Hei !
Mun autossa on alkuperäinen EGR venttiili mallia Wahler numerolla A642 140 03 60. Se toimii muuten mutta jumittaa ajoittain ja auto menee nilkutusmoodiin. Sivustolta: https://partsouq.com/ katsoin että tuo varaosanumero on vaihtunut numeroon A642 140 08 60. Sivustolla mainittiin lisäksi että tuon vanhan numeroista ei saa enään asentaa.
Olen nyt kokeillut uusia Pierburg ja Hella merkkisiä venttiileitä jotka ovat tuolla uudemmalla numerolla. Kummassakin on sellainen vika että auto nykii rauhallisessa kiihdytyksessä ja moottorin suunnalta kuuluu säksätystä, niinkuin venttiiliä ajettaisiin edestakaisin tiuhaan tahtiin.
Kysymys kuuluu Teille asiantuntijoille, että pitääkö uusi venttiili sopeuttaa jotenkin. Tämmöistä toimintaa en ole löytänyt omasta Staarista. En ole kylläkään kovin hyvin perillä Staarin kaikista toiminnoista. Toinen vaihtoehto on että tarvitseeko moottorinohjausboksi uuden ohjelman tai tiedon että venttiili on eri varaosanumerolla.
Monilla foorumilaisilla on ollut ongelmia EGR venttiilin kanssa ja olen lueskellut kommentteja mutta en ole löytänyt toimivaa ratkaisua.
Jos jollakin olisi homma hoitunut niin olisi mukava kuulla miten asia ratkesi.
Kiitoksia kovasti jo etukäteen. Ja mun auto on MB ML W164 320CDI vuodelta 2008. Auto on tuotu Saksasta käytettynä.
OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: To 26.10.2023 16:20
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
ViljoNieminen kirjoitti: ↑La 02.11.2024 21:26 Hei !
Mun autossa on alkuperäinen EGR venttiili mallia Wahler numerolla A642 140 03 60. Se toimii muuten mutta jumittaa ajoittain ja auto menee nilkutusmoodiin. Sivustolta: https://partsouq.com/ katsoin että tuo varaosanumero on vaihtunut numeroon A642 140 08 60. Sivustolla mainittiin lisäksi että tuon vanhan numeroista ei saa enään asentaa.
Olen nyt kokeillut uusia Pierburg ja Hella merkkisiä venttiileitä jotka ovat tuolla uudemmalla numerolla. Kummassakin on sellainen vika että auto nykii rauhallisessa kiihdytyksessä ja moottorin suunnalta kuuluu säksätystä, niinkuin venttiiliä ajettaisiin edestakaisin tiuhaan tahtiin.
Kysymys kuuluu Teille asiantuntijoille, että pitääkö uusi venttiili sopeuttaa jotenkin. Tämmöistä toimintaa en ole löytänyt omasta Staarista. En ole kylläkään kovin hyvin perillä Staarin kaikista toiminnoista. Toinen vaihtoehto on että tarvitseeko moottorinohjausboksi uuden ohjelman tai tiedon että venttiili on eri varaosanumerolla.
Monilla foorumilaisilla on ollut ongelmia EGR venttiilin kanssa ja olen lueskellut kommentteja mutta en ole löytänyt toimivaa ratkaisua.
Jos jollakin olisi homma hoitunut niin olisi mukava kuulla miten asia ratkesi.
Kiitoksia kovasti jo etukäteen. Ja mun auto on MB ML W164 320CDI vuodelta 2008. Auto on tuotu Saksasta käytettynä.
Sopeutusta ei ole, eikä tarvitse ohjelmointia,
epäilys että on jotain mutta vikaa aiheutta tuon
mikä ei sillä vanhalla ventillillä tullut esiin vikatilan menon takia
mitä siellä näyttä tapatuvan kun nykii, mitkä arvot ei pysy tavoiteisaan ?
onhan se varmaa että se säksätys kuulluu ventillistä eikä vaikappa vuotavasta pakosarjasta, egerän liitoksita, ahtime spakosivissä olevista paksorjan paloista tms
jos vika on egr niin siihen on helppo ratkisu ohjelmoi sen pois mutta siitä voi tulla joskus lain kanssa sanomista
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: To 26.10.2023 16:20
Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
Pakko palauttaa vanha Wahler EGR käyttöön, en saa oikein millään uusia venttiileitä pelaamaan. Imu ja pakovuotoja on tarkastettu ja korjattu. Myös antureita on vaihdettu ja nokea rassattu pois pakopaineanturin kanavasta. Vielä on tulossa saksanmaalta ilmamassamittarit ja silikoniletku imuputkeen.
Ajossa en ole voinut anturitietoja seurata kun ei ole ollut apumiestä saatavilla, tämä on aika iso haitta. Tosin en ole asiantuntija noissa arvoissa enkä ole varma mitä niiden pitäisi näyttää.
Minäkin epäilen ettei vika ole venttiileissä vaan jossakin anturitiedossa tai noen aiheuttamassa tukkoisuudessa. Säksätys ei ehkä kuulu EGR venttiilistä mutta en pysty tutkimaan mistä se voisi tulla. Pitäisi mennä ajamaan johonkin testipenkkiin että näkisi mitä nokkapellin alla tapahtuu.
Ajossa en ole voinut anturitietoja seurata kun ei ole ollut apumiestä saatavilla, tämä on aika iso haitta. Tosin en ole asiantuntija noissa arvoissa enkä ole varma mitä niiden pitäisi näyttää.
Minäkin epäilen ettei vika ole venttiileissä vaan jossakin anturitiedossa tai noen aiheuttamassa tukkoisuudessa. Säksätys ei ehkä kuulu EGR venttiilistä mutta en pysty tutkimaan mistä se voisi tulla. Pitäisi mennä ajamaan johonkin testipenkkiin että näkisi mitä nokkapellin alla tapahtuu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: To 26.10.2023 16:20
Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
Vikaa on nyt diagnosoitu lisää. Säksätys tulee kaasuläpän läheltä, mutta sen varmaankin aiheuttaa EGR-venttiilin holtiton heiluminen edestakaisin. Venttiili luultavasti heiluu ihan laidasta laitaan noin silmämääräisesti. Tämä on testattu tallissa jarrua vasten "ajamalla".
Toistaiseksi tehdyt korjaustoimenpiteet:
Pakopaineanturi on vaihdettu ja kanava rassattu rautalangalla.
Turbon säädin on vaihdettu mutta palautettu alkuperäinen paikalleen.
Ahtopaineanturi vaihdettu.
Kokeiltu Löve ilmamassamittareita, ne ei toimineet ollenkaan vaan ilmaantui hirveä nykiminen.
Alkuperäiset ilmamassamittarit (Bosch) putsattu CRC MAF putsausaineella.
Imu ja ahtovuodot on tarkistettu eikä niitä havaittu. Uusittu turbon sisäänmenon oranssit tiivisteet.
Uusittu huohotusputken 90 asteen kulma sekä huohotusventtiili.
Kaasuläppä on purettu ja kasattu sekä putsattu ilmakanavaa. Kaasuläpän koneisto oli erittäin puhdas. Ilmakanavakaan ei ollut kovin tukossa.
Kaasuläppäkotelon kasauksen yhteydessä uusittu ahtoputkiston tiivisteitä pussillinen.
Kokeiltu Provent 200 Catch Can öljyerotinta (Kiinalainen kopio), tämä piti poistaa kun tallin lattialle ilmestyi öljylammikko.
Uusittu ennen katalysaattoria oleva happianturi.
Nämä nyt tulee mieleen, ehkä jotakin unohtuikin.
Alkuperäisellä EGR venttiilillä auto toimii hyvin kunnes se jumittaa. Uudella taas ei jumita muttä säksättää ja nykii.
Kyllä nämä nykyautot on vaan liian monimutkaisia. Pitäis ostaa taas MB 200D 90 luvulta !!!
)
Toistaiseksi tehdyt korjaustoimenpiteet:
Pakopaineanturi on vaihdettu ja kanava rassattu rautalangalla.
Turbon säädin on vaihdettu mutta palautettu alkuperäinen paikalleen.
Ahtopaineanturi vaihdettu.
Kokeiltu Löve ilmamassamittareita, ne ei toimineet ollenkaan vaan ilmaantui hirveä nykiminen.
Alkuperäiset ilmamassamittarit (Bosch) putsattu CRC MAF putsausaineella.
Imu ja ahtovuodot on tarkistettu eikä niitä havaittu. Uusittu turbon sisäänmenon oranssit tiivisteet.
Uusittu huohotusputken 90 asteen kulma sekä huohotusventtiili.
Kaasuläppä on purettu ja kasattu sekä putsattu ilmakanavaa. Kaasuläpän koneisto oli erittäin puhdas. Ilmakanavakaan ei ollut kovin tukossa.
Kaasuläppäkotelon kasauksen yhteydessä uusittu ahtoputkiston tiivisteitä pussillinen.
Kokeiltu Provent 200 Catch Can öljyerotinta (Kiinalainen kopio), tämä piti poistaa kun tallin lattialle ilmestyi öljylammikko.
Uusittu ennen katalysaattoria oleva happianturi.
Nämä nyt tulee mieleen, ehkä jotakin unohtuikin.
Alkuperäisellä EGR venttiilillä auto toimii hyvin kunnes se jumittaa. Uudella taas ei jumita muttä säksättää ja nykii.
Kyllä nämä nykyautot on vaan liian monimutkaisia. Pitäis ostaa taas MB 200D 90 luvulta !!!

Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
Starinhan saa kyllä piirtämään käyrääkin niistä anturitiedoista ja siitä voisi olla paljonkin nähtävissä. Ainoa huono puoli on, että ne anturilukemat pitäisi olla suunnilleen samassa suuruusluokassa, että käyrästä jotain näkee, ne eivät ole skaalattavissa samassa käyrässä, asteikko (Y-akseli) on yhteinen.
Saahan niitä sitten vaikka anturi kerrallaan seurattua, mutta silloin aikajana on eri.
Saahan niitä sitten vaikka anturi kerrallaan seurattua, mutta silloin aikajana on eri.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: To 26.10.2023 16:20
Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
Kiitoksia vinkistä. Pitää opetella miten saa staarin näyttämään noita käyriä.
Re: OM642.940 (ML W164) EGR varaosanumerot
Löytyy developer-puolelta, arvojen nimet saksaa. Eli ohjainlaitteet - voimansiirto - cdi - kehittäjätiedot - mittausarvot ja sieltä. Voi tehdä ja tallentaa omia mittausryhmiä.