 200 kompura ja sillä pääsee täydestä tankista bensavaloon 550km.

Muita tämmösiä halpoja autoja jotka mulla on toimittanut talviauton virkaa on ollut
Pösö 106 1.4 kulutus 8L
Mk4 GTI golf kulutus 7-8L

Tällä yritän siis kertoa että pelkkä koneen koko ei suoraan kerro sitä onko se halpa ajaa. Isossa koneessa pitempi välitys ja vääntöä niin kulutus ei olekkaan niin suuri kuin voisi kuvitella.
Vastaa Viestiin